Gå til innhold

Fiberdeling med nabo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men se for deg hvor dyrt det vil bli å bygge ut til hele landet.

Det gjøres vel ikke uansett? Aldri sett utbygging i skoger\fjell etc.

Er kun mobilt brebånd i så fall. Men da brukes nok enten sattelitt omformer eller telenor legge fiber aldri hørt de bruker g.fast\docsis til dette?

 

Jeg snakker boligfelt, hadde alle enebolig spleiset litt på fiber eller vurdert om staten skal ta regningen må man selvsalgt vurdere.

Som du er klar over for mange har en del linjelenge 946 meter det har jeg hatt siden 1999 så coax er det eneste alternativet mitt.

Da hjelper G.fast lite uansett. Da dårlig ping ustabilie linjer vil fremdeles være problem.

 

 

Deretter må alt det andre på plass også, man trenger flere tusen nye kundebehandlere som skal ha opplæring og lønn, man må ta høyde for alle årene man går i tap etc etc. Så 50 milliarder er bare begynnelsen.

Det ser jeg ikke på noe problem, problemet er heller orginasering og gi informasjon på sidene.

Så kundene slipper å ringe\sende epost og blir frusterte de aldri får svar.

Slik er det med telenor\viken fiber, med mindre det er veldig enkelt spørsmål.

Begge selskapene er kun for å gjøre bredbånd dyrt for kunder og spare penger slik lederne får bedre betalt. Ikke langt unna det apple gjør.

 

Vi må betale linjeleie for DSL hørt på makan? Må ha fasttelefoni.

Er ikke slik med viken fiber eller homenet. Hvis man kun vil ha bredbånd.

 

Nå har jeg ikke mot å spare penger, selv ville jeg ha pålagt kommunene felles graveregler og microtreshing\ eller orginaseringer for å gjøre utbygging billig som mulig, pålagt en levrandør å måtte leie fiberen slik at prisene ikke skremmer kundene.

 

Homenet gir bedre support en viken fiber\telenor og man kan få bredbånd 1 gigabit til 600 kr måneden.

De har også mellom 2000-5000 kr i etablering.

 

Men i mitt tilfelle blir det mellom 300 000 kr til 500 000 kr i etablering da det er for langt å grave så de kan ikke tillate jeg betaler dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Men se for deg hvor dyrt det vil bli å bygge ut til hele landet.

Det gjøres vel ikke uansett? Aldri sett utbygging i skoger\fjell etc.

Er kun mobilt brebånd i så fall. Men da brukes nok enten sattelitt omformer eller telenor legge fiber aldri hørt de bruker g.fast\docsis til dette?

Kommunen her var en av de første til å teste dette med fiber på bygda i norge(10mbit), dog det var i sentrum da. 10 år senere så har de nå startet med å grave langs grøfter og inn i skoger her. Kjørte akkuratt forbi en som gravde etter veien faktisk

 

Men, stoler aldri på regjeringsvalg igjen når de faktisk hadde lovet en god sum penger for utbygging(stemmer det at det var 180 mill?). Så kutta de ut 100 millioner når de fikk makten.

Endret av Newfence
Lenke til kommentar

Men, stoler aldri på regjeringsvalg igjen når de faktisk hadde lovet en god sum penger for utbygging(stemmer det at det var 180 mill?). Så kutta de ut 100 millioner når de fikk makten.

Det er ikke overraskene politikerne tenker mere på penger\makt for å bli i stortinget og på seg selv.

Ingen annen grunn for å bli statsminister. Samme gjelder nok for donald trump.

Lenke til kommentar

 

 

Men se for deg hvor dyrt det vil bli å bygge ut til hele landet.

Det gjøres vel ikke uansett? Aldri sett utbygging i skoger\fjell etc.

Er kun mobilt brebånd i så fall. Men da brukes nok enten sattelitt omformer eller telenor legge fiber aldri hørt de bruker g.fast\docsis til dette?

Kommunen her var en av de første til å teste dette med fiber på bygda i norge(10mbit), dog det var i sentrum da. 10 år senere så har de nå startet med å grave langs grøfter og inn i skoger her. Kjørte akkuratt forbi en som gravde etter veien faktisk

 

Men, stoler aldri på regjeringsvalg igjen når de faktisk hadde lovet en god sum penger for utbygging(stemmer det at det var 180 mill?). Så kutta de ut 100 millioner når de fikk makten.

