Gå til innhold

Yrkesfag har lav status, men hvorfor?


Anbefalte innlegg

Du glemmer en vesentlig del, installasjon og oppstart. I tillegg vill roboter også i fremtiden feile, da må menneskelig kraft inn. I og med den ekstreme automatiseringen som vill komme og overgangen til fornybar kraft vill vi trenge flere fagarbeidere innenfor elektro. 

 

 

Det er jeg fundamentalt uenig i. Du kan trekke dine egne konklusjoner ut av mitt synspunkt, da det bare blir spekulasjoner uansett.

 

Hverken utvikling, vedlikehold, installasjon eller oppstart vil trenge menneskelig innflytelse. Det siste vi trenger er flere arbeidere som kan bli skadet og som står for mesteparten av utgiftene i et selskap. Spesielt ikke hvis man allerede har kvalifiserte ingeniører som kan påta seg oppgaven om det absolutt skal være nødvendig. Jeg tror ikke mekanikere eller elektrikere vil ha noen arbeidsoppgaver i Norge om 30 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det er jeg fundamentalt uenig i. Du kan trekke dine egne konklusjoner ut av mitt synspunkt, da det bare blir spekulasjoner uansett.

 

Hverken utvikling, vedlikehold, installasjon eller oppstart vil trenge menneskelig innflytelse. Det siste vi trenger er flere arbeidere som kan bli skadet og som står for mesteparten av utgiftene i et selskap. Spesielt ikke hvis man allerede har kvalifiserte ingeniører som kan påta seg oppgaven om det absolutt skal være nødvendig. Jeg tror ikke mekanikere eller elektrikere vil ha noen arbeidsoppgaver i Norge om 30 år.

 

 

At vi kan komme til en tid der vi har roboter som gjør "alt" arbeid er jeg enig i, men da har vi ingen jobb. Da står robotene for alt. Det er fagarbeiderne innenfor de fagene som overtar arbeidet som går sist. 

 

At de er vekke innen 30 år har jeg ingen tro på, og jeg jobber innenfor bransjen. Som ing. vell å merke, så jeg har ikke noen interesser sånn sett. 

Lenke til kommentar

At vi kan komme til en tid der vi har roboter som gjør "alt" arbeid er jeg enig i, men da har vi ingen jobb. Da står robotene for alt. Det er fagarbeiderne innenfor de fagene som overtar arbeidet som går sist. 

 

At de er vekke innen 30 år har jeg ingen tro på, og jeg jobber innenfor bransjen. Som ing. vell å merke, så jeg har ikke noen interesser sånn sett.

Nja. Jeg er kanskje litt mer "positiv" til fremtiden og ser på arbeidsoppgavene til mekanikere og elektrikere som en relativt "lett" ting å automatisere. Nå har jeg selvsagt ikke allverdens innsikt i jobbene demmes utenom VG1 Elektro og å fikse min egen bil, så Dunning-Kruger effekten kan være svært aktuell. Men jeg vet at det å modulert reparere roboter, resirkulere og prefabrikere er svært lette oppgaver for en robot. Med arbeidskraft på en brøkdel av prisen så skal mennesker være ganske eksklusive for å kunne være uerstattelige.

 

de enkleste oppgavene å automatisere er ingeniørens oppgaver.

 

Både ja og nei. Noen oppgaver kanskje, men man må fortsatt ha noen å lede og dirigere prosessen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er ingen enkel jobb å lage en "alt mulig"-robot. Dermed har nok elektrikere jobb i lang tid fremover da ingen hus er like og en standarisert robot ikke kommer særlig langt. Basert på det jeg selv har jobbet med roboter så vil de først og fremst bidra til flere fagarbeidere nettopp fordi man kan produsere mer. Planlegging, igangsetting og en del vedlikehold må gjøres av mennesker i lang tid fremover, robotene fikser ikke dette selv. Feil krever ofte at mennesker griper inn og retter opp. 

Roboter er gode på spesialiserte oppgaver, men ikke så gode på generelle oppgaver ennå. Derfor trengs fagarbeidere og ingeniører. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke mange ting de "fleste" kan innen for yrkesfag.. Mange ting er også forbeholdt fagarbeidere som rørlegging, elektro osv. 

