Gå til innhold

De borgerlige partiene er enige: Bensin- og dieselbiler skal fases ut i 2025


Anbefalte innlegg

Ok. Jeg er far til 3 barn. I Om 10 år er alle de tenåringer som skal fraktes til ulike sted til ulik tid. Hele familen på 5 skal dra på tur av og til. Finnes det en elbil som dekker mitt behov? Det finnes masse ulike flerbruksbiler med diesel, to eller tre modeller med bensin, ingen med el... Skal norske stat ta mine penger som straff for at produsentene ikke ser poeng i å produsere bil til mitt behov? Eller kanskje er politikere litt for mye i sin egen boble... vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Jeg er far til 3 barn. I Om 10 år er alle de tenåringer som skal fraktes til ulike sted til ulik tid. Hele familen på 5 skal dra på tur av og til. Finnes det en elbil som dekker mitt behov? Det finnes masse ulike flerbruksbiler med diesel, to eller tre modeller med bensin, ingen med el... Skal norske stat ta mine penger som straff for at produsentene ikke ser poeng i å produsere bil til mitt behov? Eller kanskje er politikere litt for mye i sin egen boble... vet ikke jeg...

Det finnes ingen grunn god nok til å la verden kollapse. Går ikke kabalen opp på en bærekraftig måte, så må man bytte ut noen av kortene i kortstokken..

 

(Men det er jo nettopp det slike ting skal bidra til å løse. Når myndighetene i flere og flere land setter slike mål, så satser også produsentene på ny teknologi og løsninger som passer inn.)

Lenke til kommentar

Ok. Jeg er far til 3 barn. I Om 10 år er alle de tenåringer som skal fraktes til ulike sted til ulik tid. Hele familen på 5 skal dra på tur av og til. Finnes det en elbil som dekker mitt behov? Det finnes masse ulike flerbruksbiler med diesel, to eller tre modeller med bensin, ingen med el... Skal norske stat ta mine penger som straff for at produsentene ikke ser poeng i å produsere bil til mitt behov? Eller kanskje er politikere litt for mye i sin egen boble... vet ikke jeg...

 

Både Model X og Model S bør fungere fint til dette. Eg hadde ei stasjonsvogn før, og Model S har meir plass. (Ikkje undervurder frunken.) Om ti år er nok utvalet til ein rimeleg penge ganske stort.
Lenke til kommentar

Her er et lite regnestykke som Elvestuen og de andre geniene kan gruble litt over:

 

En Tesla bruker 0.25 kWh/km. EU-miks gir 500 g CO2 per kWh. Dette blir 125 g CO2 per km. Med batteriproduksjon kan man legge på effektiv 50 g CO2 / km (minimum, det er 35 g/km for en Leaf). Tilsammen blir dette 175 g CO2 per km.

 

Nye Prius har CO2-utslipp på 70 g CO2 per km, altså mindre enn halvparten av Teslaen.

 

Norske politikere skal tvinge folk over fra Prius til Tesla. Smaker ikke dette en smule av idioti?

 

Dajus tror tydeligvis at drivstoffet i tanken på en fosilbil på mirakuløst vis har dukket opp der. Helt uten utvinning, raffinering og distribusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra at norge skal redde verden da, med hele vår 0.06% av verdens befolkning.

 

Blir forøvrig uvel hver gang jeg hører navnet til Heikki Holmås.

 

Vi kan ikke kreve at alle andre skal bidra. Vi må gjøre noe selv også. Dessuten vil dette også gi gevinster i form av luftkvalitet.

 

Bare fordi vi er få så betyr ikke det at vi har fritak fra å ta ansvar.

 

 

 

Ja vi har jo råd til alt i norge. Alt bortsett fra å bruke penger på ting som faktisk gir mening.

 

Klimaendringene gir ikke mening?

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Her er et lite regnestykke som Elvestuen og de andre geniene kan gruble litt over:

 

En Tesla bruker 0.25 kWh/km. EU-miks gir 500 g CO2 per kWh. Dette blir 125 g CO2 per km. Med batteriproduksjon kan man legge på effektiv 50 g CO2 / km (minimum, det er 35 g/km for en Leaf). Tilsammen blir dette 175 g CO2 per km.

