Gå til innhold

Bare 16 prosent vil at radio flyttes over til DAB


Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke at alle har Facebook, men hvor mange tror du sjekker facebook i løpet av en dag i forhold til hvor mange som hører på nasjonal radio?

 

Jeg er heller ikke mot FM, hvis du ikke har fått det med deg. Jeg er mot overgang til DAB.

 

Selv så driter jeg i dekning for jeg har verken med radio eller telefon på tur utenfor urbane strøk. Skal man nyte natur så skal man nyte natur. Folk overlevde før i tida også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FM-kringkasting har fått en enorm utbredelse blant brukerne, blant annet av én årsak: det er gratis.

 

Det jeg lurer på da, er om de siste etternølerne gir f* i å kjøpe DAB-radio og enten slutter å høre radio, går over til internettradio.

Jeg undrer også på om folk kommer til å sabotere DAB, i alle fall friluftsfolk på tur. Hjemme der folk bor, er det nok flere muligheter. Men i fjellet og skogen, er heller ikke internett radio løsning, uten mobildekkning. Og vi vil aldri få god dekkning for mobilnett, før et system med lavbane sattelitter gjør det mulig å få signalene derfra.

 

Jeg er en av dem som har mange FM reiseradioer (og har hatt ennå flere). Alt fra slike som er ok å ha med på hytte med strøm, uten strøm og til de minste, som er på størrelse med en tobekkspakke. På tur er ikke musikk viktig, da er det værmeldinger og nyheter på kvelden og kanskje om morgen før en går ut. Hjemme kan jeg lytte til musikk, men da fra musikkanlegg, ikke radio. Tviler på, at DAB radioer kan konkurere. Når jeg har musikk på radioen hjemme, på jobb, eller i bil, er musikken mest bakgrunnsstøy.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at alle har Facebook, men hvor mange tror du sjekker facebook i løpet av en dag i forhold til hvor mange som hører på nasjonal radio?

Problemet igjen, er ikke hvor mange som er på FB når de er hjemme, men de som IKKE er der. Det er problemet! At ungdom (og en del andre), er blitt hekta på FB, Twitter, o.l. og sikkert sjekker en til flere ganger pr dag, er så. Jeg har hatt FB i mange år, men jeg er ikke inne der hver dag, selv om jeg er hjemmlig. Det kan da gå mange dager, mellom hver gang. Men det er litt opp og ned, avhenging om jeg har tid og lyst. Samme på dette forumet. :)

 

Ser nå i dag, at du ikke er imot FM. :) Og jeg er ikke i mot DAB. Men, at hele FM legges ned.

 

Så du er ute på vidda, i vinterfjellet 3 - 14 dager, uten å høre værmeldinger? Ganske viktig også sommerstid. Eller tenker du på en 2 -3 timers tur i nærområdet. :) Da trenger heller ikke jeg å sjekke værmeldingen. Problemet med din nettradio løsning, er dekkning. Men, jeg er enig i din nest siste setning. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Jeg har mye erfaring med fjellet. Det man trenger er et telt, en primus, kniv, sag, hammer en spade og ulltøy + noe som stopper vind. Har man en pulk med proviant og utstyr kan man overleve i ukevis.

 

Det man må passe på er ikke å bli våt for enhver pris, få ly for vinden og ta forhondlsregler for temperaturforhold.

 

Prioriteringshierarki for overlevelse

Oksygen > Varme > Drikkevann > Proviant > Sosial omgang

 

Jeg har deltatt i kurs for ekstrem overleving og øvelser i å lage askegrav for forhold hvor det er den eneste muligheten for å overleve temperaturene om natta. Blant annet var det opplæring i hvor i terrenget man skulle slå leir mtp varme, ly og temperaturendringer og hvordan man kunne lage primitivt redskap ut av det man finner i skogen. Overleving på fangst, vekster, osv.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

FM-kringkasting har fått en enorm utbredelse blant brukerne, blant annet av én årsak: det er gratis. Vi er vant til å betale for innhold og hardware på TV, musikk og filmer, men FM er gratis hele veien. Radiolisensen ble fjernet for over 30 år siden, og hardware har for de aller fleste vært gratis: radio kommer som standard i bilen, "alle" har et gammelt stereoanlegg eller reiseradio stående og mange mobiler kan ta inn FM-sendinger.

 

Jeg tror også et det er mange som setter på radioen bare for å ha lyd i bakgrunnen, uten å være særlig interessert i hva som blir sagt/spilt.

 

Det jeg lurer på da, er om de siste etternølerne gir f* i å kjøpe DAB-radio og enten slutter å høre radio, går over til internettradio.

 

 

Jeg kommer garantert til å start gressklipperen og la den stå å dure i bakgrunnen, når FM-nettet eventuellt vurderes å slukkes for godt. Til glede for meg selv og naboene og en og annen forskremt fugl som skjære og stær

 

Gress !!

 

Eller denne om jeg har fri kvote bredbånd tilgjengelig:

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Friluftskar:

Du deltok ikke i tråden før langt nede på side 3 så bare hold nebbet godt lukket om hva som duskuteres.

Jeg er ikke her hver dag (vanligvis har jeg noe annet å gjøre), men jeg diskuterer ikke lyd, ant. kanaler o.l. på Dab. Det overlater jeg til andre. Nebbet mitt, diskuterer sikkerhet og avvikling av FM.

 

Jeg vet det finnes nettdekkning et fåtall av steder i skog og på fjellet. Bl.a. på Fjellforum er det en del nybegynnere, som er veldig opptatt av hvor i landet det er dekning for mobil, batteripakker, solceller ol. for ekstra strøm. De spør da om spesifikke områder. Kanskje venner av deg, som ikke tør gå naturen uten mobildekning. :) Problemet er ikke, de få stedene i landet det er dekning, i skog og fjell. Men, områdene det IKKE er dekning!

 

Og uten dekkning i fjellet, får en heller ikke inn noe fra FB. Ser du ikke forstår hva meldingen" lytt på radio" er. Kommer den meldingen, kan det være kritisk at ALLE får meldingen raskt, ikke dager, eller uker etterpå. Vær også klar over, at det er hundre tusender av voksne, som ikke er på FB. Så FM radio er kritisk for sikkerheten, til de som oppholder seg i fjellet, skogen og til og med enkelte bygder/utkanter. En tilkaller ikke hjelp via radio. :) En får heller ikke tilkalt hjelp med mobil, uten dekkning. I områder jeg ferdens (på jakt og tur), er det ofte så dårlig dekkning med mobil, at mobilen i beste fall ligger avslått i sekken. Men mer normalt, er den ikke med ut i naturen.

 

 

Du får starte motstandsbevegelsen mot nedlegging av FM, og sette opp ulovlige FM-sendere her og der på fjelltopper og i de dype skoger, til glede for de som ikke enda har kastet FM-radioene på dynga  ;)

 

Setter du opp en kronerulling, skal du ikke se vekk i fra at det ramler inn litt kronasje.

 

Alternativet er giljotin og ustopping:

 

6094fa19d3e18708d5a929bc6e0d959d.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har mye erfaring med fjellet.

At du har deltatt på et kurs (kanskje forsvaret), betyr ikke at du har noe som helt erfaring og kan klare deg aleine under vanskelige forhold. Jeg har maaange hundre overnattingsdøgn i fjellet. Sommer som vinter (i ca 40 år), så litt kan jeg om dette. Og så lite du er opptatt av vær og værforhold, tviler jeg på om du kan noe som helst. Andre må vel passe på deg. De som har vært veldig mye i fjellet (eks. de som lever og jobber der), er kanskje ikke avhengige av værmeldinger. Men det er likevel en indikasjon og de tar sine forholdregler etter værmeldingene. Selv en friluftsmann som L. Monsen sjekker værmeldinger, når muligheten er der.

 

Det du skriver om erfaring og metoder, er for det meste tull.

 

Og du har tydeligvis ikke fått med deg, at at det dør folk i naturen hvært år, både sommer som vinter, fordi de blir overasket av dårlig vær. En av de viktigste "fjellvett reglene" blir ikke mulig å følge, uten mulighet for å sjekke værmeldinger.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Du får starte motstandsbevegelsen mot nedlegging av FM, og sette opp ulovlige FM-sendere her og der på fjelltopper og i de dype skoger, til glede for de som ikke enda har kastet FM-radioene på dynga  ;)

Du har kanskje ikke fått med deg, at det er 84 % av befolkningen (viser bl.a. til overskriften) som er av samme mening. I alle fall, er de motstandere av nedlegging av FM. Og det er jo også mitt hovedpoeng. Jeg kommer ikke til å bidra til ulovlige sendere. 

 

Synes det er tragisk at folk her er mer opptatt av musikk, enn sikkerhet for befolkningen. Skammelig! Musikk kan høres på mange plattformer. 

