Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (12 minutter siden):

Om jeg husker riktig så er vel din bil offline? Så du har kansje mindre "vampire drain"  enn andre biler som er på nett hele tiden.
Ioniq 5 må man iallefall huske å ta ladekabelen ut av bilen på når den er ferdig å lade - hvis ikke blir 12V batteriet tomt..
Om de ikke har fikset det nå da. Håper virkelig det for det er jo helt latterlig at 12V skal gå tom når bilen er tilkoblet strøm.

På min 6år gamle Tesla kan jeg forøvrig la bagasjeluken stå åpen hele året uten at 12V går tom av det. Eller høre på så mye musikk man vil. Så kan jo diskutere om Hyundai virkelig fikser 12V selv da 😛

Ja Hyundai drainer nok også litt mindre strøm enn Tesla, er min erfaring så langt. Interessant det du skriver om at man må huske å ta ut ladekabelen når den er ferdiglada på Ioniq 5. Har ikke lest eller hørt noe om det selv. Nå skal i alle 2025 modeller av Ioniq 5 fått en oppgradert 12V batteritype og andre forbedringer visstnok som skal det gjøre det mer robust. Så håper og tror det skal være fiksa. Ingen problemer så langt her i alle fall. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (20 minutter siden):

Om jeg husker riktig så er vel din bil offline? Så du har kansje mindre "vampire drain"  enn andre biler som er på nett hele tiden.
Ioniq 5 må man iallefall huske å ta ladekabelen ut av bilen på når den er ferdig å lade - hvis ikke blir 12V batteriet tomt..
Om de ikke har fikset det nå da. Håper virkelig det for det er jo helt latterlig at 12V skal gå tom når bilen er tilkoblet strøm.

På min 6år gamle Tesla kan jeg forøvrig la bagasjeluken stå åpen hele året uten at 12V går tom av det. Eller høre på så mye musikk man vil. Så kan jo diskutere om Hyundai virkelig fikser 12V selv da 😛

Joda, min er offline, og har nesten ikke noe drain i det hele tatt... 👌

Det hjelper nok og at jeg sjeldent driver med småkjøring, men kjører stort sett lengre turer.

Ioniq 5 har slitt, sammen med enkelte andre (Ioniq 6, og noen KIA-utgaver, mener jeg å ha hørt), men først og fremst den etter det man leser. Men tror de endelig har funnet en løsning på denne, skal ikke være de samme problemene på -25 og -26-utgavene. OG de holder vel sikkert ennå på med utskiftning av "defekt" del på eldre versjoner, om de ikke har rukket å komme gjennom på alle norske biler.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (36 minutter siden):

Greit å ikke stole på alt man leser på nettet/FB. Har ikke vedlikeholdsladet min Kona en eneste gang, det løser bilen helt selv. 

Nei det er selvfølgelig ikke alle som opplever 12V-problematikken. Problemet er mer komplekst enn som så, og baseres vel mye på bruken av bilen. Mye småkjøring f.eks. Temperaturer etc.

• Liker 2
Skrevet (endret)

De problemene som har vært, har gjerne vært knyttet til komponenten ICCU, dvs den enheten som kontrollerer både lading av høyspentpakka og lading av 12V-batteriet. Skal og bør jo ikke være et problem med 12V problem på elbiler fordi det ska i utgangspunktet få strøm fra hovedbatteriet. Men allikevel skjer det på visse biler, sikkert pga feil i teknologien og noen merker har kanskje en bedre og mer sofistikert teknologi enn andre merker. Moren min sitt 12V-batteri strøk med nå nylig etter ferie, selv når bilen stod koblet til uka hun var borte. Bilen det var snakk om er Dongfeng Nammibox. 

Alle biler har sine svakheter da. Tesla har jo generelt dårlig byggekvalitet og bærearmene blant annet er en stor svakhet. Jeg har måttet bytte ladeporten, bærearmer, bakluke og AC-kabelen til høyvoltsbatteriet på en bil som knapt er 4 år gammel liksom. Det sier vel sitt lol. Altfor høyt støynivå også og mye dårlige gummipakninger rundt omkring også. Men sikkert ikke alle som legger merke til sånt heller dersom de ikke sjekker nøye etter. Samme med rust. 

Edit: Glemte å legge til bytte av kompressor 😏Som fort koster 35-45k +/- utenfor garanti. 

