Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (17 minutter siden):

Hvorfor global? Dette er en sak mellom norske regulerende myndigheter og norske aktører i bilbransjen. La oss se hvor dette står om et år.

LG som tydeligvis har eierskapet av batteriene i Spydeberg er ikke Norske. 
Og med oppmerksomhet rundt denne saken mener jeg at den ikke kan antas å gå utenfor norges grenser (globalt). Det er jo det samme EV-Battery recycling issuet som er et globalt problem og agenda. 

  • Innsiktsfullt 1
Trestein skrev (2 minutter siden):

Det er vel enda lengre. Mange biler har vel CALT batterier?

Kommer vel an på hvordan de reiser. Korea ligger fremdeles vest for Kina, men frakt til USA sin vestkyst blir kortere fra kKina. Frakt fra Norge blir nok som regel kortere til Korea, ihvertfall så lenge man ikke kan seile over åpent hav mellom Russland og Nordpolen, som vel er helt utelukket med vestlige skip ihvertfall. Men det er vel ikke åpent hele veien rundt mer enn kanskje en liten periode på sommerstid.

  • Liker 1
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Kommer vel an på hvordan de reiser. Korea ligger fremdeles vest for Kina, men frakt til USA sin vestkyst blir kortere fra kKina. Frakt fra Norge blir nok som regel kortere til Korea, ihvertfall så lenge man ikke kan seile over åpent hav mellom Russland og Nordpolen, som vel er helt utelukket med vestlige skip ihvertfall. Men det er vel ikke åpent hele veien rundt mer enn kanskje en liten periode på sommerstid.

Tro korea ligger øst for kina. Rett nord for Japan

trikola skrev (1 time siden):

"LG" her er med stor sikkerhet noe som "LG Norge AS" (importøren) og det er den som er ansvarlig, ikke et utenlandsk selskap.

Pøh.. LG Norge (er LG Electronics) driver med hvitevarer, TVer.
LG Chem har noen (5) salgskontorer i Europa (nærmeste Tyskland) og salg/fabrikker i Polen/Ungarn som driver med membrane separation.

  • Innsiktsfullt 1
trikola skrev (4 minutter siden):

Det er uansett importøren som er ansvarlig overfor landets myndigheter, ikke et utenlandsk selskap.

Importøren kan være heleid av det utenlandske selskap, ja. Men importøren er ansvarlig.

Leste du artikkelen:

 

Kommunikasjonsdirektør Stein Pettersen i Stellantis, som er den delen av konsernet som importerer Opel, sier til NRK at de ikke har kjennskap til hva som skjedde med batteriene etter at de ble byttet.

– Dette er batterier som ikke var våre. Det var bare våre verksteder som tok dem ut og gjorde dem klare for transport videre, sier Pettersen.

Han forteller at batteriene er eid av batteriprodusenten LG og at hele utskiftingen skjedde i samarbeid med amerikanske General Motors (GM).

Trestein skrev (12 timer siden):

Om den ikke har travel assist holder den vel ikke sentrering i fila? Kjørte en slik for noen måneder siden. Funket helt fint. Den hadde ikke travel assist. Syntes det var en kjekk bil. Veldig lavt forbruk og lang rekkevidde med  de nye motorene. Hadde fint kjørt over 500km med en slik

Fungerte fint på den måten at den både holdt automatisk avstand til bilen foran og automatisk holdt seg i egen fil?

12 hours ago, Syar-2003 said:

LG som tydeligvis har eierskapet av batteriene i Spydeberg er ikke Norske. 
Og med oppmerksomhet rundt denne saken mener jeg at den ikke kan antas å gå utenfor norges grenser (globalt). Det er jo det samme EV-Battery recycling issuet som er et globalt problem og agenda. 

Importøren prøver seg, men det står seg neppe særlig bra i retten. La oss vente litt å se hva som nå skjer når rettsvesnet blir involvert.

sverreb skrev (11 minutter siden):

Importøren prøver seg, men det står seg neppe særlig bra i retten. La oss vente litt å se hva som nå skjer når rettsvesnet blir involvert.

Rettsvesenet ?
Allerede for to år siden var det eksakt samme stedet oppdaget av "Indre Østfold Brann og redning" for lagring av batterier. 

  • Innsiktsfullt 1

Fant dette hos Dagbladet: 

Sitat

Selv om ting kan virke akutt, betyr ikke dette at problemet er nylig oppstått. I januar for to år siden oppdaget Indre Østfold brann og redning (IØBR) at det var lagret batterier utendørs på samme sted. 

Det ble den gang anslått å være mellom 300 og 400 elbil-batterier på området der Moelven holdt til mellom Spydeberg og Knapstad, skriver Smaalenes Avis.

Det skal ifølge avisa være - i hvert fall for to år sida - et transportselskap som mellomlagrer elbil-batterier på området i påvente at de skal fraktes videre til USA.

Dette skal ha vært en pågående sak, og selskapet skal ha fått godkjenning fra Statsforvalteren og brannvesenet.

"Et transportselskap" og skal være lagret  i påvente av transport til USA . Selskapet har fått godkjenning til mellomlagringen av statsforvaltningen og brannvesen.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1

Jeg stusser over at de batteriene lagres i trekasser som får stå tett i tett i så stort antall tilsynelatende uten brannskiller.

Sannsynligheten for brann i ét batteri er nok svært lav, men når man øker antallet så øker selvsagt sannsynligheten for brann i ét batteri lineært med antall batterier. Hadde det vært null smittefare så hadde det vært ganske greit. Men når disse stables sammen tilsynelatende uten noen brannskiller eller branngater så øker også sannsynligheten for en total brann lineært med antall batterier.

Risiko = sannsynlighet * konsekvens. Risikoen øker altså med antall batterier opphøyd i andre.

Hvorfor krever ikke brannvesenet at de bruker brannskiller og branngater mellom separate lagringsområder?

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...