Gå til innhold

Hjelp med valg av kamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett på forskjellige topplister og blir bare mer forvirret :D, men har  laga en produktsammenligning på prisjakt av forskjellige kamera jeg har sett på.  http://www.prisjakt.no/product.php?j=1752858,2032955,3000915,3029315,2959852,1686682,863636,3106353,3000913,2289885 

Gjerne inkluder noe nye alternativ eller fjern noe. 

Endret av Vettikke
Lenke til kommentar

Kan du si noe om de andre kameraene?

Jeg har kun hatt Pentax siden jeg begynte med speilrefleks så jeg vet ikke godt nok om de merkene/modellene til å fortelle noe sørlig om de. Jeg kan sikkert ta for meg datablader og se hva hva som er forskjellen på de teknisk sett men siden jeg ikke har brukserfaring er jeg usikker på hvor stor hjelp det kan være. Kommer ingen andre på banen kan jeg prøve å få satt av tid til det i morgen.

Lenke til kommentar

Har sett på forskjellige topplister og blir bare mer forvirret :D, men har  laga en produktsammenligning på prisjakt av forskjellige kamera jeg har sett på.  http://www.prisjakt.no/product.php?j=1752858,2032955,3000915,3029315,2959852,1686682,863636,3106353,3000913,2289885 

Gjerne inkluder noe nye alternativ eller fjern noe. 

 

Min anbefaling til deg er at hvis du har en fotobutikk i nærheten så ta deg en tur dit og prøv kameraene i hånden (få "følelsen"), helst en "ekte" fotobutikk hvis du bor nær en storby, alternativt Elkjøp/Expert (kvaliteten på ekpeditørers kunnskap kan dog være noe varierende på slike butikker) hvis en bytur er uaktuelt.

 

Det å ta på, det å teste knappers plassering, det å se litt på menyens oppbygging m.m. er etter min mening like viktig som det å se seg blind på spesifikasjonene på din vedlagte liste.

Alle de kameraene som du har tatt med ser for meg ut til å være gode kameraer og jeg tviler på at det er noen av de som ligger langt foran de andre når det gjelder det som blir levert av sluttresultat, men brukeropplevelsen derimot kan variere stort fra merke til merke. Her går det i hovedsak på hver enkelts subjektiv "følelse" av kamerahuset og ikke så mye på en objektivt vurdering fra oss andre om hvilket kamerahus som vil passe best for akkurat deg.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Det å ta på, det å teste knappers plassering, det å se litt på menyens oppbygging m.m. er etter min mening like viktig som det å se seg blind på spesifikasjonene på din vedlagte liste.

Jeg slenger meg på den anbefalingen. Hvordan kamerahuset føles i hendene og hvordan du synes det er å bruke knapper og menysystem er nesten det viktigste av alt. Kameraene du vurderer er relativt like funksjonsmessig så hvordan du synes de er å bruke er det viktigste.

Lenke til kommentar

Jeg har listet opp en del vanlige tilbehør under. Jeg mistenker det er en del av det du ikke vil få bruk for men det har jeg skrevet på de forskjellige tingene.

  • Minnekort (kanskje et opplagt valg). Om du skal ha et stort eller flere mindre er noe man kan diskutere til solen står opp. Teorien som en del lener seg på et at hvis du for eksempel fyller opp tre minnekort og et av de blir ødelagt har du i det minste bildene fra de to andre. 
  • Fjernutløser / fjernkontroll / snorutløser. Dett egjør at du ikke får vibrasjoner i kamerahuset når speilet flyttes i det du tar bilder. tror dette e rlit tutenfor det behovet du får siden du skal ta gatebilder.
  • Stativ. Her har du mindre stativ (som Manfrotto M709b som jeg har forelsket meg i) til store stativ. Det er greit å ha i en del tilfeller, særlig hvis du skal ta bilder når det er (eller holder på å bli) mørkt. 
  • Batterigrep. Gjør det enklere å ta bilder på høykant /stående bilder. Med ekstra batteri i får du økt levetid før du må lade. En del batterigrep har også plass til fjernkotroll og ekstra minnekort, noe som er greit å ha tilgjengelig. 
  • Blitz / videolys / ekstra belysning, herunder softbox. Jeg ser ikke for meg du vil trenge dette. 
  • Kamerabag / kameraveske. Gjør det enklere å transportere ting rundt. 
  • Filter. her setter egentlig fantasien begrensninger. Pola-filer og en eller ND-filter kan være kjekt men det får du nesten prøve deg ut på. 

 

Edit: Med unntak av minenkort er dette er ting du kan teste ut og skaffe senere når du har blitt litt bedre kjent med kamera og sånn.

 

edit2: endret litt på teksten om stativ.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jeg har listet opp en del vanlige tilbehør under. Jeg mistenker det er en del av det du ikke vil få bruk for men det har jeg skrevet på de forskjellige tingene.

