Gå til innhold

Hvor mye kommer du til å bruke på ditt nye skjermkort og hvorfor? Amd / Nvidia?


Hvor dyrt blir ditt neste skjermkort? Amd eller Nvidia?  

197 stemmer

  1. 1. Hvor mange kroner kommer du til å bruke på ditt /dine neste skjermkort?

    • Opp til 500 Kroner.
      1
    • 500 - 1000 Kroner.
      1
    • 1000 - 2000 Kroner.
      7
    • 2000 - 3000 Kroner.
      31
    • 3000 - 4000 Kroner.
      43
    • 4000 - 5000 Kroner.
      24
    • 5000 - 7500 Kroner.
      50
    • 7500 - 10.000 Kroner.
      23
    • Ingen øvre grense...
      17
  2. 2. Amd eller Nvidia?

    • Nvidia.
      87
    • Amd.
      25
    • Det kortet som gir best mulig ytelse for pengene innenfor budsjettet mitt ovenfor.
      85
  3. 3. Er du en Fanboy?

    • Nei.
      178
    • Ja.
      19


Anbefalte innlegg

Hva synes dere om at SLI er noe som Nvidia beveger seg bort ifra nå da? Dem har støtte for 2 kort men skal en ha flere så må en registrere seg på nettsiden deres og laste ned en oppdatering som låser opp støtte for flere kort i SLI.

 

En kan jo bare tenke hvor dårlig om noe overhode det vil bli for SLI i tiden fremover for dem med flere en 2 kort. Det har jo vært rimelig labert allerede liksom. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes dere om at SLI er noe som Nvidia beveger seg bort ifra nå da? Dem har støtte for 2 kort men skal en ha flere så må en registrere seg på nettsiden deres og laste ned en oppdatering som låser opp støtte for flere kort i SLI.

 

En kan jo bare tenke hvor dårlig om noe overhode det vil bli for SLI i tiden fremover for dem med flere en 2 kort. Det har jo vært rimelig labert allerede liksom. 

Jeg tar problemet om det blir et problem :)

 

Hvis spill ikkje har fungert bra med 3-way sli, så har bare kjørt 2-way på det spillet. Jeg gidder iallefall ikkje å stresse/syte over noe som ikkje funker. DET er jeg for gammel for :p

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke LoveAmiga kommer til å endre på synspunktet sitt så lenge de grønne brillene er fastlåst på ham , er i alle fall slik jeg oppfatter ham og det må være lov til å ha slike preferanser så lenge man ikke presser dem inn på andre.

 

Jeg synes at det er et par gode argumenter for hvorfor mange her bør styre unna FE og heller vente til en annen produsent kommer med en bedre kjøleløsning , jeg hadde i alle fall ikke betalt 7599 Kr for et kort som jeg hadde fått til noe redusert pris med en bedre kjøleløsning om jeg ventet noen få uker.

 

De grønne brillene mine funker bra de, men det er vel liten tvil om at dine har vært røde i ganske mange år å ;) Har brukt Nvidia-kort i ca 15 år nå uten en eneste feil, så ser ingen grunn til å bytte de neste 15 heller :) Men man må jo bare småhumre litt av de desperate forsøkene for å finne noe negativt om dette kortet når man vet at de som gjør det hadde hyllet det som gale hvis det var et AMD kort. Morro å lese er det nå iallefall :)

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke LoveAmiga kommer til å endre på synspunktet sitt så lenge de grønne brillene er fastlåst på ham , er i alle fall slik jeg oppfatter ham og det må være lov til å ha slike preferanser så lenge man ikke presser dem inn på andre.

 

Jeg synes at det er et par gode argumenter for hvorfor mange her bør styre unna FE og heller vente til en annen produsent kommer med en bedre kjøleløsning , jeg hadde i alle fall ikke betalt 7599 Kr for et kort som jeg hadde fått til noe redusert pris med en bedre kjøleløsning om jeg ventet noen få uker.

 

De grønne brillene mine funker bra de, men det er vel liten tvil om at dine har vært røde i ganske mange år å ;) Har brukt Nvidia-kort i ca 15 år nå uten en eneste feil, så ser ingen grunn til å bytte de neste 15 heller :) Men man må jo bare småhumre litt av de desperate forsøkene for å finne noe negativt om dette kortet når man vet at de som gjør det hadde hyllet det som gale hvis det var et AMD kort. Morro å lese er det nå iallefall :)

 

Men så er det jo også dessverre slik at 1080FE suger, såfremst du ikke setter vannblokk på den og endrer litt innstillinger slik at det ikke klokker seg ned til 980Ti nivå. FE virker for meg som en eneste stor svindel pga det ^^,

Lenke til kommentar

 

De fleste har vel neppe råd til å kjøpe seg skjermkort for 15-20K.

