Gå til innhold

Få bilen til å trille fortere fremover


Gladgutt

Anbefalte innlegg

Jeg kan jo starte innlegget med å si at jeg øvelseskjører. 

 

Bilen jeg kjører er en ganske så moderne diesel bil. For å få bilen til å  trille sakte fremover, så trenger man kun å ta ut clutchen ( uten å gi noe gass). Når jeg står ved et kryss eller en rundkjøring, så pleier jeg som oftest å ta ut clutchen sakte ( da beveger bilen fremover) og når jeg har tatt ut clutchen helt, så gir jeg gass. Denne metoden kan være lite effektivt, for bilen beveger seg ikke så fort fremover. Det kan igjen være et problem for meg i ganske så trafikkerte veier.

 

Hva kan jeg gjøre for å få bilen fortere fremover når jeg har stoppet den helt? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer av en feeling du får, så ville bare prøvd meg frem borte fra trafikk. Du bumper turtallet litt opp, holder det der, og slipper kløtsj sakte ut. Eneste mellomrommet mellom gasspedal og kløtsjpedal skal være de få millisekundene det tar for turtallet å øke.

 

Gir du for mye gass og er for brå på kløtsjen så har du launchet bilen og rallytrofeen din ligger i nærmeste skogkratt, så vær lett på gass og kløtsj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må bare øve deg til dette sitter inne. Det er noe forskjell fra bil til bil ha som er mest effektiv timing. Det vil f.ex være forskjell på diesal og bensinbil, da bensin er lettere å kvele.

Har du kjørt biler med manuelt gir og såkalt moderne dieselbil?

 

I tidligere tider var det du skriver her riktig, men med moderne turbodieselbiler er det ikke lenger slik..

I tillegg har bensinbilene utviklet seg i en retning av å bli vanskeligere å kvele.

Lenke til kommentar

Som alle andre har sagt; øvelse, øvelse, øvelse. For lite gass for sent, og du kveler motoren. For mye for tidlig, og du ruser motoren opp i høyt turtall uten at det skjer noe "nyttig".

 

Siden du spør om turtall, så ville jeg sjeldent vært over 12-1300 omdreininger før clutchen var helt ute, tror jeg (med mindre poenget var å sette ny pers på 0-100...), men det er sånt som man overhodet ikke tenker over med 15-20 år bak rattet, det går uten å tenke, og uten å se på turtelleren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...