Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, Snowleopard said:

Dette i den saken gjaldt at bilen skjøt fart etter at fører åpnet døra for å stige ut.

Jeg leser at flere mener startknapp "er så 2024" (endre tallene etter ønske), men en slik kunne faktisk hindret slike uønskede akselerasjoner.

Du later til å ha konkludert om en årsakssammenheng. Kan du utgreie mer fullstendig samt oppgi faktagrunnlaget du legger til grunn for din faglige konklusjon.

Endret av sverreb
Videoannonse
Annonse
Skrevet
48 minutes ago, wampster said:

Til de som følger med/har greie på elbil og utvikling.. Nå har man lest i en del år at "neste store fremskrittet" i batteriteknologi
er rett rundt hjørnet. Er det noe hold i det eller ser man/dere for dere at en kommer til å ligge på den rekkevidden/den batteristørrelsen som finnes i dag en god stund til?

Det tar lang tid fra at man finner potensielle løsninger i en lab til at man klarer å realisere et produserbart produkt basert på grunnforskningen. I mellomtiden har de foregående forskningsresultatene ført frem mange trinnvise forbedringer som reduserer differansen i ytelse når så produktene kommer. Dermed opplever man ikke noen revolusjon men heller en gradvis forbedring basert på foskning som ble gjort såpass lenge siden at du ikke husker det lengre.

Skrevet
sverreb skrev (7 minutter siden):

Du later til å ha konkludert om en årsakssammenheng. Kan du utgreie mer fullstendig samt oppgi faktagrunnlaget du legger til grunn for din faglige konklusjon.

Vas! Jeg refererte til hva som fremkom av artikkelen.

At en dedikert startknapp ville hindret slike uønskede akselerasjoner når man har stoppet bilen med en slik, sier det selv. Det er ren logikk.

At den likevel kan skyte fart om man ikke slår av bilen eller setter den i P, eller at den ikke setter seg i park automatisk, kan selvsagt fremdeles forekomme. 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Snowleopard said:

Vas! Jeg refererte til hva som fremkom av artikkelen.

At en dedikert startknapp ville hindret slike uønskede akselerasjoner når man har stoppet bilen med en slik, sier det selv. Det er ren logikk.

At den likevel kan skyte fart om man ikke slår av bilen eller setter den i P, eller at den ikke setter seg i park automatisk, kan selvsagt fremdeles forekomme. 

Dette er en sak fra australia som er under etterforskning. Likevel mener du at du kan konkludere at det var mangel på stopp knapp som var årsaken (eller vesentlig bidragsytende). Hvorfor det egentlig? 

Jeg er ikke uenig i at en start/stopp knapp er en mer defansiv design, men det er langt derifra til å kople det til denne saken. Hverken du eller gjengangeren Huse har noe tilstrekkelig faglig grunnlag til å si noe om årsakssammenhengen. Det du og han kommer med er spekulasjoner. Disse føyer seg i et mønster av ufaglig mistenkeliggjøring og skaper en mistanke om en agenda utover det å komme til bunns i hva som faktisk skjer. Det er på tide å droppe spekulasjonene og vente til at vi har faktiske faglige analyser gjort av de med ekspertise og faktisk tilgang til matriellet slik at det kan undersøkes grundig.

Endret av sverreb
Skrevet
sverreb skrev (17 minutter siden):

Dette er en sak fra australia som er under etterforskning. Likevel mener du at du kan konkludere at det var mangel på stopp knapp som var årsaken (eller vesentlig bidragsytende). Hvorfor det egentlig? 

Jeg er ikke uenig i at en start/stopp knapp er en mer defansiv design, men det er langt derifra til å kople det til denne saken. Hverken du eller gjengangeren Huse har noe tilstrekkelig faglig grunnlag til å si noe om årsakssammenhengen. Det du og han kommer med er spekulasjoner. Disse føyer seg i et mønster av ufaglig mistenkeliggjøring og skaper en mistanke om en agenda utover det å komme til bunns i hva som faktisk skjer. Det er på tide å droppe spekulasjonene og vente til at vi har faktiske faglige analyser gjort av de med ekspertise og faktisk tilgang til matriellet slik at det kan undersøkes grundig.

Nei, her er det bare du som prøver å dytte på meg en påstand jeg ikke har kommet med, fordi du leser innlegget helt feil.

Jeg skriver IKKE at hendelsen skjedde fordi den manglet startknapp. Men jeg skriver at en startknapp hadde kunnet forhindre en slik hendelse i å inntreffe. Det er to forskjellige ting.

Må ikke sause dette sammen til en påstand, som om det er det du tolker det til jeg har påstått. Jeg har til og med lagt det i forskjellige avsnitt...

  • Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Snowleopard said:

Nei, her er det bare du som prøver å dytte på meg en påstand jeg ikke har kommet med, fordi du leser innlegget helt feil.

