Gå til innhold

Hjelp med valg av kamera?


Anbefalte innlegg

 

 

Vel, du kan jo også se etter noe brukt. Canon 5D mk2 burde være mulig å skaffe rundt 5-6 tusen kr. Da har du fullformat med værtetting. Ikke det beste autofokus systemet sett med dagens standard, men fullt ut brukbart med mindre sport og action står på menyen. 50mm f/1.8 er allerede nevnt flere ganger. 24-105mm f/4 med IS burde være innenfor budsjett. Alt dette er ting du finner brukt. Så kan du vurdere 70-200mm f/4 med eller uten IS etterhvert.

Ja, jeg vurderer også å kjøpe brukt. Kanskje bare kjøpe brukt linse og nytt kamerahus.

Hvorfor det?

Det er stort prisfall på kamerahus, så snart en ny modell faller bruktprisen på forrige vesentlig, uten at det er noe dårligere av den grunn.

Det er mange som ser ut til å tro at et kamera plutselig blir mye dårligere av at det kommer en ny modell, det er selvsagt ikke slik det foregår. Det kan være mulig å måle en ørliten forbedring fra en modell til neste, men det er svært sjelden noe som har betydning for bildene man tar.

Grunnen til det er at i kamerahus er det en del elektronikk. Og jeg føler det blir så lett å kjøpe noe som er med problemer. Fordi man ser ikke om det er noe som feiler den, og jeg er ikke noe ekspert på kamera. Så jeg føler det blir får stor risiko. Men selvsagt har jeg vurdert det.

Lite spørsmål. Når kommer de nye modeller ut fra F.eks Nikon, Canon osv...Kanskje jeg burde vente med å kjøpe nå, og heller når det kommer ut noe nytt. Da kan jeg kanskje kjøpe det samme, men billigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg burde vente med å kjøpe nå, og heller når det kommer ut noe nytt. Da kan jeg kanskje kjøpe det samme, men billigere.

 

 

Når vi snakker om kamerahus eller kamerakit som ligger i en prisklasse godt under 10.000 så er besparelsen liten ved å vente på at prisen skal bli presset ned p.g.a. at det kommer en ny modell.

 

Jeg vil igjen ta for meg et par eksempel fra Canon, og da med utgangspunkt i de samme eksemplene som jeg gav deg tidligere.

 

Canon 1300D ble lansert nylig (mars-16) og pris på bare hus er ca 3700, med kitobjektiv ca 4200 og pakker med enda litt mer utstyr koster litt mer. 1300D erstattet 1200D som pr i dag er i kitpakke ligger rundt ca 3500 (Elkjøp har den dog på tilbud akkurat nå til 2995). Men ser man på prishistorikken til dette kameraet så har prisen vert jevn over lang tid (det kom ikke noen "dupp" når 1300D ble lansert)

 

Når det gjelder mitt andre eksempel Canon 750D, så vil man i prislistene se at tidligere modeller (som fremdeles er i salg) 700D/650D ikke er så veldig mye lavere priset.

 

Hvis du går etter et "budsjettkamera", d.v.s. noe under 10.000, så er det lite å spare ved å vente. kanskje sparer du 500-1000 kr akkurat når en ny modell bli lansert. Kanskje sparer du enda mer ved å vente enda lenger. Men hva er vitsen med å vente lenge for å spare en tusenlapp eller marginalt mer enn det og samtidig gå glipp av gleden ved fotografering og muligheten til å starte denne opplæringsprosessen som det å fotografere med systemkamera er (bør være).

 

Mitt råd til deg er veldig enkelt. Slutt å henge deg opp i smådetaljer, slutt å spekulere i om du kan spare noen få kroner her og der. Kom deg til en fotobutikk (eller Elkjøp/Expert e.l.) og ta på og prøv hvilke merker/modeller som gir deg den beste "følelsen". Hvis du er så heldig at noen i familien eller vennekretsen har slikt utstyr, prøv å få låne det noen dager for å se om det gir deg noen svar.

Kjøp det du føler er det beste for deg og ikke det vi (som ofte er fanboys) mener du skal kjøpe. Du bør også ha i tankene at i en butikk (og da tenker jeg først og fremst på Elkjøp/ekspert o.l.) gjerne vil å prøve å "pushe" et bestemt merke (som de har best avanse på) så her bør du først og fremst igjen se på hva som føles best for deg. Hos en mer dedikert fotobutikk så er sjansen større for at du får mer objektive råd enn hos en elektronikkbutikk.

 

Hvis du ikke kommer til å gå i en fysisk butikk, men bare vil handle på nettet, så er igjen rådet å gå for det som du har fått en følelse av passer deg etter å ha studert og diskutert her. Har du ingen "følelse" så bør du rett og slett ta en sjanse, som flere av oss vel har nevnt så er det ikke noe merke som er så mye bedre enn de andre.

 

Så for å være litt frekk så vil jeg avslutte med følgende råd: Få ut fingeren. Kjøp, ikke kast bort tiden på unødvendig spekulering!   :)

Lenke til kommentar

Man kan gjøre gode kjøp på utgående modell hvis man treffer på riktig tidspunkt (lagertømming).

Jeg kjøpte kamera med objektiv i februar og betalte ca 5.300.

 

Før tilbudet (som bare varte noen få dager) kostet pakken litt under 9.000.

Lenke til kommentar

Man kan gjøre gode kjøp på utgående modell hvis man treffer på riktig tidspunkt (lagertømming).

Jeg kjøpte kamera med objektiv i februar og betalte ca 5.300.

 

Før tilbudet (som bare varte noen få dager) kostet pakken litt under 9.000.

Du har rett i det. Hvis man treffer på rette tidspunkt, som f.eks. en lagertømming, så kan man gjøre et godt varp. Likevel så er det en problemstilling om man skal gå og vente på dette varpet som det ikke er noen garanti at vil komme.

 

Som sagt man kan gjøre et varp og jeg har selv gjort det et par ganger gjennom de siste femten årene. Første gang var da Canon 30D var på vei ut av markedet og det kom et godt tilbud på Fotovideo. Mitt andre varp var faktisk på et nytt kamera for noen år siden da jeg fikk mitt Canon 5DIII på høstkampanje (tilbud med meget begrenset antall hos FV) til en pris som er godt under det huset ligger på (til normal pris) nå flere år senere.

 

Ja man kan være heldige, men jo rimeligere utstyret er i utgangspunktet (normal pris) jo mindre vi varpene gjerne være. 

Jeg mener også at det er en forskjell på en kunde som har "adekvat" fotoutstyr og som derfor har en bedre mulighet til å vente på det rette tilbudet i motsetning til en "nybegynner" som kan bli gående for lenge å vente med å komme i gang med fotograferingen, bare fordi vedkommende skal vente på et varp som kanskje eller kanskje ikke vil komme.

Lenke til kommentar

Ser man på lagerstatus på de fleste fotovarene så er det ikke mye i hyllene rundt omkring lengre og det har vært forholdsvis få kjempegode tilbud de siste par årene i forholdt til tidligere år. Så tror at stagnasjonen de siste årene har gjort butikkene mer bevist på hva de ønsker å ha på lager og hvor stort lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...