Gå til innhold

Vurderer å gjøre fossilbiler så dyre at «ingen» har råd til dem


Anbefalte innlegg

Det som uansett er klart er at vi redder Verden når alle nordmenn kjører elektrisk. Helt sikkert! Bare bytt ut med en gang og send de gamle fossilbilene til Kina. Der er det så mange fossilbiler fra før, at ingen vil merke noen forskjell uansett. Så får Kina heller redde verden en annen gang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som uansett er klart er at vi redder Verden når alle nordmenn kjører elektrisk. Helt sikkert! Bare bytt ut med en gang og send de gamle fossilbilene til Kina. Der er det så mange fossilbiler fra før, at ingen vil merke noen forskjell uansett. Så får Kina heller redde verden en annen gang...

 

"Vi er så få så det er ikke noe vits å gjøre noe"-retorikken har aldri vært noe nevneverdig godt argument, og det er det ikke denne gangen heller.

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det som uansett er klart er at vi redder Verden når alle nordmenn kjører elektrisk. Helt sikkert! Bare bytt ut med en gang og send de gamle fossilbilene til Kina. Der er det så mange fossilbiler fra før, at ingen vil merke noen forskjell uansett. Så får Kina heller redde verden en annen gang...

 

Kina selger veldig få elbiler i forhold folketallet. Men du trodde kanskje ikke at de solgt 188.000 elbiler i 2015 og de har ca 40.000 elbusser der ? At Norge skal redde verden er vanskelig å argumentere for, men hvorfor skal vi ikke gjøre noe.. ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er kun Tesla som har lang nok rekkevidde akkurat nå og fra det jeg har lest så gjelder det kun på sommern

Kan godt klare meg uten alle personene med henger på veien, men det er urealistisk og jeg har behov for å trekke 3500kg

I dag er det ikke veldig mange elbiler som kan trekke henger. Kun Buddy og Kangoo. Men det vil komme større utvalg i årene som kommer. Model X er like rundt hjørnet, og Model 3 skal også kunne trekke henger. Du har også diverse ladehybrider som kan trekke henger, f.eks Outlander. Disse vil nok være tillatt lengre enn de tradisjonelle fossilbilene.

 

Og selv om utvalget av elbiler ikke er helt komplett, så er det ingenting i veien for å fase ut fossilbil-*salget*. Trenger man å trekke 3500 kg 500 km uten å stoppe, så kan man kjøpe en ny eller 1-2 år gammel fossilbil i 2025, og så bruke den frem til 2040. Innen bilen da tar kvelden vil det finnes attraktive elbiler som kan gjøre akkurat de samme oppgavene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kina selger veldig få elbiler i forhold folketallet. Men du trodde kanskje ikke at de solgt 188.000 elbiler i 2015 og de har ca 40.000 elbusser der ? At Norge skal redde verden er vanskelig å argumentere for, men hvorfor skal vi ikke gjøre noe.. ?

Poenget er vel at Norge allerede gjør svært mye. Som du sier: Norge verken kan eller skal redde verden alene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan noen, når oljen er det som har fått Norge ut av fattigdommen, forklare meg hvorfor vi skal gjøre alt vi kan for å sørge for at verden ikke lenger har behov for vårt produkt?? Og før man kommer med miljøargumenet, bør man høre hva klimaforskeren sier http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/05/Fysiker-kler-av-hele-klimapanelet

 

For det første kan vi bruke olje/gass til annet enn den sløsingen vi gjør i dag ved å bruke det til bil. Og dropp det der CO2 greiene, det er så 2000. Det er andre problemer relatert til forbrenning som er påvist og det ikke finnes tvil om. 

CO2 er jo et av argumentene for å satse på el-bil og kutte ut fossilt brennstoff. Hvilken annen bruk, som ikke er i dag, da?

Lenke til kommentar

 

 

CO2 er jo et av argumentene for å satse på el-bil og kutte ut fossilt brennstoff. Hvilken annen bruk, som ikke er i dag, da?

