Gå til innhold

Over tusen artister til kamp mot YouTube


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Youtube skriver følgende:

" Opphavsrett er et viktig tema for hele YouTube-fellesskapet. I delene nedenfor får du tilgang til alt du trenger av informasjon og verktøy for å kunne administrere rettighetene dine på YouTube-plattformen og lære mer om å respektere andre skaperes rettigheter."

 

Da er det vel bare for disse musikerne å klage på brudd på opphavsrett hvis noen laster opp videoer hvor opphavsretten ikke følges. Youtube sletter jo stadig vekk videoer hvor opphavsretten er brutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Overskriften burde være "Over 1.000 artister gidder ikke bruke de svært gode rettighetshåndhevelsesverktøyene Google har gitt dem, og saksøker for enkle penger isteden".
ContentID funker, det funker faktisk veldig bra, noe spillselskaper som Activision, Electronic Arts og til og med Nintendo har funnet ut. ContentID er i stand til å gjenkjenne footage fra spill i klipp som youtubere laster opp, og gir dem mulighet til å enten overta reklameinntekter for klippet, eller fjerne det helt fra Youtube. De kan til og med påføre brukeren som lastet det opp en skrape som fører til varig rettighetstap hos tjenesten (først gjennom begrensinger, så en direkte ban).

Dette har en helt annen agenda enn håndheving av copyright, her er det fordelingsnøkkelen de vil ha forhandlet om. Vikarierende motiv i lange baner.

Endret av Slettet-OvFPdyiZ
Lenke til kommentar

Øver 100 bønder klager Google-tjenesten inn for EU siden folk fritt kan laste opp og vise hvordan man sår frø :p

 

Ehhh; de driter nok i unboxingvideoene der, men er forståelig nok litt opptatt av at hele dere nye musikkalbum som de skulle tjene penger på, har blitt lagt ut på youtube gratis.

 

Hva trodde du egentlig denne saken handlet om?

Lenke til kommentar

Youtube skriver følgende:

" Opphavsrett er et viktig tema for hele YouTube-fellesskapet. I delene nedenfor får du tilgang til alt du trenger av informasjon og verktøy for å kunne administrere rettighetene dine på YouTube-plattformen og lære mer om å respektere andre skaperes rettigheter."

 

Da er det vel bare for disse musikerne å klage på brudd på opphavsrett hvis noen laster opp videoer hvor opphavsretten ikke følges. Youtube sletter jo stadig vekk videoer hvor opphavsretten er brutt.

 

Så din løsning er at artistene skal ansette folk som skal tråle youtube daglig å lete etter rettighetsbrudd?

Selv om jeg har liten sympati for de største artistene som drar inn millioner av kroner på konserter så synes jeg youtube og andre lignende tjenester fraskriver seg litt for mye ansvar.

Spesielt når youtube faktisk tjener penger på rettighetsbrudd.

Lenke til kommentar

da må jo youtube bare slette all informasjon som har med de folka å gjøre...

 

Bruk en automatisk objekt-gjenkjennings mekanisme og slett alle videoer og intervjuer..

 

Og la den stå på 24/7 slik at ingen kan legge ut nye videoer med de i..

 

Det blir vel litt rart om de skal sitte der å forklare til youtube hvilken video som skal slettes og ikke?

(Hitler ville likt å ha den muligheten kan man si)

 

så må youtube forklare til alle som leger ut filmer der at hvem som helst kan laste de end og legge det ut på nytt der de selv ønsker...

 

Det betyr at ingen artister burde legge ut musikk-video på youtube fordi da kan de ikke tjene penger på det..

Lenke til kommentar

 

Er dette de samme artistene for noen år siden klagde over at de ikke tjente noe på streamingtjenester?

 

Ja. Tror du de får betalt av youtube heller?

Det er ikke de selv som legger ut hele albumet sitt der hvis du trodde det.

det er nok en grunn til at de ikke tjener penger... lol

 

Hadde du giddi å betalt penger til meg for å høre på at jeg synger?

Lenke til kommentar

 

 

Er dette de samme artistene for noen år siden klagde over at de ikke tjente noe på streamingtjenester?

 

Ja. Tror du de får betalt av youtube heller?

Det er ikke de selv som legger ut hele albumet sitt der hvis du trodde det.

det er nok en grunn til at de ikke tjener penger... lol

 

Hadde du giddi å betalt penger til meg for å høre på at jeg synger?

 

 

I møte med slike saklige og gode argumenter må jeg bøye meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overskriften burde være "Over 1.000 artister gidder ikke bruke de svært gode rettighetshåndhevelsesverktøyene Google har gitt dem, og saksøker for enkle penger isteden".

ContentID funker, det funker faktisk veldig bra, noe spillselskaper som Activision, Electronic Arts og til og med Nintendo har funnet ut. ContentID er i stand til å gjenkjenne footage fra spill i klipp som youtubere laster opp, og gir dem mulighet til å enten overta reklameinntekter for klippet, eller fjerne det helt fra Youtube. De kan til og med påføre brukeren som lastet det opp en skrape som fører til varig rettighetstap hos tjenesten (først gjennom begrensinger, så en direkte ban).

 

Dette har en helt annen agenda enn håndheving av copyright, her er det fordelingsnøkkelen de vil ha forhandlet om. Vikarierende motiv i lange baner.

Så i utgangspunktet så burde ikke f.eks Pewdiepie ha tjent en eneste krone på Youtube fordi han legger ut footage fra spill? Tjente ikke han noe rundt 100 mill i fjor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At de går til krig for at folk ikke legger ut orginalvideoer og album fra artister i sin helhet skjønner jeg. 

At de går til krig mot cover versioner, at sangen ble spilt på tv/radio i bakgrunnen på en film av en valp osv er tullete, og gjør bare at folk mister respekten for deres sak. Desverre er det slik at jo strengere det virker å bli, jo flere slike idiotiske rettighetskrav virker det å komme fra artistene/selskapene.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De har DMCA takedown og content-id muligheter, hva mer kan de egentlig spørre om?

 

At folk ikke legger ut deres åndsverk som de skal tjene til sitt levebrød med, gratis tilgjengelig for hele verden kanskje?

 

 

Mener du at det er ett rimelig krav at Google skal forhåndsgodkjenne alt innhold før det legges ut?

Lenke til kommentar

Ja, absolutt!

 

På samme måte som redaktøren i en avis har alene det hele og fulle ansvaret (også økonomisk) for det hans medarbeidere skriver og legger ut, og hva eventuelle lesere/brukere skulle finne på å skrive/legge ut!

 

Det er fastslått i domstoler verden over utallige ganger at det nytter ikke å skjule seg bak at: "jeg bare driver denne oppslagstavlen jeg, det er alle de andre som har skrevet/lagt ut ulovlighetene"...

 

Enten får youtube la det være fritt frem og ta kostnadene, eller så får de sjekke hver eneste video om det er noen andre sitt verk Ola legger ut.

Lenke til kommentar

Ja, absolutt!

 

På samme måte som redaktøren i en avis har alene det hele og fulle ansvaret (også økonomisk) for det hans medarbeidere skriver og legger ut, og hva eventuelle lesere/brukere skulle finne på å skrive/legge ut!

 

Det er fastslått i domstoler verden over utallige ganger at det nytter ikke å skjule seg bak at: "jeg bare driver denne oppslagstavlen jeg, det er alle de andre som har skrevet/lagt ut ulovlighetene"...

 

Enten får youtube la det være fritt frem og ta kostnadene, eller så får de sjekke hver eneste video om det er noen andre sitt verk Ola legger ut.

 

Hvordan forventer du at Google sine sensorer kjenner til hvem eier er av alt innhold i hele verden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...