Jeg skriver IKKE at hendelsen skjedde fordi den manglet startknapp. Men jeg skriver at en startknapp hadde kunnet forhindre en slik hendelse i å inntreffe. Det er to forskjellige ting.

Må ikke sause dette sammen til en påstand, som om det er det du tolker det til jeg har påstått. Jeg har til og med lagt det i forskjellige avsnitt...

Det er jo å si at det er en årsakssammenheng. Og igjen vil jeg hevde du ikke har noe grunnlag for å si det så bastant. Hva om det faktisk er en teknisk feil,  og denne feilen uansett ville vært uavhengig av en start/stopp knapp? 

  • Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (22 minutter siden):

Det er jo å si at det er en årsakssammenheng. Og igjen vil jeg hevde du ikke har noe grunnlag for å si det så bastant. Hva om det faktisk er en teknisk feil,  og denne feilen uansett ville vært uavhengig av en start/stopp knapp? 

Jeezez. Nå må du lære deg forskjell mellom årsak og sammenheng, for her sauser du det sammen.

Jeg har aldri sagt at manglende startknapp er årsaken. Teknisk feil eller brukerfeil er det som er mest sannsynlige årsaker, og der heller jeg mer mot at det faktisk skyldes en teknisk feil.

Så har man forskjellige metoder for å forhindre at visse feil opptrer. En startknapp er en slik "løsning" for å forhindre at feil fører til uønskede hendelser.

Noen av de andre episodene har skjedd når de skule finmanøvrere, og der ville ikke slikt kunne vært forhindret av en startknapp. Men den ulykken her, og Sandvika-ulykken, er jeg temmelig sikker på at ikke hadde skjedd om det var en startknapp.

I denne saken ville altså bruker/sjåfør mest sannsynlig slått av bilen før hun forlater, mens i Sandvika-ulykken ville ikke bilen blitt startet før eier hadde trykt inn bremsen og så startknappen.

Men, nå er jeg søkklei av å måtte forklare dette enda en gang for deg. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg har aldri sagt at manglende startknapp er årsaken. Teknisk feil eller brukerfeil er det som er mest sannsynlige årsaker, og der heller jeg mer mot at det faktisk skyldes en teknisk feil.

 

Det du har sagt og som jeg påpeker er spekulativt er mest kortfattet gjengitt i dette sitatet:

53 minutes ago, Snowleopard said:

Men jeg skriver at en startknapp hadde kunnet forhindre en slik hendelse i å inntreffe

Dette er spekulativt og uten grunngivelse fra din side. Dette er direkte å si at det å unnlate start/stopp knapp var direkte bidragsytende til hendelsen, noe du ikke har grunnlag for å si.

Før vi vet hva som er den direkte årsakssammenhengen for disse hendelsene, noe vi faktisk ikke vet enda, kan vi ikke konkludere med spesifikke tekniske avbøtende tiltak.

Endret av sverreb
Skrevet (endret)
4 hours ago, Snowleopard said:

SS-batteriene ser ut til å minne om Hydrogensaken, alltid "the next big thing". Men er jo litt nyheter ute og går, som tyder på at man ihvertfall kommer bittelitt nær en versjon som kan kommersialiseres. Problemet har jo srtadig vært at det er for dyre bestanddeler og/eller begrensede ressurser på visse ingredienser.

I mellomtiden ser det jo ut som LFP er in en rivende utvikling, og vi ser de mener de kommer med stadig reduserte priser, samtidig som de lover at visse typer har ca samme eller bedre energitetthet som NMC/NMCA og hva man mente SS-batterier ville gi.

Og bare for å minne på det, da elbilene kom rundt 2010-17 var det med batterikapasitet på 12-27 kWh, og rekkevidder fra 6-7 til 25 mil. Nå er det ikke uvanlig med minst 50 mil rekkevidde og ladetider kryper fra rundt tlmen til 10-15 minutter ladetid fra 10-80% SoC. Dette over relativt kort tidhorisont.

Hva man snakker om når vi kommer til 2030 og 2040, klarer jeg egentlig ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal tro på, annet enn at rekkeviddeangsten er blåst bort, og ladetidene er raskere enn tiden det tar for et toalettbesøk og å få hentet seg en "kaffe-avtale-kaffe". Altså 3-10 minutter forventer jeg de fleste vil ligge rundt når vi er kommet til disse årstallene!

Solidstate batterier finnes alt men som du påpeker er elektrolytten kostnadsmessig problematisk. Solidstate i seg selv er heller ikke det man trakter etter. Det som gir den store gevinsten er å gå fra grafitt/silisiumanode til metallisk anode. Det kutter volumet og vekten av anoden med en magnitide. Solid state elektrolytt er regnet som nødvendig men ikke tilstrekkelig for å oppnå dette, så før man får løst alle de andre problemene med metalliske anoder så er det lite motivasjon til å ta i bruk solid state elektrolytter. Det gir noe sikkerhetsgevinst i seg selv, men det er ikke den aller største bekymringen. Å realisere metallisk anode kan bortigmot halvere batterivekten for samme energimengde. Men ikke forvent enorme kostnadsreduksjoner, det som forsvinner er kanskje det billigste matrialet. Mest av alt tenker jeg dette vil åpne fler applikasjonsområder som er mer vektsensitive enn biler.

LFP celler har blitt bedre men det har også NMC, det relative gapet er meg bekjent ikke endret stort. Det fundamentale er at LFP har en lavere elektrokjemisk spenning så de må ha tilsvarende mer aktivt matriale for å oppnå samme energimengde siden energien pr. ladningsbærer er fundamentalt ca 15% lavere.

Den mer nærliggende forbedringen er kanskje monokrystallinsk katodematriale. Dette gir langt mindre slitasje ved sykling av batteriet (Som kommer av sprekkdannelse i katodepartikler i stressonene mellom krystalldomener), og er gjerne noe kan bli svært viktig for gridkoplede batterier som sykles ofte. Men igjen ikke så viktig i biler som sjeldent vil sykle batteriene mer enn 500 ganger*.

*) Men her har vi igjen et unntak i PHEV som kan ha glede av å sykle batteriene mye oftere

Endret av sverreb
Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Så har man forskjellige metoder for å forhindre at visse feil opptrer. En startknapp er en slik "løsning" for å forhindre at feil fører til uønskede hendelser.

Dette stemmer nok dersom denne startknappen oppfører seg slik du synes å tro (eller ønske) at den gjør. Men hvis en startknapp bare er nok en input til et elektronisk styringssystem, så kan jo en feil i dette styringssystemet forårsake mye faenskap uten at startknappen kan forhindre noe som helst.

Det finnes mange systemer som, i tillegg til å gjøre det de skal, også kan oppvise en oppførsel som ingen hadde 'bedt om'. (Det hadde jo vært en fordel om disse ikke befant seg ute på veiene.)

Skrevet (endret)
Mykesider skrev (10 minutter siden):

leser at Toyota proace er produsert i Frankrike. Men skal jeg få franske vibber og ikke japansk?

Proace er en rebadga Peugeot eller Fiat. Edit* Citroen, sorry.

 

Edit 2* Jeg har kompiser som er påtvunget å kjøre slike i jobben, de er lite fornøyde. 

Endret av Duriello
Skrevet
Mykesider skrev (1 minutt siden):

leser at Toyota proace er produsert i Frankrike. Men skal jeg få franske vibber og ikke japansk?

Toyota ProAce er laget av Stallantis, og bygges av Stellantis. Toyota har kjøpt disse, med de endringer på logo etc som Toyota ønsker å ha på. Så, nei det er ikke et Japansk produkt.

https://www.yrkesbil.no/citron-fiat-opel/toyota-utvider-stellantis-samarbeidet-kommer-med-ny-stor-varebil/171011

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mykesider skrev (9 minutter siden):

men har proace best kjøre komfort ?

Nå kan vel fabrikantene tune dette litt inn individuelt, men jeg tiper at de ikke akkurat legger mest vekt på slike tilpasninger på slike biler. Her tipper jeg de vil gjøre minst mulig innsats i dette, så tipper det er lite forkjell på de.

Må si jeg har bare kjørt en i klassen, og det var tilfeldigvis en Toyota ProAce Electric, da det var den jeg fikk leid gjennom Hertz Bilpool!

Skulle bare kjøre noe greier i flyttelass sammen med en kompis, så fikk kjørt litt. Men ikke egentlig testet den noe særlig slik jeg ellers ville gjort.

Var i desember, så kulde og noe motorveikjøring, så fikk erfaring med at den blir tørst når luften er kald, og kombinert med  noe kjøring i 100 og 110-sonen på E6. 

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Nå kan vel fabrikantene tune dette litt inn individuelt, men jeg tiper at de ikke akkurat legger mest vekt på slike tilpasninger på slike biler. Her tipper jeg de vil gjøre minst mulig innsats i dette, så tipper det er lite forkjell på de.

Må si jeg har bare kjørt en i klassen, og det var tilfeldigvis en Toyota ProAce Electric, da det var den jeg fikk leid gjennom Hertz Bilpool!

Skulle bare kjøre noe greier i flyttelass sammen med en kompis, så fikk kjørt litt. Men ikke egentlig testet den noe særlig slik jeg ellers ville gjort.

Var i desember, så kulde og noe motorveikjøring, så fikk erfaring med at den blir tørst når luften er kald, og kombinert med  noe kjøring i 100 og 110-sonen på E6. 

ja, det kan være sammenheng med hastighet, tyngde og kulde. 

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

...og stort frontareal. Disse er ikke akkurat best på aerodynamikk!

 

;) 

bør man ha mindre versjon? proace city? iallfall så er det jo kjekk plass bak. Men om bilen formidler at den har rekkevidde på vår, sommer og høst 315 km, så innfrir det for mitt vedkommende. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...