Endret av Iterion
  • Liker 3
Skrevet (endret)
28 minutes ago, Hanhijnn said:

Nei det er selvfølgelig ikke alle som opplever 12V-problematikken. Problemet er mer komplekst enn som så, og baseres vel mye på bruken av bilen. Mye småkjøring f.eks. Temperaturer etc.

Men selv med mye småkjøring og variert temperatur burde de klare å få det til som f.eks Tesla. Monitorerer batteriet kontinuerlig og lader det ved behov. Uansett hva status på bilen er.

Eneste unntaket er om man levner bilen med under 6% på hovedbatteriet. Da slutter den med lading av 12V for å skåne hovedbatteriet. Men da får man varsler i fleng både i bilen og på telefonen så skal godt gjøres å få til i praksis

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutes ago, Iterion said:

De problemene som har vært, har gjerne vært knyttet til komponenten ICCU, dvs den enheten som kontrollerer både lading av høyspentpakka og lading av 12V-batteriet. Skal og bør jo ikke være et problem med 12V problem på elbiler fordi det ska i utgangspunktet få strøm fra hovedbatteriet. Men allikevel skjer det på visse biler, sikkert pga feil i teknologien og noen merker har kanskje en bedre og mer sofistikert teknologi enn andre merker. Moren min sitt 12V-batteri strøk med nå nylig etter ferie, selv når bilen stod koblet til uka hun var borte. Bilen det var snakk om er Dongfeng Nammibox. 

Alle biler har sine svakheter da. Tesla har jo generelt dårlig byggekvalitet og bærearmene blant annet er en stor svakhet. Jeg har måttet bytte ladeporten, bærearmer, bakluke og AC-kabelen til høyvoltsbatteriet på en bil som knapt er 4 år gammel liksom. Det sier vel sitt lol. Altfor høyt støynivå også og mye dårlige gummipakninger rundt omkring også. Men sikkert ikke alle som legger merke til sånt heller dersom de ikke sjekker nøye etter. Samme med rust. 

Edit: Glemte å legge til bytte av kompressor 😏Som fort koster 35-45k +/- utenfor garanti. 

Er en del mandagsbiler ja. Kjenner folk som har kjørt 130+km uten å ha byttet noe som helst, og folk som har kjørt 80 tusen og byttet omtrent alt med samme type bil, Så har vært litt lotteri der.

Bærearmer og slikt er i det minste veldig billig til Tesla kontra mange andre som en liten trøst, samt de er enkle å skru på. Støynivået er vesentlig lavere i de nye modellene. Hjalp mye bare å gå over til stoff på dashbordet istedenfor gummi.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Er en del mandagsbiler ja. Kjenner folk som har kjørt 130+km uten å ha byttet noe som helst, og folk som har kjørt 80 tusen og byttet omtrent alt.. Så har vært litt lotteri der.

Bærearmer og slikt er i det minste veldig billig til Tesla kontra mange andre som en liten trøst. Og støynivået er vesentlig lavere i de nye modellene. Hjalp mye bare å gå over til stoff på dashbordet istedenfor gummi.

Ja er det. Veldig lotteri dessverre ja. Noe det ikke bør være på nye biler, men det skjer så klart. På en måte bra at det skjer når bilen fortsatt har garanti, men det gir også en litt uggen følelse og følelsen av «oh shit, har jeg faktisk kjøpt en mandagsbil?». Skjønner godt at en kompressor får kjørt seg godt, og kanskje ekstra godt i kalde Norge. Men allikevel er det ikke noe som bør skje etter 4 år og under 60k km kjørt.

Ser de nye bærearmene ser mer solide ut da, uten at jeg vet om det stemmer eller ikke. Og ja merka at det var litt bedre støynivå på Highland når jeg fikk den som leiebil. Allikevel ikke en bil jeg hadde kjøpt. Sykt klønete og dum løsning med blinklys på rattet må jeg si 😆

Skrevet (endret)
18 minutes ago, Iterion said:

Ja er det. Veldig lotteri dessverre ja. Noe det ikke bør være på nye biler, men det skjer så klart. På en måte bra at det skjer når bilen fortsatt har garanti, men det gir også en litt uggen følelse og følelsen av «oh shit, har jeg faktisk kjøpt en mandagsbil?». Skjønner godt at en kompressor får kjørt seg godt, og kanskje ekstra godt i kalde Norge. Men allikevel er det ikke noe som bør skje etter 4 år og under 60k km kjørt.

