Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Er det lov å bære en trenings karambit på gata?


KufMem

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte inn til Oslo nå og har selv om jeg driver med Krav maga har jeg lyst på et selvforsvarsvåpen. Jeg vet at kniv er ulovlig ifølge Straffeloven §352a "Med bøter eller fengesel intil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offenlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egent til bruk ved legemskrenkelser"

Men en trenings kniv er ikke skarp og kan ikke kutte noen. Den kan kun brukes til trykk punkter og hjelpe til å avvæpne en kniv. 

 

Det var denne jeg har tenkte å gå med.

https://kniveksperten.no/fox-fkmd-karambit-599tk-treningskniv.html
 

Jeg driver både med Krav Maga og sverd kamp i flere år så jeg kan bruke det og alt sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men man kan fortsatt bruke det som våpen selv om det ikke er skarpt.

En skrutrekker kan fint regnes som våpen det også, selv om den ikke er spesiellt skarp.

 

Uansett ser det jo ut som våpen, en lekepistol på byen blir slått ned på ganske hardt det også selv om den ikke kan gjøre noe skade.

Lenke til kommentar

Så jævlig stereotypisk at en som har drevet med Krav Maga og sverd ønsker å gå offentlig med kniv. 

Hvorfor er det sterotypsik? Grunnen til at mange som driver med krav maga og andre realistiske kamp systemer vil bære kniv er at vi 1. kan bruke dem 2. har respekten for dem og 3. vi forstår faren og hvor stor forskjell et angrep med og uten kniv gjør. Bare fordi mange som driver med et kampsystem vil ha kniv gjør ikke at vi er sterotypsike det gjør at vi faktisk vet hva vi snakker om ^^ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg damper og har en RX200 mod som veier en del og sitter godt i hånda. Slår jeg noen i hue med den så er det som om jeg slo noen med en stein. Damping redder liv 

Den ser veldig stor og veldig ubeleilig å slås med i forhold til at du ikke kan lage en ordentlig knyttneve så du må prøve å "palm strike" med noe sånt eller bare svinge fra side til side noe som er veldig lett å countre. Ofc hvis du blir angrepet av en "thug" som ikke kan slås kan det nok gå helt fint. Jeg vet jo ikke hvor stor den egentlig er siden jeg aldri har holdt den :p Men ja noe tungt og noe som er laget av metall gjør utrolig mye mer skade det er derfor knokjern er ulovlig fordi de kan gjøre så utrolig mye skade fort. Bare husk at å slå motspilleren ikke altid virker :o hvis det er et krav maga senter i nærheten av deg kan du altid overveie å gå på noe ordenlig trening der ^^

Lenke til kommentar

 

Så jævlig stereotypisk at en som har drevet med Krav Maga og sverd ønsker å gå offentlig med kniv. 

Hvorfor er det sterotypsik? Grunnen til at mange som driver med krav maga og andre realistiske kamp systemer vil bære kniv er at vi 1. kan bruke dem 2. har respekten for dem og 3. vi forstår faren og hvor stor forskjell et angrep med og uten kniv gjør. Bare fordi mange som driver med et kampsystem vil ha kniv gjør ikke at vi er sterotypsike det gjør at vi faktisk vet hva vi snakker om ^^ 

Kan du Krav Maga og holder deg unna trøbbel vil du klare deg fint uten kniv. Bor selv i Oslo og er mye ute, kan ikke Krav Maga er undervektig og går ikke med kniv men klarer meg fint. Synd du ikke heter Ali, Hassan eller lignende da hadde du passet stereotypen perfekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så jævlig stereotypisk at en som har drevet med Krav Maga og sverd ønsker å gå offentlig med kniv. 

Hvorfor er det sterotypsik? Grunnen til at mange som driver med krav maga og andre realistiske kamp systemer vil bære kniv er at vi 1. kan bruke dem 2. har respekten for dem og 3. vi forstår faren og hvor stor forskjell et angrep med og uten kniv gjør. Bare fordi mange som driver med et kampsystem vil ha kniv gjør ikke at vi er sterotypsike det gjør at vi faktisk vet hva vi snakker om ^^ 

 

Akkurat her bekrefter du jo at du er akkurat denne stereotypen.

