Gå til innhold

Bare 16 prosent vil at radio flyttes over til DAB


Anbefalte innlegg

Hvis man innfører et nytt system for kringkasting via mobildata så kan radiolytting være mulig, men da mister man muligheten for individuelle valg og ender med et begrenset antall radiokanaler som avspilles samtidig.

 

 

Er delvis uenig med deg i det der. For dersom det lar seg gjøre å servere en mobilkunde med flerfoldige radiokanaler på den personens båndbredde, og det er noen hundre slike mobilkunder, så må jo kapasiteten på mobilfrekvensene være av betydelige størrelser.

 

Sånn sett, om de fant opp en 4G eller 5G-protokoll eksklusivt for radio, og denne ble lagt til som støtte i telefoner, bilradioer og liknende, så skulle jo dedikerte radiolytte frekvenser i mobilnettet kunne masselevere en og samme radiokanal glatt. Da blir det jo mange frekvenser som står ledige til annen bruk. Men, ulempen er jo at man låser litt av båndbredden til dedikert bruk.

 

Jeg ser en mulighet for i software å rette på den utfordringen. Er bare å la lytter sende en forespørsel til mobilmasten om at "jeg vil lytte til P4", så sendes det ut fellessignal. Og når nestemann gjør "hand shake", så blir "han" sendt til samme fellessignal. De få stundene ingen lytter, så frigjøres båndbredden til annen bruk (dynamisk). Da vil man kunne spare litt båndbredde, men uvisst hvor mye.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finns allerede i ip nettverk og har betegnelsen multicast.

Med multicast unngås ende til ende unicast sesjoner for alle medlemmer av en broadcast og kan unngå bottlenecks i stamsvitsjer/links.

Netflix f.eks benytter seg av dette allerede tror jeg .

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og som andre allerede har nevnt, så har myndighetene bundet opp verdifulle frekvensbånd til DAB, som heller kunne ha vært frigjort til dagens 3G/4G bruk (der internett-Radio gjerne kjører)

 

 

Lurer på hvor mange ganger dette skal gjentas. DAB bruker 200 Mhz båndet (i Norge og resten av verden). Mobilnettet bruker 800 og oppover og det er snakk om å ta i bruk 700 Mhz på 4G/LTE i Norge (som i resten av verden). Alle land i EU samt Australia og flere andre land utenfor EU har reservert deler av 200 Mhz båndet til DAB/DAB+/DMB.

 

200 Mhz båndet ligger ikke på listen over 4G/LTE frekvensbånd hverken nå eller lang tid (om noen) fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finns allerede i ip nettverk og har betegnelsen multicast.

Med multicast unngås ende til ende unicast sesjoner for alle medlemmer av en broadcast og kan unngå bottlenecks i stamsvitsjer/links.

Netflix f.eks benytter seg av dette allerede tror jeg .

 

 

Netflix benytter Content servere hos ISP-ere for å minimalisere bruk av båndbredde.  Multicast kan ikke benyttes over Internett da det ikke er klartgjort for dette og det vil være veldig vanskelig å gjøre dette i praksis. I tillegg må den enkelte ISP også implementere dette i sitt nett og for sine tjenester.

 

Unicast er ikke annet enn broadcast en-til-en, dvs at hver sesjon opptar en stream.

 

Oppsummert: De som snakker om bruk av Multicast for å få ned båndbreddebruken på streaming av radio&video, det er ikke mulig basert på dagens Internett.

Lenke til kommentar

Radio utenfor Internett er et gufs fra fortiden. Selv en 90-åring greier å starte en app på mobiltelefonen sin og sette igang nettradio.

 

 

Det forutsetter at 90-åringen har en telefon med app-støtte, et abonnement som gjør at de kan streame nok og kan koble telefonen til en høyttaler eller annet på kjøkken eller i stuen.     

 

Jeg vet om folk på 70 som har problem med dette men som uten problem har tatt i bruk en ny DAB radio på kjøkken og i stuen.

Lenke til kommentar

Dagens 70-åringer er ikke eldre enn at de kunne ha programmert en C-64 i 1983 og kan være techguruer til fingerspissene. 70-åringer var ikke mer enn 35 da mikrodatamaskinene kom inn i hjemmene.

 

Spør du en på 90 så sier han at de hadde EDB på jobben, men at det kom litt for sent til at han orket å sette seg inn i det privat.

 

Uansett så er mesteparten av radiokanaler tilgjengelig på nett, mens på FM/DAB så har man kun det som er i ens egen region. Altså er det sjanseløst samme hvordan man ser på det. Jeg flytter ikke til USA for å høre på radio, jeg bruker nettradio fra der jeg er slik jeg har gjort de siste 18 årene. Jeg skal verken ha FM eller DAB for da får jeg inn alt annet enn det jeg faktisk skal høre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett så er mesteparten av radiokanaler tilgjengelig på nett,

Da må det først være dekning da. :) Og mange av oss som er motstandere (slukking av FM nettet), er det fordi det blir for dårlig dekning i distriktene og i fjellet/skogen. Kom gjerne med DAB og andre ting. Men la FM bestå, som i dag!