Er nok kun entusiastene som gjør det. Det er vel noe Nvidia har skjønt.

Men bil til 5-600k har de råd til  :wee:

Billån... Få har vel penger nok til å slenge 500K på bordet. Ellers skal man ha noe som koster mye penger så må man spare opp.

Kunne gjerne tenkt meg å spare opp 100K for en monsterPC med 4-way SLI i stedet for en ny bil.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

 

 

De fleste har vel neppe råd til å kjøpe seg skjermkort for 15-20K.

Er nok kun entusiastene som gjør det. Det er vel noe Nvidia har skjønt.

Men bil til 5-600k har de råd til  :wee:

Billån... Få har vel penger nok til å slenge 500K på bordet. Ellers skal man ha noe som koster mye penger så må man spare opp.

Kunne gjerne tenkt meg å spare opp 100K for en monsterPC med 4-way SLI i stedet for en ny bil.

 

Man får helt dugbare litt eldre biler til 20K som fungerer helt fint, så jeg har egentlig aldri skjønt at folk er villig til å punge ut 500-1000K for en bil i utgangspunktet x)

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

 

 

De fleste har vel neppe råd til å kjøpe seg skjermkort for 15-20K.

Men bil til 5-600k har de råd til  :wee:

Er nok kun entusiastene som gjør det. Det er vel noe Nvidia har skjønt.

Billån... Få har vel penger nok til å slenge 500K på bordet. Ellers skal man ha noe som koster mye penger så må man spare opp.

Kunne gjerne tenkt meg å spare opp 100K for en monsterPC med 4-way SLI i stedet for en ny bil.

Man får helt dugbare litt eldre biler til 20K som fungerer helt fint, så jeg har egentlig aldri skjønt at folk er villig til å punge ut 500-1000K for en bil i utgangspunktet x)

Min bil er 16år gammel og holder godt i flere år til. Eneste grunn jeg ser til å kjøpe ny bil til 500K er fordi jeg enkelt og greit kun har lyst på ny bil. Sikkert mange som kommer også til å kjøpe seg nytt skjermkort kun fordi de har lyst på noe nytt, selv om det gamle fremdeles gjør jobben.

Endret av DJViking
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hadde vore knas med eit eller to 1080 kort, men ser ut for at Nvidia har bæsja på leggen med di. Vurderer heller 2 stk 980TI kort viss det blir aktuellt å dra seg ut av skyggedalen 970.

Hva mener du nVidia har "bæsja på leggen med" ? :)

 

 

Alle visste jo at ytelsen ikkje kom til å være sinnsykt bra, siden det ikkje er "fatboy" Pascal som kom ut ;)

 

Stock ytelse er jo rimelig bra, og bruker litt mindre strøm. I tillegg til noen nye teknologier. Alt til ca samme pris som 980ti.

 

De som trodde at 1080 skulle yte over 50% bedre enn 980ti, er rett og slett.... Nei de har ikkje fulgt med i timen :p

 

 

Fjas! 980ti er lett 1000 lappen billigare(mulig man kan få nytt 980ti 2000 billigare enn1080 til 7600) enn 1080 og begge overklokka greier ikkje å gje noko fps fordel for 1080. Det blir jo dårligare enn ca 10% fordelen 980 hadde over 780ti. Så i mine auge har Nvidia bæsja på leggen. Eg hadde forventa ca 20-25% fordel for 1080 over 980ti, spesiellt sia di gjekk fra 28nm til 16nm. Hadde heller ikkje forventa at brikkestørrelsen skulle bli ca 20% mindre. For min del ser det ikkje ut for at 1080 er verdt pengane over 980ti.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke LoveAmiga kommer til å endre på synspunktet sitt så lenge de grønne brillene er fastlåst på ham , er i alle fall slik jeg oppfatter ham og det må være lov til å ha slike preferanser så lenge man ikke presser dem inn på andre.

 

Jeg synes at det er et par gode argumenter for hvorfor mange her bør styre unna FE og heller vente til en annen produsent kommer med en bedre kjøleløsning , jeg hadde i alle fall ikke betalt 7599 Kr for et kort som jeg hadde fått til noe redusert pris med en bedre kjøleløsning om jeg ventet noen få uker.

