Malvado Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 Er det noen som vet om det er avklart med skifte av maskinvare nå, og flytting av win10? Jeg har nå oppgradert, fått win10 pro, men lisensnøkkelen er den samme som alle andre win10-installasjoner i verden. AtW Om du har pro skal det være uproblematisk slik jeg forstår det. 1 aktiv lissens hele tiden, altså du trenger å deaktivere Os'et på den pcen og så legge det inn på en annen pc. Noe sånt : http://www.tenforums.com/tutorials/35979-product-key-uninstall-deactivate-windows-10-a.html Pro er ikke det samme som retail. Nei, brukeren over derimot har pro. Retail brukere vil også få bekreftet i Windows at det er retail man har...
G Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 (endret) Jeg har en ubrukt WN7-00614 (Windows 8.1 64-bit Engelsk) - altså en Windows system builder license. Ved den står det følgende regler: Windows 8.1 and Windows 8.1 Pro- Full packaged retail product is needed.- Can be used for clean installs on existing or new hardware.- Cannot be used as an operating system on any computer except one that you are building for your own use or as an operating system running on a local virtual machine or a separate partition, subject to additional terms.- Cannot be used as an upgrade license to an existing underlying Windows OS.- Can only be used by one user at a time.- Can be transferred to new hardware, if removed from the prior PC.- Transfer of the software to share license between computers is prohibited.- Can only be used on a computer running genuine Windows OS.- License terms are granted by Microsoft to the end user.- Microsoft provides limited support services. Kilde: https://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/windows-licensing-for-personal-use.aspx#fbid=9zcEta_x5Jj Ved å takke ja til Win10 gratisoppgraderingen før 29. juli 2016 så sier jeg vel da i fra meg rettigheten markert i blått ovenfor? Endret 27. juli 2016 av G
Malvado Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 (endret) Jeg har en ubrukt WN7-00614 (Windows 8.1 64-bit Engelsk) - altså en Windows system builder license. Ved den står det følgende regler: Windows 8.1 and Windows 8.1 Pro - Full packaged retail product is needed. - Can be used for clean installs on existing or new hardware. - Cannot be used as an operating system on any computer except one that you are building for your own use or as an operating system running on a local virtual machine or a separate partition, subject to additional terms. - Cannot be used as an upgrade license to an existing underlying Windows OS. - Can only be used by one user at a time. - Can be transferred to new hardware, if removed from the prior PC. - Transfer of the software to share license between computers is prohibited. - Can only be used on a computer running genuine Windows OS. - License terms are granted by Microsoft to the end user. - Microsoft provides limited support services. Kilde: https://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/windows-licensing-for-personal-use.aspx#fbid=9zcEta_x5Jj Ved å takke ja til Win10 gratisoppgraderingen før 29. juli 2016 så sier jeg vel da i fra meg rettigheten markert i blått ovenfor? Du får jo en Windows 10 pro utgave som jeg mener har samme vilkårene som 8.1 pro. Så egentlig ikke. Dette står forresten i brukervilkårene til Windows 10 Frittstående programvare. Hvis du anskaffet deg programvaren som en frittstående programvare (og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare), kan du overføre programvaren til en annen enhet som tilhører deg. Du kan også overføre programvaren til en enhet som eies av en annen person, hvis (i) du er den første lisensierte brukeren av programvaren, og (ii) den nye brukeren godtar vilkårene i denne avtalen. Du kan bruke sikkerhetskopien vi tillater deg å lage, eller mediet som programvaren ble levert på, til å overføre programvaren. Når du overfører programvaren til en annen enhet, må du alltid fjerne programvaren fra den forrige enheten. Du kan ikke overføre programvaren for å dele lisenser mellom enheter. Endret 27. juli 2016 av Malvado 1
G Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 (endret) Denne kilden hevder at det lar seg gjøre å bruke ProduKey til å hente ut en Windows 10 unik produktnøkkel for deg. http://www.pcadvisor.co.uk/feature/windows/should-i-upgrade-windows-10-why-upgrade-window-10-is-windows-10-good-29-july-date-3618139/ Det er vel bullshit, hvis man tar til etterretning alt som har vært skrevet om det på diskusjon.no - der det påståes at produktnøkkelen blir lik for alle straks man har innstallert Win10. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853 Dersom diskusjon.no-tråden om temaet har rett, hvordan får man så avregistrert gammel hardware og så lagt seg på ny hardware? Det er kanskje nødvendig med telefonaktivering ved hjelp av manuell supporthjelp? Endret 27. juli 2016 av G
^fmj Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 Noen har hevdet at du kan installere en piratversjon av Win7 (og Win8?), så oppdatere til Win10 for å få en lisensiert versjon av Windows. Jeg har nå testet det på 3 PCer med hell. Kan være en idé å gjøre det på så mange PCer som mulig før lørdag? http://www.computerworld.com/article/2899480/pirates-will-stay-pirates-even-after-windows-10-upgrade.html
karbon8 Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 kommer de til å slutte å mase også når fristen går ut ? Virkelig?
G Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 (endret) Media Creation Tool, må man der velge "Home single language", eller kan man velge "Windows 10"? Fant ut at den lisensen jeg har er britisk og ikke noen Pro (WN7-00614). Så jeg satte for sikkerhetsskyld språket til britisk. Ikke sikkert det betyr så mye i praksis, da jeg trodde man stod litt fritt etterhvert med språket, men kanskje man må gjøre språkendringene etter innstallasjon. Har ellers en annen lisens som er Windows 7, men nå har jeg så mange Win10-lisenser etterhvert, at jeg tror jeg bevarer den som Win7 for evigheten. Så har jeg muligheten til å sulle på med bruk av Win7 om jeg får det innfallet. Det skrives forresten om en del spennende nyheter som kommer til Win10, den 2. august allerede, så enda mer nyheter til bruk sammen opp i mot Xbox den 13. september, som krever 2. august-oppdateringen http://www.pcadvisor.co.uk/new-product/windows/windows-10-anniversary-update-confirmed-for-2-august-windows-10-free-upgrade-3496959/ The Windows 10 Anniversary Update will be required for Xbox Play Anywhere, announced at E3, which is due to arrive on 13 September. This will allow gamers to play compatible cross-platform games on both Windows 10 and Xbox. Endret 27. juli 2016 av G
Malvado Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 Nja, du burde egentlig tatt det på Norsk fra starten av. Og ja mye bra som kommer nå , jeg lurer litt på om Windows 10 og Xbox one kommer til å gå hånd i hånd, altså 100% kompabilitet mellom enhetene for å spille på enten eller.
G Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 (endret) Har syar2003 rett, eller gjelder det også for Windows system builder. Virker jo sånn, om man ihvertfall holder seg på Windows 8.1-lisensen og ikke oppgraderer til Win10, men om rettigheten følger med som du var inne på Malvado, så må det jo gjelde Windows system builder også (både Pro og Basic/Home): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&page=167&do=findComment&comment=23347852 Ref. tidl. nevnte kilde i post #22: https://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/windows-licensing-for-personal-use.aspx#fbid=9zcEta_x5Jj Endret 27. juli 2016 av G
Malvado Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 Har syar2003 rett, eller gjelder det også for Windows system builder. Virker jo sånn, om man ihvertfall holder seg på Windows 8.1-lisensen og ikke oppgraderer til Win10, men om rettigheten følger med som du var inne på Malvado, så må det jo gjelde Windows system builder også (både Pro og Basic/Home): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&page=167&do=findComment&comment=23347852 Du burde egentlig ikke gjøre ting alt for komplisert, System builder er OEM. Altså låst til konkret hardware. Når du oppgraderer disse pcene er de låst til den pcen de oppgraderes til , men kan altså bruke trolig en oem som ikke er aktiv til å aktiveres på en pc med litt annerledes komponenter.
Gjest Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 har en surface pro med 120gb ssd "Fri opp 20gb plass for å fortsette"
G Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 Du burde egentlig ikke gjøre ting alt for komplisert, System builder er OEM. Altså låst til konkret hardware. Når du oppgraderer disse pcene er de låst til den pcen de oppgraderes til , men kan altså bruke trolig en oem som ikke er aktiv til å aktiveres på en pc med litt annerledes komponenter. Det er jo egentlig bare et pengespørsmål når alt kommer til alt, om ting skjærer seg. Men Win8.1 System builder OEM som jeg sitter med før "klåfingrene" får endret på det, er jo aldri blitt innstallert med før, så den har i prinsippet en engangsbruk foran meg om jeg lar den få være ubrukt litt til. Så kan det legges inn på ny hardware. Men, da går jeg glipp av gratis Win10. Om enn ikke det kommer et skjitbillig kampanjetilbud igjen. Noe som kanskje er mindre tenkelig i og med at de denne gang satte opp et 1 års gratis oppgraderingstilbud.
G Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 (endret) har en surface pro med 120gb ssd "Fri opp 20gb plass for å fortsette" Kan du ta backup av det du vil ta vare på av private filer til en USB-lagringsenhet. Så bruke: https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10 Klikk på Download Tool. Lag deg så en ISO eller USB alt etter hva du liker, også boot'er du fra der, og velger å bare overskrive alt som måtte finnes. Windows 10 bør kunne la seg innstallere på 120 Gig glatt, når du velger at disken skal være fri/tom. Moderne Windows versjoner har endelig fått mulighet til å "montere ISO" (mount ISO). Det vil si at filen gis en stasjonsbokstav, og du kan etterpå åpne den stasjonbokstaven og starte SETUP-filen som finnes der på den virtuelle DVD-platen. Er bare å høyreklikke med musepeker over aktuell ISO-fil får å se om din eldre Windows har den støtten. Endret 27. juli 2016 av G
ATWindsor Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 kommer de til å slutte å mase også når fristen går ut ? Ja, man vil trolig slippe "maset" etter dette. Har du noen god grunn til å hoppe over sikkerhetsoppdateringene og de endringene som er gjort i Os'et som gir bedre ytelse på de fleste maskinene jeg har testet? Noen av grunnene til å ikke oppgradere i mine øyne er jo nettopp sikkerhet, windows 10 har jo en ekstremt manglende vilje til å la deg styre sikkerhetsmessige innstillinger, man kan i utgagnspunktet ikke hindre maskinen å restarte, jeg måtte disable windows defender fullstendig fordi man ikke kan slå det av midlertidig osv. AtW
Gjest Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 har en surface pro med 120gb ssd "Fri opp 20gb plass for å fortsette" Kan du ta backup av det du vil ta vare på av private filer til en USB-lagringsenhet. Så bruke: https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10 Klikk på Download Tool. Lag deg så en ISO eller USB alt etter hva du liker, også boot'er du fra der, og velger å bare overskrive alt som måtte finnes. Windows 10 bør kunne la seg innstallere på 120 Gig glatt, når du velger at disken skal være fri/tom. Moderne Windows versjoner har endelig fått mulighet til å "montere ISO" (mount ISO). Det vil si at filen gis en stasjonsbokstav, og du kan etterpå åpne den stasjonbokstaven og starte SETUP-filen som finnes der på den virtuelle DVD-platen. Er bare å høyreklikke med musepeker over aktuell ISO-fil får å se om din eldre Windows har den støtten. Tusen takk, skal prøve dette! Hadde egentlig tenkt å bare gi F, men vil jo helst få det til. Har flere type programmerings programmer, analyse programmer av diverse. tror du disse vil bli påvirket? har per nå windows 8.1 mener jeg
LoveAmiga Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 (endret) Bare så synd jeg ikke får oppgradert min forrige PC med Vista, Q6600 og GeForce 460 til Windows 10 gratis Endret 27. juli 2016 av LoveAmiga
Malvado Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 kommer de til å slutte å mase også når fristen går ut ? Ja, man vil trolig slippe "maset" etter dette. Har du noen god grunn til å hoppe over sikkerhetsoppdateringene og de endringene som er gjort i Os'et som gir bedre ytelse på de fleste maskinene jeg har testet? Noen av grunnene til å ikke oppgradere i mine øyne er jo nettopp sikkerhet, windows 10 har jo en ekstremt manglende vilje til å la deg styre sikkerhetsmessige innstillinger, man kan i utgagnspunktet ikke hindre maskinen å restarte, jeg måtte disable windows defender fullstendig fordi man ikke kan slå det av midlertidig osv. AtW Det var et særdeles dårlig argument mener nå jeg. Den gjennomsnittlige brukeren er såpass lite erfaren med slike innstillinger at å ha det på auto ( som tross alt også skjer på iOS og andre os ) er nok det beste. For mer erfarne brukere vil en Pro versjon av oset gi oss såpass mange muligheter til å styre dette at problemet blir så og si fraværende : 1 : Som pro bruker kan man sørge for at konkrete oppdateringer blir utsatt i månedsvis, eksempelvis den kommende oppdateringen på Oset til den er grundig testet http://www.howtogeek.com/223068/what-you-need-to-know-about-windows-update-on-windows-10/ Home users can’t delay upgrades at all, but Professional editions of Windows 10 get a “Defer upgrades” option in the Advanced options interface. If you enable this, you’ll still receive security updates automatically. Windows 10 will put off downloading feature updates for several months until they’ve had plenty of time to be tested on home PCs. Passer man også på kan man få til dette på et tidspunkt som passer : http://www.howtogeek.com/223068/what-you-need-to-know-about-windows-update-on-windows-10/ You Can Choose When to RebootClick the “Advanced options” link in the Windows Update interface and you’ll only find two “Choose how updates are installed” options. You can pick “Automatic,” which is the default — Windows will automatically download updates, install them, and schedule a reboot for a time when you aren’t using your PC. 3 : Man har faktisk fortsatt kontroll over hva som er innstallert : You Can View Your Update History and Uninstall UpdatesIf there is a problem with your PC, you can uninstall problematic updates afterwards. To view your update history, open the Windows Update interface, select “Advanced options,” and select “View your update history.” You’ll see a list of updates, and you can select “Uninstall updates” to view a list of updates you can uninstall. Og ikke minst om ulykken er ute : Windows Won’t Have to Update Again After You Reset Your PCWhen you use the “PC Reset” feature found in Windows 10 to restore your PC, you won’t have to re-download every single Windows update that’s ever been released. Instead, the new PC Reset feature will give you a fresh, up-to-date Windows system. You won’t need to spend hours updating and rebooting over and over, which is a huge improvement from Windows 8’s Refresh and Reset features and the manufacturer-provided recovery partitions on Windows 10. 1
Malvado Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 Tusen takk, skal prøve dette! Hadde egentlig tenkt å bare gi F, men vil jo helst få det til. Har flere type programmerings programmer, analyse programmer av diverse. tror du disse vil bli påvirket? har per nå windows 8.1 mener jeg Om du kommer med navn på programmene og versjon kan det være noen kan hjelpe i denne delen av forumet : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853 Min erfaring er at et fåtall av programmer slutter å fungere i Windows 10 om det funket i windows 8.1 , enheter som fungerte i 8,1 kan derimot slite i 10 som en del eldre printere , bluetooth enheter osv.