 

 

180 millioner er lommerusk i forbindelse med fiberutbygging.

 

Det vil gi fiber til mellom 6-9000 kunder.

 

Den blå regjering lovet vel strengt tatt 400 millioner om jeg husker rett, men også det er kun lummerusk dessverre.

Lenke til kommentar

Hva med å myke opp reglene for graving f.eks microtrenching?

Da mange kommuner tvinger levrandørene å legge ny asvalt å grave blir fort mellom 1000-2000 kr meter.

Men microtrenching kunne kanskje ha kuttet prisene til 400 kr meteren.

 

Kanskje importere fiber skattefritt slik som kjøtt blir importert fra afrika? Som nydlig ble vist på tv2 hjelper deg.

 

Slikt kunne gjort det langt billigere særlig for folk utenfor storbyene å få fiber til billigre pris.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Microtrenching ville hjulpet litt, men det er mange plasser der det ikke egner seg.

 

Kabelen blir ikke lagt dypt nok ved microtrenching, som gjør at man ikke kan grave der senere i tid uten å ødelegge fiberen etc.

Og ofte strekker man fiber over privat eiendom, slik som feks et jorde. Bruker man microtrenching på et jorde kan ikke bonden som eier det pløye jordet uten å ødelegge kabelen.

 

Men over asfalt funker veldig bra, så her kunne kommuner gjort mye annerledes. Men den totale besparelsen er fortsatt liten i det store bildet uansett dessverre.

 

Det kunne vært litt å spare på å ikke skattelegge fiber, men det ville være urettferdig for alt annet som det skattes på når man importerer. Hovedkostnaden ligger primært i graving og monteringskostnader.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kabelen blir ikke lagt dypt nok ved microtrenching, som gjør at man ikke kan grave der senere i tid uten å ødelegge fiberen etc.

Går det ikke ann å ha flere fiberkabeler i samme trenching? Eller er man låst til 1 fiber kabel ofte (GPON) løsning?

 

 

Det kunne vært litt å spare på å ikke skattelegge fiber, men det ville være urettferdig for alt annet som det skattes på når man importerer. Hovedkostnaden ligger primært i graving og monteringskostnader.

Det er urettferdig kjøtt kan importeres gratis fra afrika, eller man kan kjøpe ting i sverige uten å betale moms etter 1 dag.

Bøndene får også statstøtte men ikke internetlevrandørene.

Derfor er det langt tøffere å jobbe som ISP en for andre, verden blir uansett ikke helt rettferdig uansett.

Er kun kundene som taper på man har kun en levrandør i all fremtid.

 

Når g.fast\docsis 3.1 kommer er det nesten gammeldags sies nyeste docsis 3.1 full duplex og g.fast+ klarer 1.5 gigabit\s over 150 meter. Men hva hjelper det når fiber er bedre på lang sikt?

 

Nå trenger det ikke koste langt mye i monteringskostnader har man 5 cm tykke rør kan man blåse fiberen ferdig montert fra kina, og spare mye penger der, og bruke lim f.eks pistollim å lime fiberen siste veien inn til husveggen.

 

Teoretisk sett er det mulig å bruke:

Telecommunication Simplex SM LC PC Optical Fiber Adapter

Selv testet dette det funger fint. Så man trenger ikke å svese fiberen.

Men godt mulig slik funger dårlig på lengere strekk, kanskje nødvendig med teip også for å få best mulig signal.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg og min nabo vurderer å dele en 500mbits linje med en bra router med delt nettverk.

Husene er ca 35m fra hverandre, men så har det seg slik at verditakst går opp til den som har fiberen installert.

Kan man dele et abonnement på 2 husstander med hver sin veggkontakt, med enkelt eller separert nettverk?

Vi spiller å streamer mye film, så må få opp et QOS oppsett fra en router(prisklasse 2000,-). Kan jo ha separate nettverk om det går også.

 

Som sagt så handler det om å dele mest brodelig uten at en tar hele linja, og at begge får fiber taksert. Det lønner seg med 500mbit istendenfor å ha 100mbit hver for seg i kostnad.

