Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fluor er giftig, men vi anbefales å innta/svelge...uansvarlig villedning?


clink

Anbefalte innlegg

Tannleger skal ha oss til å bruke fluor, både i tannkrem og tabletter.
Filmen her viser ei dansk overtandlege-dame som anbefaler å ikke spytte ut tannkremen.

 

Det er nå velkjent at fluor er et farlig stoff, men likevel florerer sterkt misvisende informasjon.

Fluor gjør følgende:
Deaktiverer 62 enzymer.
Øker aldringsprosessen.
Øker muligheten for kreft og svulst-vekst.
Forstyrrer immunsystemet.
Forårsaker genetisk skade.
Hindrer DNA-reparasjon/enzym-aktivitet.
...


Filmen starter med dama som gir feilaktig råd, men resten er fornuftig og ikke minst viktige råd fra forskjellige fagfolk.

 

Det nevnes også advarselen på tubene - oppbevares utilgjengelig for barn. Husk også de mengdene man ser brukes i reklamene - et tannkremhode helt overfylt med tannkrem. På tuben står det forklart at det skal brukes en mengde tilsvarende en lillefingernegl og at man ikke skal svelge.

https://www.youtube.com/watch?v=YazYglVQYf0&feature=share
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent fluor er eksremt reaktivt og derfor farlig. Men når den sammen med natrium (Na) danner saltet natriumfluostyrker er det ufarlig. NaF bidrar til dannelse av kalsiumkrystaller på tennene. Husk at vanlig bordsalt (NaCl) består at det ekstremt reaktive metallet natrium og klor, som i normalt form danner giftig klorgass.

 

PS: Pass deg for dihyrogenmonoksid. Det kan være farlig dersom man er ignorant. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vanket endel på odontologisk fakultet en stund. Der utdannes de i å anbefale fluor, og duraphat som har høyere konsentrasjon helst til voksne. Spyttes alltid ordentlig ut etter pussing, og ikke skyll fordi det motvirker den ønskede effekten fluor har på tennene.

Her snakker vi ikke rent fluor da, duraphat som er reseptbelagt er 5%, og flaskene med fluorskyll man får uten resept på apoteket er 0,5% og 2%. Spytt ordentlig ut, og ikke skyll. Du dør sannsynligvis av andre ting før dette skader deg. F.eks. av alderdom.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke fluor vi snakker om, men natriumfluorid. Natriumfluorid giftig, men bare i større mengder. Tannkrem og munnskyll inneholder små mengder natriumfluorid, og drikkevannet er regulert til å kunne inneholde svært, svært små mengder natriumfluorid.

 

Det er flere stoffer som er betraktet som giftige, men som vi likevel får i oss. Noen av de har ingen effekt på oss i små mengder (f.eks Polonium i salaten din), mens andre har positiv effekt på oss.

 

Jeg synes nå det er passe dumt å svelge tannkrem, men hva vet nå jeg. Burde vi virkelig høre på en tannlege angående dette?

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt er giftig i høye nok konsentrasjoner. Når det gjelder slike ting er skremselspropagandaen farligere enn det man vil "opplyse" om.

 

Men de færreste går rundt og er redde for å drikke seg syk av vann.

Vann med fluoride derimot er visst langt fra bra.

 

Mercola har mange detaljer om saken:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/04/30/water-fluoridation-facts.aspx

 

Samt her:

http://fluoridealert.org/issues/health/

Endret av clink
Lenke til kommentar

 

Alt er giftig i høye nok konsentrasjoner. Når det gjelder slike ting er skremselspropagandaen farligere enn det man vil "opplyse" om.

 

Men de færreste går rundt og er redde for å drikke seg syk av vann.

Vann med fluoride derimot er visst langt fra bra.

 

Mercola har mange detaljer om saken:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/04/30/water-fluoridation-facts.aspx

 

Samt her:

http://fluoridealert.org/issues/health/

 

Slike sider er akkurat det jeg mener med skremselspropaganda. Les skikkelige vitenskaplige artikler. Jeg anbefaler deg å bruke Pubmed.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fluor er ikke tillatt tilsatt drikkevannet i Norge, men det gjøres i andre land, bla. i USA. Ikke noe man trenger å bekymre seg om i Norge.

Likevel finnes det ørsmå mengder fluor i vann fra naturens side. Her snakker vi vann som finnes ute i naturen, ikke rent dihyrogenmonoksid.  :wee: 

Lenke til kommentar

Mercola er en kjent sjarlatan som vil selge deg en kur til ikke-eksisterende problemer. Når vi snakker om natriumfluorid som gift så er vi ikke enige med Mercola.

