Gå til innhold

Lærling som elektriker.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg synes å jobbe som elektriker virker fristende. 

Det som bekymrer meg litt, er at mange av de kjenner innen yrke sier at å bli lærling er vanskelig. Få plasser som tar inn lærlinger i Sør-øst norge osv.  Derfor lurer jeg på om noen her som kan litt om jobbmarkedet har noe innblikk. Eventuelt noen som har vært lærling i det siste. Både svakstrøm og sterkstrøm intereserer meg. 

 

 

Takk 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er generelt enkelt å få læreplass hvis du har greie karakterer (trenger ikke 6), lite eller ingen fravær, fungerer normalt sammen med andre mennesker og er litt aktiv i søknadsprosessen. Skolene her i Nordland (tror de har det i alle fylker) bruker å ha perioder der elevene blir utplassert i bedrifter. Det er den absolutt beste og enkleste måten å få lærlingeplass på, se på det som en slags prøvetid før læretiden. 

 

Hvordan arbeidsmarkedet/lærlingsmulighetene er i sør-øst kan jeg dessverre ikke svare på.

Lenke til kommentar

Hvis det er en ting jeg vil fraråde, så er det å bli service- eller prosjektelektriker. For det første er det enormt ensformig og fysisk arbeid som over tid vil gå utover kroppen din, men det er også svært lite rom for å oppnå noen form for karrierestige. Man har de årlige lønnsforhøyelsene, som er minimale.

 

Det er sikkert arbeide. Mennesker vil alltid trenge nye bygg og service på anlegg, men det er også en bransje med høy utskiftningsrate på personell. Jeg vil tro at rundt 40-50% av de jeg gikk på Elektro med, arbeider i andre felt nå. Meg inkludert.

Lenke til kommentar

Det er generelt enkelt å få læreplass hvis du har greie karakterer (trenger ikke 6), lite eller ingen fravær, fungerer normalt sammen med andre mennesker og er litt aktiv i søknadsprosessen. Skolene her i Nordland (tror de har det i alle fylker) bruker å ha perioder der elevene blir utplassert i bedrifter. Det er den absolutt beste og enkleste måten å få lærlingeplass på, se på det som en slags prøvetid før læretiden. 

 

Hvordan arbeidsmarkedet/lærlingsmulighetene er i sør-øst kan jeg dessverre ikke svare på.

Skal se litt videre på utplassering. Takker.

 

 

Hvis det er en ting jeg vil fraråde, så er det å bli service- eller prosjektelektriker. For det første er det enormt ensformig og fysisk arbeid som over tid vil gå utover kroppen din, men det er også svært lite rom for å oppnå noen form for karrierestige. Man har de årlige lønnsforhøyelsene, som er minimale.

 

Det er sikkert arbeide. Mennesker vil alltid trenge nye bygg og service på anlegg, men det er også en bransje med høy utskiftningsrate på personell. Jeg vil tro at rundt 40-50% av de jeg gikk på Elektro med, arbeider i andre felt nå. Meg inkludert.

Så du sier rett og slett at jeg ikke burde sikte for elektriker? Hvilke felt bytter folk til, og hva ville du fortalt deg selv før du startet elektro, om du kunne? 

Hva med å fortsette videre utdanning via fagbrev til elektroingeniør 

 

Endret av Robert331
Lenke til kommentar

Du må i hvert fall følge magefølelsen. Ikke velg yrkesvei for noe annet enn det du faktisk har lyst til og liker å drive med. Ikke hør på andre, men velg et felt hvor du tenker at du kanskje kan arbeide med noe som interesserer deg.

 

Elektroingeniører gjør stort sett akkurat det samme som elektrikere. Vel, enten det, eller så sitter de på kontor og gjør befarings- og kontrollarbeid.

Lenke til kommentar

Elektroingeniører gjør stort sett akkurat det samme som elektrikere.

Nei, det gjør de ikke.

 

Men det er forsåvidt sant at elektrikeryrket kan være litt ensidig når man driver med bygg og bolig.

Industri og skip er mye mer variert og utfordrende.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Vil heller ikke si at elektroingeniører gjør akkurat det samme som elektrikkere. Iallefall ikke mange bedrifter som vil betale en ingeniør til å gjøre en elektrikker sin jobb.

