Gå til innhold

Med denne riggen skal vi teste nye grafikkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De siste årene har vi stor-oppdatert testbenken vår omtrent hvert halvannet år. Om vi følger denne strategien videre vil det i så fall passe med Intels slipp av Cannonlake-plattformen i 2017, men vi vet også at Kaby Lake står på trappene for en sen 2016-lansering. Om denne viser seg å kunne være en betydelig oppgradering for testriggen vår vil vi selvsagt vurdere å oppgradere."

 

Vurderer dere også en AMD Zen-basert testrigg? Ikke at jeg tror Zen kommer til å nå helt opp til Core-arkitekturen når det kommer til IPC, men om AMD holder det de lover med 40% forbedring og lanserer en 8-kjerners/16-tråders ~4,5GHz toppmodell - noe som ikke vil være overraskende med tanke på tidligere modeller fra den kanten - kan dette bli gøy. Ikke minst for DX12, men også for å ha et sammenligningsgrunnlag som er noe mer interessant enn "hvilken Intel-plattform bør jeg velge?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra spm og svar, lurer litt på dette selv

 

Greia er vel at byggekvaliteten ofte stiger i takt med kapasitet, samme med kjøling og dimensjonering på komponenter.

 

Vil det si at en strømforsyning med større kapasitet har høgere effektivitet gitt samme prosentvise last som en mindre ?

 

Og tommelfingelregelen virker ofte å være at det dobbelt max trekk av enkel til normal last er lurt da en strømforsyning er mest effektiv midt i spekteret.

Grunnen til at kvalitet stiger med effekt er enkel. De som trenger større effekt har allerede brukt mer penger på PCen sin. De har allerede en rekke høyere kvalitets komponenter og er ikke interessert i en lav kvalitet PSU som kan ødelegge hele PCen.

 

Hvis prosentvis last er lik, så skal ikke størrelsen på strømforsyningen noe å si. Det som har noe å si er sertifiseringen. 80+ bronse, sølv, gull, platinum, titanium. Du kan se de eksakte nummerene for disse på nett. Felles for alle er at de ligger over 80% effektivitet.

 

Strømforsyninger er mest effektive ved 50% Så om du har to 80+ gull strømforsyninger og et trekk på 500W, vil en 1000W PSU være mer effektiv enn en 600W PSU. Likevel, hvor mye blir denne fordelen i faktisk watt for 500W? Det blir i underkant av 30W vil jeg tro. Det er ikke noe poeng i å handle PSU etter effektivitet. Grunnen til at folk handler PSUer med god effektivitet er at god effektivitet betyr gode komponenter. Som betyr god kvalitet. Slik at du får jevnere volt inn i PCen, jevnere forsyning, og ikke problemer om PSU blir varm, eller nærmer seg maks output.

 

Mange kjøper større PSUer enn de trenger, vel de aller fleste. Det jeg mente var at en del kjøper langt større enn de trenger. Det vil jo være dårligere på flere punkter når du nærmer deg maks, og det er jo greit å ha en margin og ikke gå mot maks. Maks er og knyttet til en temperatur. For billigere PSUer er det gjerne 25 grader, som den åpenbart aldri er. Likevel tror jeg og en del overvurderer hvor mye strøm PCen faktisk trekker. Eksempelvis kan du bygge en gaming rigg for 1080p med 960 og i3 (trenger ikke i5 til 960). Den vil trekke under 150W. Lykke til å kjøpe en strømforsyning som er 300W slik at den havner på 50%, som ikke er en veldig billig en.

 

En 980 med i5 kommer nok ikke over 350W. Uten overklokking og SLI/CF så tror jeg en 500W PSU vil klare alle PC konfiger. Hvis vi ser på TDP for en i7 og nye GTX 1080 kommer de jo ikke over 300W engang, selv om de utvilsomt bruker litt mer strøm enn det. Gjerne nærmere 400 W. Da vil en 500W PSU være nok til hele PCen. Anbefaler derimot å gå høyere, og det finnes heller ikke så mange høy kvalitet PSUer i den størrelsen, og når du nærmer deg maks for PSUen er det viktigere at den er av god kvalitet.

