Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkasso og digipost


Darkbill

Anbefalte innlegg

Hei
For at en skal kunne starte inkasso må det ha blit send flere purringer og påminnelser med mindre gebyrer. Disse skal sendes skriftlig. Hva er regelverket rundt å sende dette på Digipost? Det er vel ikke skriftlig dette? Jeg har motatt 4 inkasso på bomveier på totalt kroner 100, men disse har 4*450 kroner i gebyr. Har aldri motatt noe i Posten før, altså purring, og mistenker jeg har motatt dette i Digipost. Lagde meg en Digipost men brukte den aldri. Hva er regelverket rundt purring og Digipost, når dette egentlig skal være skriftlig?

 

Forøvrig, så er ikke brevene "inkasso" selv om de kommer fra et inkassoselskap. De er merket med "Betalingspåminnelse/Inkassovarsel" (Ikke betalingsoppfordring). Sist jeg sjekket er betalingspåminnelse eller et inkassovarsel kun en purring, der det kan legges et gebyr på kr67 per i år i tilegg til den opprinnelige regningen. Hvordan kan tileggsgebyret da være kr450...?

 


## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder spørsmål om bompenger reguleres ikke dette av inkassoloven, men av veglova § 27 og bompengeforskriften § 3:

 

 

 

§ 3.I tillegg til bomavgiften plikter føreren av motorkjøretøy å betale en avgift fastsatt av Vegdirektoratet dersom bomstasjon blir passert uten at lovlig bomavgift blir betalt. Er føreren av kjøretøyet en annen enn den som ved overtredelsen var registrert som eier, er føreren og den registrerte eieren solidarisk ansvarlig for tilleggsavgiften, med mindre kjøretøyet er fravendt eieren ved et lovbrudd med en strafferamme på mer enn ett år.

 

Dersom tilleggsavgiften ikke blir betalt innen 3 uker etter at underretning om ilagt tilleggsavgift er kommet fram, forhøyes tilleggsavgiften med 50% uten hensyn til hva som er årsaken til at den ikke blir betalt innen fristen.

 

Vegdirektoratet har p.t. fastsatt tilleggsavgift til 300 kr, og forhøyet tilleggsavgift til 450 kr (300+150).

 

Disse bestemmelsene er ikke knyttet til krav om skriftlighet. Tilleggsavgift er knyttet til spørsmålet "uten at lovlig bomavgift blir betalt", altså at du misligholder plikten til å betale når bompengeselskapet krever det. Forhøyet tilleggsavgift er knyttet til en frist på tre uker "etter at underretning om ilagt tilleggsavgift er kommet fram". Heller ikke her er det krav om fysisk postgang.

 

Vegdirektoratet har i en høring fra februar foreslått at disse reglene oppheves og at man legger om til "vanlige" inkassoregler. I høringen er det blitt problematisert at det blir forskjellsbehandling, da det kun er kunder uten AutoPASS-avtale som blir ilagt slik tilleggsavgift, mens AutoPASS-kunder får ordinære purregebyrer mv. Derfor går Vegdirektoratet inn for en endring. Saken ligger nå i Samferdselsdepartementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Digipost blir litt som efakturaer i nettbanken. Du må fortsatt åpne innboksen og sjekke, og kan ikke misligholde regninger som blir sendt dit, akkurat som at du ikke kan misligholde efakturaer fordi du ikke sjekket. Det er ikke krav om å sende regninger på papir. Har du digipost forventes det at du sjekker den også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg er veldig teknologisk frampå og registrerer fort sånne ting. Lagde meg tidlig en Digipost men fant fort ut det er kjedelig og aldri brukt siden.

 

Jeg har aldri valgt å få noe på Digipost. Efaktura velger man å motta. Til og med med Efaktura får du purring/varsel på papir.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig teknologisk frampå og registrerer fort sånne ting. Lagde meg tidlig en Digipost men fant fort ut det er kjedelig og aldri brukt siden.

 

Jeg har aldri valgt å få noe på Digipost. Efaktura velger man å motta. Til og med med Efaktura får du purring/varsel på papir.

Du aksepterte bruken av Digipost i det øyeblikk du registrerte deg(hvis jeg husker rett). At du synes Digipost er "kjedelig" sier nok en del om hvor "veldig teknologisk frampå" du er.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig teknologisk frampå og registrerer fort sånne ting. Lagde meg tidlig en Digipost men fant fort ut det er kjedelig og aldri brukt siden.

 

Jeg har aldri valgt å få noe på Digipost. Efaktura velger man å motta. Til og med med Efaktura får du purring/varsel på papir.

Når du oppretter digipostkasse så signerer du elektronisk med bankid på at du forplikter deg å behandle digipost som vanlig post, altså vil du kunne motta krav der som du må innrette deg etter og kan bli økonomisk ansvarlig hvis du ikke gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...