Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

https://forums.anandtech.com/threads/my-i7-7700k-has-arrived-insights-benchies-overclocks-inside-now-with-delid.2493250/

 

Delidda i7 7700k 5.1Ghz - 1.376v / 72 degrees max temp. 26 grader lavere enn før delid :p

 

- Hvilket betyr at Intel ENDA ikke har klart å forstå betydningen av god kjølepasta.

 

Hvordan er det mulig tenker jeg bare...

 

Mange som mener problemet er limet som utvider seg ved oppvarming og dermed øker avstand fra dien til heatspreadern.

Lenke til kommentar

 

 

https://forums.anandtech.com/threads/my-i7-7700k-has-arrived-insights-benchies-overclocks-inside-now-with-delid.2493250/

 

Delidda i7 7700k 5.1Ghz - 1.376v / 72 degrees max temp. 26 grader lavere enn før delid :p

 

- Hvilket betyr at Intel ENDA ikke har klart å forstå betydningen av god kjølepasta.

 

Hvordan er det mulig tenker jeg bare...

 

Mange som mener problemet er limet som utvider seg ved oppvarming og dermed øker avstand fra dien til heatspreadern.

 

 

Kan sikkert være noe i den påstanden, men det forandrer sånn sett ingenting.

 

Det betyr bare at om folk ønsker å få noe mer ut av 7700K enn 6700K så må man delidde uansett.

At Intel ikke får til disse tingene er helt utrolig i mine øyne.

 

99% delidder aldri, og har ikke hørt om det en gang. Det burde uansett aldri være nødvendig å delidde. På et konsumerprodukt til 3-4000kr skal ingen slike inngrep være nødvendige.

 

Intel lager 7700K for overklokking ene og alene. Hvis ikke kunne de bare droppet K-utgaven. Og skal de selge noe som er ment for overklokking burde det ikke være nødvendig at folk risikerer å ødelegge chippen sin for å få til det Intel har konstruert den for.

 

Her er det Intel som igjen viser mangel på kunnskap og kvalitetssikring. Hvor vanskelig kan det være for Intel å lage 100 chipper som de tester gjennom 10 000 heatcycles for å kvalitetssikre?

 

Det burde heller ikke være noe problem for Intel å legge på flytende metall (slik som Collaboratory). Går man bort ifra soldering metoden som fungerte så bra på 2600K, så kan de hvertfall vurdere flytende metall og isolere kontaktpunktene ved siden av die for å sikre seg mot kortslutning.

 

Intel har brukt, om jeg ikke tar feil, Ni (nikkel), Cu (kobber), Au (gull), In (indium), NiV (vanadium) og Ti (titanium) i bestemte lag når de loddet fast IHS til die på 2600K.

 

Når de har masseprodusert med denne kompliserte prosessen med sjeldne og dyre materialer, så kan de hvertfall klare å erstatte den med en prosess der det legges på et tynt lag flytende metall på hver chip. Det koster 10 dollar for en sprøyte med Collaboratory Liquid Pro, som sikkert holder til 10-15 CPU-er ved delidding. La oss bruke en stor margin og si at Intel hadde solgt sine CPU-er for 100kr mer forutsatt at alle var behandlet med flytende metall. Hvem ville ikke betalt 100kr mer for en CPU som var 10-30 grader kaldere?

 

Det ser ut til å være tydelig at det feiler en eller annen plass i ledelsen til Intel når det kommer til kostnadsbesparelser og målgrupper.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hvem ville ikke betalt mer? De 99% som ikke engang overklokker eller som er fornøyd med en stabil klokk på 4.8GHz. Jeg er ikke uenig med deg, bare så det er sagt, men de har nok noen utregninger som sier at dette trekket gjør ting billigere for de i lengden, så ikke sikkert argumentet holder på styremøtet deres. Uansett, en fin bonus til de som faktisk tar skrittet og modder litt, dette gjør det jo verdt det for de :)

Lenke til kommentar

Hvem ville ikke betalt mer? De 99% som ikke engang overklokker eller som er fornøyd med en stabil klokk på 4.8GHz. Jeg er ikke uenig med deg, bare så det er sagt, men de har nok noen utregninger som sier at dette trekket gjør ting billigere for de i lengden, så ikke sikkert argumentet holder på styremøtet deres. Uansett, en fin bonus til de som faktisk tar skrittet og modder litt, dette gjør det jo verdt det for de :)

 

De 99% som ikke overklokker kjøper som regel ikke toppmodellen heller :p

 

Og det er vel generelt sett veldig få som har klart 4.8GHz på 4790K uten varmeproblemer, ser ut som det samme vil gjelde brukere av 7700K. 6000-serien har sånn sett vært nokså grei på varme uten delid, har overklokket 3 av kompisene mine sin 6600k og 6700K og har ikke tenkt at delidding har vært noe behov. Men kjipt om ikke det er slik med 7000 serien, som burde være kaldere enn 6000 serien jevnt over hele fjøla.

 

Jeg skal delidde i kveld hvertfall, gleder meg som en unge, men irriterer meg også over at det skal være nødvendig for at jeg skal få en fin klokkehastighet på min 4790K.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Intel lager 7700K for overklokking ene og alene. Hvis ikke kunne de bare droppet K-utgaven. Og skal de selge noe som er ment for overklokking burde det ikke være nødvendig at folk risikerer å ødelegge chippen sin for å få til det Intel har konstruert den for.

 

Dette er ikke helt riktig. Siden Devil's Canyon, har Intels i7-prosessorer med mulighet for overklokking (dvs. K-utgavene) hatt så høy klokkehastighet ut av boksen, at videre overklokking er av liten relevans for forbrukeren. Eneste grunnen til at mange går for K-varianter i dag er jo rett og slett fordi andre alternativer har lavere klokkehastighet ut av boksen i tillegg til å ikke tillate overklokking. 6700K har en basefrekvens på 4.0 GHz, mens 6700 har 3.4 GHz. Så allerede ut av boksen vil 6700K gi nesten 20% bedre ytelse (i teorien).