 

"De siste årene har vi stor-oppdatert testbenken vår omtrent hvert halvannet år. Om vi følger denne strategien videre vil det i så fall passe med Intels slipp av Cannonlake-plattformen i 2017, men vi vet også at Kaby Lake står på trappene for en sen 2016-lansering. Om denne viser seg å kunne være en betydelig oppgradering for testriggen vår vil vi selvsagt vurdere å oppgradere."

 

Vurderer dere også en AMD Zen-basert testrigg? Ikke at jeg tror Zen kommer til å nå helt opp til Core-arkitekturen når det kommer til IPC, men om AMD holder det de lover med 40% forbedring og lanserer en 8-kjerners/16-tråders ~4,5GHz toppmodell - noe som ikke vil være overraskende med tanke på tidligere modeller fra den kanten - kan dette bli gøy. Ikke minst for DX12, men også for å ha et sammenligningsgrunnlag som er noe mer interessant enn "hvilken Intel-plattform bør jeg velge?"

En GPU testbenk skal teste GPU. Den skal kunne teste alle slags typer spill. Hvis spillet er horribelt og kjører på 2 kjerner. Hvis det er vanlig og kjører på 4 kjerner. Du sier selv at Zen ikke får samme IPC. Greit i en PC folk selv kjøper og har hjemme, men det holder ikke til en testbenk. Intel sine CPUer er rett og slett mye mer fleksible, og de er bedre. Det kommer ikke til å endre seg. Jeg ser ellers ikke hvordan DX12 gjør Zen bedre. i7 CPUen de har valgt er allerede 8 kjerner.

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tilgi meg om jeg spør dumt men...

 

Gitt at man ellers har identiske komponent i en maskin (som til sammen bruker mindre enn 500W) - vil en 1000W strømforsyning trekker mer strøm enn en 500W strømforsyning?

Kaster meg på et svar her jeg og. Synes det er enklere å forklare med en graf.

 

En PSU er gjerne "mest effektiv" når den systemet trekker rundt halvparten av hva den kan levere. Så om systemet ditt trekker 450W vil nok trekke mer enn en på 1000W.

 

Men!

 

Når systemet idler - og bruker < 100W er det nok motsatt.

 

Hver psu har hver sin effektivitetskurve. Eksempel:

450W-efficiency.jpg

Her skiller det vanligvis ikke så mye (klassifiseringen av psu har ulike krav til effektiviteten ved forskjellige % trekk "system load"). Si du har et system som trekker 450W. Da trenger ikke trekket fra veggen variere særlig mer enn 12-15W. Ingenting å bry seg med spør du meg.

 

Men ikke la psuen din konstant jobbe over 90%. Det er greit å ha noe å gå på.

 

Det finnes også psuer som går i "fanless mode" når temperaturen er lav nok og den trekker under 50%. Kjekt om du vil ha bort all visftestøy :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå spør jeg bare fordi jeg er uvitende. Tidligere var det alltid tull når man byttet fra nVidia til Radeon.

 

Er det fortsatt slik at det er greit med den reinstall av Windows når man bytter mellom dem, eller holder det å avinstallere driverne?

 

Det er kanskje ikke største problemet for oss som gjør dette maks 1 gang i året - da stort sett alle jeg kjenner har spill installert på egen partisjon, men på en testbenk er det vel hyppigere veksel mellom nVidia og AMD?

Bare å kjøre DDU (Display Driver Uninstaller), så er ikke det noe problem. Rydder vekk alt av de gamle driverene.

 

 

Er det ikke enklere med 2 SSD'er og 2 Windows-lisenser? En SSD for AMD-kortbruk, og en annen for nVidia-kortbruk. Da slipper man vel å veksle så mye på driveren?