 

 

Ved å produsere feks elektrisitet ved store anlegg har en større kontroll på hvordan man håndterer forbrenningen, kontra det å forbrenne i millioner-vis av biler. Man kan utnytte varmen mye bedre og derfor bruke mindre olje/gass osv. Å putte det i en bil er rett og slett bortkastet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man nærmest får et religiøst forhold til et tema blir ofte argumentene preget av det.

Diskusjonen blir kanskje kjedelig uten, men oljebasert kontra el-basert (eller kullbasert) er ikke sort hvit. Når et verktøy (i dette tilfellet en el-bil) blir godt nok og konkurransedyktig vil markedet langt på vei regulere seg selv. Noen incentiver og føringer kan være fornuftig men absolutt alt behøver ikke å reguleres. Spesielt ikke fra ignorante politikere som snur kappen etter vinden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er kun Tesla som har lang nok rekkevidde akkurat nå og fra det jeg har lest så gjelder det kun på sommern

 

Kan godt klare meg uten alle personene med henger på veien, men det er urealistisk og jeg har behov for å trekke 3500kg

 

 

Så du kjører over 200-400 km hver dag eller ofte? Da er nok ikke elbil noe for deg, heldigvis finnes det alternativer. 

 

Kommer ikke an på hva en gjør hver dag, eller ofte

Har du bruk for det kun en gang hver måned eller bare flere ganger i året så er det mer enn nok grunn til å ikke velge el-bil

 

 

Så lenge en el-bil ikke kan trekke henger, er denne type bil helt uaktuelt for mange.

Heldigvis er det mange elbilar som kan trekkje hengar, so påstanden vert litt meiningslaus.

 

Har til gode å se en neste el-bil som kan trekke tyngre hengere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Kommer ikke an på hva en gjør hver dag, eller ofte

Har du bruk for det kun en gang hver måned eller bare flere ganger i året så er det mer enn nok grunn til å ikke velge el-bil

 

 

 

Det er jo din mening, oss andre klarer oss helt fint. Det er faktisk ett sløseri å drive sånn som du påpeker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så lenge en el-bil ikke kan trekke henger, er denne type bil helt uaktuelt for mange.

 

Heldigvis er det mange elbilar som kan trekkje hengar, so påstanden vert litt meiningslaus.

Apropos elbil med hengar.. Her er video av ein Tesla Model X som dreg ein Alfa Romeo 4C på hengar i eit drag-race mot ein annan Alfa Romeo 4C. Du kan sjølvsagt somle avgårde i ein fossilbil med hengar om du ynskjer å seinke annan trafikk. Sjølv går eg for Model X:

 

http://insideevs.com/tesla-model-x-tows-alfa-romeo-4c-in-drag-race-against-alfa-rome-4c-video/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Er kun Tesla som har lang nok rekkevidde akkurat nå og fra det jeg har lest så gjelder det kun på sommern

 

Kan godt klare meg uten alle personene med henger på veien, men det er urealistisk og jeg har behov for å trekke 3500kg

 

 

Så du kjører over 200-400 km hver dag eller ofte? Da er nok ikke elbil noe for deg, heldigvis finnes det alternativer. 

 

Kommer ikke an på hva en gjør hver dag, eller ofte

Har du bruk for det kun en gang hver måned eller bare flere ganger i året så er det mer enn nok grunn til å ikke velge el-bil

 

 

Nei, det vil jeg ikke si. Det er faktisk en ganske dårlig grunn, vesentlig mer rasjonelt å leie de få gangene i året man har spesielle behov.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje det mest fornuftige er å starte fossilbil utfasingen med dieselbilen.

Gårsdagens TU artikkel om alvorlighetsgraden av fabrikantenes dieseljuks er graverende og viser hvor vanskelig det er å få til en ren dieselbil.

Den nære teknologi trenden for elbiler er allerede klar.

I perioden 2018-2020 vil det være et så godt utvalg i elbiler med 350+ km reell rekkevidde at de vil fungere som nr 1 bil for de fleste.

Diesel personbiler/småbiler ja

Ingen praktisk grunn til at mindre biler bruker diesel, men skal større biler over på bensin så må de senke avgiftene så en kan kjøpe tilsvarende dieselbil med bensinmotor (minst dobbelt antall hester)

 

 

Skal vi få flere over på el-bil så må rekkevidden økes betraktelig, ladetiden må ned og bilen må kunne trekke henger, så dette målet er foreløpig urealistisk 

Boikott SV!!