 

Nye Prius har CO2-utslipp på 70 g CO2 per km, altså mindre enn halvparten av Teslaen.

 

Norske politikere skal tvinge folk over fra Prius til Tesla. Smaker ikke dette en smule av idioti?

 

Nå må du passe på å ikke gå alt for mye i strupen på elbil elitistene tross alt.

For du vet, co2 "gjelder" ikke lengre, men de er gode til å ro, kanskje noen burde kjøpt de en el påhengsmotor.

 

CO2 gjelder fortsatt. Det er bare elbil-motstanderne som prøver seg med uærlige regnestykker igjen.

 

I anti-elbilverden er opp ned, høyre er venstre, inn er ut, og utslipp er ikke utslipp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så bra at norge skal redde verden da, med hele vår 0.06% av verdens befolkning.

 

Blir forøvrig uvel hver gang jeg hører navnet til Heikki Holmås.

 

Dette argumentet trekkes ofte frem av psykologer som det ultimate fallitt-utsagnet, uansett i hvilken sammenheng det dras frem.

 

Jeg velger å trekke frem en helt tilfeldig analogi bare for å illustrere poenget deres:

- Man blir anklaget for skatteunndragelse og har unnlatt å betale inn 500.000 kr i skatt et gitt år. Skal man da si: "Men Norges statsbudsjett er på flere hundre milliarder. At JEG ikke betaler inn 500.000 kr har jo nesten ingenting å si!".

 

Tilsvarende kan man lage et uendelig antall scenarier hvor den enkeltes bidrag ikke monner så mye på totalen, men hvor det er helt utenkelig å akseptere at man skal slippe unna forskrifter, lover og regler som samfunnet totalt sett er helt avhengige av å etterleve.

 

Dersom EU eller verdenssamfunnet eksempelvis blir enige om en internasjonal karbonskatt, CO2-kvotepris, utslippskrav fra biler eller tilsvarende, skal Norge da si til EU/verden at "Men vi er jo bare fem millioner innbyggere, så vi antar at dette kravet ikke angår oss. Men alle dere andre må selvsagt følge regelverket". Prinsipielt så illustrerer dette hvilken absurd fallitterklæring denne type utsagn innebærer, og samtidig hvilken totale ansvarsfraskrivelse det vil være av den enkeltes ansvar for sine egne handlinger. Verdens samlede utfordringer er summen av den enkeltes lille bidrag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom EU eller verdenssamfunnet eksempelvis blir enige om en internasjonal karbonskatt, CO2-kvotepris, utslippskrav fra biler eller tilsvarende, skal Norge da si til EU/verden at "Men vi er jo bare fem millioner innbyggere, så vi antar at dette kravet ikke angår oss. Men alle dere andre må selvsagt følge regelverket". Prinsipielt så illustrerer dette hvilken absurd fallitterklæring denne type utsagn innebærer, og samtidig hvilken totale ansvarsfraskrivelse det vil være av den enkeltes ansvar for sine egne handlinger. Verdens samlede utfordringer er summen av den enkeltes lille bidrag.

 

 

Prakteksempel på stråmann.

 

Det har ikke vært snakk om noe som verdenssamfunnet har pålagt oss, det er snakk om at vi, av alle, skal være eksemplet på grønt miljø. Vi som har et fjellandskap uten like, med elendige kollektivtilbud utenfor hovedstaden. Vi betaler allerede klimakvoter, skatter og avgifter som mangler sidestykke, uten at det er noe bevis på at det i det hele tatt går til miljøtiltak, men heller som en ekstraskatt til statskassa. At vi nå skal gå foran med å bytte ut bilparken er var bare dråpen som fikk begeret til å renne over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Prius slipper reelt sett ut noe i området av 125 gram CO2/km, og så kan man legge på 25% i raffinering og oljeutvinning"

 

Oppgitt forbruk er ca. 70 g/km, og i følge TV2s test, http://www.tv2.no/a/8036040/, er det ikke bare mulig å oppnå, de sier også "Under vår testkjøring klarte vi å kjøre på under oppgitt forbruk i vanlig trafikk." Ser ikke helt hvordan dette blir 125 g/km.