 

Dette var også en av grunnene til at Intel ganske manifestert gikk inn for å legge lokk på overklokkingsmulighetene som eksisterte for prosessorer som 6700, ved å tvinge gjennom mikrooppdateringer for hovedkortene gjennom Windows 10. Ved å kunne overklokke disse prosessorene ble hele K-serien, representert gjennom 6700K og 6600K i deres nyeste utgaver, poengløse kjøp for forbrukerne. Hvis i5 6500 og i7 6700 kom med relativt høye klokkehastigheter, hadde ingen kjøpt K-utgavene. Veldig forbrukerfriendtlig. Men med et monopol på markedet, så har ikke kundene så mange andre alternativer å velge mellom.

 

i7 7700K er vel det dårligste eksempelet på en prosessor ment for overklokking som du kan gi, faktisk. Når den allerede klokker seg opp mot 4,5 GHz (ifølge rapportene) ut av boksen, er den en av K-prosessorene med lavest alburom for overklokking, de seneste årene. Selv om man kan nå 5 GHz stabilt, har man i teorien ~10% bedre ytelse. Det er absolutt ingenting å hoppe hurra for, når man av erfaring driver med 30% OC. Da kan man like så godt gi blaffen, spør du meg. 

 

Jeg deler derimot synet ditt angående delidding. Når man ser de nokså utslagsgivende temperaturendringene man får ved å gjøre dette, er det ufattelig at dette fortsatt er et problem. Mange har lenge håpet på at AMD tar tatt tak i dette problemet med Zen, da det er snakk om ~15% forbedring i temperaturer ved å gjøre praktisk talt ingenting. Men slik det ser ut nå, ser ikke de ut til å ha anerkjent problemet, de heller. Hvorfor de (Intel og AMD) ikke gjør det og hva det kommer av, vet jeg ei...

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Kan jo hende at 4500-5100 Mhz området er grensa for Intel sin nåværende arkitektur og prosess da. Husker jo det samme skjedde med Pentium 4 for en del år tilbake. Intel trenger nok noe nytt snart.

Intel har hatt tre arkitekturer i de siste seks årene: Sandy/Ivy Bridge, Has/Broadwell, og nå Sky/Kaby/Cannonlake.

Problemet er nok heller det at om man skal lage transistorer basert på silisium er det fysiske grenser for hvor høy byttehastighet de kan jobbe på før kjølebehovet blir for stort.

Det hjelper nok heller ikke at markedet går mot lavere strømforbruk, og høyere energieffektivitet.

Lenke til kommentar

 

Kan jo hende at 4500-5100 Mhz området er grensa for Intel sin nåværende arkitektur og prosess da. Husker jo det samme skjedde med Pentium 4 for en del år tilbake. Intel trenger nok noe nytt snart.

Intel har hatt tre arkitekturer i de siste seks årene: Sandy/Ivy Bridge, Has/Broadwell, og nå Sky/Kaby/Cannonlake.

Problemet er nok heller det at om man skal lage transistorer basert på silisium er det fysiske grenser for hvor høy byttehastighet de kan jobbe på før kjølebehovet blir for stort.

Det hjelper nok heller ikke at markedet går mot lavere strømforbruk, og høyere energieffektivitet.

 

 

Ja var det jeg tenkte på. Intel er interessert i å tjene penger, så tviler dem sitter på ræva og ikke gjør noe. Bare at for oss entusiaster så ønsker vi nye og raskere prosessorer NÅ :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ryzens åttekjernede prosessorer vil aldri konkurrere med Intels firekjernede prosessor. Når selv Intels egne seks- og åttekjernede brikker er mindreverdige/like disse i entrådet ytelse (som i gaming), er proposisjonen om at Ryzen skal stå opp mot for eks. 7600K og 7700K I gaming og vanlig bruk, en dagdrøm. Dette er et aspekt som vi vil se tydeligere når Ryzen først kommer ut, da entusiastmarkedet har vist mye større villighet til å drittsnakke AMD enn andre aktører. Entrådet ytelse er like avgjørende i dag som det var for fem år tilbake.

 

Ryzen vil i beste fall gi oss nesten den samme ytelsen som Intels E-prosessorer tilbyr, og forhåpentligvis åpne opp et nytt marked ved å tilby gunstigere priser. Men for den overveldende majoriteten og deres bruk er fire kjerner fortsatt enerådende.

 

Vil ikke ødelegge festen for alle her, men insinueringen om at Ryzen kommer til å slå Broadwell-E er urealistisk. Intel har en forskningssenter i økonomisk størrelse som er uten sidestykke i industrien, og dverger AMD på alle mulige måter; bare det faktum at de har klart å gi oss de små, inkrementelle IPC-forbedringene vi har sett de siste fem årene siden SB, er et testamente på Intel-ingeniørenes enorme ferdigheter. Men skal vi se dette fra et rasjonelt perspektiv, vil Ryzen-prosessorer som ligger rett bak Intel-E i ytelse være en seier i seg selv (og ikke minst for oss forbrukere, da den konstante prisøkningen av prosessorer vil ta en slutt).

 

AMD er såklart heldig i den forstand at IPC har stått nokså stille i veldig mange år nå. I tillegg kan vi forhåpentligvis få et rimeligere tilbud i form av hovedkort og de funksjoner de tilbyr, der Intel har tilbudt en utrolig forbrukerfiendtlig utparsellering av funksjoner til ulike chipsets/prosessorer. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...