Gå til innhold

Et par spørsmål om Z-Wave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor det? Jeg kjøpte en gjeng med

 

Z-Wave, Aeon Labs DSC19103 til 400 kr

Z-Wave, Aeon Labs DSC18104 til 430 kr

Z-Wave TKB TZ67 dimmer til 340 kr

 

Ingen av dem er Z-Wave Plus, men de er billige. Men jeg kan kanskje avbestille hvis jeg er kjapp.

 

Hvis jeg skal ha Plus må det jo bli Fibaro sine som er billigst: https://www.tronika.no/no/lysstyring/846-dimmer-fgd-212.html

 

Er det verdt mellomlegget på 120 kr for Plus?

Endret av Venin
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Jeg kjøpte en gjeng med

 

Z-Wave, Aeon Labs DSC19103 til 400 kr

Z-Wave, Aeon Labs DSC18104 til 430 kr

Z-Wave TKB TZ67 dimmer til 340 kr

 

Ingen av dem er Z-Wave Plus, men de er billige. Men jeg kan kanskje avbestille hvis jeg er kjapp.

 

Hvis jeg skal ha Plus må det jo bli Fibaro sine som er billigst: https://www.tronika.no/no/lysstyring/846-dimmer-fgd-212.html

 

Er det verdt mellomlegget på 120 kr for Plus?

 

Det er et spørsmål om smak og behag, egentlig. Plus gir flere funksjoner, raskere, OTA oppdatering, bedre kompabilitet fremover i tiden som for meg ville veid tungt. Jeg personlig opplever Aeon Labs som et forholdsvis treigt firma å jobbe med, så jeg unngår dem hvis jeg kan.

 

Jeg har veggen fulle av Fibaro-dimmere, versjon 1 og de er ikke Plus. Men skulle jeg kjøpt nå i dag, hadde det vært Z-wave Plus. Hadde det imidlertid vært halv pris, så hadde jeg muligens vurdert det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk. Da fikk jeg stoppet bestillingen. Så tar jeg heller en samlebestilling når jeg finner ut hva jeg kan gjøre med den trippelbryteren. 

 

 

 

Man lærer stadig noe nytt :)

Så fibaroene videresender ikke? 

Nei, batteridrevne enheter videresender ikke signaler. Fordi da måtte de ha lyttet etter trafikk hele tiden, og det spiser batterilevetid til frokost.

 

 

 

Jeg ville heller brukt 100-150 ekstra på en enhet som funker enn å spare pengene for å skape seg irritasjon.

(Uten at jeg har prøvd Philio som du linker til over).

 

Regner da med at enheten til Philio fungerer, hvis den ikke gjør det skal jeg jo selvsagt ha pengene tilbake.

 

Jeg har den "Philio" modulen (som egentlig sannsynligvis er laget av Popp & Co) som dimmer, og den fungerer ypperlig. Bedre enn andre plugin-dimmere på markedet i dag.

 

Jeg har dog ikke prøvd appliance-modulen.

 

 

Hvilken Philio var det du hadde og hvor kjøpte du den fra? Den jeg lenket kan vel ikke dimmes. https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/philio-plug-in-outlet-w-energy-meter/228475.11209/

Lenke til kommentar

Tråden har blitt så lang nå, så jeg tillater meg en liten recap:

 

Jeg har en trippelbryter som styrer en taklampe (plafond), en hengelampe og en lampe over vasken med gammelt T8 lysrør. Jeg vil gjerne kunne dimme lampene i taket, men bare skru av og på lysrøret. Tilleggsinfo: Rett på den andre siden av veggen av trippelbryteren er det koblingsboks med en enkeltbryter. 

  1. Har jeg rett i at når man bruker fjærer på brytere, så står de alltid "påslått", og at det er derfor mikromodulen kan styre om lampen skal lyse eller ikke? I så fall er det vel det samme om mikromodulen ligger i koblingsboksen bak bryter eller i koblingsboks bak lampe?
  2. Hvis jeg har forstått det riktig i punkt 1, kan jeg ikke da bare ha mikromoduler bak hver av de tre enhetene og én fjær på hver bryter på trippelbryteren? 

Det er sikkert noe grunnleggende jeg har misforstått her.  :blush:

Lenke til kommentar

1. Teknisk sett er de alltid "av", men samma det. Prinsippet blir det samme, og du har forstått problemstillingen. Det er micromodulene som styrer selve lyset. Og i utgangspunktet skal du ha en modul pr kilde (unntaket er Fibaro sin 2x1,5kW modul).

