Redaksjonen. Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 Det vil ta tid, men elbilens drivlinje får samme energitetthet som bensinbilen innen 30 år.Rapport: Elbiler vil ha samme rekkevidde som bensinbiler innen 30 år 1
mathiash98 Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 Linken til rapporten linker til en wikipedia om energitetthet ikke rapporten. Må ellers si at jeg ikke forstod poenget med denne rapporten.... Håper virkelig ikke disse "forskerne" har fått mye penger for rapporten, da det ikke hjelper serlig på utviklingen at noen sitter å synser om hvor langt selskaper og teknologi vil komme basert på tanker om at ting vil "automatisk" forbedre seg etter en viss tid. 1
Yngvar Monstad Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 Vel, det var tre minutter jeg aldri får tilbake 1
Gjest Bruker-245639 Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 Overskriften er missvisende. Med samme energitetthet vil jo elbilene gå betydelig mye lenger enn fossilbilene.
Salvesen. Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 Overskriften er missvisende. Med samme energitetthet vil jo elbilene gå betydelig mye lenger enn fossilbilene. Helt enig, overskriften er laget for klikk og grusomme flauser i kommentarfeltene. 5
FrihetensRegn Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 Jeg får 1000 km på en dieseltank i dag, sikkert mer enn dobbelt så mye om 30 år. 1
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 (endret) Bensinbilfabrikantene har lovt 500 kg bensintanker primo 2017. Med same farten vil dei klare 1000 kilos tanker før 2020! Endret 9. mai 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV
Knut Bråtane Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 I mange år har bilbransjen prøvd å innbille oss at bilene, spesielt dieselbiler blir mer effektive for hvert år. Det har ikke skjedd. Nesten hele reduksjonen i CO2-utslippene kommer av at fabrikantene også produserer El-biler. De defineres som å ha null utslipp. Da blir gjennomsnittet for fossilbilene + El-bilene lavere og lavere etter hvert som andelen El-biler vokser. Smart - ikke sant. :-) 3
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 I mange år har bilbransjen prøvd å innbille oss at bilene, spesielt dieselbiler blir mer effektive for hvert år. Det har ikke skjedd. Nesten hele reduksjonen i CO2-utslippene kommer av at fabrikantene også produserer El-biler. De defineres som å ha null utslipp. Da blir gjennomsnittet for fossilbilene + El-bilene lavere og lavere etter hvert som andelen El-biler vokser. Smart - ikke sant. :-) Her er ei deil komentara, les og memorer:http://www.tu.no/artikler/rapport-biodiesel-er-nesten-dobbelt-sa-skadelig-for-klima-som-fossil-diesel/347025
zeebra Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Det vil ta tid, men elbilens drivlinje får samme energitetthet som bensinbilen innen 30 år. Rapport: Elbiler vil ha samme rekkevidde som bensinbiler innen 30 år Og hydrogen har energitetthet på rundt 120-150 Mj/kg. Glem heller ikke at batterivekt som legges til på en batteribil kompenseres med mindre vekt i mekaniske deler for drivverket.
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Det vil ta tid, men elbilens drivlinje får samme energitetthet som bensinbilen innen 30 år. Rapport: Elbiler vil ha samme rekkevidde som bensinbiler innen 30 år Og hydrogen har energitetthet på rundt 120-150 Mj/kg. Glem heller ikke at batterivekt som legges til på en batteribil kompenseres med mindre vekt i mekaniske deler for drivverket. Mener Du med dette å si at med den doblede effekt som nu er forespeilet vil man sitte på et batteri å kjøre ?