 

Hvorfor er du flau over å være stereotypsik? Ikke vær redd for å være deg selv da mann.

 

 

Grunnen til at man ønsker at folk flest ikke skal bære våpen er fordi man ikke vil ha våpen på gata.

Selv om du er Kung Fu Jitzu master så betyr ikke det at du har lisens til å bære våpen offentlig.

 

Jeg vil heller si at din trening i kampsport burde gjøre at du av alle forstår hvorfor ingen skal bære våpen offentlig (det være seg til forsvar og angrep).

 

Forstår du ikke problemet med følgende dilemma:

"Det er tillatt å bære våpen til selvforsvar, men det er ulovlig å bære våpen til å angripe".

Det er paradoksalt.

 

 

Videre lurer du på om redskapet du linker til vil tolkes som våpen i straffeloven. Det er ikke sikkert, siden det er uskarpt, men jeg vil tro at våpenet likevel egner seg til å punktere hud og kjøtt ved stikking?

 

Dessuten; Dersom politiet tar deg med dette "redskapet" så tror jeg ikke de bryr seg om det er skarpt eller ikke. Det ser ut som et våpen og politiet er alltid føre var når det gjelder våpen. Det betyr at du må bli med på stasjonen og forklare hvorfor du bærer våpen offentlig. Er du skikkelig uheldig ender det med en rettsak hvor retten skal avgjøre om redskapet ditt er egnet som våpen eller ikke.

Det er vel like greit å bare unngå dette?

 

For å sammenligne litt ekstremt: Hva med å bære uskarp katana/sverd offentlig? Skal det regnes som våpen eller ikke?

Politiet hadde hanket deg inn raskt.... 

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at kun ETT (av ett dusin) svar faktisk prøver å forholde seg til spørsmålet som stilles.

 

Straffeloven som gjengis over ser ikke ut til å stille noe krav til at en kniv må være skarp for å være forbudt, det er kun andre gjenstander som må være skarpe, ikke kniver.

 

Så spørs det hva man anser som en "kniv" av staten da.

 

Om Staten bruker wikipedias definisjon er det ikke snakk om en kniv her

 

En kniv er et skjæreredskap ...

https://no.wikipedia.org/wiki/Kniv

 

Videre står det "Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål"

 

Hva staten anser som "aktverdig formål" er da ett annet kritisk moment.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg tror at hvis det viser seg at noen har gått rundt med en gjenstand, hvilken som helst, med det formål å bruke den som våpen, selvforsvar eller ikke, vil politiet se ganske mørkt på det. 

Det er mulig, men i denne såkallte rettstaten er det Stortinget, ikke Politiet, som visstnok vedtar lovene (i teorien).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg faktisk vil bære denne er ikke for min del men for en evt. person som prøver å gjøre noe. Krav Maga for de som ikke vet er brukt av IDF (Isrealian defence force) og andre militære enheter i Israel og er derfor en veldig "voldelig og brutal" kampsystem hvor personene som angriper eller er truene mange ganger må inn på et sykehus fordi man går etter områder som skader alvorlig fordi vi blir trent til at "you never know who you are faceing so don't hold back" 
Ikke misforstå nå. Vi overdriver ikke, men å få et spark i scrotum og å få hode smelt i bakken så går det ganske fort gale.
Men en trenings karambit kan jeg utføre "pain compliance" mot de forskjellige muskler ledd og nerver sånn at jeg kan utføre "soft attacks" for å stoppe angriperen uten å skade han alvorlig.
Om folk er imot eller for at jeg går rundt med et selvforsvars våpen har vel egenlig ikke så mye med spørsmålet å gjøre men jeg ser folk sine tanker og jeg syntes det er mange gode poenger :) Men da tror jeg egenlig at de fleste er enige med at dette ikke bryter med straffeloven.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...