Slike anekdoter har null verdi. Forrige Prius var oppgitt til 3,9, og brukte faktisk ca 5,04: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&constyear_s=2010&constyear_e=2015&powerunit=2

 

Det er 30% høyere enn oppgitt. Altså da er de 70 gram/km kanskje faktisk 91 gram/km. Men dette er nok også optimistisk. Akkurat som på en elbil så vil differansen mellom maks og min forbruk øke ettersom virkningsgraden stiger. På vinteren vil f.eks ikke motoren produsere nok varme, altså blir motoren aldri varm og får aldri en god arbeidstemperatur. I tillegg kan man da også velge mellom å benytte strøm til oppvarming eller å sitte og fryse. Benytter man strøm er dette energi som må hentes inn på resten av kjøreturen, ved å regenerere mer energi enn man bruker på å akselerere, altså vil man kjøre mer på fossilmotoren og forbruket blir høyere.

 

En differanse på 40-50% er nok mer riktig - da er det snakk om 98-105 gram CO2. Sier vi 100 blank så er dette 125 når man tar med raffinering og oljeutvinningen.

 

Jeg overdrev nok litt når jeg sa 150. Jeg skulle regnet litt mer på det. Men fortsatt er ikke differansen enorm mellom Prius og Model S, og Model 3 vil definitivt være bedre enn Prius.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et lite regnestykke som Elvestuen og de andre geniene kan gruble litt over:

 

En Tesla bruker 0.25 kWh/km. EU-miks gir 500 g CO2 per kWh. Dette blir 125 g CO2 per km. Med batteriproduksjon kan man legge på effektiv 50 g CO2 / km (minimum, det er 35 g/km for en Leaf). Tilsammen blir dette 175 g CO2 per km.

 

Nye Prius har CO2-utslipp på 70 g CO2 per km, altså mindre enn halvparten av Teslaen.

 

Norske politikere skal tvinge folk over fra Prius til Tesla. Smaker ikke dette en smule av idioti?

Greit å sjekke fakta før en driter seg ut offentlig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg overdrev nok litt når jeg sa 150. Jeg skulle regnet litt mer på det. Men fortsatt er ikke differansen enorm mellom Prius og Model S, og Model 3 vil definitivt være bedre enn Prius.

 

Du hadde ikke trengt å gjette eller regne på det, forskere har allerede målt dette i et storskalaforsøk i Nederland.

For å sitere meg selv fra tidligere i diskusjonen:

 

I praksis slipper Prius Plug-in ut 102 g CO2/km ved kjøring på flate veier i Nederland: 

http://www.tu.no/artikler/eus-testsyklus-27-gram-co2-km-faktisk-test-110-gram/275102

Lenke til kommentar

Du hadde ikke trengt å gjette eller regne på det, forskere har allerede målt dette i et storskalaforsøk i Nederland.

For å sitere meg selv fra tidligere i diskusjonen:

 

I praksis slipper Prius Plug-in ut 102 g CO2/km ved kjøring på flate veier i Nederland: 

http://www.tu.no/artikler/eus-testsyklus-27-gram-co2-km-faktisk-test-110-gram/275102

Prius Plug-in er ikke tilsvarende den ordinære hybriden. Den er tyngre, blant annet.
Lenke til kommentar

 

 

De som har behov for fossilbiler bør jobbe for at flest mulig andre bytter til forurensningsfrie kjøretøy istedenfor å prøve å kjempe mot at andre bytter ut fossilbilene sine.

 

Det er ikke alltid snakk om behov, men heller lyst.

Hadde vært greit å fått leve livet litt også, ikke bare bli detaljstyrt av staten på absolutt alt.

Velkomme til Norge, den siste kommunist stat.

Alt blir vedtatt uten at borgerne kan si noe på det eller stemme over det, dette kalles "demokrati", visstnok.

Ligner mer på tvang enn noe anna, istedenfor statsminister blir det snart "O store leder" eller riks kansler, trodde de gikk lei etter å ha prøvd å fått dette innført for 70år siden, men neida.