Lenke til kommentar

 

Det er en god regel å sjekke effektiviteten til PSUen, flere er merket som 80+ i enten gull sølv eller bronse-kategori, hvor man rett og slett ser hvor mye av oppgitt kapasitet den klarer å levere.

 

Og noen er merket med Platinum eller Titantium.

Lenke til kommentar

 

Tilgi meg om jeg spør dumt men...

 

Gitt at man ellers har identiske komponent i en maskin (som til sammen bruker mindre enn 500W) - vil en 1000W strømforsyning trekker mer strøm enn en 500W strømforsyning?

 

Antakelig litt mer, da strømforskyninger ofte er mer effektive når de har litt last (de er mindre effektive på veldig lite av maks kapasitet, og helt opp mot maks kapasitet), men dette er avhengig av mange faktorer.

 

AtW

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Tilgi meg om jeg spør dumt men...

 

Gitt at man ellers har identiske komponent i en maskin (som til sammen bruker mindre enn 500W) - vil en 1000W strømforsyning trekker mer strøm enn en 500W strømforsyning?

 

Antakelig litt mer, da strømforskyninger ofte er mer effektive når de har litt last (de er mindre effektive på veldig lite av maks kapasitet, og helt opp mot maks kapasitet), men dette er avhengig av mange faktorer.

 

AtW

 

 

 

 

Ville ikke testen blitt mer "rettferdig" om en testet med disse strømforsyningene i stedet?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Noen veldig store skrivefeil inni her var det også i dag :)

Intet Skylake-oppsett er komplett uten den nye generasjonen minne.....Så man må ikke bytte minne? :p

Corsair Vengeance LPX (Prisguide.no) kjører på 2400 MHz med en tilgangstid på 16 ns......ns?? Hvor i alle dager fikk dere tak i slikt?!? Plz gief :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen veldig store skrivefeil inni her var det også i dag :)

Intet Skylake-oppsett er komplett uten den nye generasjonen minne.....Så man må ikke bytte minne? :p

Corsair Vengeance LPX (Prisguide.no) kjører på 2400 MHz med en tilgangstid på 16 ns......ns?? Hvor i alle dager fikk dere tak i slikt?!? Plz gief :D

Kan bruke DDR3 på Skylake, mener jeg. Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

"Vi har som nevnt ettertestet en rekke grafikkort fra både tidligere og nåværende generasjon på den nye testbenken vår. En egen sak om hvilke resultater dette ga kommer før helgen, så følg med!"

 

Hvor ble av den artikkelen? Er in time inn i lørdagen nå :p

Lenke til kommentar

Så et par innspill på testbenken deres :

 

1 Testbenk? Det kan være at dere hadde kunnet spart tid ved å ha 2 testbenker av samme oppsett , veldig kjekt når man skal sammenligne to kort og man har identisk oppsett på begge testbenkene... Spesielt siden det da kan være enklere om man skal teste Amd mot Nvidia da man slipper rot med eventuelle rester fra gamle drivere eller andre problemer...

 

2 Gisp, kun 16Gb minne på et 2016 oppsett? og kun 2400 Mhz? Dårlig latency... Meh...
Jeg mener at det kan være litt mer fremtidsrettet å ha 32Gb minne og kanskje 2800 Mhz med brukbar latency. Per dags dato finnes det vel ikke spill som utnytter det alt for mye, men vi er jo tross alt gått over til 64 bit kode for lenge siden og det ser ut som spillene stadig vekk er flinkere til å bruke mer minne...

 

3 En 4TB kjapp lagringsdisk hadde jo også vært noe man burde ha med , da kan man ha langt mer programvare liggende klar for når behovet dukker opp og føre det over til SSD disken om det behøves.

 

4 : Optical drev som greier 12X eller 16x BD for avspilling av 4K video hadde vel også vært på sin plass. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...