 

De grønne brillene mine funker bra de, men det er vel liten tvil om at dine har vært røde i ganske mange år å ;) Har brukt Nvidia-kort i ca 15 år nå uten en eneste feil, så ser ingen grunn til å bytte de neste 15 heller :) Men man må jo bare småhumre litt av de desperate forsøkene for å finne noe negativt om dette kortet når man vet at de som gjør det hadde hyllet det som gale hvis det var et AMD kort. Morro å lese er det nå iallefall :)

 

Må nesten skuffe deg der , jeg har faktisk 980 ti i bruk (har hatt det i noen måneder ) utenom en del problemer med driverne i Windows 10 og en del ustabilitet så er det ingenting galt med Nvidia kortet og det lar seg overklokke svært bra. De resultatene jeg sitter på viser i alle fall at det er levedyktig i noen år til.

 

Personlig er jeg dog litt glad i selve driverne og brukerinterfaset til Amd sine skjermkort men ytelsemessig per dags dato leder Nvidia kortet uten problemer , kommer trolig til å bytte helt ut hovedriggen i løpet av 2016 / 17 med enda bedre komponenter avhengig av hva som gir mye for pengene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ikke LoveAmiga kommer til å endre på synspunktet sitt så lenge de grønne brillene er fastlåst på ham , er i alle fall slik jeg oppfatter ham og det må være lov til å ha slike preferanser så lenge man ikke presser dem inn på andre.

 

Jeg synes at det er et par gode argumenter for hvorfor mange her bør styre unna FE og heller vente til en annen produsent kommer med en bedre kjøleløsning , jeg hadde i alle fall ikke betalt 7599 Kr for et kort som jeg hadde fått til noe redusert pris med en bedre kjøleløsning om jeg ventet noen få uker.

 

De grønne brillene mine funker bra de, men det er vel liten tvil om at dine har vært røde i ganske mange år å ;) Har brukt Nvidia-kort i ca 15 år nå uten en eneste feil, så ser ingen grunn til å bytte de neste 15 heller :) Men man må jo bare småhumre litt av de desperate forsøkene for å finne noe negativt om dette kortet når man vet at de som gjør det hadde hyllet det som gale hvis det var et AMD kort. Morro å lese er det nå iallefall :)

 

Må nesten skuffe deg der , jeg har faktisk 980 ti i bruk (har hatt det i noen måneder ) utenom en del problemer med driverne i Windows 10 og en del ustabilitet så er det ingenting galt med Nvidia kortet og det lar seg overklokke svært bra. De resultatene jeg sitter på viser i alle fall at det er levedyktig i noen år til.

 

Personlig er jeg dog litt glad i selve driverne og brukerinterfaset til Amd sine skjermkort men ytelsemessig per dags dato leder Nvidia kortet uten problemer , kommer trolig til å bytte helt ut hovedriggen i løpet av 2016 / 17 med enda bedre komponenter avhengig av hva som gir mye for pengene...

 

 

Er vel liten tvil om at du har prøvd å fremme de røde sin sak ganske lenge. At til og med du kjører ett Nvidia kort sier vel sitt om AMD :p

Lenke til kommentar

Tror nok jeg blir å stå over denne generasjonen. Så lenge jeg kan skru litt ned på grafikken for å holde 120fps+ så er jeg fornøyd. Så mitt 980 blir nok i bruk noen år til. Kanskje man slenger inn et til 980 i kassa, men haster ikke enda.

5000 er forøvrig det meste jeg er villig til å gi for et grafikkort. Fikk mitt 980 for 4400kr på blackfriday salg, så klarte å holde budsjette der.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Interessant at 90% mener de ikke er fanboy, mens 50% har sagt det neste kortet de kjøper kommer til å være enten AMD eller Nvidia. Her virker det å være en stor andel forbrukere som nekter å innse at de i realiteten er fanboys. For om deikke var det, hadde de vel gått for alternativet "Det kortet som gir best mulig ytelse for pengene i".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror nok jeg blir å stå over denne generasjonen. Så lenge jeg kan skru litt ned på grafikken for å holde 120fps+ så er jeg fornøyd. Så mitt 980 blir nok i bruk noen år til. Kanskje man slenger inn et til 980 i kassa, men haster ikke enda.

5000 er forøvrig det meste jeg er villig til å gi for et grafikkort. Fikk mitt 980 for 4400kr på blackfriday salg, så klarte å holde budsjette der.

 

Slik jeg ser det har du et bra skjermkort som vil faktisk holde en god stund til.

970 er litt mer diskuterbart om de bør kjøpe nytt , jeg mener det også kan holde en liten stund til.

Alt under 970 / R9 390 bør selvsagt vurderes å byttes så snart som mulig om man ønsker å nyte de siste spillene på en god skjerm og med så mye detaljer som mulig.