Borgerene har noe de skulle sagt skjønner du! Du stemmer ved valg hvert 2. år, og du kan selv bestemme hvem som stå på de listene du leverer inn ved valget. Men å lese hvordan et indirekte valg foregår er kanskje for vanskelig?

Lenke til kommentar

 

Ok. Jeg er far til 3 barn. I Om 10 år er alle de tenåringer som skal fraktes til ulike sted til ulik tid. Hele familen på 5 skal dra på tur av og til. Finnes det en elbil som dekker mitt behov? Det finnes masse ulike flerbruksbiler med diesel, to eller tre modeller med bensin, ingen med el... Skal norske stat ta mine penger som straff for at produsentene ikke ser poeng i å produsere bil til mitt behov? Eller kanskje er politikere litt for mye i sin egen boble... vet ikke jeg...

Både Model X og Model S bør fungere fint til dette. Eg hadde ei stasjonsvogn før, og Model S har meir plass. (Ikkje undervurder frunken.) Om ti år er nok utvalet til ein rimeleg penge ganske stort.

 

Oh, så bra. De finens én alternativ i milion klassen.... 

 

Det er greit å sette mål

 

 
(Men det er jo nettopp det slike ting skal bidra til å løse. Når myndighetene i flere og flere land setter slike mål, så satser også produsentene på ny teknologi og løsninger som passer inn.)

 

 

Det er greit, men mål skal setter opp noenlunde realistisk. Norge er altfor liten maked til dette formålet...

Lenke til kommentar

 

 

 

De som har behov for fossilbiler bør jobbe for at flest mulig andre bytter til forurensningsfrie kjøretøy istedenfor å prøve å kjempe mot at andre bytter ut fossilbilene sine.

 

Det er ikke alltid snakk om behov, men heller lyst.

Hadde vært greit å fått leve livet litt også, ikke bare bli detaljstyrt av staten på absolutt alt.

Velkomme til Norge, den siste kommunist stat.

Alt blir vedtatt uten at borgerne kan si noe på det eller stemme over det, dette kalles "demokrati", visstnok.

Ligner mer på tvang enn noe anna, istedenfor statsminister blir det snart "O store leder" eller riks kansler, trodde de gikk lei etter å ha prøvd å fått dette innført for 70år siden, men neida.

Borgerene har noe de skulle sagt skjønner du! Du stemmer ved valg hvert 2. år, og du kan selv bestemme hvem som stå på de listene du leverer inn ved valget. Men å lese hvordan et indirekte valg foregår er kanskje for vanskelig?

 

 

Du stemmer hvert andre år, hva forandrer seg?

Nettopp, ingenting, det er samma jalla politikken uansett hva du stemmer på, det kalles ett spill for galleriet som alt anna.

Ola Nordmann er fortsatt dum nok til å tro på alt som blir servert, ja la oss stemme på noen annet en <sett inn parti her> da blir ALT så mye bedre siden det er noen andre som kommer til makta, hvor dum må du være for å tro på sånt?

Blir aldri noe skifte siden de må samarbeide med flere andre partier som setter seg på bakbeina med en gang også er det bare så skrote politikken sin uten å fått gjort noen ting, bra valg.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

 

Dersom EU eller verdenssamfunnet eksempelvis blir enige om en internasjonal karbonskatt, CO2-kvotepris, utslippskrav fra biler eller tilsvarende, skal Norge da si til EU/verden at "Men vi er jo bare fem millioner innbyggere, så vi antar at dette kravet ikke angår oss. Men alle dere andre må selvsagt følge regelverket". Prinsipielt så illustrerer dette hvilken absurd fallitterklæring denne type utsagn innebærer, og samtidig hvilken totale ansvarsfraskrivelse det vil være av den enkeltes ansvar for sine egne handlinger. Verdens samlede utfordringer er summen av den enkeltes lille bidrag.

 

 

Prakteksempel på stråmann.

