Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bruktbil som aldri har hatt service?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På en så ny bil uten årlig oljeskifte bør brukt prisen ligge 80-100 tusen under gjennomsnittet på finn for tilsvarende bil som har fått årlige oljeskift.

 

Nå er ikke 30k så mye men med klimaet vi har i Norge med mye vekslende temp rundt 0 bør oljen skiftes årlig.

 

Det på grunn av de hygroskopiske egenskaper til olje.

 

Jeg hadde heller kjøpt en bil som hadde fått årlige oljeskift som hadde 90 tusen en en som hadde gått 30 tusen uten.

Lenke til kommentar

Behøver ikke å bety all verden. Jeg følger oljeskiftintervallene i kjørecomputeren, og skifter olje og filter når den sier fra, den tilpasser dette til kjøremønster/kjørestil. Som regel er det 20 måneder eller ca 25.000 km mellom hvert skift. 3 år og 30 kkm er litt over, men jeg regner med at de som kan dette legger inn sikkerhetsmarginer slik at bilen ikke tar skade av å kjøre litt over. Man passer selvsagt på at det er nok olje, og etterfyller dersom det er behov.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Det er galskap å kjøre 30 000 km på 5-6 liter av den samme oljen. Ja, det går "bra" i den forstand at motoren ikke havarerer, men det den som har kikket på 30-35 000 km gammel motorolje forstår at dette ikke er spesielt gunstig for noe som helst maskineri.

Jeg følger bare serviceprogrammet til vw og stoler på at de vet best..

Lenke til kommentar

Jeg følger bare serviceprogrammet til vw og stoler på at de vet best..

Samme her. På VAG kan man velge om man vil ha "vanlig" service (1 år / 15 kkm) eller long-life (2 år / 30 kkm), og da regner jeg med at de som lager bilene vet hva som anbefales. Ser at i USA er long-life på VAG med dieselmotor 2 år /50 kkm på oljeskift, så dersom det er et kjent problem hadde vel rettsvesenet i USA hatt nok å gjøre en stund. I tillegg til diesel-gate, da.

Lenke til kommentar

Det man skal være obs på er at Norge blir regnet som "ekstreme forhold" av mange bilprodusenter, dvs at man skal foreta hyppigere service enn longlife som er beregnet på biler med relativt lav belastning som f.eks motorvei i varme(re) land...

 

Har man kun biler som er innenfor garanti ser jeg hvorfor endel kun velger å ta minimumsvedlikehokd, men motoren kan ta skade på sikt. Vag har jo relativt mye motorproblemer fra før. Ikke vits å fremprovosere flere...

Lenke til kommentar

Det å fortelle seg selv at det går helt fint å skifte olje hver 30k km er litt som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det er selvfølgelig ikke noe problem hvis du bytter bil ofte. Dersom man ønsker å ha en bil over lengre tid derimot, og finner glede i å ta vare på eiendelene sine så vil jeg tro at et litt hyppigere vedlikehold hvertfall ikke er noen dårlig ting. Klart bilen overlever garantitiden på et minimalt vedlikehold, slik som det er oppgitt fra fabrikk. Etter hva angår bilen etter 5 år er vel relativt uinteressant for fabrikken. Her er det jo masse penger å tjene på merkeverksted besøk for produsenten etter endt garanti tid. Fattern har hatt sin 06 A4 3.0tdi i en god veldig stund nå. Bilen runder snart 230 000km på telleren, og har til dags dato ikke hatt ett eneste problem dersom man ser bort ifra vanlige slitedeler som ledd og hjullager etc. Vel å merke er bilen blitt skiftet olje på ved hver eneste 10k km, og girkassen flushet hver 6. Måned. Girkassen fungerer fortsatt meget godt uten ulyd, og motoren maler utrolig fint til å være såpass gammel. Ut ifra alt jeg kan skjønne har denne bilen fortsatt en lang levetid. Klart at bilen er blitt 10 år gammel og har en snau kvart million km på telleren, så den er vel ikke akkurat verdt gull og grønne skoger lenger. Likevel, så er det jo utrolig morsomt å se at det vedlikeholdet man har drevet med faktisk har hatt noe for seg. (Med andre ord så sier jeg at denne bilen hadde aldri i verden vært i samme stand dersom den kun hadde fulgt Audis serviceplan med oljeskift på motor og gir hver 30k og 60k km)

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk ikke vanskeligere enn å få sjekket fargen / konsistensen på oljen for å vite omtrent (som er svært unøyaktig, men alikevell ) hvor ille det er.

 

Eksempelvis bør en ganske så skitten olje byttes så fort som mulig mens den oljen som er nærmest helt lik når du hadde den oppi byr ikke akkurat på noen krise om du venter litt. Og hvem fortalte meg dette? Tja en som har jobbet med service og reparasjon av biler i omtrent 25 år , han sa klart at det er faktisk ikke alltid at man skal vente til 20.000 km og at man bør ta en grundig sjekk med jevne mellomrom da man på denne måten blir bedre kjent med bilen sin og kan fortere legger merke til om noe er galt som for eksempel synkende oljenivå , feil farge på oljen , lekasjer osv osv.

 

Edit : Og når det gjelder trådstarter hadde jeg åpnet motorrommet , tatt ut oljepinnen , tørket denne grundig for å så plukke opp litt mer olje (og se oljenivået) og se på og tørke av igjen på hvitt tørkepapir, da ser man som omtrentlig hvordan det ser ut.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Dette tror jeg ingen verdens ting på. Det at du beskriver serviceprogrammet til Vag som galskap viser bare at du har ganske ekstreme og kanskje litt gammekdags holdning til oljeskift. Hadde dette du beskriver vært virklighet så hadde det vært avslørt for lenge siden.

 

Hva er det å ikke tro på? Alle produsenter konkurrerer på serviceintervaller, og det går utover bilen i det lange løp. Jeg sier ikke at noen produsent prøver å få bilene sine hyppigere på verksted for å dra inn mer penger på reparasjoner med overlegg. Hvis ikke jeg misforstår deg helt, så sier du at du ikke tror noe som helst på at det er en sammenheng mellom en bils levetid og tilstand og hvordan den vedlikeholdes. For det er jo det jeg sier her. Det er ingen gammeldags holdning å vedlikeholde bilen sin mer enn hva som faller innenfor bilprodusentens absolutte frister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...