Gå til innhold

Hjelp med valg av kamera?


Anbefalte innlegg

 

Så langt jeg kan se er kamerahusene til de forskjellige produsentene relativt like. Både Canon og Nikon går for å være veldig bra merker så jeg tror uansett du kommer til å bli veldig fornøyd.

Ja, det er et veldig vanskelig valg hahah :D Men vist jeg går Nikon D7200 som koster rund 10k for bare kamerahuset. Er det nokk med 3k til ekstrautstyr? Hvilke linser burde jeg kjøpe til den?  

 

Jeg ville heller snudd den listen opp ned: 3k til kamerahus og 10k til objektiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste ulempen som jeg kommer på er at du kan få mangekilo å bære på etterhvert som du skaffer deg mer glass.

Det er en ulempe med systemkameraer, ikke bare med speilrefleks.

 

Speilrefleks har én ulempe, og det er at kamerahuset blir litt tykkere og 100-200g tyngre enn et speilløst hus med tilsvarende sensorstørrelse og byggekvalitet for å gjøre plass til speilet og prismehuset. Bortsett fra det, så er størrelsesfordelen til speilløse systemer egentlig ganske oppskrytt. Ja, du kan få kombinasjoner av hus og optikk som blir veldig små, men da er det fordi de er laget for å være små (med de kompromisser og svakheter det innebærer, for eksempel mindre lyssterk optikk). Skal du ha optikk med en bestemt bildevinkel og lysåpning, ja da blir den i de fleste tilfeller omtrent like stor uansett hvor liten sensoren er og hvor liten avstand det er fra optikken til sensoren.

Lenke til kommentar

Jeg tenker jeg går enten for Canon eller Nikon. Bare på grunn at da har jeg en mye større utvalg av linser. Men hva med andre merker? Sony, Samsung, Panasonic, Olympus? Er det noe kamera typer jeg burde kikket på? 

 

Slik jeg har forstått det så har du bestemt deg for speilrefleks og ikke speilløse kompaktkamera og da er det vel pr dato kun Canon. Nikon og Pentax som er aktuelle. Hvis du derimot nå vil vurdere speilløst så blir det en helt ny diskusjon  :)

 

Når det gjelder hvilket objektiv du skal starte med så er det greit å starte med Kit-objektivet og heller bruke penger på "bedre" objektiver når du vet hva du vil ha ut av objektivet. Jeg synes det Nautica skrev i sitt innlegg er gode råd.

 

 

 

 

Jeg synes du burde tatt et titt på fuji også hvis du skal se på andre merker enn nikon / canon speilrefleks. Kit objektivet 18-55 til fuji er helt fantastisk. Jeg brukte tidligere Nikon men har i løpet av de siste par årene gått helt over til fuji og har ikke angret. Vet om mange hobbyfotografer som har gått samme vei.

 

Aktuelle modeller:

 

X-E2s, X-T10 eller X-T1 med 18-55 kitobjektiv. X-T1 (nytt) blir antagelig litt for dyr ifht budsjettet ditt, men de to andre bør være innenfor budsjett.

 

Jeg er litt uenig i ditt forslag om Fuji.

Ikke fordi det er dårlig utstyr, tvert i mot (jeg har selv mye Fuji), men siden trådstarter synes å ha bestemt seg for speilrefleks så er Fuji bortimot uaktuelt.

En annen grunn til eventuelt å velge bort Fuji for en nybegynner i systemkamerakategorien er at optikken til Fuji, når det gjelder utvalg, i hovedsak ligger relativt høyt prismessig sett i forhold til andre merker. Dette skyldes vel i hovedsak at Fuji har valgt å ikke ha så mange "billigobjektiver" (Crap?? :closedeyes: ) i sitt sortement, men satser mye på kvalitet som da er priset deretter(kanskje formulert noe klønete fra min side). Dette er forsåvidt ikke noe negativt, men jeg ville være forsiktig med å anbefale dette til en som er i startgropen når det gjelder systemkamera.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for veldig gode råd. Jeg er fortsatt usikker hva jeg skal gå for, men det haster ikke. Så jeg kommer til å ta den tiden jeg trenger for å bestemme meg helt. Men et lite spørsmål til. Hvordan ville dere brukt 13k på kamera, linse og alt ekstrautstyr vist dere hadde vært meg? Gjerne oppgi konkret merke og modell. Selvsagt, skjønner jeg godt at det er ikke så lett å hjelpe meg når dere ikke kjenner meg.

Dere må gjerne spørre meg noe spørsmål som kan hjelpe. Håper dere skjønner jeg er selv usikker hva jeg vil ha. Jeg vet ikke på en måte hva jeg må oppgi som er viktig. 

Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke bruke alt på en gang eller?

Kjøp kamera + et bra objektiv og suppler etterhvert.

Et svært godt råd. Legg heller mer vekt på å lære deg å utnytte kameraet best mulig, komplementer eller skift ut objektiver når du får behov/ser hvilke brennvidder du bruker mest eller savner.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Jeg lånte diverse kamerahus og testet før jeg bestemte meg så for meg var egentlig valget klart før jeg gikk inn i butikken. Pentax er kjent for sin værtetning og solide kamerahus. det at jeg likte menysystemet og synes det var godt og holde var også ganske avgjørende. Jeg kjøpte kamerahuset og et av de beste objektivene til Pentax (Da* 16-50). Objektivet har jeg fremdeles men har byttet ut kamerahuset i en nyere modell.

 

 

Et svært godt råd. Legg heller mer vekt på å lære deg å utnytte kameraet best mulig, komplementer eller skift ut objektiver når du får behov/ser hvilke brennvidder du bruker mest eller savner.

Slenger meg på den. kjøp et (rimelig) allround-objektiv og kjøp deg heller dyrere objektiv når du vet hvilke brennvidder du bruker mest.

Lenke til kommentar

 Hvordan ville dere brukt 13k på kamera, linse og alt ekstrautstyr vist dere hadde vært meg? Gjerne oppgi konkret merke og modell. 

 

Du ber om råd, og jeg vil komme med et par (etter min mening) gode alternativer. Jeg har valgt å ta for meg Canon (siden det er det merket jeg kjenner best), men samtidig så er der helt sikkert like gode alternativer fra Nikon og Pentax. (jeg har også for letthets skyld valgt Japan Photo når det gjelder linker)

 

Eks. 1 - for nybegynner som vil utforske speilrefleksverden:

 

Startkjøp: Canon 1300D m/18-55 mm IS II og 50 mm f/1.8 STM + en veske + minnekort + eventuelt reservebatteri.

 

Jeg har her valgt "nybegynnerkameraet" (det enkleste), dette er et rimelig kamera som ikke betyr en stor kostnad hvis du "angrer" på kjøpet etter en viss tid eller ser behov for en oppgradering. Kitobjektivet er absolutt brukbart og jeg har valgt å ta med en pakke som også inneholder et fastobjektiv på 50 mm som er relativt lyssterkt og passer for bruk under litt dårligere lysforhold. 

 

Pris ca 5500 + kostnad for veske/minnekort gir en total pris på maks kr 6500 som er halve budsjettet ditt. Du har da brukbart med penger til i ettertid å oppgradere med med utstyr som stativ, filter, blits m.m. Dette er utstyr som du kjøper etterhvert som du føler at behovet er der.

 

Eks. 2 - for litt mer viderekommet nybegynner/amatør

 

Startkjøp: Canon 750D m 18-55 mm STM + veske + minnekort + event reservebatteri + event 50 mm fastobjektiv.

 

Her har du ett litt mer avansert kamera og en enda litt bedre kitobjektiv. Etter min mening ett godt kjøp for de fleste. Du har litt mindre budsjett igjen til resterende utstyr, men mer enn nok til å anskaffe det meste du trenger uten å bryte totalbudsjettet.

 

Pris ca kr 7.500. med minnekort og veske max kr 8500. Personlig ville jeg vurdert å ta med den samme 50 mm fastobjektiv som var nevnt i eksempel 1.  kjøpt separat koster dette ca kr 1200 og er som sagt et godt supplement når du fotograferer i litt dårligere lys og også til f.eks. portrettfotografering.

 

PS!! Ikke ha som mål å¨skulle bruke opp hele budsjettet med en gang.

Lenke til kommentar

 

 Hvordan ville dere brukt 13k på kamera, linse og alt ekstrautstyr vist dere hadde vært meg? Gjerne oppgi konkret merke og modell. 

 

Du ber om råd, og jeg vil komme med et par (etter min mening) gode alternativer. Jeg har valgt å ta for meg Canon (siden det er det merket jeg kjenner best), men samtidig så er der helt sikkert like gode alternativer fra Nikon og Pentax. (jeg har også for letthets skyld valgt Japan Photo når det gjelder linker)

 

Eks. 1 - for nybegynner som vil utforske speilrefleksverden:

 

Startkjøp: Canon 1300D m/18-55 mm IS II og 50 mm f/1.8 STM + en veske + minnekort + eventuelt reservebatteri.

 

Jeg har her valgt "nybegynnerkameraet" (det enkleste), dette er et rimelig kamera som ikke betyr en stor kostnad hvis du "angrer" på kjøpet etter en viss tid eller ser behov for en oppgradering. Kitobjektivet er absolutt brukbart og jeg har valgt å ta med en pakke som også inneholder et fastobjektiv på 50 mm som er relativt lyssterkt og passer for bruk under litt dårligere lysforhold. 

 

Pris ca 5500 + kostnad for veske/minnekort gir en total pris på maks kr 6500 som er halve budsjettet ditt. Du har da brukbart med penger til i ettertid å oppgradere med med utstyr som stativ, filter, blits m.m. Dette er utstyr som du kjøper etterhvert som du føler at behovet er der.

 

Eks. 2 - for litt mer viderekommet nybegynner/amatør

 

Startkjøp: Canon 750D m 18-55 mm STM + veske + minnekort + event reservebatteri + event 50 mm fastobjektiv.

 

Her har du ett litt mer avansert kamera og en enda litt bedre kitobjektiv. Etter min mening ett godt kjøp for de fleste. Du har litt mindre budsjett igjen til resterende utstyr, men mer enn nok til å anskaffe det meste du trenger uten å bryte totalbudsjettet.

 

Pris ca kr 7.500. med minnekort og veske max kr 8500. Personlig ville jeg vurdert å ta med den samme 50 mm fastobjektiv som var nevnt i eksempel 1.  kjøpt separat koster dette ca kr 1200 og er som sagt et godt supplement når du fotograferer i litt dårligere lys og også til f.eks. portrettfotografering.

 

PS!! Ikke ha som mål å¨skulle bruke opp hele budsjettet med en gang.

 

Ok, tusen takk. Var akkurat ute etter en sånn eksempel :D

Lenke til kommentar

Vel, du kan jo også se etter noe brukt. Canon 5D mk2 burde være mulig å skaffe rundt 5-6 tusen kr. Da har du fullformat med værtetting. Ikke det beste autofokus systemet sett med dagens standard, men fullt ut brukbart med mindre sport og action står på menyen. 50mm f/1.8 er allerede nevnt flere ganger. 24-105mm f/4 med IS burde være innenfor budsjett. Alt dette er ting du finner brukt. Så kan du vurdere 70-200mm f/4 med eller uten IS etterhvert.

Lenke til kommentar

Vel, du kan jo også se etter noe brukt. Canon 5D mk2 burde være mulig å skaffe rundt 5-6 tusen kr. Da har du fullformat med værtetting. Ikke det beste autofokus systemet sett med dagens standard, men fullt ut brukbart med mindre sport og action står på menyen. 50mm f/1.8 er allerede nevnt flere ganger. 24-105mm f/4 med IS burde være innenfor budsjett. Alt dette er ting du finner brukt. Så kan du vurdere 70-200mm f/4 med eller uten IS etterhvert.

Ja, jeg vurderer også å kjøpe brukt. Kanskje bare kjøpe brukt linse og nytt kamerahus. Vet ikke. Men er det noe gode facebook sider for kjøp og salg av kamera og kamerautstyr?

Lenke til kommentar

 

Vel, du kan jo også se etter noe brukt. Canon 5D mk2 burde være mulig å skaffe rundt 5-6 tusen kr. Da har du fullformat med værtetting. Ikke det beste autofokus systemet sett med dagens standard, men fullt ut brukbart med mindre sport og action står på menyen. 50mm f/1.8 er allerede nevnt flere ganger. 24-105mm f/4 med IS burde være innenfor budsjett. Alt dette er ting du finner brukt. Så kan du vurdere 70-200mm f/4 med eller uten IS etterhvert.

Ja, jeg vurderer også å kjøpe brukt. Kanskje bare kjøpe brukt linse og nytt kamerahus. 

 

Hvorfor det?

Det er stort prisfall på kamerahus, så snart en ny modell faller bruktprisen på forrige vesentlig, uten at det er noe dårligere av den grunn. 

Det er mange som ser ut til å tro at et kamera plutselig blir mye dårligere av at det kommer en ny modell, det er selvsagt ikke slik det foregår. Det kan være mulig å måle en ørliten forbedring fra en modell til neste, men det er svært sjelden noe som har betydning for bildene man tar. 

Lenke til kommentar

Hvordan ville dere brukt 13k på kamera, linse og alt ekstrautstyr vist dere hadde vært meg?

Problemet med den typen anbefalinger er at vi som har holdt på en stund gjerne har helt andre behov og prioriteringer enn en som er i startgropa.

 

Jeg ville gått for Nikon D7200 (enten i kit med 18-140 eller med Sigma 17-50 f/2,8 OS), og så utvidet med mer optikk så fort jeg fikk råd til det. Men for min del, så vil jeg ha de elementene som faktisk skiller entusiastkameraene fra de rimeligere modellene: Flere knapper og kontrollhjul for å kunne endre på innstillinger raskere, og bedre autofokus og seriebildefunksjonalitet.

 

(D7100 er ikke mye svakere enn sin etterfølger, det har litt dårligere autofokus i svakt lys, men det som ville gjort det uaktuelt for min del er den klaustrofobiske bufferstørrelsen på bare 6 bilder).

 

Rent bildekvalitetsmessig så er det veldig lite som skiller modeller fra de siste tre-fire årene fra hverandre. Det som gjerne er bedre på nyere modeller og/eller modeller i dyrere segmenter er ting som kontroll- og knappekonfigurasjon, autofokus og lysmåling, samt seriebildehastighet og bufferstørrelse. For noen er dette noe av det viktigste med et kamera, for andre er det helt irrelevant. Det kommer helt an på hvilke situasjoner du ønsker å ta bilder.

 

Ergonomi er et annet område som i hvert fall er verdt å ha i bakhodet. Jeg har såpass store hender at grepet på D750 er så vidt stort nok (og det hadde ikke skadet om det hadde vært litt større) mens samboeren min synes det er håpløst stort og klumpete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...