Gå til innhold

Hvor mye kommer du til å bruke på ditt nye skjermkort og hvorfor? Amd / Nvidia?


Hvor dyrt blir ditt neste skjermkort? Amd eller Nvidia?  

197 stemmer

  1. 1. Hvor mange kroner kommer du til å bruke på ditt /dine neste skjermkort?

    • Opp til 500 Kroner.
      1
    • 500 - 1000 Kroner.
      1
    • 1000 - 2000 Kroner.
      7
    • 2000 - 3000 Kroner.
      31
    • 3000 - 4000 Kroner.
      43
    • 4000 - 5000 Kroner.
      24
    • 5000 - 7500 Kroner.
      50
    • 7500 - 10.000 Kroner.
      23
    • Ingen øvre grense...
      17
  2. 2. Amd eller Nvidia?

    • Nvidia.
      87
    • Amd.
      25
    • Det kortet som gir best mulig ytelse for pengene innenfor budsjettet mitt ovenfor.
      85
  3. 3. Er du en Fanboy?

    • Nei.
      178
    • Ja.
      19


Anbefalte innlegg

 

Hadde jeg vært singel hadde jeg sikkert brukt feriepengene på å kjøpe 1080 SLI, men må bruke pengene på ferie i år også. Kone og barn krever sitt. Får kjøpe et bruktkort til 1500 kr. Hva er det verdt å oppgradere til fra et 7950? AMD/nVidia spiller ingen rolle

Vent heller til Pascal korta er ute. Da vil 980Ti synke som bare juling i pris, og da vil du kunne plukke dem opp fra 3K og ned. Det er en mye bedre oppgradering enn 970, som Nvidia forøvrig bæsja på leggen og feilkonstruerte slik at du bare kan utnytte 3,5gb ram.

970 vil ikke engang være verdt 1500kr om noen mnd.

 

 

Jeg tviler på du ser mange av 980Ti til den prisen nå bare fordi 1080 er ute. Et brukt 980Ti er kanskje ikke verdt mer enn 3-3500Kr nå som 1070 er annonsert og visstnok skal slå TitanX. Men det er ganske liten sjanse for at folk med 980Ti er interessert i å "oppgradere" til 1080 nå som flere resultater er ute. Benchmark veridene er kun benchmark verdier. Disse ytelses tallene har gitt resultater når kortene har vært kalde, og i stand til å booste opp mot 1900MHz. Etter 10 minutter klarer ikke 1080FE å booste over 1733MHz i krevende spill. Du kan plukke opp 980Ti kort som fra boksen booster til 1430MHz og holder seg der. I gjennomsnitt yter disse 980Ti bare 2-3% dårligere enn et 1080FE.

 

Jeg tenker de som har "panikksolgt" sine Maxwell kort allerede har solgt kortene sine. Og vi som satt på gjerdet har fått bekreftet misstankene våre og kommer til å beholde kortene våre. 980Ti til drømmepriser ser du altså neppe før 1080Ti er ute..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt avhenger av hva 1070 vil legge seg på. Hvis 1070 slår 980Ti, vil nok butikkene selge ut 980Ti billigere for å få dem ut av lageret, noe som åpner for et "billig" nytt 980Ti.
Dersom 1070 prises til 4,5-5,5K, så sier jeg bare glhf til de som skal ha 4-5K for et brukt 980Ti. Den generelle mannen i gata vil nok ikke oppgradere om han har 980Ti fra før, det ville ikke jeg heller gjort.
Men så har du de som skal ha best hele tiden, og jeg vil tro mange av dem venter på 1080 med bedre kjøler på, siden referanse kjøling alltid har vært noe dritt.

Hvis det du sier er sant, at feks et Msi gtx 980Ti(overklokket) yter 2-3% dårligere enn 1080FE, så vil jeg definitivt påstå at hele denne "grafikkrevolusjonen" er det største fjaset Nvidia har kommet med.
En ny serie kort, referanse eller ei, bør klare å yte mer enn 2-3% bedre enn forrige generasjon, selv som referansemodell! De har jo nesten krympet dobbelt så mye også, slik at de får plass til så mye mer på kortet, og likevel sliter da 1080 med å slå et overklokket 980Ti? Vel, da har Nvidia lyktes med neste generasjons "svindel", eller kraftig utnyttelse av sitt "nesten monopol" i skjermkort markedet(aka markedsført bullshit). (Dette er hvis det du sier stemmer angående ytelsen).

