Gå til innhold

Fett som næringsstoff - hvor viktig er det?


Anbefalte innlegg

Jeg får stadig høre at næringsstoffet fett er så viktig, enten man er på overskudd eller underskudd.

 

"Du bør få i deg MINST 1g fett pr. kg. kroppsvekt"...påstår enkelte...

For meg er slike påstander litt uforståelige, og siden jeg er litt amatør innen "fett" er jeg interessert i å lære mer om temaet og om slike påstander er rette eller gale.

 

For meg har alle personlige kostholdsplaner vært fokusert inn mot proteiner og karbohydrater. Kroppen produserer jo det den trenger av fett ut av de 2 andre næringsstoffene om den blir tilført "for lite".

Naturligvis bortsett fra de essensielle fettsyrene som er et "must" i form av fet fisk eller tran på morgenen.

 

Jeg "studerer" om temaet i disse dager på et veldig enkelt nivå. Her og lærer jeg at kroppen tilegnes seg det fettet den trenger om man ikke direkte tilfører den det.

 

Så, hvor viktig er det egentlig å inkludere et fokus omkring fett i det daglige inntak? .. :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cellene dine består av mettet fett for å sikre stabilitet og struktur og umettet for å sikre fleksibiltet/permabilitet (transport av næringstoffer mellom membraner etc. Fett er også forløpere for signalmolekyler. Flere vitaminer er fettløselige hvor fett trengs. Linolsyre og α-Linolensyre klarer ikke kroppen å syntensere selv. Derfor må disse tilføres via kosten. Fett er livsviktig og for lite er uheldig, samme gjelder for mye. Anbefalingene råder at i energiprosent bør fett bidra med mellom 25E% - 40E%.

Lenke til kommentar

Takk for svar Dukien :)

Dette du skriver her er vel en litt mer voksen ordlegging av det forsøker å si i TS.

 

Jeg har kunnskap om det aller mest grunnleggende innen fettets funksjon og viktighet - det jeg riktignok er ute etter er en god forklaring til hvorfor det er så viktig å inkludere det i kostholdet, siden kroppen selv produserer det den trenger(?) :)

 

La meg bare sette det helt på spissen:

1) Man inntar de essensielle fettsyrene, deretter inntar man 5000kcal pr dag i form av ris samt et stykke rent kjøtt for å dekke opp proteinene. 5000kcal er nok til at jeg går opp 1kg i kroppsvekt pr mnd. Noe blir muskler og noe blir fett.

2) Man bytter ut en del karbohydrater med div. fete matvarer, si 1-200g fett pr. dag - proteininntaket er likt som i eksempel 1. Om man ser bort ifra forskjellen i TEF mellom fett og karbohydrater vil jeg også i dette eksempelet legge på meg 1kg kroppsvekt pr. mnd. Noe muskler, noe fett.

 

Er det noen forskjell på kvaliteten på fettet som blir tilført kroppen via mat, kontra det fettet kroppen skaper på egen hånd?

Er ikke selvproduserte fettet egnet egnet på samme måte for fettløslige vitaminer? eller ikke like godt egnet for energiproduksjon for en kropp-i-arbeid?

 

Jeg forstår at det er en forskjell her - ellers ville det ikke finnes noen "statens anbefalinger" på annet grunnlag av at gubben i eksemel nummer 1 over tid ville blitt feilernært.

 

Merk at eksemplene er bare eksempler satt på spissen for å gjøre spørsmålet tydelig. Gubben i eksempel 1 kan godt ha et veldig variert kosthold, men uten inkludering av fett.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...