 

Er dette løst?

 

Løsningen er åpenbart at begge legger inn fiber og har abonnement på 100mbit i bindingstiden. Deretter kan en av dere si opp og dele på 500mbit som den andre oppgraderer til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kabelen blir ikke lagt dypt nok ved microtrenching, som gjør at man ikke kan grave der senere i tid uten å ødelegge fiberen etc.

 

Går det ikke ann å ha flere fiberkabeler i samme trenching? Eller er man låst til 1 fiber kabel ofte (GPON) løsning?

Aner ikke, men det har jo ganske lite å si når man skal grave der senere, det er ikke bare fiber som graves ned vet du...
Lenke til kommentar

 

Jeg og min nabo vurderer å dele en 500mbits linje med en bra router med delt nettverk.

Husene er ca 35m fra hverandre, men så har det seg slik at verditakst går opp til den som har fiberen installert.

Kan man dele et abonnement på 2 husstander med hver sin veggkontakt, med enkelt eller separert nettverk?

Vi spiller å streamer mye film, så må få opp et QOS oppsett fra en router(prisklasse 2000,-). Kan jo ha separate nettverk om det går også.

 

Som sagt så handler det om å dele mest brodelig uten at en tar hele linja, og at begge får fiber taksert. Det lønner seg med 500mbit istendenfor å ha 100mbit hver for seg i kostnad.

 

Er dette løst?

 

Løsningen er åpenbart at begge legger inn fiber og har abonnement på 100mbit i bindingstiden. Deretter kan en av dere si opp og dele på 500mbit som den andre oppgraderer til.

 

Nei er ikke løst ennå, men har funnet ut at dette blir nok den beste løsningen, snakket med en som jobber med det :)

Angående routere, hvilke typer anbefaler dere til hver av oss?

 

Lenke til kommentar

Nei er ikke løst ennå, men har funnet ut at dette blir nok den beste løsningen, snakket med en som jobber med det :)

Angående routere, hvilke typer anbefaler dere til hver av oss?

 

Det kommer jo litt an på hvilken funksjonalitet dere er ute etter. Antar dere skal ha router/aksesspunkt/switch alt i ett? Da er det vel bare å velge og vrake ut fra hvilke trådløse standarder dere vil ha og annen funksjonalitet. Har du litt peiling på nettverk eller tid til å lære litt så får du helt klart mest funksjonalitet om du kjøper f.eks. Linksys WRT1900ACS og flasher den med OpenWRT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan også bekrefte at fibertilknytning øker takst. Mange kunder har kontaktet meg for å spørre om det er fiber i boliger de har sett på, og noen velger å avstå eller kikke videre dersom et prospekt ikke har fibertilknytning.

Unskyld meg. Er du utdannet boligmegler og?

Det å bekrefte noe som overhodet ikke var saken i en by rett utenfor Bergen gir ikke fiberselgere noe mer legitmitet enn de ellers har hatt synes nå jeg. Et likt rekkehus som mitt ble 8måneder etter jeg kjøpte solgt med beskrivelsen "innlagt fiber". 4måneder etter dette ble enda et likens solgt og kjøperne prutet ikke på noen måte grunnet at det ikke var innlagt. Da måtte de versegod å betale 5000kr for å få dette innlagt. For min del var det ikke nevt i prospektet for 1år tilbake. Og gjett hva? Vi betalte alle tre lik pris for identiske hus byggd samme år. Jeg kommer IKKE til å legge det inn.

NEI TIL DYR FIBER!

Endret av datageni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På ADSL og VDSL får man økt latency ved nedlastning, fordi disse teknologiene bruker Packet Queueing.

På ADSL kan man lett få mellom 500-1000ms ping om linjen er på 10mbps og man laster ned på 10mbps.