Nei, en trenger ikke mer enn å øke rekkevidden. I praksis kommer de bilene som trengs til neste år, men produksjonskapasiteten er for lav foreløpig. Med nok rekkevidde trenger en ikke å senke ladetiden. Tilhenger klarer resten av verden seg uten så det er bare en bortforklaring av sutring her i landet. Så skjønner jeg ikke hva som gjør at du må sutre om et parti som knapt finnes. Det skyldes kanskje at du innser at frp er på samme vei.

 

Er kun Tesla som har lang nok rekkevidde akkurat nå og fra det jeg har lest så gjelder det kun på sommern

Kan godt klare meg uten alle personene med henger på veien, men det er urealistisk og jeg har behov for å trekke 3500kg

 

 

 

Har Tesla problemer med rekkevidden på vinteren ??

Det har ikke jeg merket på mine turer til og fra Nord-Norge vinterstid. Det går like raskt som på sommeren.

Synd at du ikke klarer deg med en bil som trekker 2.2 tonn ... det finnes allerede et elektrisk alternativ til det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avgifter og forby. To ord som SV, MDG og AP har øverst i den politiske verkstøyskassa si.

 

For ikkje å snakke om AvP! For å unngå å leggje på ei avgift som snart er avlegs og dermed ute av historia, lagar dei ei heilt ny avgift, som vi aldri kjem til å bli kvitt, som berre kjem til å auka og auke for kvart einaste år som går. Framstegspartiet bør skifte namn til Avgiftspartiet. Eg skriv det AvP frå no av.
Lenke til kommentar

Trenger man å trekke 3500 kg 500 km uten å stoppe, så kan man kjøpe en ny eller 1-2 år gammel fossilbil i 2025, og så bruke den frem til 2040. Innen bilen da tar kvelden vil det finnes attraktive elbiler som kan gjøre akkurat de samme oppgavene.

 

Det er ni år til 2025. Dersom utviklinga dei neste ni åra går like fort som dei siste ni, er det eit godt utval av elbilar som kan trekkje 3,5 tonn tunge hengarar i 2025. At utviklinga skal gå seinare no når mange fleire bilfabrikantar kjem på bana, reknar eg som usannsynleg.
Lenke til kommentar

 

 

 

Er kun Tesla som har lang nok rekkevidde akkurat nå og fra det jeg har lest så gjelder det kun på sommern

 

Kan godt klare meg uten alle personene med henger på veien, men det er urealistisk og jeg har behov for å trekke 3500kg

 

 

Så du kjører over 200-400 km hver dag eller ofte? Da er nok ikke elbil noe for deg, heldigvis finnes det alternativer. 

 

Kommer ikke an på hva en gjør hver dag, eller ofte

Har du bruk for det kun en gang hver måned eller bare flere ganger i året så er det mer enn nok grunn til å ikke velge el-bil

 

 

Nei, det vil jeg ikke si. Det er faktisk en ganske dårlig grunn, vesentlig mer rasjonelt å leie de få gangene i året man har spesielle behov.

 

AtW

 

Jobber du i 'behovspolitiet'? Er det du som avgjør når andres pengebruk er rasjonell? Vi bør heldigvis i et velstående land, så vi kan kjøpe nye sokker i stedet for å stoppe de gamle, eller vi kan kjøpe en stor bil selv om vi 'bare' trenger den ekstra størrelsen 10 ganger i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jobber du i 'behovspolitiet'? Er det du som avgjør når andres pengebruk er rasjonell? Vi bør heldigvis i et velstående land, så vi kan kjøpe nye sokker i stedet for å stoppe de gamle, eller vi kan kjøpe en stor bil selv om vi 'bare' trenger den ekstra størrelsen 10 ganger i året.

 

 

Det gir dog større konsekvenser å farte rundt i en bil en ikke trenger 95% av tiden ift å kjøpe nye sokker når det går hull. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...