Gtx 1070 vil uansett dumpe prisen på 980Ti kraftig. Noe annet går jo ikke ann :p

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Vel, GTX1080 er ~25% raskere enn et referanse GTX980Ti, men altså bare når kortene benchmarkes mens de er kalde. De 10 første minuttene du spiller får du altså en god del bedre ytelse med 1080FE sammenliknet med et referanse 980Ti. Etterhvert som kortet blir varmere faller den reelle frekvensen på 1080FE, men ikke på 980Ti og forskjellen i ytelse minsker. Og sammenliknet med et 980Ti som booster til 1430MHz og holder seg der er altså ytelsesforskjellen minimal.

 

Nå, det som kommer til å skje når 1070FE blir testet, er at alle de useriøse stedene som kniver om å få ut reviews raskest har testet kortene i kald tilstand og på et begrenset utvalg spill. Gjerne også de spillene som Nvidia skryter av høyest ytelse med, rett og slett for å forsøke å verifisere Nvidias påstander. Raskest ut med review = flest klikk.

 

Nå vil 1070 trekke mindre strøm, og dermed kjøre kjøligere. Så boost klokken på 1070 kan kanskje holde seg høyere og bedre enn på 1080 (akkurat som på 970 vs 980). Men det er fremdeles slik at 1080 har 33% flere cuda cores, og 25% større minnebåndbredde. Det er ganske liten sjanse for at 1070 vil yte bedre enn referanse 980Ti/TitanX i annet enn noen utvalgte titler. Det hele henger i grunnen nå på hva slags ytelse vi får med tredje parts kjølere på Pascal.

 

Ta en titt her, en god oppsummering av testresultater rundt forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ta en titt her, en god oppsummering av testresultater rundt forbi.

 

Så på den i går, men tørte ikke poste den av flere grunner. Han har helt rett og av samme grunn som deg så venter jeg også på seriøse tester som ikke blir utført av JayzTwoCents og andre kjøpt og betalte sider :)

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å gå for GTX1080. Har såvidt vært på tanken om 4K men jo mer jeg ser av tester jo mer ser jeg at det er ikke aktuelt. Ser ut som vi er mange år unna bra nok ytelse i 4K. Så det jeg har tenkt mest på er å få opp til 1440p. Men når jeg ser på ytelsen til 1080 så lurer jeg nesten på om jeg heller burde holde meg til 1080p. Og gå for en ny skjerm meg høy oppdateringfrekvens og G-Sync. Virker som en får mer gøy for pengene å gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å gå for GTX1080. Har såvidt vært på tanken om 4K men jo mer jeg ser av tester jo mer ser jeg at det er ikke aktuelt. Ser ut som vi er mange år unna bra nok ytelse i 4K. Så det jeg har tenkt mest på er å få opp til 1440p. Men når jeg ser på ytelsen til 1080 så lurer jeg nesten på om jeg heller burde holde meg til 1080p. Og gå for en ny skjerm meg høy oppdateringfrekvens og G-Sync. Virker som en får mer gøy for pengene å gjøre det.

Jeg merket egentlig kun g-sync når jeg slet med å nå 120fps, noe du ikke kommer til å ha problemer med i 1080P med 1080. Personlig synes jeg ikke G-sync er verdt de 3000 ekstra man betaler for det, men det er meg ^^,

Lenke til kommentar

 

Jeg merket egentlig kun g-sync når jeg slet med å nå 120fps, noe du ikke kommer til å ha problemer med i 1080P med 1080. Personlig synes jeg ikke G-sync er verdt de 3000 ekstra man betaler for det, men det er meg ^^,

 

 

Vurdere G-Sync kun pga folk sier det må jeg ha..hehe. Men ja..kanskje jeg kan droppe G-Sync og heller bruke dem på VR budsjettet... :)

Lenke til kommentar

 

Jeg vurderer å gå for GTX1080. Har såvidt vært på tanken om 4K men jo mer jeg ser av tester jo mer ser jeg at det er ikke aktuelt. Ser ut som vi er mange år unna bra nok ytelse i 4K. Så det jeg har tenkt mest på er å få opp til 1440p. Men når jeg ser på ytelsen til 1080 så lurer jeg nesten på om jeg heller burde holde meg til 1080p. Og gå for en ny skjerm meg høy oppdateringfrekvens og G-Sync. Virker som en får mer gøy for pengene å gjøre det.