ATWindsor Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 Problemet er ikke default, problemet er at man må inn i group policy for å få en normal innstilling, dvs download, ikke restart. "Defer updates" downloader ikke. "scheduled reboot" bare rebooter om man ikke foretar seg noe. AtW
G Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 (endret) har en surface pro med 120gb ssd "Fri opp 20gb plass for å fortsette" Kan du ta backup av det du vil ta vare på av private filer til en USB-lagringsenhet. Så bruke: https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10 Klikk på Download Tool. Lag deg så en ISO eller USB alt etter hva du liker, også boot'er du fra der, og velger å bare overskrive alt som måtte finnes. Windows 10 bør kunne la seg innstallere på 120 Gig glatt, når du velger at disken skal være fri/tom. Moderne Windows versjoner har endelig fått mulighet til å "montere ISO" (mount ISO). Det vil si at filen gis en stasjonsbokstav, og du kan etterpå åpne den stasjonbokstaven og starte SETUP-filen som finnes der på den virtuelle DVD-platen. Er bare å høyreklikke med musepeker over aktuell ISO-fil får å se om din eldre Windows har den støtten. Tusen takk, skal prøve dette! Hadde egentlig tenkt å bare gi F, men vil jo helst få det til. Har flere type programmerings programmer, analyse programmer av diverse. tror du disse vil bli påvirket? har per nå windows 8.1 mener jeg Whoops. Jeg viste til en clean-install aktig framgangsmåte. Om du følger min tidligere gitte oppskrift, så vil de tingene overskrives. Du får likevel valget på et av stegene om å få bevare alt av tidligere innstallerte ting. Men, du har også mulighet til å overskrive alt. Altså et valg du velger selv. Ta backup om du velger å overskriver og er villig til å legge inn alt av innstallering etterpå. Velg å beholde alt om du ikke orker den prosessen. Men, det tryggeste hadde vært om du hadde en ledig USB-disk og klonet ut ting før du starter som en backup. Er mange forskjellige programmer til å få til det med. Men, det eneste det gir deg er en angremulighet, som kan føre deg tilbake til der du var - urørt. Samt en backup som du kan hente ut enkeltfiler i fra om nødvendig, med de fleste verktøy for oppgaven (virtuell disk backup). Ellers er jeg ikke helt sikker på hvor mye Gigabyte diskplass du frigjør ved å velge Windows Media Creation Tool framgangsmåten, framfor å bare følge den tyngre Windows Update-metoden (den som sikkert hindret deg med de 20 Gig manglende). Noen med enda bedre erfaring har kanskje svaret? Om du i det hele tatt gidder å klone ut en kopi så vil jeg på det sterkeste anbefale følgende programvarehus som gir deg veldig god backup. Den skal også kunne ta backup av rådisk, om det noensinne skulle være behov for slikt. Der to andre programmer jeg har forsøkt feilet en gang på en slik prosess (de het Acronis og Paragon). Vanligvis behøver man nesten aldri ta backup på rådiskmetode. Men, jeg kom borti en disk som var umulig uten den metoden en enkelt eneste gang sannsynligvis: https://www.miray.de/products/applications/hdclone6/professional-edition.html Ellers skal det vel som regel gå an å gjøre det uten backup, men det er litt større risiko og hvor godt Microsoft har sikret deg er et åpent spørsmål. Mange får det til uten hindringer. Men, man er aldri garantert en feilfri tur. Endret 27. juli 2016 av G
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå