Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leatherman i offentlig rom.


00034343

Anbefalte innlegg

Jeg vet kniven på lærmannen ikke er lov å ha på seg, så den skal jeg ta vekk og dermed kan jeg bære den rundt offentlig?

 

v1rgDgZ.jpg

MEN det er dette jeg lurer på:

 

Er saga lov å ha med seg? Og hva med den kniven som ikke er skarp i tuppen, men som er til å kutte tau? (bakerst, høyre)

 

Er det best å bare fjerne alle på yttersiden untatt fila?

 

Jeg vet politiet mest sannsynelig ikke bryr seg, men jeg vil ikke bryte loven.

 

 

EDIT2: Formulerte meg dårlig.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mente at jeg skulle ta bort det på utsiden for at den skulle være lovlig(Og her er jeg usikker på hva som er lovlig å ha på den, bortsett i fra kniven, den vet jeg må taes) å ha i bilen/på seg. Ikke alt på innsiden som ikke er farlig.

 

Takk for at du opplyste meg om feilen jeg hadde gjort i formuleringen min.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Hvorfor fjerne kniven? Det er da et aktverdig formål du har med deg Leatherman for?

Som regel, ja. Men det er ikke alltid jeg husker å ta den av fra beltet mitt når jeg ikke har et aktverdig formål.

 

Jeg regner et aktverdig formål som "Jeg skal dit og fikse det".

 

Ikke "Har den på beltet i tilfelle jeg trenger den".

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

En leatherman er lovlig selv med kniv og hvis du bruker den ofte så gjør det ikke noe om du har den med selv om du ikke har planlagt noe, fast plass på beltet :) En leatherman stiller nok på lik linje som en pappkniv. Å bruke leatherman som våpen er idiotisk og hvis du vil drepe noen så tar du med deg noe bedre.

 

Hvis politiet kommer så sier de bare at du får legge den igjen i bilen eller noe neste gang, hvis de i det hele tatt sier noe som helst om den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, eneste problemet er at hvis  jeg skulle møte på en som hadde en dårlig dag, og fått en bot på 9000 for å ha våpen på offentlig sted, så hadde det hatt store ringvirkninger for meg. Men da har jeg svaret mitt. Takk :)

Skulle man fulgt dette som et prinsipp, hadde jo håndverkere i landet vært lutfattige :) Er sikkert noe greier om kniv innen rimelighetens grenser går greit. Ville trodd det kan stille seg litt annerledes om man f eks fikk ideer om å gå rundt med machete eller sverd :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt klipping og liming fra en liknende tidligere tråd.
 
Først, straffeloven § 189 (var § 352 a i den gamle straffeloven):

§ 189. Ulovlig bevæpning på offentlig sted

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med
a) skytevåpen,
b) luft- og fjærvåpen,
c) våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, eller
d) skytevåpen som etter våpenloven 9. juni 1961 nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse.

Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål.
 
http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§189 

 
Det kan virke som om domstolene kan være strenge på hva som er "skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser". (Formuleringen er fra den gamle straffeloven, men den gjeldene regelen er omtrent lik.) 
 
Fra en dom fra Borgarting lagmannsrett: 

Etter lagmannsrettens oppfatning må en «mini-Leatherman», som etter det opplyste er utstyrt med et lite knivblad, ca 3,5 cm langt, en neglefil og en liten saks, falle inn under lovens uttrykk «kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser». Den omstendighet at gjenstanden selges som et nøkkelanheng fratar ikke gjenstanden de egenskaper som er avgjørende i så måte, og selv en liten skarp kniv med knivblad på ca 3,5 cm er egnet til bruk ved legemskrenkelser.
-- LB-2002-954


(I saken over kommer retten deretter til at formålet var aktverdig.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, eneste problemet er at hvis  jeg skulle møte på en som hadde en dårlig dag, og fått en bot på 9000 for å ha våpen på offentlig sted, så hadde det hatt store ringvirkninger for meg. Men da har jeg svaret mitt. Takk :)

Skulle man fulgt dette som et prinsipp, hadde jo håndverkere i landet vært lutfattige :) Er sikkert noe greier om kniv innen rimelighetens grenser går greit. Ville trodd det kan stille seg litt annerledes om man f eks fikk ideer om å gå rundt med machete eller sverd :p

 

Ironien her er jo at det kan gå utover min CCW lisens i USA hvis jeg får bot i Norge for å "våpen" på meg uten aktverdig grunn. Da jeg må tilbake snart for å fornye lisensen, det var dette jeg mente med ringvirkninger.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

 

Ja, eneste problemet er at hvis  jeg skulle møte på en som hadde en dårlig dag, og fått en bot på 9000 for å ha våpen på offentlig sted, så hadde det hatt store ringvirkninger for meg. Men da har jeg svaret mitt. Takk :)

Skulle man fulgt dette som et prinsipp, hadde jo håndverkere i landet vært lutfattige :) Er sikkert noe greier om kniv innen rimelighetens grenser går greit. Ville trodd det kan stille seg litt annerledes om man f eks fikk ideer om å gå rundt med machete eller sverd :p

 

Ironien her er jo at det kan gå utover min CCW lisens i USA hvis jeg får bot i Norge for å "våpen" på meg uten aktverdig grunn. Da jeg må tilbake snart for å fornye lisensen, det var dette jeg mente med ringvirkninger.

 

 

Norge er potet land, husker jeg hørte på Politiradioen tilbake når det var mulig en kar som ble anmeldt for å ha en Letherman i bilen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, eneste problemet er at hvis  jeg skulle møte på en som hadde en dårlig dag, og fått en bot på 9000 for å ha våpen på offentlig sted, så hadde det hatt store ringvirkninger for meg. Men da har jeg svaret mitt. Takk :)

Skulle man fulgt dette som et prinsipp, hadde jo håndverkere i landet vært lutfattige :) Er sikkert noe greier om kniv innen rimelighetens grenser går greit. Ville trodd det kan stille seg litt annerledes om man f eks fikk ideer om å gå rundt med machete eller sverd :p

 

Ironien her er jo at det kan gå utover min CCW lisens i USA hvis jeg får bot i Norge for å "våpen" på meg uten aktverdig grunn. Da jeg må tilbake snart for å fornye lisensen, det var dette jeg mente med ringvirkninger.

 

 

Norge er potet land, husker jeg hørte på Politiradioen tilbake når det var mulig en kar som ble anmeldt for å ha en Letherman i bilen sin.

 

 

Det må vel ligge noe mer bak noe slikt for det er ikke ulovlig å ha med kniv i bil.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid en kniv i bilen, bare sånn i tilfelle jeg får brukt for den. F.eks hvis syklister ikke bruker sykkelstien.

 

Har alltid skytevåpen med i bilen i tilfelle jeg får bruk for den. F.eks hvis jeg ser billister som tror de eier veien.

Endret av Nasciboy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er lov å ha alt mulig lovlige gjenstander i bilen, inkludert våpen, men for gjenstander som kan brukes som våpen så skal de være utilgjengelig fra førersetet

Dette inkluderer balltre etc

 

Virker som at det er de samme lovene i Russland da de alltid henter øksa i bagasjerommet :p

Lenke til kommentar

Man kan faktisk bære både sag og kniv, f.eks i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål. 

 

jeg husker ivertfall 3 saker jeg har lest om i avisen. det ene var en snekker som ble arrestert fordi han dro på pub med en kniv han brukte på jobben i lommen og hadde glemt, det andre var en taxisjåfør som ble lagt i jern av politiet da han satt ute og skrellet et eple i lunsjpausen, det tredje eksempelet var en uteligger i oslo jeg leste om engang som brukte kniven til å åpne bokser da han levde på boksemat, en type sveitisisk lommekniv, da det ikke er alle som har råd til å kjøpe mat på mcdonalds pakket inn i papir. han ble lagt i jern og kastet på glattcelle. etter en lengere rettssak ble han frikjent, men det illustrerer at du må være ganske god i snakketøyet om du blir stoppet med en kniv av en politimann som har hatt en dårlig dag.

 

jeg kunne godt tenkt meg en sveitsisk lommekniv da det hender jeg kutter til ting, klipper negler eller åpner colaflasker da jeg synes glasscola er utrolig mye bedre i smaken enn cola med skrukork, som desverre somregel er det jeg kjøper da det altid er et heft mht mangel på flaskeåpnere og jeg rett og slett ikke gidder stå i en lengere samtale med en politimann og hvis jeg møter en sur en, sitte på glattcelle og måtte igjennom en lang rettssak. jeg tviler vel også på om min bruk, som er et alment "kjekt å ha"-verktøy, går under "aktverdig formål", da jeg isåfall ikke har med meg lommekniven i den hensikt at jeg målrettet går på butikken for å åpne en flaske cola, men at det "kan skje" at jeg har bruk for den. er det så enkelt, så er jo kniv i prinsippet lovlig å bære på offentlig sted, og det er det ikke. vi har hatt mange razziaer hvor politiet har gått målrettet ut for å ta fra folk alt mulig av kniver, inkludert verktøy som skrutrekkere o.l (potensielt stikkvåpen).

 

så siden det tydeligvis bare er psykopater og mordere som sitter ute i parker og skreller epler, så får det heller bli mcdonalds og cola med skrukork i lunsjen, også får politikerne heller sitte og uffe seg over fedmeproblemet her til lands da nordmenn i mangel på egnet verktøy til å skrelle og dele opp frukt og grønnsaker, heller kjøper fetende ferdigmat de ikke trenger bruke kniv til.

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du blir ikke lagt i jern av norsk politi av å sitte ute og skrelle et eple. Da har du fått en god røverhistorie.

 

Drar du på pøb/festival/uteliv med kniv, så ber du om anmeldelse, uavhengig av hva du jobber som. Å gå med et multiverktøy på beltet på en vanlig hverdag vil jeg tro er helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

Du blir ikke lagt i jern av norsk politi av å sitte ute og skrelle et eple. Da har du fått en god røverhistorie.

 

Eksempel 1 (fra 2004): 

 

50 år gamle Moen ble 6. mai i år stanset av politiet etter å ha kost seg med matpakka og skrelt seg et eple på en benk på Vestre Gravlund i Oslo.

 

- Da jeg fortet meg mot bilen for å rekke avtalen med en handikappet kunde, hoppet plutselig to politimenn ut av en patruljebil, forteller Moen til TV 2 Nettavisen.

 

Politiet mente at yrkessjåføren så mistenkelig ut, og satte håndjern på ham da de oppdaget tollekniven Moen han hadde i lomma.

 

...

 

Det bar rett til Majorstua politistasjon, der Moen ble kroppsvisitert og kastet på glattcelle.

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/frikjent-for-epleskrelling/282715.html

Eksempel 2 (fra 2005):

 

- Jeg lånte en fruktkniv i kantina og satte meg ned utenfor Høyskolen for å skrelle et eple. Da ble jeg hentet av to politifolk, påsatt håndjern og brakt til politistasjonen, forteller mannen til NRK Møre og Romsdal.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kronprinsparet/paagrepet-da-han-skrelte-eple-med-kniv/a/103829/

 

I den første saken ble mannen til slutt frikjent, etter å tatt opp kampen med påtalemyndighetene i retten. Den andre saken ble "henlagt etter bevisets stilling", men politistasjonssjefen sier likevel at han "mener tjenestemennene handlet korrekt".

 

Epleskrelling er skumle greier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...