Ser de nye bærearmene ser mer solide ut da, uten at jeg vet om det stemmer eller ikke. Og ja merka at det var litt bedre støynivå på Highland når jeg fikk den som leiebil. Allikevel ikke en bil jeg hadde kjøpt. Sykt klønete og dum løsning med blinklys på rattet må jeg si 😆

Mye tull med de pumpene i starten. Den nye man får bytta til har nok et vesentlig høyere modellnummer så forhåpentligvis varer den mye lengere. De har jobbet mye med den.

Ja når jeg testa Highland var det vondt å sette seg tilbake i min veteran. Stor forsjell i støy og generell komfort med de nye demperne. Jeg tror jeg fint kunne levd med de knappene (men testa nok ikke så lenge som deg). Dog er jo spaken tilbake nå på alle modeller og kan ettermonteres på de uten.

Ser forøvrig det er en del som stusser på ladingen hos Skoda Enyaq og tror det kansje er derfor de spiser 12V batterier. De lader det med 15.4V på batterier med rated ladespenning på 14.4. Det er helt i orden ifølge skoda men jeg synes det høres litt urovekkende ut.

Teslan min lader batteriet med 15V og bare det høres litt høyt ut, men slipper jo å bytte batteri årlig som andre da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Mye tull med de pumpene i starten. Den nye man får bytta til har nok et vesentlig høyere modellnummer så forhåpentligvis varer den mye lengere. De har jobbet mye med den.

Ja når jeg testa Highland var det vondt å sette seg tilbake i min veteran. Stor forsjell i støy og generell komfort med de nye demperne. Jeg tror jeg fint kunne levd med de knappene (men testa nok ikke så lenge som deg). Dog er jo spaken tilbake nå på alle modeller og kan ettermonteres på de uten.

Ser forøvrig det er en del som stusser på ladingen hos Skoda Enyaq og tror det kansje er derfor de spiser 12V batterier. De lader det med 15.4V på batterier med rated ladespenning på 14.4. Det er helt i orden ifølge skoda men jeg synes det høres litt urovekkende ut.

Teslan min lader batteriet med 15V og bare det høres litt høyt ut, men slipper jo å bytte batteri årlig som andre da.

Ja satser på det. 2021-modellene var vel de første som kom med varmepumpe også, var de ikke? 

Og samme her. Veldig misfornøyd med setene i 2021 modellen min. Prøvde meg på garanti men de mente det var normalt med slitasje i setene allerede etter 4 år. Lårstøtta på setet skal jo ikke begynne å bli løst etter 4 år. Var det som skjedde med mitt. Kunne basically ta tak i det veganske skinnet på siden når jeg satt fordi det var så løst liksom. Ble etter hvert ubehagelig å sitte i. 

Hmm ja det hørtes litt rart ut. Har det vært mange problemer med 12V hos Enyaq pga dette? Ikke hatt noe som helst for startproblemer med min Model 3, så akkurat det er jeg fornøyd med. Gikk og går som ei klokke, uansett hvor kaldt det har vært. 

Skrevet (endret)
Complexity skrev (3 timer siden):

De lader det med 15.4V på batterier med rated ladespenning på 14.4.

Equalization Charge på batterier er definert som 15.00-15.50 V. Enyaq kan være både med EFB og AGM type 12V batteri.
Du er sikker på at dette utsagnet (fra hvilken kilde forresten ?) ikke gjelder den equalize cell fasen

IMG_3111.jpeg

Endret av Syar-2003
Skrevet
1 hour ago, Iterion said:

Ja satser på det. 2021-modellene var vel de første som kom med varmepumpe også, var de ikke? 

Og samme her. Veldig misfornøyd med setene i 2021 modellen min. Prøvde meg på garanti men de mente det var normalt med slitasje i setene allerede etter 4 år. Lårstøtta på setet skal jo ikke begynne å bli løst etter 4 år. Var det som skjedde med mitt. Kunne basically ta tak i det veganske skinnet på siden når jeg satt fordi det var så løst liksom. Ble etter hvert ubehagelig å sitte i. 

Hmm ja det hørtes litt rart ut. Har det vært mange problemer med 12V hos Enyaq pga dette? Ikke hatt noe som helst for startproblemer med min Model 3, så akkurat det er jeg fornøyd med. Gikk og går som ei klokke, uansett hvor kaldt det har vært. 