Jeg har akademisk utdannelse av varighet 5 år + men kan fint legge opp alt av elektro i eneboligen min, og alt av rør. At jeg ikke har lov er en annen sak. 

 

Skulle en elektriker derimot ha skrevet en juridisk betenkning om alle forhold ved et konkursbo er jeg redd vedkommende hadde kommet til kort.

Lenke til kommentar

Det er ingen enkel jobb å lage en "alt mulig"-robot. Dermed har nok elektrikere jobb i lang tid fremover da ingen hus er like og en standarisert robot ikke kommer særlig langt. Basert på det jeg selv har jobbet med roboter så vil de først og fremst bidra til flere fagarbeidere nettopp fordi man kan produsere mer. Planlegging, igangsetting og en del vedlikehold må gjøres av mennesker i lang tid fremover, robotene fikser ikke dette selv. Feil krever ofte at mennesker griper inn og retter opp. 

Roboter er gode på spesialiserte oppgaver, men ikke så gode på generelle oppgaver ennå. Derfor trengs fagarbeidere og ingeniører. 

 

Det er ikke en alt-mulig robot. Det er en fabrikk som er helautomatisert. Hvis jeg ga deg inntrykk av at jeg snakket om ASIMO-roboter som vandrer rundt i en hall så tar du feil. Tenk mer dagens samlebånd-systemer, bare ganger 5.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har akademisk utdannelse av varighet 5 år + men kan fint legge opp alt av elektro i eneboligen min, og alt av rør. At jeg ikke har lov er en annen sak. 

 

Skulle en elektriker derimot ha skrevet en juridisk betenkning om alle forhold ved et konkursbo er jeg redd vedkommende hadde kommet til kort.

 

 

At du kan betyr ikke at alle kan, 

 

Skulle fint klart å gjøre det med litt googling, på samme måte som du måtte ha sjekket opp i mye krav og reguleringer for å ha fullført en slik jobb. 

 

I likhet med mange andre ting som trenger høyere utdannelse, ett eksempel er jo at jeg startet som ingeniør akkurat 1 måned etter fullført fagbrev.. 

Lenke til kommentar
Jeg har akademisk utdannelse av varighet 5 år + men kan fint legge opp alt av elektro i eneboligen min, og alt av rør. At jeg ikke har lov er en annen sak. 

Skulle en elektriker derimot ha skrevet en juridisk betenkning om alle forhold ved et konkursbo er jeg redd vedkommende hadde kommet til kort.

 

På hvilken bakgrunn sier du at du kan gjøre dette selv, og samtidig dra inn det juridiske ved et konkursbo.  Jeg ser ikke sammenligningen?

 

Jeg er utdannet elektriker og ingeniør,  og ser ingen grunn til at jeg av den grunn skal kunne uttale meg om det juridiske i forhold til konkursbo?  Jeg kan dog uttale meg mye om lover og regler i forhold til boligforhold, men det har absolutt ingenting med utdannelsen min å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har akademisk utdannelse av varighet 5 år + men kan fint legge opp alt av elektro i eneboligen min, og alt av rør. At jeg ikke har lov er en annen sak. 

 

 

Skulle en elektriker derimot ha skrevet en juridisk betenkning om alle forhold ved et konkursbo er jeg redd vedkommende hadde kommet til kort.

Bare fordi du kan, betyr ikke at Norges befolkning kan. Det er ikke bare bare å feilsøke grønn overledning, og det er maks 1% av Norges befolkning som kunne klart det.. 

Lenke til kommentar

Det er ikke en alt-mulig robot. Det er en fabrikk som er helautomatisert. Hvis jeg ga deg inntrykk av at jeg snakket om ASIMO-roboter som vandrer rundt i en hall så tar du feil. Tenk mer dagens samlebånd-systemer, bare ganger 5.

 

Nettopp. De er helt overlegne mennesker på akkurat den oppgaven, men de har omtrent null nytteverdi i det de triller utfor døren til fabrikken. Her har du fordelen med fagarbeidere/ingeniører som også fungerer utenfor sin faste arbeidsplass. (Ja, jeg vet det finnes ingeniører som ikke fungerer utenfor kontoret sitt.) Og denne fabrikken må fremdeles planlegges av mennesker, vi er ikke kommet så langt i automatiseringen at robotene klarer dette selv.