 

Tror nok det er flere milioner som fremdeles har sine FM radioer. :) Kanskje du skulle titte litt på overskriften, i stedet for å komme med nedverdigende kritikk mot FM radioer. Pr. dags dato, er det ikke noe som bedre sikkerhet både for utkantområder og ute i naturen. Tross,  gammel teknologi. Kom gjerne med DAB (og nyere system), men ikke i det omfang som er planlagt. Det må reserveres noen frekvenser for FM, til noe som har bedre dekkning er på plass.  

Lenke til kommentar

Du får tro hva du vil. Jeg har nok overnettinger ute.

Kunne godt diskutert div. detaljer med deg, om det å være ute i dårlig vær. Men dette kan blir ennå mer personlig, eller en unødig lang diskusjon, så tror jeg avstår. Overlater slikt til, de som ikke har noe annet å gjøre. :) Du får heller komme noe, som er relevant for tråden.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Du får starte motstandsbevegelsen mot nedlegging av FM, og sette opp ulovlige FM-sendere her og der på fjelltopper og i de dype skoger, til glede for de som ikke enda har kastet FM-radioene på dynga  ;)

Du har kanskje ikke fått med deg, at det er 84 % av befolkningen (viser bl.a. til overskriften) som er av samme mening. I alle fall, er de motstandere av nedlegging av FM. Og det er jo også mitt hovedpoeng. Jeg kommer ikke til å bidra til ulovlige sendere. 

 

Synes det er tragisk at folk her er mer opptatt av musikk, enn sikkerhet for befolkningen. Skammelig! Musikk kan høres på mange plattformer. 

 

Tror nok det er flere milioner som fremdeles har sine FM radioer. :) Kanskje du skulle titte litt på overskriften, i stedet for å komme med nedverdigende kritikk mot FM radioer. Pr. dags dato, er det ikke noe som bedre sikkerhet både for utkantområder og ute i naturen. Tross,  gammel teknologi. Kom gjerne med DAB (og nyere system), men ikke i det omfang som er planlagt. Det må reserveres noen frekvenser for FM, til noe som har bedre dekkning er på plass.  

 

 

 

Ok, da har du tatt til deg mer FM-motstand, om meg enn hva som er tilfelle. Jeg er for å bevare FM-radio, så lenge det er slik som i dag. Er helt enig med deg på det punktet. At du kan eller ikke velger å sette opp FM-sendere er jo mer som et forslag. Er jo dumt at det er ulovlig da. Men, skal man alltid være lovlydig i alle henseender da? Om senderen er mobil nok, så kan en jo har forskjellige ruter, slik at "tyskerene" ikke finner den så lett.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ok, da har du tatt til deg mer FM-motstand, om meg enn hva som er tilfelle. Jeg er for å bevare FM-radio, så lenge det er slik som i dag.

 

Har ikke sjekket hva du har svart i alle innlegg. Jeg responderer kun på innlegget, jeg siterte fra.

 

Er forslaget, at jeg skulle sette opp egene mobile sendere, for meg selv? Selv i mitt nærområde (skogsområder), ville det ha blitt mange sendere (for en tur), da teregent er kuppert. Og jeg ferdes over hele landet, så det er nok uoverkommelig problemstinning for meg. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Måtte i så fall ha vært et gruppeinitiativ Friluftskar. Men, ser den at det muligens vil være litt uoverkommelig. Men, det hadde nå vært litt skøy om noen gadd å oppvigle "frekvensmyndighetene" litt.

He...he...

 

Det jobbes nok noe fremdeles, på en del fronter, til tross for vedtaket. Vi får se hva som blir resultatet. Håper en del av FM består, intill noe bedre er på plass. Vet ikke hvorden det går med "lavbane prosjektet". Tror det skulle utplasseres 36 satelitter i "lavbane" og da skulle både GPS OG mobil være sikret god dekning, over det hele verden.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

... Det er mange hundre hytter bare i denne marka, som ikke vil få DAB. Og Finnemarka, er vel ikke gokk. :) Få km fra Drammen og ca 30 km fra Oslo ...

Nå er ikke jeg lokalkjent her og vet ikke hvor hyttene ligger, men ifølge dekningskartet er det bra dekning i hele området bortsett fra langs noen få vann.

 

 

Hvis friluftsfolket klager på dekningen så er burde ikke DAB være fokuset. Da burde de heller jobbe for å gjeninnføre AM-radio. Langbølge- og mellombølgeradio er det som virkelig gir god dekning. ;)

 

Tror det ville by på problemer å multiplexe på 218 KHz. Innenfor tilgjengelig båndbredde.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...