 

Det gir sikkerhet for noen hundre tusen mennesker på tur, jakt og til og med for enkelte bygdefolk, som allerede i dag har marginal FM dekning. Værmelding er for oss livsviktig og nyheter kan også være viktige. Og uten mobildekkning i skog og fjell, er FM kritisk.

Endret av Friluftskar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"– Vi opererer ikke med årstall nå lenger. Hovedpoenget vårt nå er at kundene skal føle seg trygge på at de kan beholde fasttelefon frem til det kommer et annet alternativ, som for eksempel mobil eller IP, sier Per-Aril Meling som er informasjonssjef i Telenor.": 

https://www.nrk.no/ho/framtida-for-fasttelefonen-1.11934244

 

Det lønner seg ikke med å ha hastverk med å slukke så lenge alternativet ikke har god nok dekning.

Om DAB kan gi mange radiokanaler så hjelper det ikke når signalene ikke er gode nok til å gi lyd i radioen, og en mobiltelefon er mindre fleksibel enn en fasttelefon hvis man må stå i vinduskarmen for å ha god nok dekning til å ringe.

Lenke til kommentar

 

Dette greide Nrk å lire av seg i dag : http://www.dagbladet.no/kultur/dab-sikrer-norsk-kultur/60323583

 

Helt utrolig patetisk...

 

Mye stråmannsargumentasjon i det innlegget gitt...

 

AtW

 

 

Hei!

Om du mener personlig mening om Nrk sitt opplegg er en stråmann så tror jeg svært mye på dette forumet blir sett på som stråmann i alle fall fra din side.

 

Om du derimot etterlyser en litt mer konkret mening fra min side kan du jo spørre pent :)

 

At Nrk ønsker å få oss til å tro at dette er en bra løsning mens internett radio er noe som vil falle under kontroll til store aktører som google er så langt ifra sannheten at det faktisk gir meg frysninger . At det kommer fra en person som burde forstå hvordan Internett "kan" fungere per dags dato og med tanke på alle portalene Nrk disponerer får meg til å grøsse.

 

ATW : Om du føler at du har behov for en enda bredere utbroddering av dette innlegget så si ifra og jeg setter igang mastergraden. Kan ta noen år dog før du får svar.

 

-Spøkemodus av

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på innlegget til NRK som du lenket til. Det settes opp mange stråmenn som svært få i realiteten har argumentert for, og som er lite relevente for DAB vs FM, eller om man skal ha broadcastnett i det hele tatt.

 

AtW

 

Helt enig.

Var som du sikkert forstår usikker på om du mente meg eller linken og følte at det var greit med et svar!

 

^_^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og som andre allerede har nevnt, så har myndighetene bundet opp verdifulle frekvensbånd til DAB, som heller kunne ha vært frigjort til dagens 3G/4G bruk (der internett-Radio gjerne kjører)

 

Lurer på hvor mange ganger dette skal gjentas. DAB bruker 200 Mhz båndet (i Norge og resten av verden). Mobilnettet bruker 800 og oppover og det er snakk om å ta i bruk 700 Mhz på 4G/LTE i Norge (som i resten av verden). Alle land i EU samt Australia og flere andre land utenfor EU har reservert deler av 200 Mhz båndet til DAB/DAB+/DMB.

 

200 Mhz båndet ligger ikke på listen over 4G/LTE frekvensbånd hverken nå eller lang tid (om noen) fremover.

 

 

Du får ha meg unnskyldt, er så mye å holde styr på i forhold til dette. For det første så hadde man NMT-frekvensene i gamledager, og disse var vel ICE heldige å få tak på. Også er det auksjoner, eller konsesjoner og slikt.

 

Jeg visste at NMT også dekket 450 Mhz, for jeg er ihvertfall eldre enn den gang da NMT virkelig skjøt fart og fikk storutbredelse i Norge. Men, så kan det hende at den frekvensen og de nær ikke ble øremerket mobiltelefonibruk den gang NMT ble "revet i stykker". Dette har jeg for lite innsikt i.

 

 

 

 

NMT (Nordisk MobilTelefoni or Nordiska MobilTelefoni-gruppenNordic Mobile Telephony in English) is the first fully automatic cellular phone system. It was specified by Nordic telecommunications administrations (PTTs) and opened for service on 1 October 1981 as a response to the increasing congestion and heavy requirements of the manual mobile phone networks: ARP (150 MHz) in Finland,MTD (450 MHz) in Sweden and Denmark, and OLT in Norway.

