Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sier hun skal ta livet sitt


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min mor sendte meg et brev som kom frem i dag. Der står det bl.a. at hun i kveld skal hoppe fra ei bru slik at hun tar livet sitt.

 

Jeg har ikke hatt kontakt med henne på en god stund, og skal aldri ha det igjen.

 

Men hva hvis hun faktisk tar livet sitt i kveld? Kan jeg bli straffeforfulgt for at jeg ikke har varslet noen?

 

Takker for svar!

 

Anonymous poster hash: e94d9...d0b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Familie er ikke alltid familie uansett, vil jeg påstå. Rein psykopat, for den som vet hva det innebære og i tillegg rusproblem for den som vet hva det innebærer.

 

Helt ærlig, jeg driter i om hun er levende eller død, bare la meg være i fred.

 

Ikke første gang hun truer med slikt, men denne gangen var det mer spesifikt som metode.

 

Skal sies hun sa det samme til x-en sin når det ble slutt. (metode, tidspunkt, etc.)

 

Men som sagt, kan jeg bli straffet hvis hun tar livet sitt, ettersom hun sa det i brevet til meg?

 

Anonymous poster hash: e94d9...d0b

Lenke til kommentar

Familie er ikke alltid familie uansett, vil jeg påstå. Rein psykopat, for den som vet hva det innebære og i tillegg rusproblem for den som vet hva det innebærer.

 

Helt ærlig, jeg driter i om hun er levende eller død, bare la meg være i fred.

 

Ikke første gang hun truer med slikt, men denne gangen var det mer spesifikt som metode.

 

Skal sies hun sa det samme til x-en sin når det ble slutt. (metode, tidspunkt, etc.)

 

Men som sagt, kan jeg bli straffet hvis hun tar livet sitt, ettersom hun sa det i brevet til meg?

 

Anonymous poster hash: e94d9...d0b

Meld fra!

Lenke til kommentar

Du kan tipse politiet anonymt og spørre om de kan spille tilfeldig forbipasserende sivile på den nevnte brua på det nevnte tidspunktet. I så fall tror jeg du kan ha gjort juridisk nok for å avverge og ikke havne i trøbbel. Dukker hun ikke opp kan sikkert en ny samtale med politiet avsløre det for deg, slik at du vet det bare er et sykt pressmiddel. Helt uten at hun behøver å få greie på det.

 

 

På den andre siden, hvis du absolutt ikke vil tipse noen og tar risikoen det innebærer for eventuell straffeforfølgelse, så bør du brenne det brevet snarest og ikke fortelle om det til noen. Ideelt burde du ikke spurt anonymt her heller.

Lenke til kommentar

Det at hun truer med å ta livet sitt er sikkert et rop om hjelp og fortvilelse.

Hun ble beskrevet som psykopat lengre opp her og da tviler jeg sterkt på denne kanskje noe naive tolkningen. Jeg mistenker det bare er et pressmiddel for å få kontakt og kunne utnytte trådstarter på ulike kyniske måter slik psykopatiske rusavhengige gjerne gjør (ofte med stor anger om de noen sinne blir rusfri, men det er en annen sak)

Lenke til kommentar

Dette er ikke så vanskelig.
For det første gjør hun ikke alvor av det. For det andre tier du bom stille om dette brevet, og dermed kan ingen anklage deg for noe som helst, for de vet ikke om det. 
For det tredje: skulle hun mot formodning ha vært så innmari at hun har sendt brev til eller fortalt andre at du er informert, ja da har du naturligvis kastet breva hennes i ovnen. Du er ikke pliktig til å lese brev du mottar fra en person du ikke vil ha kontakt med!
I tilfelle rottefelle: bare nekt for alt, så kommer de ingen veg med deg. Og husk: moralsk sett har du alt på det tørre. Det er hennes liv, og hun burde slutte å plage en som ikke vil ha kontakt. Ikke gi deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det at hun truer med å ta livet sitt er sikkert et rop om hjelp og fortvilelse.

 

Hun ble beskrevet som psykopat lengre opp her og da tviler jeg sterkt på denne kanskje noe naive tolkningen. Jeg mistenker det bare er et pressmiddel for å få kontakt og kunne utnytte trådstarter på ulike kyniske måter slik psykopatiske rusavhengige gjerne gjør (ofte med stor anger om de noen sinne blir rusfri, men det er en annen sak)

Nå har det seg slik at jeg har vert i en lignende situasjon selv, men siden du sitter med fasitten, så er mitt naive svar slettet nå :)

Lenke til kommentar

 

Det at hun truer med å ta livet sitt er sikkert et rop om hjelp og fortvilelse.

Hun ble beskrevet som psykopat lengre opp her og da tviler jeg sterkt på denne kanskje noe naive tolkningen. Jeg mistenker det bare er et pressmiddel for å få kontakt og kunne utnytte trådstarter på ulike kyniske måter slik psykopatiske rusavhengige gjerne gjør (ofte med stor anger om de noen sinne blir rusfri, men det er en annen sak)

Høres nå mer ut som en personlighetsforstyrrelse enn psykopati.

Lenke til kommentar

 Lovparagrafen det vistes til rammer ikke.

Hvorfor ikke?

 

Straffeloven § 287:

 

§ 287. Forsømmelse av hjelpeplikt

 

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater

a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller

b) ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.

 

Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...