 

Det har ikke vært snakk om noe som verdenssamfunnet har pålagt oss, det er snakk om at vi, av alle, skal være eksemplet på grønt miljø. Vi som har et fjellandskap uten like, med elendige kollektivtilbud utenfor hovedstaden. Vi betaler allerede klimakvoter, skatter og avgifter som mangler sidestykke, uten at det er noe bevis på at det i det hele tatt går til miljøtiltak, men heller som en ekstraskatt til statskassa. At vi nå skal gå foran med å bytte ut bilparken er var bare dråpen som fikk begeret til å renne over.

 

You keep using that word. I do not think it means what you think it means.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

De som har behov for fossilbiler bør jobbe for at flest mulig andre bytter til forurensningsfrie kjøretøy istedenfor å prøve å kjempe mot at andre bytter ut fossilbilene sine.

 

Det er ikke alltid snakk om behov, men heller lyst.

Hadde vært greit å fått leve livet litt også, ikke bare bli detaljstyrt av staten på absolutt alt.

Velkomme til Norge, den siste kommunist stat.

Alt blir vedtatt uten at borgerne kan si noe på det eller stemme over det, dette kalles "demokrati", visstnok.

Ligner mer på tvang enn noe anna, istedenfor statsminister blir det snart "O store leder" eller riks kansler, trodde de gikk lei etter å ha prøvd å fått dette innført for 70år siden, men neida.

Borgerene har noe de skulle sagt skjønner du! Du stemmer ved valg hvert 2. år, og du kan selv bestemme hvem som stå på de listene du leverer inn ved valget. Men å lese hvordan et indirekte valg foregår er kanskje for vanskelig?

 

 

Du stemmer hvert andre år, hva forandrer seg?

Nettopp, ingenting, det er samma jalla politikken uansett hva du stemmer på, det kalles ett spill for galleriet som alt anna.

Ola Nordmann er fortsatt dum nok til å tro på alt som blir servert, ja la oss stemme på noen annet en <sett inn parti her> da blir ALT så mye bedre siden det er noen andre som kommer til makta, hvor dum må du være for å tro på sånt?

Blir aldri noe skifte siden de må samarbeide med flere andre partier som setter seg på bakbeina med en gang også er det bare så skrote politikken sin uten å fått gjort noen ting, bra valg.

 

 

Nå har det da seg slik sånn, at hvem som helst kan melde seg inn i et politisk parti, hvem som helst kan faktisk også lage et politisk parti. Er du missfornøyd med hva <partiet ditt> (det du normalt sett stemmer på), så meld deg inn, dra på landsmøte og kom deg på talerstolen, det er faktisk ikke SÅ vanskelig!

Om flertallet av de som er på landsmøtet er enig med deg, så vil det bli bli en diskusjon, og <partiet ditt> vil da potensielt ha <dette> inn i sin politiske platform, og når det blir valg neste gang, så vil kanskje dette være en fanesak for <ditt parti>.

Er dette noe folk brenner for, så vil folk stemme på detta partiet, og du får potensielt skattelette for de aller rikeste, billigere bensin, og høyere egenandeler for sykdom, for det er jo tross alt dette som er viktig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok. Jeg er far til 3 barn. I Om 10 år er alle de tenåringer som skal fraktes til ulike sted til ulik tid. Hele familen på 5 skal dra på tur av og til. Finnes det en elbil som dekker mitt behov?

Både Model X og Model S bør fungere fint til dette. Eg hadde ei stasjonsvogn før, og Model S har meir plass. (Ikkje undervurder frunken.) Om ti år er nok utvalet til ein rimeleg penge ganske stort.

 

Oh, så bra. De finens én alternativ i milion klassen....

 

Dei kostar mindre enn det, spesielt når du reknar med sparte utgifter til diesel, bompengar, ferje, redusert årsavgift, osv. Til og med fly. Etter at eg fekk Teslaen, tek eg ofte den i staden for rutefly. Det kostar jo (nesten) ingenting å køyre.

 

 

(Men det er jo nettopp det slike ting skal bidra til å løse. Når myndighetene i flere og flere land setter slike mål, så satser også produsentene på ny teknologi og løsninger som passer inn.)

Det er greit, men mål skal setter opp noenlunde realistisk. Norge er altfor liten maked til dette formålet...

 

Fleire land snakkar om å fase ut eksosbilar innan 2025. Nederland, mellom anna. Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...