Gå til innhold

Fiberdeling med nabo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uavhengig av leverandør, bør du ikke gjøre dette.

 

1. Om du skulle få problemer med nettet så vil en hver leverandør kun feilsøke til sitt modem/hjemmesentral. DU er selv ansvarlig for resten. Altså kablingen mellom deg og naboen din.

2. Om naboen har "spist" opp linja, nytter ikke med 500Mbit om du har satt i gang masse torrenter.  Masse fremtidig diskusjon med naboen.

3. Hvem av dere er ansvarlig for hva?

4. Misbruk kan kanskje også nevnes, men er ikke så veldig aktuelt i dag.

5. Virus som spres via internt nettverk.

6. Du setter opp statiske tjenester, som NAS eller lignende. Hvem holder da oversikten over hvilke statiske IPer som er brukt?

7. Strømbrudd hos naboen, han er på ferie og modem/hjemmesentral står hos han.

 

Om du absolutt har bestemt deg for å gjøre dette, sørg for at det opprettes to LAN.

Altså 2 interne nettverk, ett til deg og ett til naboen.

Flere grunner til dette:

1. Enklere å styre båndbreddebruk, man kan da f. eks dele båndbredden 250Mbit til deg og 250Mbit til naboen. Noe som også hjelper om naboen skulle være aktiv torrrent-bruker.

2. Du har selv kontroll over enheter koblet til ditt nettverk. Statiske tjenester osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Deler for øyblikket selv internett med naboen da vi kun har èn lokal og dyr leveandør. Betaler over tusenlappen for en 10/10 linje.

Dette har jeg satt opp med en cisco asa der vi har hvert vårt lokale nett. tilgangskontroll mellom oss, slik at ingen av oss har tilgang til noe annet enn internett gjennom brannmuren.

Det går an å sette rate-limiting også hvis det er nødvendig. I rommet der infrastrukturen står har vi en switch som kjører to vlan, ett til meg og ett til naboen. I husene våre ellers er det bare dumme switcher rundt om. Separasjonen er total, og vi er begge svært fornøyd med dette. 

 

Ville likevel lagt inn fiber i begge bygg. Plutselig så endrer forutsetningene seg for naboskapet, og da er det godt å kunne stå på egne ben.

Er dette altibox kan dere også dele tv, dette krever switcher med vlan støtte, men er fullt mulig.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Kan gi en update: Har nå bestilt hver vår fiber som blir ferdig etablert i 2017(i faktisk en av norges største kommuner i areal, ikke verst). Snakket med selgeren personlig å han sa at det er helt normalt at folk deler nettet for tiden, vil tro det er mest i byer. Det hadde han ikke noe problem med, han sa også at en av oss kunne si opp neste år.
De vil også åpne linjene for andre leverandører etterhvert, har trossalt hatt fiber-monopol her i over 10 år nå.

Endret av Newfence
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Drar opp en gammel traver.
Det har stått stille siden vi har hatt hver vår 300 linje siden bestillingen.

Jeg er bindet med fast ip, han kan si opp abonnementet, som sagt er dette en kamerat som nabo. Vi har ingen problemer med å dele ting oss imellom heller, faktisk tenkte vi ha en media server til tv sammen.
Jeg har målt 35m fra vegg til vegg, finnes det andre alternativer enn vann-rør å grave ned? Er ikke farlig om det er f.eks k-rør eller noe billig så lenge det fungerer.

Blir fort dyrt for 50m vann-rør, eller?  :hmm: 
 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ingen ekspert på noen måte, men har blitt fortalt at det kan være problematisk å binde sammen to hus, problemet skal være relatert til jordingspotensialet.

 

Kanskje noen andre her kan si noe mer inngående om dette, jeg har ikke noe større greie på slikt.

 

Ethernet's mandate was and is; "reliable", "medium distance" communication, and low cost. But reliable and medium distance come first. Medium distance of 100 meters needs galvanic isolation very much. If two devices (such as a switch and a PC) were connected across two buildings with a few volts of ground potential difference, that's a rather bad thing, and unintended, unwanted, ground current will flow in that data cable. And that unwanted ground flow, can have all sorts of bad effects of harming the data quality and harming the equipment's, to possibly even endangering people.

 

https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=10&t=121299

 

Fiber har ikke dette problemet.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Tror ikke dette vil være spesielt godt egnet. Plasten blir steinhard ved frost tenker jeg, og bevegelser i jorda da i forbindelse med telefrost fører til at det lett sprekker. Trekkerør for nedgraving er vel det mest hensiktsmessige. Skal man først gjøre dette, så bruk rør og kabler som er tiltenkt bruk utendørs. Pass på å legge røret slik at det skal gå greit å trekke ny kabel - og selv med godt rør egnet for formålet, tenker jeg at det fort kan bli bevegelser i jorda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Drar opp en gammel traver.

Det har stått stille siden vi har hatt hver vår 300 linje siden bestillingen.

 

Jeg er bindet med fast ip, han kan si opp abonnementet, som sagt er dette en kamerat som nabo. Vi har ingen problemer med å dele ting oss imellom heller, faktisk tenkte vi ha en media server til tv sammen.

Jeg har målt 35m fra vegg til vegg, finnes det andre alternativer enn vann-rør å grave ned? Er ikke farlig om det er f.eks k-rør eller noe billig så lenge det fungerer.

 

Blir fort dyrt for 50m vann-rør, eller?  :hmm: 

 

Mye av dette trenger du ikke å dele nett for å gjøre.. Dersom du f.eks har Plex kan du dele mediebiblioteket ditt over nettet, og siden du har en såpass god linje så skulle ikke det være noe problem.. 

 

Har selv 300/300 og struper så og si linjen dersom jeg laster ned filer på en høy hastighet. Greit å vite at dette kan bli et problem dersom naboen også laster mye ned. 

 

Men jeg ville faktisk tatt kontakt med utbygger av fiber og hørt dersom dette er noe dere absolutt vil ha.. Men jeg tviler på at dere tjener noe særlig på dette, og det kan bli klyss med dette i framtiden dersom du skal selge huset.. Hva skal du forklare til kjøperne om at dere deler fiber med naboen? Gir ikke mening. 

Lenke til kommentar

Hva skal du forklare til kjøperne om at dere deler fiber med naboen? Gir ikke mening. 

 

Det er jo bare å informere at en vet at det ligger et rør bort dit som ikke er i bruk.. Men var brukt tidligere for kontakt mellom husene. Tror ikke at det skal være det tapene argumentet for salget.

Lenke til kommentar

Tror ikke dette vil være spesielt godt egnet. Plasten blir steinhard ved frost tenker jeg, og bevegelser i jorda da i forbindelse med telefrost fører til at det lett sprekker. Trekkerør for nedgraving er vel det mest hensiktsmessige. Skal man først gjøre dette, så bruk rør og kabler som er tiltenkt bruk utendørs. Pass på å legge røret slik at det skal gå greit å trekke ny kabel - og selv med godt rør egnet for formålet, tenker jeg at det fort kan bli bevegelser i jorda.

Dette er da ett rør for nedgraving, slike brukes over alt så det er neppe ett problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...