Gå til innhold

Litt t-bane, litt trikk, litt buss: Her er stylte-bussen som skal få slutt på trafikkaos


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at det finnes nok av lastebilsjåfører som sliter med å få med seg varselskiltene om stillestående lave hindre, så kjenner jeg at jeg er skeptisk til om de klarer å holde seg unna veier med bevegelige lave hindre.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på at det finnes nok av lastebilsjåfører som sliter med å få med seg varselskiltene om stillestående lave hindre, så kjenner jeg at jeg er skeptisk til om de klarer å holde seg unna veier med bevegelige lave hindre.

 

Ett problem, et annet opplagt et er svinger, hva er svingradius her, denne saken er 6 meter bred og kan ikke se at den kan svinge i vanlige kryss. ja du kan montere den over hovedveier som ikke har gatekryss, men her er det gjerne mye bruer.

 

Den kan nok fungere noen få steder men krever nok at venene er designet for det.

Lenke til kommentar

Med tanke på at det finnes nok av lastebilsjåfører som sliter med å få med seg varselskiltene om stillestående lave hindre, så kjenner jeg at jeg er skeptisk til om de klarer å holde seg unna veier med bevegelige lave hindre.

 

Det blir nok satt opp en slik hengende sak som de har på en del parkeringshus på hver side så du merker om du går over maks høyden. Og man kan jo ikke kjøre inn på denne fra siden så det blir altså kun nødvendig med kontrollpunkter i hver ende.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Enda godt at dette moderne og løsn ingsorienterte designet ikke kommer til Nord-Jæren! Der er det bestemt av superkompetente poltikere at en skal bruke trolleybuss. bare sånn at en er garantert et mest mulig ræva trafikkbilde.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Tviler jeg på jeg kommer under der med S-maxen.

Hva med vogntog?

 

Er bare å bygge harde barrierer alle steder der veiene leder inn mot disse.

Lenke til kommentar

Interessant konsept, men må innrømme at jeg har liten tro på dette. Ser for meg enorme vedlikeholdskostnader, mange individuelle tilpasninger, upraktisk for øvrig trafikk og jeg vet ikke om jeg i det hele tatt ville vært en av 1200 passasjerer i et slikt fartøy eller om jeg ville følt meg trygg i det en slik mastodont kom svevende over meg.

Lenke til kommentar

Tviler jeg på jeg kommer under der med S-maxen.

Hva med vogntog?

 

 

Tipper at det lett lar seg løse med et kraftig nok fysisk hinder i høyden som kjøretøyene må krasje med først, før de kan ha anledning til å krasje med passasjerene ombord på "bussen". La oss håpe at hinderet der i høyden er sterkt nok til å stoppe et "løpsk kjøretøy" da.

 

looking-up-at-a-max-height-21m-restricti

Lenke til kommentar

Kunne dette vært noe å brukt i forbindelse med super-sykkelveier (eller hva man kalte sykkelveiens svar på motorvei)? Da med en smalere og lavere variant av trikken. To fluer på samme areal.

 

Ja, jeg vet ikke hvor mange land som har våre "typiske" gang og sykkelveier. En mindre variant, som brukte våre gang/sykkel stier og også denne "super-sykkel veien" ville nok vært enklere å bruke i Norge. Da ser jeg for meg en variant som tar f.eks 120 passasjerer og ikke 1400 passasjerer ! En slik sak ville kunne ha en bredde på 2,5 meter innvendig (omtrent som dagens busser) og med en mindre lengde (si 18 meter ?) så ville det bli enklere å ta kurver. Jeg tror en høyde på f.eks 2,15 meter ville vært tilstrekkelig. Å justere høyden til f.eks 2,4 meter burde være mulig, hvis det er ønskelig. Jeg tror det er en god ide, som kan utnytte eksisterende nett av sykkel veier. Det er klart noe bygging av infra struktur blir det. (på av stinging, kryss osv.) Kanskje kan det gjøres langt rimeligere enn mange andre løsninger. Tenker da på egne buss veier, trikke løsninger, by baner osv. Det er verd en studie.

Lenke til kommentar

Nyromantrikk på høyt nivå☺

Enig i at en slik trikk (ja, det ER en trikk, ikke en buss) for gang- og sykkelveier er mer realistisk enn en over to kjørefelt, iallfall hvis den må ta høyde for kjempetrailere på opp mot 5 m. Men den må nok justeres til 2,4 m – ellers kan syklister på 2 m få vondt i hodet hvis de står og trår. Og passasjerene får fin utsikt.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Kunne dette vært noe å brukt i forbindelse med super-sykkelveier (eller hva man kalte sykkelveiens svar på motorvei)? Da med en smalere og lavere variant av trikken. To fluer på samme areal.

 

 

En sånn en?

 

velocity_web-1.jpg

 

 

Værutsatte syklister får sykle tørre og frie for sjenerende vind. Det der konseptet hadde gjort seg bra på vind og regnfulle vestlandet både for syklistene og for fortausfotgjengerne.

 

Kilde:

http://www.bldgblog.com/2006/01/sky-tunnels-of-toronto/

 

 

101809533_Cycling_0_259638c.jpg

 

Kilde:

http://www.thetimes.co.uk/tto/public/cyclesafety/article3309140.ece

 

 

Bicimetro-Eco-Bahn-elevated-bike-path-53

 

Kilde:

http://www.stumbleupon.com/su/2naG32/inhabitat.com/bicimetro-eco-bahn-lets-cyclists-soar-above-congested-city-traffic/

 

 

 

5415194197_2d8dcf2101_b.jpg

 

Kilde:

https://www.flickr.com/photos/tonyworrall/5415194197

 

 

Det kunne ha gjort seg på regn og vindutsatte vestlandet  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Men denne tar jo megaplass!

Da er jo denne mye bedre, og norsk: http://www.tu.no/artikler/slik-vil-de-bygge-hurtigtog-pa-stylter/234772

 

 

Hva med evakueringsspørsmålene, hvordan ville du ha løst det, dersom passasjerene ikke kunne komme seg på trygg grunn i det de klatrer ut av togsettet?

 

Eksempel på sky train i Vancouver, og en evakuering.

 

skytrain-closure.jpg

 

Kan noen vise dette geniale transportkonseptet til politikerne i Rogaland som ennå lever i 1954?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...