Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade på jobb


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikter du til meg eller firmaet? Rebt teknisk sett var det vel mer indirekte press fra kollegaer for å kjøre for å ikke jobbe en time ekstra per dag pga jeg ikke kan kjøre.

 

Hadde som sagt hverken velsignelse eller forbud fra sjefene sånn egentlig. Alle vet jeg ikke hadde førerkort. Er vel de som får større problem ved å la en som så vidt er myndig kjøre rundt uten å passe på og instruerede ansatte til å ikke la meg kjøre? Som lar oss jobbe 250t i mnd uten overtid...

 

Anonymous poster hash: 115ec...064

Lenke til kommentar

Det er da allikevel innlysende at et kjøretøy du ikke er kvalifisert til å kjøre, som du ikke har lappen på, ikke kan kjøres (uten at det da følger opplæringskriterier - som jeg regner med er en kjørelærer med den lappen tilstede ol). At det forventes at du bruker maskinen, er også noe som må tas på din kappe. Du er jo delaktig i det selv, og burde i utgangspunktet bare ha sagt nei, og stått på ditt, nettopp fordi at du en dag kunne komme i en slik situasjon som dette her.

 

Støtter det flere har skrevet, få det notert som yrkesskade, punktum. Klarer du i tillegg å gjøre det på en måte som "beskytter" arbeidsplassen og deg selv - enda bedre. Kan du ikke bare ta utgangspunkt i arbeidsgivers historie, og så når de først lyger så det renner av dem, pynte på den enda litt til. Vet ikke hva som ble kjørt, om det var bil med last inni eller type truck med last på gaffel eller lignende. Men f eks (tilpass til arbeidsplass for mer troverdighet): kollega kjørte, bil veltet, bilen slo over/veltet noe greier som sto en plass (tønne, kasse) som slo borti deg. (Brukte bare 30 sek på historien, men du skjønner poenget).

 

I en evt tvist, vil dere begge være rimelig ansvarlige - sjef for at det er et forventningspress om at du skal gjøre noe du ikke har lov til for å utføre jobben (og "stille aksept" blant andre ansatte om å se en annen vei) og du for faktisk å ha gjort det. Denne unnskyldningen holder aldri juridisk sett under normale omstendigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, her er det jo du som har valgt å bryte loven vel vitende om at du ikke har lov til å kjøre lastebil, hverken på jobb eller hjemme.

 

Så skjedde det i tillegg en ulykke med materiell og personskade som du da forvoldte. Om arbeidsgiveren din lyver på dine vegne og tar del i ulovlighetene ved å fabrikere en historie som ikke er sann for å få deg klar skal du vel være glad. Du slipper jo da å ta straffen du skulle fått for å kjøre uten lappen og forårsake en ulykke som faktisk endte med skader.

 

Edit...

Glemte da å legge til det jeg da ser på som innlysende; jeg tviler på at du har krav på noe særs rettigheter. Du hadde nok det helt til du satte deg bak rattet antar jeg .

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan velter man en lastebil?

 

 

Åh, man kjører den uten tilstrekkelig opplæring, f.eks.  :whistle:

 

TS: du bør få dette her registrert som yrkesskade. Konsekvensene ved å ikke gjøre det kan være at du sliter økonomisk og med fysiske plager resten av livet hvis du senere får plager av dette her og ingen støtte til det.

 

Da er det jo faktisk å foretrekke å både miste denne jobben og sitte i fengsel i 6 måneder. Ikke at det blir konsekvensen av at du melder det som yrkesskade, men selv om det hadde vært konsekvensen så hadde det vært verdt det.

 

Anonymous poster hash: 117b6...f9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...