Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er oljeprisen lik i verden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Råvareprisene er det samme, men om du gror poteter i nabolaget så kan du tjene mer på å selge disse til 1 krone enn om du må importere de fra Asia først, og så selge de til 1 krone.

 

Mener det er noen små forskjeller mellom forskjellige typer olje, slik som WTI vs Brent.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Er det vanlig å importere olje fra andre land for å selge videre? Kan man kjøpe olje billig fra et land, og så selge det dyrere? Da vil jo de som kjøper heller kjøpe direkte fra produksjonslandet om det er billigere der?

 

Hvis et land skal kjøpe olje for å bruke selv, er det da samme pris om de kjøper fra Norge eller fra for eksempel Nigeria?

Lenke til kommentar

Er det vanlig å importere olje fra andre land for å selge videre? Kan man kjøpe olje billig fra et land, og så selge det dyrere? Da vil jo de som kjøper heller kjøpe direkte fra produksjonslandet om det er billigere der?

 

Hvis et land skal kjøpe olje for å bruke selv, er det da samme pris om de kjøper fra Norge eller fra for eksempel Nigeria?

Nei, videresalg av olje er dårlig business. Da må man i så fall foredle oljen før man videreselger.

 

Ja, oljeprisen er den samme over alt i verden. Forskjellene er bare fraktkostnadene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Oljepris kan være mye forskjellig, På spotmarkedet går den opp og ned som sur melk i en kattunge. En del olje selges på langsiktige kontrakter, og da har du fastpris i hele kontraktens løpetid. Nordsjøolje har høyere pris enn olje fra andre steder i verden, pga lavt svovelinnhold. Det siste nevner jeg fordi sammensetning av råoljen varierer mellom forskjellige oljefelt.

 

Nå ble jeg nostalgisk. I 1992 var jeg med to finansakrobater til Russland. De brukte meg som konsulent, de skulle kjøpe et oljefelt. Tullinger...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

De gutta forregnet seg litt, og fant fort ut at det kreves mer enn bare å fylle en koffert med penger og reise bort og gjøre buziness. Russerne er smarte og i konkurranse med andre kjøpere, med teknisk innsikt, måtte de norske gutta reise tomhendt hjem igjen.

 

Men bortsett fra det var det en minnerik tur som bekreftet alle fordommer om kvinner, vin og sang i Russland. For ikke å snakke om hjemturen med gamle Aeroflot. Har aldri opplevd verre drikkepress i noe fly noen gang.

 

Og da jeg kutta meg i fingeren på et innenriksfly, lærte jeg at "plaster" var det samme på russisk og norsk. De to språkene har mye til felles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...