Gå til innhold

Yrkesfag har lav status, men hvorfor?


Anbefalte innlegg

Poenget er vel heller at det ikke alltid er nødvendig med en overbetalt elektriker for å installere en stikkontakt.

 

For 95% av befolkningen så er det kanskje det, men tror det er mange her på diskusjon.no som hadde klart det helt fin, med eller uten fagbrev.

 

Dette skal du ikke undervurdere, det å installere kontakten er ikke noe stort problem. Men de aller fleste branner i Norge er relatert til elektriske feil, og mest normalt varmgang. Som lett kan oppstå uten rett kompetanse. 

 

Å koble en stikkontakt er jo ikke en stor del av faget uansett, det er så mye mer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Gavekort! Ja klart! De fleste hadde klart å skifte stikkontakt, loddet et lite vannrør, skifte litt isolasjon, male huset sitt og andre ganske lette oppgaver.

 

Det å derimot tro at man er en fagarbeider og kan utføre arbeidet like godt blir tull. En elektriker går ikke på skole for å lære å skifte stikkontakt, men for å kunne utføre alle slags oppgaver man kan komme ut for. Ikke minst det å beregne effekt, kabel og liknende. Skulle likt å se hvor mange mennesker i Norge som kan finne fram til en jordfeil.

 

Jeg er forøvrig ikke elektriker, men utdannet kjølemontør.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Og det går naturligvis begge veier. Hvem som helst kan slå opp i en bok. Men tidsbruken øker betraktelig.

 

Men poenget er vel fortsatt det at de fleste ikke kan veldig mye. Være det juss, bygg, biologi eller mekanikk. Man kan som regel en del om det man selv driver med, og så litt sånn generelt. Bare innenfor malerfaget er det ekstremt mange som rett og slett ikke vet noenting om noenting. Og det er maling.

 

Jeg har møtt folk som lurer på om det er maling eller sparkel jeg har stått med i henda.

 

Forskjellen er at f.eks med juss så er kreves det så vanvittig mye mer kompetanse enn malerfaget. Å bare bygge "grunnmuren" innanfor juss tar fleire år. Det betyr med andre ord at du må bruke 100x meir tid på å løyse same oppgåve fra scratch. Derfor er det ikkje samanliknbart og det er derfor nokre advokatar tar opptil 5000kr timen.

Lenke til kommentar

Dette skal du ikke undervurdere, det å installere kontakten er ikke noe stort problem. Men de aller fleste branner i Norge er relatert til elektriske feil, og mest normalt varmgang. Som lett kan oppstå uten rett kompetanse. 

 

Å koble en stikkontakt er jo ikke en stor del av faget uansett, det er så mye mer.

 

Jeg tenkte stort sett på trivielle oppgaver som omfavnes av et lovverk som må følges pedantisk. Strøm er ikke noe du prøver og feiler med, da feiling kan ta hus og liv. Men poenget mitt er at fagbrev er noe helt annet enn kløkt og erfaring, og hvis jeg skulle skriftet en stikkontakt så hadde jeg hatt nok kunnskaper til å feste ledninger skikkelig, bruke riktig tykkelse på ledninger og ta riktige sikkerhetsforetak.

 

 

Det å derimot tro at man er en fagarbeider og kan utføre arbeidet like godt blir tull. En elektriker går ikke på skole for å lære å skifte stikkontakt, men for å kunne utføre alle slags oppgaver man kan komme ut for. Ikke minst det å beregne effekt, kabel og liknende. Skulle likt å se hvor mange mennesker i Norge som kan finne fram til en jordfeil.

 

Nå blir det vanskelig å uttrykke meg uten å høres nedlatende ut, men jeg har lett etter jordfeil før. Jeg vet også forskjell på sikringer, kan regne på kabler, regne på strøm/spenning/motstand, skikkelig HMS, forskjellen på IT- og TN-nett, hvordan jorde ting osv. osv. Jeg har ikke fagbrev, men har fortsatt gått elektro på VGS.

 

Det som er farlig er at jeg ikke kan vite hva jeg går glipp av, slik som sikkerhetstiltak.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Men jeg regner med at ingen (eller få) av disse innebærer montering av stikkontakter og legging av varmekabler. Jeg har full respekt for elektrikere, og synes det er flott at standarden på strøm settes så høyt. Jeg argumenterer ikke mot elektrikere, men drøfter heller dette om hvorvidt et fagbrev er nødvendig for tilstrekkelig kvalitet på jobber man vet hvordan man skal utføre.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Dette skal du ikke undervurdere, det å installere kontakten er ikke noe stort problem. Men de aller fleste branner i Norge er relatert til elektriske feil, og mest normalt varmgang. Som lett kan oppstå uten rett kompetanse. 

 

Å koble en stikkontakt er jo ikke en stor del av faget uansett, det er så mye mer.

 

Jeg tenkte stort sett på trivielle oppgaver som omfavnes av et lovverk som må følges pedantisk. Strøm er ikke noe du prøver og feiler med, da feiling kan ta hus og liv. Men poenget mitt er at fagbrev er noe helt annet enn kløkt og erfaring, og hvis jeg skulle skriftet en stikkontakt så hadde jeg hatt nok kunnskaper til å feste ledninger skikkelig, bruke riktig tykkelse på ledninger og ta riktige sikkerhetsforetak.