Espen Hugaas Andersen Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Mener Du med dette å si at med den doblede effekt som nu er forespeilet vil man sitte på et batteri å kjøre ?Elbilene vil ha mer batterier enn fossilbiler har drivstofftank. På elbilene vil man bytte ut kanskje 200 kg med girkasse, eksosanlegg, fossilmotor og alt mulig annet med batterier, slik at totalvekten på elbilen kontra fossilbilen kan være uendret samtidig som bilen har batteri på 250 kg. Innen 30 år kan disse 250 kg være tilstrekkelig til et batteri på 200 kWh, noe som med et forbruk på 225 Wh/km utgjør 890 km rekkevidde. Da har elbil og fossilbil samme vekt og ca samme rekkevidde. Det er stort sett dette artikkelen forklarer. 5
ROYO2POH Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Overskriften er fullstendig tull. Jeg har nå en mitsubishi outlander som går max 500 km (50 mil), hvis jeg hadde hatt en Tesla, ville den også har gått 500 km (50 mil). Innen 10 år har e-biler i hvert fall samme rekkevidde en bensinbiler, men uansett, hvorfor er det egentlig så viktig at en bil må ha en voldsom lang rekkevidde. Er 1000 km eller 100 mil ikke mer en nok? Innen 10 år kan du kjøpe e-biler som har dette. 1
Frobe Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Jeg vil sjelden trenge mer enn 25 mil rekkevidde på en oppladning, eneste unntaket er langturer da man gjerne kjører over 50 mil om dagen. Halverer man batterivekten får man en lettere elbil, dette vil være viktigere enn ekstrem rekkevidde for folk flest. 2
Viggo Stenbekk Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Jeg får 1000 km på en dieseltank i dag, sikkert mer enn dobbelt så mye om 30 år. Sikkert. Imidlertid vedder jeg en palle øl på at dieselbilen er forbudt om 30 år. 1
Salvesen. Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Jeg får 1000 km på en dieseltank i dag, sikkert mer enn dobbelt så mye om 30 år. Med en dobbelt så stor tank, ja. Uten, nei. 1
hill1962 Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Om 20 år er forbrenningsmotoren historie: http://www.tu.no/artikler/stempelmotoren-har-ingen-fremtid/347010
_Nils_ Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Jeg får 1000 km på en dieseltank i dag, sikkert mer enn dobbelt så mye om 30 år. Bare å doble størrelsen på en tank det.... 1
FrihetensRegn Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Jeg får 1000 km på en dieseltank i dag, sikkert mer enn dobbelt så mye om 30 år.Sikkert. Imidlertid vedder jeg en palle øl på at dieselbilen er forbudt om 30 år. Det blir litt problematisk med utrykningskjøretøy: "Hjerteinfarkt? Ja vi kommer om et par timer, må bare lade batteriet først." Jeg får 1000 km på en dieseltank i dag, sikkert mer enn dobbelt så mye om 30 år. Med en dobbelt så stor tank, ja. Uten, nei. Den bilen jeg har nå har mer hk og dreiemoment enn den forrige jeg hadde. Selv om det bare var 10 års forskjell, så bruker den nye bilen halvparten så mye drivstoff som den gamle. Om ti år til ser jeg for meg å ha en Golf R med 400 hk fra en 2L motor som bruker mye mindre drivstoff enn den forrige med mindre hk. Uten elmotor. Jeg får 1000 km på en dieseltank i dag, sikkert mer enn dobbelt så mye om 30 år. Bare å doble størrelsen på en tank det.... Da får jeg fire ganger så lang rekkevidde. Derimot har ikke de fleste småbiler plass til en 120l drivstofftank uansett. Så jeg tar godt en dobling bare ut i fra forbruksforbedringen. Så lenge jeg slipper elbil der det tar evigheter å lade opp (det tar meg 3 minutt å fylle dieseltanken) så er jeg egentlig ganske uinteressert i forbruket. Jeg vurderer faktisk å gå til innkjøp av en veteranbil, helst en gammel amerikaner med stor V8er. F.eks. denne Mustangen med 7l motor som lett sluker en liter eller to bensin på mila, om man kjører fint. Jeg kunne derimot ikke brydd meg mindre om drivstofforbruket, det er helt andre ting som er interessant, som f.eks. hvor god gromlyd og brølet fra en V8er som tar en burnout. Men det skjønner ikke elbil menigheten seg på, er ikke mye bilsjel i slike folk.
Salvesen. Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 . Det blir litt problematisk med utrykningskjøretøy: "Hjerteinfarkt? Ja vi kommer om et par timer, må bare lade batteriet først." hydrogen, bedre kjemi som lader fortere osv. En er ikke avhengig av det fossile på den tiden, det er det lite som tyder på. Den bilen jeg har nå har mer hk og dreiemoment enn den forrige jeg hadde. Selv om det bare var 10 års forskjell, så bruker den nye bilen halvparten så mye drivstoff som den gamle. Om ti år til ser jeg for meg å ha en Golf R med 400 hk fra en 2L motor som bruker mye mindre drivstoff enn den forrige med mindre hk. Uten elmotor. En kan tro mye, men det er alltid begrensninger: http://physics.stackexchange.com/questions/98966/maximum-theoretical-efficiency-of-internal-combustion-engine Godt mulig din motor er veldig ineffektiv og fortsatt har forbedringspotensiale. Men at de blir særlig effektive er dessverre ikke mulig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå