Gå til innhold

Fett som næringsstoff - hvor viktig er det?


Anbefalte innlegg

Jeg får stadig høre at næringsstoffet fett er så viktig, enten man er på overskudd eller underskudd.

 

"Du bør få i deg MINST 1g fett pr. kg. kroppsvekt"...påstår enkelte...

For meg er slike påstander litt uforståelige, og siden jeg er litt amatør innen "fett" er jeg interessert i å lære mer om temaet og om slike påstander er rette eller gale.

 

For meg har alle personlige kostholdsplaner vært fokusert inn mot proteiner og karbohydrater. Kroppen produserer jo det den trenger av fett ut av de 2 andre næringsstoffene om den blir tilført "for lite".

Naturligvis bortsett fra de essensielle fettsyrene som er et "must" i form av fet fisk eller tran på morgenen.

 

Jeg "studerer" om temaet i disse dager på et veldig enkelt nivå. Her og lærer jeg at kroppen tilegnes seg det fettet den trenger om man ikke direkte tilfører den det.

 

Så, hvor viktig er det egentlig å inkludere et fokus omkring fett i det daglige inntak? .. :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cellene dine består av mettet fett for å sikre stabilitet og struktur og umettet for å sikre fleksibiltet/permabilitet (transport av næringstoffer mellom membraner etc. Fett er også forløpere for signalmolekyler. Flere vitaminer er fettløselige hvor fett trengs. Linolsyre og α-Linolensyre klarer ikke kroppen å syntensere selv. Derfor må disse tilføres via kosten. Fett er livsviktig og for lite er uheldig, samme gjelder for mye. Anbefalingene råder at i energiprosent bør fett bidra med mellom 25E% - 40E%.

Lenke til kommentar

Takk for svar Dukien :)

Dette du skriver her er vel en litt mer voksen ordlegging av det forsøker å si i TS.

 

Jeg har kunnskap om det aller mest grunnleggende innen fettets funksjon og viktighet - det jeg riktignok er ute etter er en god forklaring til hvorfor det er så viktig å inkludere det i kostholdet, siden kroppen selv produserer det den trenger(?) :)