 

 

 

 

Trivielle ting kan en somregel utføre i alle fag, fagbrev eller høyere utdanning. Men når man går i spissene så er det vanskelig uansett. Da en ikke har erfaringen eller kunnskapen. Du har i tillegg tatt utdanning innenfor det du nå diskuterer :p 

 

Men for all del, noen mennesker kan mye og noen kan lite. Personlig jobber jeg ikke som fagarbeider men har ett fagbrev. 

Lenke til kommentar

Selvsagt, og det er disse spissene der elektrikeren sin ekspertise er nødvendig. Jeg synes fortsatt ikke at det skal være nødvendig for en elektriker å gjøre trivielle jobber derimot, slik som det er i dag. Jeg snakker ikke om å installere hele el-anlegget i huset, men heller det å kunne gjøre enkelte ting som kun elektrikere kan gjøre i dag.

 

Selv om vi må verne oss mot idioter så finnes det fortsatt mange nevedyktige folk der ute som praktisk talt kan gjøre samme jobben som en elektriker, innenfor rimelighetens grenser.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Men jeg regner med at ingen (eller få) av disse innebærer montering av stikkontakter og legging av varmekabler. Jeg har full respekt for elektrikere, og synes det er flott at standarden på strøm settes så høyt. Jeg argumenterer ikke mot elektrikere, men drøfter heller dette om hvorvidt et fagbrev er nødvendig for tilstrekkelig kvalitet på jobber man vet hvordan man skal utføre.

Gjør faktisk det,  bare de siste 5-6 årene er vel maks sikring vs kabeltverrsnitt endret flere ganger.

 

Fagbrev er vitnemålet man har på at grunnmuren er på plass.  På samme måte som man har diplom/grad fra høyskole/universitet osv.  Dette gjelder alle yrkesfag, det viser at du har vært innom de forskjellige grenene som ligger i ditt fag og som du da bygger videre på.

 

Det ligger en vesentlig mengde teori og praktiske oppgaver for å komme dit.

 

Skal jo også sies at f.eks etter fagbrev kan bygges på med 2 årig teknisk fagskole,  innenfor bygg og vvs så kreves det vel et visst karaktersnitt for å kunne søke om mesterbrev.  Innenfor elektro så kreves det vesentlig mer for å gå opp til installatørprøven:

1 år grunnkurs

1 år videregående kurs

2,5 år læretid

5 år montør som gruppe L

2 år teknisk fagskole

Så kan man ta installatørprøven og bli installatør. 

 

(Denne prøven har opp mot 70-80% stryk blant kandidatene, mye pga at man kan gå via videregående skole til universitet og deretter ta den, litt usikker i farta på om det kreves noe mer,  men de har jo i svært få tilfeller det som skal til og stryker derfor i mange av forsøkene.)

Lenke til kommentar

Selvsagt, og det er disse spissene der elektrikeren sin ekspertise er nødvendig. Jeg synes fortsatt ikke at det skal være nødvendig for en elektriker å gjøre trivielle jobber derimot, slik som det er i dag. Jeg snakker ikke om å installere hele el-anlegget i huset, men heller det å kunne enkelte ting som kun elektrikere kan gjøre i dag.

 

Selv om vi må verne oss mot idioter så finnes det fortsatt mange nevedyktige folk der ute som praktisk talt kan gjøre samme jobben som en elektriker, innenfor rimelighetens grenser.

 

Jeg er enig i mange poeng, det er feks ganske idiotisk at jeg kan installere høytrykks tubing på gassanlegg, men ikke koble til vaskemaskinen hjemme. Det er mye tull og tøys der ute :) 

Lenke til kommentar

Forskjellen er at f.eks med juss så er kreves det så vanvittig mye mer kompetanse enn malerfaget. Å bare bygge "grunnmuren" innanfor juss tar fleire år. Det betyr med andre ord at du må bruke 100x meir tid på å løyse same oppgåve fra scratch. Derfor er det ikkje samanliknbart og det er derfor nokre advokatar tar opptil 5000kr timen.

 

Ok

Lenke til kommentar

 

Selvsagt, og det er disse spissene der elektrikeren sin ekspertise er nødvendig. Jeg synes fortsatt ikke at det skal være nødvendig for en elektriker å gjøre trivielle jobber derimot, slik som det er i dag. Jeg snakker ikke om å installere hele el-anlegget i huset, men heller det å kunne enkelte ting som kun elektrikere kan gjøre i dag.

 

Selv om vi må verne oss mot idioter så finnes det fortsatt mange nevedyktige folk der ute som praktisk talt kan gjøre samme jobben som en elektriker, innenfor rimelighetens grenser.

 

Jeg er enig i mange poeng, det er feks ganske idiotisk at jeg kan installere høytrykks tubing på gassanlegg, men ikke koble til vaskemaskinen hjemme. Det er mye tull og tøys der ute :)

 

 

Det er den veien samfunnet går. Det skapes en gjeng med hjelpesløse mennesker fordi man ikke skal få lov å gjøre noe selv og man må gå gjennom byråkratiet for å få lov å gjøre alt mulig rart på eget hus og eiendom. Bare vent, snart må man har sertifikat på motorsager og hekksaks, søke om å få lov å male huset og få kommunestyret på befaring når man skal lage platting og mur.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...