 

2. Ja. Men hver trippelbryter må være koblet til noe. HVA den fysiske bryteren skal være koblet til er spørsmålet.

Lenke til kommentar

2. Ja. Men hver trippelbryter må være koblet til noe. HVA den fysiske bryteren skal være koblet til er spørsmålet.

 

Bryterne styrer jo hvert sitt lys i dag, så jeg trodde et øyeblikk at det da var nok. Men det blir kanskje ikke det samme når de skal styre hver sin mikromodul? 

Lenke til kommentar

Se koblingsskjema (f.eks i manualen FGD-212) :

ACqi7P9.png

 

Som du ser er bryteren koblet til modulen, og kun modulen. Det er en utfordring du må løse. Det kan trekkes nye ledninger hvis det er plass til det. Fibaro har mulighet til å koble til to brytere. Den ene vil styre lyset dimmeren er koblet til, den andre kan brukes til å styre en annen, ekstern micromodul (f.eks. montert i en takboks). Qubino kan dimme en lyskilde, og kontrollere 2(!) andre moduler (men kun av/på, ikke dimming slik Fibaro kan).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Da bør det vel gå an å be elektriker flytte hengelampa over til koblingsboksen på motsatt side av veggen og ha en Qubino-modul som dimmer taklampa, men bare skrur av og på lysrøret? Så blir enkeltbryteren og trippelbryteren gjort om til to dobbeltbrytere.

 

Bør mikromodulen bak lysrøret være Qubino også eller spiller ikke det noen rolle?

Lenke til kommentar

Bør mikromodulen bak lysrøret være Qubino også eller spiller ikke det noen rolle?

I utgangspunktet spiller det ingen rolle.

 

Men mikromoduler og lysstoffrør har vært prøvd før, uten veldig stort hell. Reléene tåler ikke påkjenningen å starte et lysstoffrør i lengden, det er anbefalt å bruke et ekstern relé. Men da til en vesentlig høyere pris. Hvis du har lett etter en unnskyldning til bli kvitt rørene, så har du det nå... ;)

Lenke til kommentar

Den gamle FGS-211 med 3 kW er vel utgått og erstattes av FGS-212 som støtter 2,5 kW?

 

Det som skal styres er et gammel T8-lysrør på kanskje 17 W og et nyere T5-lysrør på kanskje 15 W. Jeg tipper litt på antall watt, men jeg kan sjekke når jeg kommer hjem.

 

Hvis jeg kan bruke disse likevel, tror jeg jeg skal be en elektriker om å montere en stikkontakt og montere støpsel på den med T8-lysrør. Så har begge to frittstående støpsel, og så kan mikromodulen puttes bak den nye stikkontakten. Jeg hadde egentlig tenkt å ha mikromodulen bak T8-lysrøret, men det var visst ikke en koblingsboks der i det hele tatt. http://bildr.no/image/S0Z5WWlX.jpeg 

 

EDIT: Det gamle T8-lysrøret er 18 W og det nyere T5 er 13 W.

Endret av Venin
Lenke til kommentar

Om du har bare ETT lysrør og bruker en Fibaro 3kW så burde det gå greit.

 

Problemene kommer når det blir mange lysrør.

Ser jeg glemte å sitere svaret ditt. Noen formening om oppsettet med de to forskjellige lysstoffrørene (forrige post)?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager om jeg ikke svarer så raskt som forventet men som det står i signaturen min så er jeg mest på www.hjemmeautomasjon.no om dagen.

 

 

Du må høre med elektrikeren din hvor han kan (= er villig) til å installere Fibaroen.

Husk at selve lysrørarmaturen også er en mulig plass for den.

 

Hva slags lysrør du blander sammen spiller liten rolle da releet ikke ser noe forskjell på sånt.

(Bare ikke startstrømmen blir for stor som vi har nevnt før)

Lenke til kommentar

Beklager om jeg ikke svarer så raskt som forventet men som det står i signaturen min så er jeg mest på www.hjemmeautomasjon.no om dagen.

 

 

Du må høre med elektrikeren din hvor han kan (= er villig) til å installere Fibaroen.

Husk at selve lysrørarmaturen også er en mulig plass for den.

 

Hva slags lysrør du blander sammen spiller liten rolle da releet ikke ser noe forskjell på sånt.

(Bare ikke startstrømmen blir for stor som vi har nevnt før)

Takk for svar. Er det sannsynlig at startstrømmen kan være for stor med de to lysrørene på 18W og 13W på en Fibaro FGS-212 2,5 kW? 

 

Jeg får opprette neste tråd på hjemmeautomasjon.no.  :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...