Lenke til kommentar

Interessant at 90% mener de ikke er fanboy, mens 50% har sagt det neste kortet de kjøper kommer til å være enten AMD eller Nvidia. Her virker det å være en stor andel forbrukere som nekter å innse at de i realiteten er fanboys. For om deikke var det, hadde de vel gått for alternativet "Det kortet som gir best mulig ytelse for pengene i".

 

Både ja og nei...

 

Å ha en preferanse for et skjermkort er ikke alltid det samme som å være en Fanboy , det kan rett og slett være at de mener byggekvaliteten , støtte og støy er såpass bra på produktene som kommer fra en part at de har preferanse for dette , det kan også være at man tolker det som at de allerede vet hvor mye penger de kommer til å bruke på skjermkort og de har tatt valget på et Grønt / rødt kort allerede.

 

Det å være ærlige og si at man har en klar preferanse for Amd eller Nvidia er nok ikke alle kommer til å være ærlige på og det er forsåvidt en helt grei sak, men jeg tror at denne spørreundersøkelsen faktisk mer eller mindre viser det mange av oss har sett, og det er at mange av de som er på dette forumet har en klar Nvidia preferanse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

980ti blir nok solgt på brukten for ca 4500-5000kr i lang tid fremover ;)

 

Tvilsomt. Hvis GTX 1070 selges for 4500,- nytt i butikken (FE antas å være på 5500,-), så snakker vi om et kort som matcher 980 Tien for 4500,- nytt i butikken. Jeg ser virkelig ikke hvordan folk skal klare å selge 980 Ti brukt for samme pris, da. Selv en brukt 1070 vil ha større verdi enn 980 Ti. Hvis ikke, burde et GTX 690 i så fall hatt den samme bruktverdien som et GTX 980, da de begger yter likt. Men slik var det jo ikke.

Lenke til kommentar

Hvis det du sier er sant, at feks et Msi gtx 980Ti(overklokket) yter 2-3% dårligere enn 1080FE, så vil jeg definitivt påstå at hele denne "grafikkrevolusjonen" er det største fjaset Nvidia har kommet med.

En ny serie kort, referanse eller ei, bør klare å yte mer enn 2-3% bedre enn forrige generasjon, selv som referansemodell

 

 

GTX 980 Ti og GTX 1080 er ikke samme serie. Som alltid, så har målet med x80-serien vært å slå x80 Ti. Og det er absolutt ingen fjas i dette, da 1080 ikke bare matcher 980 Ti (som hadde vært bra nok i seg selv), men overgår den i ytelse med en hel generasjon.

 

Og den økningen du snakker om er ikke på 2-3%, men kanskje 15%. Ei heller er det seriøst å sammenligne en 1080 med den forferdelige referansekjøler med en 980 Ti med MSIs aftermarket-kjøler. Sammenlign mellom referanse 1080 og referanse 980 Ti: der er ytelsesøkningen, både med og uten overklokking inkludert, på ~35%. Man må være rimelig blind, eller farget, for å kalle noe slikt for fjas.

 

Spør du meg, virker det som om det er mye misvisende info som er ute og går. Spesielt fra sure 980 Ti-eiere som ikke kan akseptere at 1080en har fullstendig overgått kortet deres en helg generasjon i ytelse.

 

 

Hva tenker dere om å kjøpe et brukt 980/980ti nå som vi vet prisen på 1080 blir 7200. Hvor billig bør jeg få det brukte kortet for at det skal lønne seg? Ønsker å oppgradere fra et r9 280x toxic.

 

Prisen på 1080 (og 1070) blir 1000,- mindre. Det er FE som koster så mye. 

 

R9 480X, altså oppfølgeren til kortet du har, ryktes å slå 980 med 10%, mens GTX 1070 ryktes å slå 980 Ti i ytelse (sansynligvis med noen få prosent).

 

Brukt GTX 980 for 2500,- og 980 Ti for 3500,- er vel det mest rimelige mtp. price/performance. Men selv det er "konservative" tall, spør du meg. For hvis 480X og GTX 1070 (ikke FE) ender opp med å koste henholdvis  3000,- og 4000,- nytt, så ville jeg ha kjøpt kortene for 500,- mindre enn det jeg opprinnelig oppga. Hvis ikke, kan jo du bare gå for 480X eller 1070 nytt.

 

Om du vil få slike priser på bruktmarkedet, derimot, er heller tvilsomt. Det er jo en kjent sak at det store flertallet av de som selger hardware på FINN og bruktmarkedet på Tek selger det til urimelige priser; så mye at de nesten har dannet seg sin egen isolerte, kunstige verdi på ting. Sånn går det dessverre, når en så stor del av desktop-markedet består av mindreårige drittunger uten evne til rasjonell tankegang. 

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...