Gå til innhold

Bare 16 prosent vil at radio flyttes over til DAB


Anbefalte innlegg

Se fremover, ikke kun på hva som er nå. for kvotene blir ikke mindre. En vanlig kvote er i dag minst 6 GB og da kan man høre 120-240 timer med radio, alt etter kvaliteten,  og så mange timer er ikke folk flest ute og ferdes i løpet av en månedt, altså 4-8 timer hver dag inkudert helger. I tillegg kan man laste ned podcasts på forhånd. Da laster man ned timevis med sendinger i løpet av sekunder over ei linje uten kvoter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Et radiosystem som ikke fungerer i vårt naboland! Det er vel temmelig egenrådig og trolig dumt i lengden. Om det skal ende opp med DAB, så må hele EU også benytte dette!

 

Det er DAB-sendinger i de fleste europeiske land, også Sverige.

 

Danmark skal ha "lyttertelling" i 2018. Er andelen som lytter på DAB over 50% blir FM-båndet lagt dødt i 2019

​Storbritannia bestemmer FM-slukking etter at lytterandelen er på minst 50% (blir nok flere år med overlapping der).

​Sveits starter FM-slukkingen i 2020

 

 

 

 

Man kan kjøpe brunost i de fleste land, men det er vanskelig å finne butikken(e) som selger det.

 

Jeg har aldri klart å få inn DAB-sendinger når jeg er i Sverige og Danmark, men har ikke testet hele landet.

Hvor er det prøvesendingen foregår?

 

Sverige har offisielt vedtatt at DAB ikke skal erstatte FM, og DAB-nettet skal ikke bygges ut.

De tar riktignok forbehold om at de kan revurdere dette i fremtiden.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er ikke jeg lokalkjent her og vet ikke hvor hyttene ligger, men ifølge dekningskartet er det bra dekning i hele området bortsett fra langs noen få vann.

Det er jo ikke mulig å zoome i kartet. Så dette er et skrytekart fra NRK og stemmer ikke med virkeligheten. Stemmer relativt bra der folk bor og veier i sentrale strøk, men selv der er det mangler...

 

Det er da fullt mulig å zoome i dette kartet. Og kartet er ikke fra NRK, men fra Norkring som bygger nettet. Har du selv testet dekningen siden du påstår at kartet ikke stemmer?
Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med at dekningskartet kun viser teoretisk dekning i Rogaland.

På jobb, hjemme og hos svigers vises det "Svært god dekning", men signalene blir for dårlige i regnvær for innendørs bruk, lyden "bobler".

Utendørs fungerer det sånn noenlunde, men i bilen med utvendig antenne så må vi ofte skifte over til FM når vi kjører rundt, både på E39 og på riksveier. Er det fint vær fungerer det bedre, men Vestlandsværet er ofte vått.

 

Hjemmefra kan jeg se tre store radio/TV-sendere fra stuevinduet, og vi får inn 5 FM-kanaler + 4 nærradioer. Digitalt bakkenett for TV kan vi få inn med en liten piskantenne innendørs. Av 12 DAB-radioer vi eier så er det bare en som fungerer brukbart i kjelleren, og selv i første etasje i et trehus må vi være påpasselige med plassering av antennene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Altså - hvor mange turgåere, skiløpere, jegere og fiskere er det EGENTLIG som sitter og lytter på en FM radio når de er til fjells/skogs? Dette er argumentet hører eg konstant når det kommer til DAB-debatten, men eg har enda ikke vært borti dette fenomenet.

 

Joda, eg vet at det naturligvis finnes en og annen turgåer/jeger som benytter FM-radio, og en og annen hytte langt uti gokk ..

Lett å forstå, at du vet lite om friluftsliv, jakt, m.m. og dekning både for mobil og radio på slike steder. Hvor mange folk dette gjelder, vet ikke jeg. Men det er mange, da det meste av den naturen er uten dekning. Og det er vel en grunn til, at bare 16 % av befolkningen ønsker nedleggelse av FM. Så, kanskje det er en indikasjon for deg! :)

 

Ja selvfølgelig sjekkes været, før en går ut på tur i fjellet, også i skogen. Og uten dekning der en overnatter (eller har som utgangspunkt for turer), når en skal ut i skogen, eller fjellet, får en ikke hørt værken værmelinger, nyheter, eller "lytt på radio"! Noen sjekker også mitt på dagen (ute i terrenget), med lommeradio, hvis forholdene er gunstige, når de er i fjellet. Der kan det endre seg raskt.

 

Er jeg i fjellet (sommer som vinter), sjekkes alltid været HVER dag, før dagstur fra hytte, eller camp/telt. På vinteren - gjerne både om kvelden (for planlegging) og så om morgenen, for å sjekke om været er i endring. Dette gjør jeg hver dag, enten jeg er i fjellet for en helg, eller 14 dager. Og dette er noe friluftsfolk gjør, samme med jegere/fiskere. I tilegg er det mange som går fra hytte til hytte, hvor det er dårlig dekning. Og det finneas en del som er på vandring med telt, sommer som vinter. Alt fra få dager, til uker i fjellet. 

 

Personlig så har jeg vært over det meste av den norske fjellheimen, fra sør til nord. Og en del i svenske fjell. Samt mye av skogsområdene i Sør Norge. Det er urolig mange steder, det er manglende dekning både for mobil og marginalt for dagens FM, ute i naturen. Selv et par km fra der jeg bor, i Lier utenfor Drammen, er det et område som heter Finnemarka. Her er manglende både mobildekning, de fleste steder. Selv med gamle NMT 450, var det problemer. Det er mange hundre hytter bare i denne marka, som ikke vil få DAB. Og Finnemarka, er vel ikke gokk. :) Få km fra Drammen og ca 30 km fra Oslo. Det tragisk er, at det er ikke bare i gokk, det er dårlig dekning i skog og fjell. (Ser bort fra et lite område, rundt de store hytteområdene).

 

Så når NRK (og tilbyder av dab) samt musikkfolk, er overbegeistret for DAB, men dri... i sikkerheten store befolkningsgrupper, så blir dette feil. Jeg er ikke i mot at dab kommer (eller andre nye løsninger), men en kan ikke fjerne FM før en har annen tilfredstillende måte å dekke sikkerheten på. Og sikkert bør vel prioritres, før musikk! Det kan høres på mange andre måter, enn via radio. Det gjør jeg.

 

 

Hvis FM slås av så koster det en tusenlapp eller to per uke å leie satellitt-mobil, da kan man sjekke værmelding.

 

Hvor mange må leie dette for at kostnadene overstiger utgiftene Norkring har med å drive FM-nettet?

Norge har 480 000 registrerte jegere.

Den norske turistforening har 270 000 medlemmer.

Mange familier har hytter på værutsatte steder.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke radioen også digitaliseres? Det var litt mas da vi gikk fra AM til FM-radio og folk måtte skaffe seg nye mottakere, men det gikk over. Det var en også del stress da vi skulle over på digital-TV for noen år tilbake, men hvem vil nå tilbake til analoge PAL-sendinger? Skal vi droppe digitale medier som Blu-Ray og DVD og gå tlbake til analog VHS? Skal vi droppe CD og MP3 og gå tilbake til musikkassetter? Skal vi angre på GSM og gå tilbake til NMT?

Kan ikke fatte hvorfor man skal stoppe utviklingen på ett medie når alle andre blir utviklet og digitalisert? Dette har gått over så mange år, og det ville bli en kjempeutgift hvis man nå skulle endre og beholde FM-nettet. Det vil kreve masse oppgradering og vedlikehold som ikke er gjort fordi det er vedtatt at det skal nedlegges.

Ingen sier at det ikke skal digitaliseres. Radioen er allerede digitalisert, jo! Me dinternasjonal dekning. Med ubegrensede antall kanaler! Det heter INTERNET! Prøv for Eksempel TuneIn.

 

Poenget her er å ikke bruke en allerede foreldet teknologi som DAB for å digitalisere, men bruke midlene til å stabilisere/forbedre noe som allerede brukes til radio og mye annet, dvs. Internet, og byge ut trådløs SIM basert adgang (for eksempel 3G nettet som snart er historie, men mer enn nok for radio). Da har alle digital radio, med bedre lyd kvalitet og ubegrensede kanaler og bedre (internasjonal) dekning og alle de fordelene en nyere teknologi (Internet) gir som for eksempel interaktivitet, trådløs hjemme-oppsett (med nyere trådløse høyttalere som DAB ikke kan bruke) osv.

 

Så er dens samfunnsverdi ikke bare i å bruke mindre penger (Internet finnes) og ikke bare bedre kvalitet/dening, men også å åpne opp for eksporterbare tjenester, som for eksempel å lage en mer interaktiv versjon av TuneIn som tillater å bygge opp det programmet lytteren vil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er tydeligvis mobildekning i de fleste avkroker i dag da det knapt er gått en dag i sommer uten at en eller annen bekjent har postet bilde av en ørret han har fått på et avsidesliggende fjellvann.

 

 

Hva vet du om det egentlig? Du ser bare et bilde av en ørret, men du vet samtidig svært lite hvor mange kilometer den fiskekaren (jenta) måtte traske for å få lastet det opp på sin Facebook, Instagram med flere kontoer. Syntes bare det var verdt å påpeke.

 

Er ellers enig med deg i at satsningen heller burde vært på mobilt bredbånd framfor DAB, og det fullt ut. At du kjemper for å stenge FM, er vel ingen lur idé med det første ihvertfall? Da er du jo ikke bedre enn DAB-forkjemperne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

DAB er utdatert før det kommer. og det bruker kremen av 4G båndet

 

4G benytter da ikke samme frekvensområde som FM-radioer, eller vica verca....

 

 

 

Går det an å lese så skjeivt i grunnen. Klarer du ikke å unngå skumlesning på et par setninger en gang?

 

 

​Hvor mange minutter er din daglige luftetur?

​1 time nettradiobruk krever 50 Megabyte (128 kbps)

​Så det vil bli ganske k​ostbart for en som meg, som kjører bil halve døgnet, (med DAB-radioen på).

Ok, ihvertfall et litt mer gyldig argument. Foreløpig..

Men, er det ikke litt snevert og lite visjonært å ikke klare å se det at mobildata vil koste mindre i framtiden pr. Gigabyte? Allerede neste år så vil EU hamre igjennom et lovpålegg som tar for seg roaming i utlandet. Dessuten så vil folks mobildatabehov vokse. For hvor mange er ikke sportsinteressert f.eks., og de vil sannsynligvis kjøpe større datapakker, og sånn sett drive prisutviklingen i positiv retning for de mindre datapakkeabonnementene også.

 

Mye sport vil vises over video på sikt også over mobildata, det er ikke til å unngå.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er ikke for å stenge FM, men jeg ser ikke overgang til DAB som en langsiktig løsning.

 

Mobilt bredbånd gir ikke bare radio, det gir utallige nyttige tjenester i tillegg. Det er bare fantasiken som setter grenser for hva man kan gjøre med mobilt bredbånd.

 

Spør du meg så sier jeg FM + mobilt bredbånd. Selv en mobil til 100-200 kr har innebygd FM-mottaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke for å stenge FM, men jeg ser ikke overgang til DAB som en langsiktig løsning.

 

Mobilt bredbånd gir ikke bare radio, det gir utallige nyttige tjenester i tillegg. Det er bare fantasiken som setter grenser for hva man kan gjøre med mobilt bredbånd.

 

Spør du meg så sier jeg FM + mobilt bredbånd. Selv en mobil til 100-200 kr har innebygd FM-mottaker.

 

 

Både du og Dr. M. Naci Akkøk har gyldige poenger på samme temaet.

 

For selv om man ofte behøver mobildata eller WiFi som gjerne kan være gratis her og der, så er de sydd sammen med et voldsomt fibernettverk som strekker seg over hele jordkloden. Internett.

 

Det åpner for at man kan få inn mer utenlandsk innhold. Med DAB får man vel kun det norske innholdet?

 

DAB strider til og med i mot de frihetene som EU-medlemskap (EØS) bringer. Fri flyt av tjenester. Mens internettradio åpner for EU, men samtidig for andre regioner enn EU-regionen til og med. Derfor er internettradio noe overlegent.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

DAB er utdatert før det kommer. og det bruker kremen av 4G båndet

 

4G benytter da ikke samme frekvensområde som FM-radioer, eller vica verca....

 

 

 

Går det an å lese så skjeivt i grunnen. Klarer du ikke å unngå skumlesning på et par setninger en gang?

 

 

 
 

 

Men poenget står vel allikevel? Med unntak av noen bånd som delvis brukes i Japan er det så vidt jeg kan se ingen overlapp mellom DAB og 4G.