Derfor vil vi trenge mennesker med fagbrev til vi får generelle roboter som ordner alt.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke mange ting de "fleste" kan innen for yrkesfag.. Mange ting er også forbeholdt fagarbeidere som rørlegging, elektro osv.

Jeg har akademisk utdannelse av varighet 5 år + men kan fint legge opp alt av elektro i eneboligen min, og alt av rør. At jeg ikke har lov er en annen sak.

 

Skulle en elektriker derimot ha skrevet en juridisk betenkning om alle forhold ved et konkursbo er jeg redd vedkommende hadde kommet til kort.

Jeg skulle gjerne ha fikset en vannskade i muren og gulvet i kjelleren. Gidder du komme bort? Samtidig ville jeg gjerne ha glattsparklet den gamle mursteinspipa mi og også lagt inn noen nye rør til et rom oppe i andreetasje som jeg tenkte å gjøre om til er WC. Mosaikkfliser hadde vært fint der.

 

Satt på spissen selvsagt.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

 

Jeg skulle gjerne ha fikset en vannskade i muren og gulvet i kjelleren. Gidder du komme bort? Samtidig ville jeg gjerne ha glattsparklet den gamle mursteinspipa mi og også lagt inn noen nye rør til et rom oppe i andreetasje som jeg tenkte å gjøre om til er WC. Mosaikkfliser hadde vært fint der.

 

Satt på spissen selvsagt.

 

 

Faktisk, det der fikser eg og ganske lett. Tar det ikkje på sparket, men veit nøyaktig kva eg skal researche for å få det til. Sluttresultatet blir like bra som ein faglært, men tidsbruken er nok 2-3 gangen.

Lenke til kommentar

 Sluttresultatet blir like bra som ein faglært, men tidsbruken er nok 2-3 gangen.

 

Godt mulig du kan uføre arbeidet step by step etter instruksjoner, men du sitter ikke inne med den erfaringen som tja si en snekker med 30 års erfaring som har jobbet for forsikringsselskaper. Derfor blir ikke nødvendigvis jobben utført på en rett måte pga du overser noe. 

 

Men det går liksom begge veier det her, de fleste klarer å følge en oppskrift. Men når erfaringen mangler så utelater en gjerne noen ting som kan være kritisk, eller ukritisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det går naturligvis begge veier. Hvem som helst kan slå opp i en bok. Men tidsbruken øker betraktelig.

 

Men poenget er vel fortsatt det at de fleste ikke kan veldig mye. Være det juss, bygg, biologi eller mekanikk. Man kan som regel en del om det man selv driver med, og så litt sånn generelt. Bare innenfor malerfaget er det ekstremt mange som rett og slett ikke vet noenting om noenting. Og det er maling.

 

Jeg har møtt folk som lurer på om det er maling eller sparkel jeg har stått med i henda.

Lenke til kommentar

Ja klart, en fagarbeider som har gjort det 100 vis av ganger før, får neppe et bedre resultat enn du.

 

Bare man leser nok så blir man god. Erfaring spiller nada inn. Jeg kan sveise like bra som sveisere, legge rør like bra som rørleggere, legge fliser like godt - ja alt, bare jeg leser litt først. Sant, så sant.

 

Jeg kan da operere like bra som en lege eller skifte tenner som en tannlege. Må bare lese litt først og så tar det jo litt ekstra tid selvfølgelig. Jeg kan fly like bra som en pilot, kjøre rally like bra som Petter Solberg. Trenger bare litt lesing først! Erfaring betyr ingenting.

 

 

Yrkesfag blir så jævlig undervurdert av folk. Nei, du får ikke like bra resultat som en utdannet fagmann. Enkelt og greit.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Poenget er vel heller at det ikke alltid er nødvendig med en overbetalt elektriker for å installere en stikkontakt.

 

For 95% av befolkningen så er det kanskje det, men tror det er mange her på diskusjon.no som hadde klart det helt fin, med eller uten fagbrev.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...