Kilde: Wikipedia.org (engelsk språk)

 

Finnene drev altså med mobiltelefoni på 150 Mhz analogt, så det er altså ikke helt umulig. Kanskje folk her i diskusjonstråden da skal ta bakkekontakt og kjenne etter på om det faktisk lar seg gjøre å bruke 150 Mhz, på tross av at utstyr mangler for både den lave frekvensen, men ikke også minst mangler for 450 Mhz.

 

Jeg påstår ikke at det er ideellt, og absolutt heller ikke tilrettelagt for det. Men, man kan ihvertfall flisespikke bittelitt på dette her.

 

Ut i fra hva Wikipedia kanskje forteller, så driver russerne 450 Mhz NMT-nett fremdeles.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette greide Nrk å lire av seg i dag : http://www.dagbladet.no/kultur/dab-sikrer-norsk-kultur/60323583

 

Helt utrolig patetisk...

 

 

Nrk-lobbyisten klarer til og med å fortelle at det ikke er Nrk sin oppgave med lisenspengene i bunn, å skulle bygge ut for enda bedre bredbånd.

 

Er meningsløst å fortelle oss slikt, da det sier seg selv. Det kalles for å omdistribuere:

 

1. Stortinget begrenser penger fra lisensinngangen ved lovendring, og velger å slakte litt daukjøtt fra Nrk

2. Stortinget øremerker besparelsene til å fortsette å stimulere bredbåndsutvikling via mobiltelefoni og fiber

Endret av G
Lenke til kommentar

Javel, så slukk det jævla FM-nettet, da. Da skal lobbyen få se demokrati i praksis. De som fortsatt vil høre DAB kommer til å lage et kjøperush hos Elkjøp dagen etter slukking, og de som vil strømme lyd vil gjøre det. Da får vi se om det er noen fremtid for lineær kringkasting uten bilde.

 

Uansett, hva er det egentlig DAB-lobbyen prøver å få til? Prøver de å få oss til å bytte til DAB-radio, eller prøver de å få oss til å fortsatt lytte til radio etter at FM-nettet er slukket? Jeg føler mer og mer at overgangen til DAB ikke primært handler om å få oss til å kjøpe et nytt produkt på Elkjøp, men å holde liv i en mediekanal. For hva er meningen med radio? Hører vi på radio fordi radio er lett tilgjengelig på stereoanlegg/bil/mobil, eller gjør vi det fordi det vi er genuint interessert i det som sendes? Er radio interessant eller er det bare lett tilgjengelig bakgrunnsstøy? Er radio et solnedgangsprodukt som vil lide samme skjebne som lineær TV?

 

Ikke spør meg, jeg solgte radioen min i 1987.

Gammel teknologi krever "stor" båndbredde. Ved å benytte moderne teknologi, frigjør plass i eteren. Det er nødvendig.

 

Lydkvaliteten i DAB+ blir dårligere. Det stemmer, men bortsett fra audiophile, må resten av oss bruke måleinstrumenter for å høre forskjellen.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Jeg er ikke audiofil. Innbiller meg at jeg hører forskjellen. Det blir subjektivt om jeg også klarer å høre forskjell i en dobbelt blindtest. Da det kun er mine ører som skjelner.

 

Man kan øke sikkerheten fra forsøket ved å øke antall testsubjekter. Fortrinnsvis testsubjekter som har fininnstillet oppmerksomheten, gjerne folk som påstår at de klarer å høre forskjellen, men også andre folk som man med ganske stor sikkerhet har funnet fram til at har en fininnstillet oppmerksomhet.

 

Så kan man sikkert også diskutere hvor fintfølende forskjeller man bør tilegne musikk over radio, som et eget tema.

 

Men, heldigvis er det flere emner med DAB+ enn kun lydkvaliteten som er kritikkverdig. Noe de som etterhvert gidder å plukke tråden i fra hverandre kanskje oppdager.

 

Jeg tror at folk er mer oppmerksomme på lydkvalitet enn diskusjonen hvor vidt 1080p vs. 4K skjermvisning er merkbar.

 

 

Forslag: 1. Velg ut noe musikk som testsubjektet kjenner til godt i fra før av. Så bygg testen videre på det.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Radio er viktig for sikkerheten, ikke FM.

For så hvitt - riktig. Men da Dab aldri vil få dekkning i skog og i fjellet, er det foreløpig bare FM radio/båndet, som er viktig for sikkerheten! Dette gjelder i første rekke friluftsfolk, turgåere, skiløpere og jegere. Men, det er hundre tusener av dem. Og det vil være ti tusener, som ikke vil få inn Dab., heller ikke inn mobilnettet. Så, da er det et stort problem! Spessielt med tanke på værmeldinger, men også nyheter. Ennå værre er det at mange grender/bygder også vil få manglende dekning til Dab.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...