  • Minnekort (kanskje et opplagt valg). Om du skal ha et stort eller flere mindre er noe man kan diskutere til solen står opp. Teorien som en del lener seg på et at hvis du for eksempel fyller opp tre minnekort og et av de blir ødelagt har du i det minste bildene fra de to andre. 
  • Fjernutløser / fjernkontroll / snorutløser. Dett egjør at du ikke får vibrasjoner i kamerahuset når speilet flyttes i det du tar bilder. tror dette e rlit tutenfor det behovet du får siden du skal ta gatebilder.
  • Stativ. Her har du mindre stativ (som Manfrotto M709b som jeg har forelsket meg i) til store stativ. Det er greit å ha i en del tilfeller men mistenker det faller utenfor ditt behov.
  • Batterigrep. Gjør det enklere å ta bilder på høykant /stående bilder. Med ekstra batteri i får du økt levetid før du må lade. En del batterigrep har også plass til fjernkotroll og ekstra minnekort, noe som er greit å ha tilgjengelig. 
  • Blitz / videolys / ekstra belysning, herunder softbox. Jeg ser ikke for meg du vil trenge dette. 
  • Kamerabag / kameraveske. Gjør det enklere å transportere ting rundt. 
  • Filter. her setter egentlig fantasien begrensninger. Pola-filer og en eller ND-filter kan være kjekt men det får du nesten prøve deg ut på. 

 

Edit: Med unntak av minenkort er dette er ting du kan teste ut og skaffe senere når du har blitt litt bedre kjent med kamera og sånn.

Ok,angående linser. Hva slags linse burde jeg kjøpe i tillegg til det jeg får på kjøpe. btw når det står bare kamerahus for jeg ingen linser når jeg kjøper kamera eller?  

Lenke til kommentar

Står det bare kamerahus er det bare det du får. Kit-objektivet er som regel ikke av toppers-kvalitet men kan gjøre det enklere å selge kamerahuset hvis/når du skal gjøre det. 

Kjøper du kun kamerahuset kan du heller legge litt penger i skikkelig objektiv. Et godt objektiv vil du ha lenge mens kamerahus er noe som du vil kunne bytte ut med tiden når det kommer bedre modeller.

 

Jeg tror dette gjelder andre merker også men Pentax har beholdt samme fatning siden "tidenes morgen" så du kan bruke ganske gammelt objektiv, dog med manuell fokus. Jeg har for eksmepel overtatt to objektiv som pappa kjøpte i Japan i 1981. 

Lenke til kommentar

Så langt jeg kan se er kamerahusene til de forskjellige produsentene relativt like. Både Canon og Nikon går for å være veldig bra merker så jeg tror uansett du kommer til å bli veldig fornøyd.

Ja, det er et veldig vanskelig valg hahah :D Men vist jeg går Nikon D7200 som koster rund 10k for bare kamerahuset. Er det nokk med 3k til ekstrautstyr? Hvilke linser burde jeg kjøpe til den?  

Lenke til kommentar

3000 for objektiv og ekstrautstyr? Slik jeg ser det kan du da like gjerne kjøpe med kit-objektivet sammen med kamerahuset. Det koster cirka 12.500. Siden det er 18-105mm objektiv får du testet litt hvilken brennvidde du trives mest i så kan du heller kjøpe et objektiv senere som ligger i det spennviddet du bruker mest.

Burde jeg da kanskje gått for et billigere alternativ?

Lenke til kommentar

Nja, billigere kameraer har flere hjelpeprogram som kan være til hjelp når en er nybegynner. går du rett på anskaffelse av et entusiast-kamera kan du hende at du må knote litt mer for å få til det du vil men du vil få noen aha-opplevelser som gjør at du får brukt kameraet ditt bedre enn hvis du har et entry-level kamera.

Lenke til kommentar

Siden du er helt fersk så anbefaler jeg og begynne forsiktig siden du sannsynligvis vil bytte titt og ofte hvis du blir bitt at fotobasillen og hvis fotoutstyret blir og støve ned innerst i bøttekottet har du ikke brukt opp altfor mye penger.

 

Ser ingen grunn og bruke en 5000/6000.- for å få en litt bedre zoomobjektiv en det medfølgende kitobjektivet som normalt følger med kamera, Kjenner ikke til Nikon sine kidobjektiver men Canon sin nye serie med STM-motor yter meget god i forholdt til prisen og det enklere og selge kameraet senere med et rimelig objektiv en med et dyrt eller uten objektiv, og hvis du vil forsette med fotografering blir du nok og bytte hus "kamerahus" i løpe av et år eller to til noe bedre eller til et annet fabrikat.

 

Jeg bruker en 15-85 IS objektiv til det meste siden brennvidde-spekteret er akkurat passe for meg, og skal jeg har noe mer lyssterkt objektiv eller et raskere så bruker jeg hovedsakelig såkalte fastobjektiver uten zoom siden de yter meget godt og koster en brøkdel av tilsvarende zoomobjektiver.

 

Ta å les/lagre guiden "lukker, blender, iso og sånt", det er mye fin informasjon der som en nybegynner kan ha nytte av.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg tenker jeg går enten for Canon eller Nikon. Bare på grunn at da har jeg en mye større utvalg av linser. Men hva med andre merker? Sony, Samsung, Panasonic, Olympus? Er det noe kamera typer jeg burde kikket på? 

 

Jeg synes du burde tatt et titt på fuji også hvis du skal se på andre merker enn nikon / canon speilrefleks. Kit objektivet 18-55 til fuji er helt fantastisk. Jeg brukte tidligere Nikon men har i løpet av de siste par årene gått helt over til fuji og har ikke angret. Vet om mange hobbyfotografer som har gått samme vei.

 

Aktuelle modeller:

 

X-E2s, X-T10 eller X-T1 med 18-55 kitobjektiv. X-T1 (nytt) blir antagelig litt for dyr ifht budsjettet ditt, men de to andre bør være innenfor budsjett.

Endret av LBe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...