Så gaming på ADSL mens man laster ned er umulig, men på fiber merkes det ikke :)

Jeg tror kanskje du trenger litt mer erfaring om tingene du utaler deg om. I 2003 hadde jeg 8/0.8mbit fra ADSL.no og var en flittig CS-spiller. Når jeg da gamet hadde jeg nedlastinger på og spillte av nettradio uten at latency ble bedre eller dårligere. Dette noe jeg tror er grunnet god "uphold" på nedhastighet og det at opphastighet ikke ble utfordret i stor grad. Idag har jeg forresten VDSL fra Homenet 840meter fra sentralen med lagspikes ved spilling selv om kobberlinjene har gode signaler og vi kan lett laste opp en haug med store bilder samtidig som 2netflix og en nrk-nett-tv kjører uten at latency oppfører seg noe annerledes med 70/20. Mye bedre enn det overprisede sjitet som Alibababox forsøker å lure på folk i alle fall. Fra meg blir det NEI!
Lenke til kommentar

 

På ADSL og VDSL får man økt latency ved nedlastning, fordi disse teknologiene bruker Packet Queueing.

På ADSL kan man lett få mellom 500-1000ms ping om linjen er på 10mbps og man laster ned på 10mbps.

Så gaming på ADSL mens man laster ned er umulig, men på fiber merkes det ikke :)

Jeg tror kanskje du trenger litt mer erfaring om tingene du utaler deg om. I 2003 hadde jeg 8/0.8mbit fra ADSL.no og var en flittig CS-spiller. Når jeg da gamet hadde jeg nedlastinger på og spillte av nettradio uten at latency ble bedre eller dårligere. Dette noe jeg tror er grunnet god "uphold" på nedhastighet og det at opphastighet ikke ble utfordret i stor grad. Idag har jeg forresten VDSL fra Homenet 840meter fra sentralen med lagspikes ved spilling selv om kobberlinjene har gode signaler og vi kan lett laste opp en haug med store bilder samtidig som 2netflix og en nrk-nett-tv kjører uten at latency oppfører seg noe annerledes med 70/20. Mye bedre enn det overprisede sjitet som Alibababox forsøker å lure på folk i alle fall. Fra meg blir det NEI!

 

 

 

Er det virkelig nødvendig med spydige kommentarer som i første setningen din?

 

Jeg har jobbet med ADSL i flere år som tekniker, og har faktisk jobbet i Homenet også, men den gangen het det Ventelo. Er ikke noen verdensmester for det om, men jeg har nok erfaring til at jeg kan komme med en faglig uttalelse på grunnlaget vi diskuterer.

 

Hvis du er uenig fordi du har en erfaring med nettradio under spilling trenger du ikke å bli sint på meg. Vi er alle venner her :)

 

Nettradio har for øvrig en bitrate på ca 0.1mbps (0.2mbps om det er veldig høy kvalitet) og følgelig er ikke dette nok til at det kan brukes som argument for at du ikke fikk økt latency, da man her snakker om en båndbreddebruk på mindre enn 2% om du hadde 8mbps.

 

 

Mot slutten av innlegget ditt sier du at du får lagspikes, og i neste setning skriver du at du ikke opplever forandringer overhodet på latencyen. Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette, det er jo selvmotsigende.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TP-Link Load Balance Broadband Router

350,-

 

vel du kan jo prøve noe slik hvis det ikke funger har du ikke tapt all verdens.

Men tviler på det funger til veldig høy hastighet, tror også det blir dyrere å kombinere flere levrandører gå for billigste hastigheten.

Enn å oppgradere til maks hastighet.

 

Bredbånd FIBER 500 999,-/ mnd 500/500 Mbps Bestill       Bredbånd FIBER 1 G 1999,-/ mnd 1/1 Gbit/s   Disse er jo dyreste på markedet homenet er langt billigere.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TP-Link Load Balance Broadband Router

350,-

 

vel du kan jo prøve noe slik hvis det ikke funger har du ikke tapt all verdens.

Men tviler på det funger til veldig høy hastighet, tror også det blir dyrere å kombinere flere levrandører gå for billigste hastigheten.

Enn å oppgradere til maks hastighet.

 

Bredbånd FIBER 500 999,-/ mnd 500/500 Mbps Bestill       Bredbånd FIBER 1 G 1999,-/ mnd 1/1 Gbit/s   Disse er jo dyreste på markedet homenet er langt billigere.

 

 

 

Er kun eidsiva som har monopol på fiber her mtp kraftutbygging.

Endret av Newfence
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...