 

Hvis du spør noen i legemiddelindustrien så mener de nok at han er en sjarlatan, siden han gjerne ødelegger inntektene for den bransjen som åpenbart har store korrupte elementer. Ser du rundt hos andre fagfolk som ikke er opptatt av pengene dine, så ser du at Mercola har høy stjerne. Selv om han selger naturlige preparater så gir han gladelig råd om hva de inneholder i motsetning til medisinmennene som vil selge "lurium" selv om det finnes rapporter som forteller at det er skadelig.

 

Kom også over denne tann/fluor-teksten.

http://www.tenneroghelse.no/default.asp?page=34&article=17

 

"Man anbefaler og propaganderer for fluortilskud, til trods for, at mange undersøgelser har vist, at fluor kun har en lille eller slet ingen virkning på forebyggelse af huller i tænderne. Disse undersøgelser har man undladt at oplyse tandlæger, læger og offentligheden om. Derimod har man med mellemrum oplyst tandlæger og offentlighed om resultaterne af andre cariesundersøgelser, med følgende konklusion: 'at det med stor sandsynlighed er fluor der har nedsat cariesfrekvensen'. Ved nærmere gennemlæsning af disse undersøgelserne har man kunnet konstatere, at de er uvidenskabelige, idet reduktionen af caries ligeså godt kunne være forårsaget af andre faktorer.

 

Langvarig tilførsel af fluor er kendt for bl.a. at være årsag til cancer og knogleskørhed, ligesom det påvirker immunforsvaret og ødelægger bindevævet, og det er meget små mængder fluor igennem lang tid, der er tale om."

Endret av clink
Lenke til kommentar

Ikke god å bli klok på det med fluor generelt sett. I USA tilsetter de jo fluor i vann, noe som er delvis kontroversielt.

 

Poenget er vel at fluor skal bidra til å drepe bakterier i munnen. Hvis man svelger fluor vil det vel på mange måter fungere som en svak antibiotika?

 

Selv om jeg lærte som liten å IKKE SVELGE tannkrem, har jeg ikke inntrykk av at det er problematisk. Av og til pusser jeg tennene uten å skylle, og svelger dermed rester av tannkrem. Så langt har jeg ikke tatt noe skade av det, såvidt jeg vet. Men jeg har heller aldri IKKE brukt fluortannkrem, så jeg vet ikke hva som hadde skjedd da. Fluor kan jo teoretisk sett være farlig generelt sett.

 

En parallell til det er jo aliminiumsalter i deodorant som nå har blitt kontroversielt og potensielt sett er farlig. Er det samme med fluor?

 

Som sagt, ikke god å bli klok på dette med fluor, spesielt når halvparten av ekspertene sier en ting og den andre halvpart en annen ting...

 

:shrug:

Lenke til kommentar

 

Alt er giftig i høye nok konsentrasjoner. Når det gjelder slike ting er skremselspropagandaen farligere enn det man vil "opplyse" om.

 

Men de færreste går rundt og er redde for å drikke seg syk av vann.

 

Rimelig vanskelig å få tilgang til helt naturlig og ikke forurenset eller behandlet vann. Kalk er jo noe jeg selv synes er fryktelig irriterende, selv om det ikke er så ille som klor i vannet slik de bruker i mange sør Europeiske land.

 

Rent urørt naturlig vann hadde vært interessant å prøve.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Og når TS har funnet ut om fluor er farlig eller ikke? Hva blir neste stoff?

 

Jeg var i Tanzania for 30 år siden. Der var det enkelte steder så mye fluor i drikkevannet at folk hadde svarte tenner.

Lenke til kommentar

 

Mercola er en kjent sjarlatan som vil selge deg en kur til ikke-eksisterende problemer. Når vi snakker om natriumfluorid som gift så er vi ikke enige med Mercola.

 

Hvis du spør noen i legemiddelindustrien så mener de nok at han er en sjarlatan, siden han gjerne ødelegger inntektene for den bransjen som åpenbart har store korrupte elementer. Ser du rundt hos andre fagfolk som ikke er opptatt av pengene dine, så ser du at Mercola har høy stjerne. Selv om han selger naturlige preparater så gir han gladelig råd om hva de inneholder i motsetning til medisinmennene som vil selge "lurium" selv om det finnes rapporter som forteller at det er skadelig.

 

Så hvem foreslår du vi spør da? En sjarlatan som ihvertfall er interessert i pengene dine?

 

Hva med empirisk og uavhengig forskning? Er det godt nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...