Ja kan stemme det. Model Y kom med varmepumpe fra starten av også fikk 3'ern det litt etterpå.
Virker som det er ett problem på Enyaq ja. Men virker fleste får heldigvis bare en feilmelding de må leve med og ikke død bil virker det som. Byttes en del batterier på garanti..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
9 minutes ago, Syar-2003 said:

Equalization Charge på batterier er definert som 15.00-15.50 V. Enyaq kan være både med EFB og AGM type 12V batteri.
Du er sikker på at dette utsagnet (fra hvilken kilde forresten ?) ikke gjelder den equalize cell fasen

IMG_3111.jpeg

Kilden er flere tilfeldige personer på internett som har målt ladespenningen sin og er bekymret.
Er vistnokk AGM batterier. Men er jo betryggende om det ikke er noe farlig da. En kar var bekymret for at batteriet skulle begynne å koke. Man vil vel gjerne ikke kjøre rundt med knallgass under panseret

614191457_10162456769360754_3419950979927745584_n.jpg

Her ser man at batteriet er 100%SOC så kan godt være equalization charge de måler.
Og denne bilen har batterilampe. Har nok med den 72% kapasiteten å gjøre vil jeg tro.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (9 minutter siden):

Kilden er flere tilfeldige personer på internett som har målt ladespenningen sin og er bekymret.
Er vistnokk AGM batterier. Men er jo betryggende om det ikke er noe farlig da. En kar var bekymret for at batteriet skulle begynne å koke. Man vil vel gjerne ikke kjøre rundt med knallgass under panseret

614191457_10162456769360754_3419950979927745584_n.jpg

Her ser man at batteriet er 100%SOC så kan godt være equalization charge de måler.
Og denne bilen har batterilampe. Har nok med den 72% kapasiteten å gjøre vil jeg tro.

Ett skjermbilde fra et app/sensoravlesning fra et eller annet er alt jeg ser ?
Jeg ba om kilde(r) som dokumenterte kilder , ikke synspunkter.
Ettersom Skoda, VW og Audi har laget biler med bly og agm batterier i årtier vil man tro de har full kontroll på hvordan disse skal lades .

Skrevet (endret)
17 minutes ago, Syar-2003 said:

Ett skjermbilde fra et app/sensoravlesning fra et eller annet er alt jeg ser ?
Jeg ba om kilde(r) som dokumenterte kilder , ikke synspunkter.
Ettersom Skoda, VW og Audi har laget biler med bly og agm batterier i årtier vil man tro de har full kontroll på hvordan disse skal lades .

Det er carscanner avlesning av Skoda med varselampe på 12V batteriet.
Får nytt batteri på garanti men folk stusser jo om hvorfor batteriene deres varer så kort.

Spør man google så sier den jo:
Den maksimale ladespenningen for et AGM-batteri i bil ligger vanligvis mellom 14,4V og 14,7V, avhengig av batteritype og temperatur; ideelt sett mellom 14,2-14,4V for optimal lading, men høyere spenning (opp til 14,7V) kan være nødvendig for full lading, spesielt ved kaldere temperaturer, mens man unngår over 14,7V for å hindre koking. 

Så forstår litt at folk blir bekymret når de måler 15.5V på batteriet sitt. Men godt mulig det er helt innafor.

Google sier forøvrig at AGM batterier ikke trenger og helst ikke skal "Equalizes"

Her er litt diskusjon på ID.4 forøvrig som har samme greiene..

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Så forstår litt at folk blir bekymret når de måler 15.5V på batteriet sitt. Men godt mulig det er helt innafor.

Derfor jeg spør jeg om det kan være i en equalization charge fase eller ikke. Se tabell vedlagt. Det er ganske små forskjeller mellom AGM og EFB i fasene.  
Hvis ikke (og det er under init bulk -opp til 80% , absorbation -etter 80%, eller float/vedlikehold fase) høres det ut som for mye ja.
Equalization mellom 15 og 16V (defineres av produkt produsent egenskaper pr.batteri) kan også benyttes for EFB.

Det er viktig at man registrerer bytte og type batteri ved utbytte i bilens iccu slik at all ladestatistikk nullstilles og ladingen blir riktig for et nytt batteri og type for å unngå feillading og kompansering i ladingen som gjøres mot et eldre batteri .
Er ikke bare å skru ut og bytte et bil batteri lengre.

Skrevet (endret)
20 minutes ago, Syar-2003 said:

Derfor jeg spør jeg om det kan være i en equalization charge fase eller ikke. Se tabell vedlagt. Det er ganske små forskjeller mellom AGM og EFB i fasene.  
Hvis ikke (og det er under init bulk -opp til 80% , absorbation -etter 80%, eller float/vedlikehold fase) høres det ut som for mye ja.
Equalization mellom 15 og 16V (defineres av produkt produsent egenskaper pr.batteri) kan også benyttes for EFB.

Det er viktig at man registrerer bytte og type batteri ved utbytte i bilens iccu slik at all ladestatistikk nullstilles og ladingen blir riktig for et nytt batteri og type for å unngå feillading og kompansering i ladingen som gjøres mot et eldre batteri .
Er ikke bare å skru ut og bytte et bil batteri lengre.

Folk som monitorerer dette sier bilen kan stå å holde 12V batteriet på 15.5V hele dagen omså.
Så du er litt enig i at VW kansje har gått på en blemme her og brukt feil config til typen batteri de setter inn? Når batteriene bare varer ett år så høres det ut som noe ikke stemmer.

Har sett på min egen bil at jeg har ett menyvalg med forsjellige typer 12V batteri man må velge om man bytter. Viktig å huske på om jeg må bytte det en dag.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)

Sitter utenfor butikk nå å knasker på noe mat, legger merke til en suv som triller forbi, og tenker "Jøss, en splitter ny Honda Cr-v! Det var sjeldent." Legger merke til baklyktene, Skywell? Hva er det? 🤔🤔

Edit* Skywell Et5, nok en kinabil. Aldri hørt om, og aldri tidligere observert så langt inne i de midtnorske skoger.

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
Complexity skrev (35 minutter siden):

Folk som monitorerer dette sier bilen kan stå å holde 12V batteriet på 15.5V hele dagen omså.
Så du er litt enig i at VW kansje har gått på en blemme her og brukt feil config til typen batteri de setter inn? Når batteriene bare varer ett år så høres det ut som noe ikke stemmer.

Har sett på min egen bil at jeg har ett menyvalg med forsjellige typer 12V batteri man må velge om man bytter. Viktig å huske på om jeg må bytte det en dag.

Jeg kan være enig i at det virker å være en feil i dette enkelt tilfellet. 
Men å dra det dit at absolutt alle biler fra VAG konsernet (inkludert VW,Skoda, Audi,Seat, Cupra, Porsche, Bentrly, Lamborghini osv),  lader 12V batteriene feil er litt søkt. Og hva ladespenning på 12V i ulike faser angår forblir den det samme enten det er et ICE vehicle med dynamo eller en EV. 

Og i tillegg til hva en OBD carscanner ville gi av data jeg brukt et voltmeter for verifikasjon.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Syar-2003 said:

Jeg kan være enig i at det virker å være en feil i dette enkelt tilfellet. 
Men å dra det dit at absolutt alle biler fra VAG konsernet (inkludert VW,Skoda, Audi,Seat, Cupra, Porsche, Bentrly, Lamborghini osv),  lader 12V batteriene feil er litt søkt. Og hva ladespenning på 12V i ulike faser angår forblir den det samme enten det er et ICE vehicle med dynamo eller en EV. 

Og i tillegg til hva en OBD carscanner ville gi av data jeg brukt et voltmeter for verifikasjon.

Nei det sier jeg ikke. Har bare fått med meg at Skoda Enyaq eiere stusser på dette, og fant tilsvarende stussing om søsterbilen ID.4.
Sistnevnte fikk vel recall med nytt 12V batteri for noen år siden hvor alle måtte inn å bytte til ett med mere kapasitet siden orginalbatteriene gikk tom under OTA oppdateringer..

Carscanner virker å være ganske nøyaktig på disse bilene, men folk har selvfølgelig verifisert med voltmeter og.

615452824_10161947023152019_6643701078725545121_n.jpg

Endret av Complexity
Skrevet

Ble forsåvidt en kort test av nye Bz4x idag da jeg var innom for å høre hvor mye de vil gi for min bil. Helt klart en forbedring når det kommer til komfort mot den forrige utgaven. Og stor pluss at de har fjernet nesten alt av svart pianolakk. 😆

Uaktuell til den prisen da. 🤪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...