Jeg merket egentlig kun g-sync når jeg slet med å nå 120fps, noe du ikke kommer til å ha problemer med i 1080P med 1080. Personlig synes jeg ikke G-sync er verdt de 3000 ekstra man betaler for det, men det er meg ^^,

Du har ikkje g-sync lengre?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vurderer å gå for GTX1080. Har såvidt vært på tanken om 4K men jo mer jeg ser av tester jo mer ser jeg at det er ikke aktuelt. Ser ut som vi er mange år unna bra nok ytelse i 4K. Så det jeg har tenkt mest på er å få opp til 1440p. Men når jeg ser på ytelsen til 1080 så lurer jeg nesten på om jeg heller burde holde meg til 1080p. Og gå for en ny skjerm meg høy oppdateringfrekvens og G-Sync. Virker som en får mer gøy for pengene å gjøre det.

Jeg merket egentlig kun g-sync når jeg slet med å nå 120fps, noe du ikke kommer til å ha problemer med i 1080P med 1080. Personlig synes jeg ikke G-sync er verdt de 3000 ekstra man betaler for det, men det er meg ^^,

Du har ikkje g-sync lengre?

Nei, siste g-sync skjermen(Dell s2716dg) hadde så mye backlight bleed og fargeforskjell at jeg sendte den tilbake, og hadde jeg skulle hatt ny hadde jeg måttet betale 6,5K, kontra 4600 som var tilbudsprisen.

Hadde den i en ukes tid, og kan ikke si at det var grusomt å gå tilbake til standard 144hz. Når jeg opprettholder 120fps+++ så merker jeg ikke noe særlig til tearing med mindre jeg går inn for å se det på xl2411t.

G-sync var kjekt, litt smoothere selvsagt enn vanlig, men ikke nok til at jeg kjøper skjerm til 7000 for å få det riktig enda. Bør nok investere det til å oppgradere resten av maskinen etterhvert ^^,

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

SAvner egentlig ett alternativ for vet ikke. jeg har nok en øvre grense men hvor man havner kommer helt an på hva man trrenger og hva man får for pengene

Litt vanskelig å spå hvor mye penger man kommer å bruke antagligvis mellom 3000-6000 kroner og er ikke multiple chocies på pollen.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Hadde vore knas med eit eller to 1080 kort, men ser ut for at Nvidia har bæsja på leggen med di. Vurderer heller 2 stk 980TI kort viss det blir aktuellt å dra seg ut av skyggedalen 970.

Hva mener du nVidia har "bæsja på leggen med" ? :)

 

 

Alle visste jo at ytelsen ikkje kom til å være sinnsykt bra, siden det ikkje er "fatboy" Pascal som kom ut ;)

 

Stock ytelse er jo rimelig bra, og bruker litt mindre strøm. I tillegg til noen nye teknologier. Alt til ca samme pris som 980ti.

 

De som trodde at 1080 skulle yte over 50% bedre enn 980ti, er rett og slett.... Nei de har ikkje fulgt med i timen :p

Lenke til kommentar

 

Ta en titt her, en god oppsummering av testresultater rundt forbi.

 

Så på den i går, men tørte ikke poste den av flere grunner. Han har helt rett og av samme grunn som deg så venter jeg også på seriøse tester som ikke blir utført av JayzTwoCents og andre kjøpt og betalte sider :)

 

 

Random dudes på YouTube derimot...

Lenke til kommentar

 

 

Ta en titt her, en god oppsummering av testresultater rundt forbi.

Så på den i går, men tørte ikke poste den av flere grunner. Han har helt rett og av samme grunn som deg så venter jeg også på seriøse tester som ikke blir utført av JayzTwoCents og andre kjøpt og betalte sider :)

Random dudes på YouTube derimot...
Han bygger opp argumentene sine med gode artikler fra anerkjente sider så det er ganske mørkt om du ikke ser det. Endret av Gralle
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke LoveAmiga kommer til å endre på synspunktet sitt så lenge de grønne brillene er fastlåst på ham , er i alle fall slik jeg oppfatter ham og det må være lov til å ha slike preferanser så lenge man ikke presser dem inn på andre.

 

Jeg synes at det er et par gode argumenter for hvorfor mange her bør styre unna FE og heller vente til en annen produsent kommer med en bedre kjøleløsning , jeg hadde i alle fall ikke betalt 7599 Kr for et kort som jeg hadde fått til noe redusert pris med en bedre kjøleløsning om jeg ventet noen få uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...