 

AtW

Lenke til kommentar

@ATWindsor:

Du nevner brukes. Da tilføyer jeg atter en gang begrepet "kan brukes". Selv om DAB-frekvensen kanskje ikke er optimal til mobilbruk, så ville den likevel kunnet utvidet på mobilfrekvensene. DAB overfører tross alt digitale data, så da går det også an å overføre andre digitale data der på de frekvensene. Det ene utelukker ikke det andre. Det er bare snakk om et valg man må gjøre seg.

 

Dessverre så sperrer utstyrsutnyttelsen for at det i det hele tatt blir noen særlig videre diskusjon. Da vi er avhengige av hva de asiatiske utstyrsutviklerne implementerer i mobilt utstyr (telefoner, nettbrett, bilradio, radio mm.)

Når det ikke allerede eksisterer, så er det tyngre å få noen endring der.

 

Men, internettradio har jo eksistert lengre enn selve DAB, så der har man en åpning for endringer. Frekvenser har alltid nytte. Så det finnes garantert formål man kan benytte DAB-frekvensene til utover DAB-bruk. Sånn sett kunne man i prinsippet lagt ned DAB, dersom internettradio og mobilnettverket ble utvidet.

 

Har allerede nevnt e-SIM, som også kan bakes inn i bilradio. Da får man en sømløs mulighet for mobiloperatørbytte.

Endret av G
Lenke til kommentar

@ATWindsor:

Du nevner brukes. Da tilføyer jeg atter en gang begrepet "kan brukes". Selv om DAB-frekvensen kanskje ikke er optimal til mobilbruk, så ville den likevel kunnet utvidet på mobilfrekvensene. DAB overfører tross alt digitale data, så da går det også an å overføre andre digitale data der på de frekvensene. Det ene utelukker ikke det andre. Det er bare snakk om et valg man må gjøre seg.

 

Dessverre så sperrer utstyrsutnyttelsen for at det i det hele tatt blir noen særlig videre diskusjon. Da vi er avhengige av hva de asiatiske utstyrsutviklerne implementerer i mobilt utstyr (telefoner, nettbrett, bilradio, radio mm.)

Når det ikke allerede eksisterer, så er det tyngre å få noen endring der.

 

Men, internettradio har jo eksistert lengre enn selve DAB, så der har man en åpning for endringer.

 

Alle frekvenser, inkludert FM "kan brukes" til mobilbruk, men det betyr ikke at de er viktige, eller optimale på noe som helst slags vis.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, DAB har vært et feilsatsningsområde. Så det gir en begrunnelse for at det var feil å la Nrk få drive den utviklingen med våre lisenspenger. DAB var utdatert før det ble påstartet, pga. mobildata og pga. internettradioens eksistens.
 
Repeterer:

Men, internettradio har jo eksistert lengre enn selve DAB, så der har man en åpning for endringer. Frekvenser har alltid nytte. Så det finnes garantert formål man kan benytte DAB-frekvensene til utover DAB-bruk. Sånn sett kunne man i prinsippet lagt ned DAB, dersom internettradio og mobilnettverket ble utvidet.
 
Har allerede nevnt e-SIM, som også kan bakes inn i bilradio. Da får man en sømløs mulighet for mobiloperatørbytte.

 

Jeg vet ikke nøyaktig hva enda. Men, det vet garantert myndighetene som forvalter frekvenser for det ene med det andre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er bortimot galskap å stenge ned en såppas utbredt standard som FM-nettet når utstytret har vært solgt så lenge man kan huske og det er så godt utbredt som det er.

 

Det er sjanseløst å bruke tid å penger på en såppas begrenset tjeneste som DAB-radionettet tilbyr når det allerede finnes Internett som kan bygges videre ut.

 

Samme om nettradio er overlegent så er det likevel kjekt med et FM-nett for redundans tilfelle Internett går ned over større geografiske områder og det er her utbredelsen av FM-mottakere kommer inn. Ved en overgang til DAB mister man denne utbredelsen. Jeg kommer ikke til å anskaffe mottaker for DAB da den standarden er utdatert før den kommer, men jeg har alltids en mobiltelefon med FM-mottaker dersom det blir aktuelt ta inn radiosignaler på den måten.

 

Hvis mer enn 99% av befolkningen har tilgang på en eller annen form for FM-mottaker, hvor stor andel har tilgang på DAB-radio dersom FM-nettet slukkes for godt?

 

Overgang til DAB er ei ønsketenking som aldri kommer til å funke i praksis. Den største utbredelsen vil  bli hos de eldre generasjoner.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

FM-kringkasting har fått en enorm utbredelse blant brukerne, blant annet av én årsak: det er gratis. Vi er vant til å betale for innhold og hardware på TV, musikk og filmer, men FM er gratis hele veien. Radiolisensen ble fjernet for over 30 år siden, og hardware har for de aller fleste vært gratis: radio kommer som standard i bilen, "alle" har et gammelt stereoanlegg eller reiseradio stående og mange mobiler kan ta inn FM-sendinger.

 

Jeg tror også et det er mange som setter på radioen bare for å ha lyd i bakgrunnen, uten å være særlig interessert i hva som blir sagt/spilt.

 

Det jeg lurer på da, er om de siste etternølerne gir f* i å kjøpe DAB-radio og enten slutter å høre radio, går over til internettradio.

Lenke til kommentar

DAB utfyller FM ved at det blir kapasitet til mange ekstra radiokanaler for mesteparten av befolkningen.

 

Kutt ut P2/P3/P4, Alltid nyheter, Radio Norge og andre riksdekkende kanaler fra FM-nettet.

Da får man frigjort mange FM-sendere som kan brukes som reservesendere slik at FM-nettet kan holdes i funksjon et par år ekstra.

 

Nettradio er det ultimate formatet for radio, men det er ikke tradisjonell kringkasting og det egner seg best for kablede nett.

Mobilnettet kan takle en begrenset mengde streaming av lyd/video, men det er teoretiske og praktiske begrensinger som gjør at streaming ikke kan erstatte FM/DAB for folk flest.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Friluftskar:

Du deltok ikke i tråden før langt nede på side 3 så bare hold nebbet godt lukket om hva som duskuteres.

Jeg er ikke her hver dag (vanligvis har jeg noe annet å gjøre), men jeg diskuterer ikke lyd, ant. kanaler o.l. på Dab. Det overlater jeg til andre. Nebbet mitt, diskuterer sikkerhet og avvikling av FM.

 

Jeg vet det finnes nettdekkning et fåtall av steder i skog og på fjellet. Bl.a. på Fjellforum er det en del nybegynnere, som er veldig opptatt av hvor i landet det er dekning for mobil, batteripakker, solceller ol. for ekstra strøm. De spør da om spesifikke områder. Kanskje venner av deg, som ikke tør gå naturen uten mobildekning. :) Problemet er ikke, de få stedene i landet det er dekning, i skog og fjell. Men, områdene det IKKE er dekning!

 

Og uten dekkning i fjellet, får en heller ikke inn noe fra FB. Ser du ikke forstår hva meldingen" lytt på radio" er. Kommer den meldingen, kan det være kritisk at ALLE får meldingen raskt, ikke dager, eller uker etterpå. Vær også klar over, at det er hundre tusender av voksne, som ikke er på FB. Så FM radio er kritisk for sikkerheten, til de som oppholder seg i fjellet, skogen og til og med enkelte bygder/utkanter. En tilkaller ikke hjelp via radio. :) En får heller ikke tilkalt hjelp med mobil, uten dekkning. I områder jeg ferdens (på jakt og tur), er det ofte så dårlig dekkning med mobil, at mobilen i beste fall ligger avslått i sekken. Men mer normalt, er den ikke med ut i naturen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og kartet er ikke fra NRK, men fra Norkring som bygger nettet. Har du selv testet dekningen siden du påstår at kartet ikke stemmer?

 

Jeg fant løsningen (etter noe knoting), så kartet er zombart. :) Og i mitt område skal det være meget god dekkning for dab, der folk bor. Men det er det ikke og bl.a. naboen plundrer inne, i alle rom. Men ute er det vistnok bra lyd og mange kanaler. Da er vel dekkningen ganske marginal også sentralt.

 

Samtidig så ser jeg Finemarka har veldig god dekkning, men unntak av noen få veldig små områder. Det kartet lyver på seg dekkning. Men når det kommer fra utbygger, så er det ikke annet å vente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...