 

Om arbeidet er ensformig eller ikke avhenger veldig av firma, oppdag og egen interesse. For eksempel vil man ofte bli satt på de mere spennende oppdragene om man viser interesse og evne til å lære nye ting.

Lenke til kommentar

 

Elektroingeniører gjør stort sett akkurat det samme som elektrikere.

Nei, det gjør de ikke.

 

Men det er forsåvidt sant at elektrikeryrket kan være litt ensidig når man driver med bygg og bolig.

Industri og skip er mye mer variert og utfordrende.

 

Jeg tror det meste man driver med blir ensformig etter hvert. At industri og skip er svært annerledes fra service, er nok sant til en viss grad.

 

 

Elektroingeniører gjør stort sett akkurat det samme som elektrikere. Vel, enten det, eller så sitter de på kontor og gjør befarings- og kontrollarbeid.

 

 

Dette stiller jeg meg også svært uenig til.

Get your facts straight.

 

At du er serviceingeniør med reisedager, betyr ikke at det er normen.

Lenke til kommentar

 

 

Elektroingeniører gjør stort sett akkurat det samme som elektrikere.

Nei, det gjør de ikke.

 

Men det er forsåvidt sant at elektrikeryrket kan være litt ensidig når man driver med bygg og bolig.

Industri og skip er mye mer variert og utfordrende.

 

Jeg tror det meste man driver med blir ensformig etter hvert. At industri og skip er svært annerledes fra service, er nok sant til en viss grad.

 

 

Elektroingeniører gjør stort sett akkurat det samme som elektrikere. Vel, enten det, eller så sitter de på kontor og gjør befarings- og kontrollarbeid.

 

 

Dette stiller jeg meg også svært uenig til.

Get your facts straight.

 

At du er serviceingeniør med reisedager, betyr ikke at det er normen.

 

 

 

Det har jeg heller ikke påstått. Faktisk vil jeg si at det er den motsatte ytterkanten av hva du har skissert.

Poenget mitt er at det er et HAV av ulike elektroingeniørjobber i market, og de aller aller fleste er svært ulike de installatør-aktige jobbene hvor man kun sitter og regner i FEBDOK og besøker anlegg for å se om kabelgatene er i vater.

 

En annen ting du ikke nevner i svartmalingen din er at erfaring som elektriker er svært ettertraktet blant de som søker elektroingeniører. I tillegg er selvsagt erfaringen verdifull for en selv og fungerer som god faglig tyngde i bånn av en ingeniørutdannelse.

Lenke til kommentar

 

Elektroingeniører gjør stort sett akkurat det samme som elektrikere. Vel, enten det, eller så sitter de på kontor og gjør befarings- og kontrollarbeid.

 

Dette stiller jeg meg også svært uenig til.

Get your facts straight.

+2, det er vell noe av det rareste jeg har sett.

Lenke til kommentar

Jeg prøver verken å svartmale elektroyrket eller snakke noens jobb ned. Hele poenget med mitt svar, er at man skal tenke seg om to ganger før man velger hvilken videre utdanning man tar. Jeg hadde en kurant tid som lærling jeg. Noen ganger var det morsomt, andre ganger tøft. Men man lærer mye om seg selv. 

 

Det er dog svært sjelden jeg vil anbefale håndverkeryrket. 

Lenke til kommentar

Jeg gikk elektro når jeg gikk på videregående, og så tok jeg allmenn påbygging og gjorde litt andre ting etter det. 

Endte opp med å ta et fagbrev i noe som heter kjemisk-teknisk industri, og har jobbet med produksjon/prosess i hovedsak, samt en liten periode i nordsjøen. 

 

I januar i år begynte jeg som hjelpearbeider i en elektrobedrift, og planen nå er å få tatt dette fagbrevet også. 

Grunnen til at jeg vil ha dette fagbrevet, er at det er så allsidig, det er så mye man kan gjøre med det, og man kan få jobb praktisk talt hvor enn det måtte være. Jeg har et par kompiser som jobber som elektrikere i industri/anleggsbransjen, og de jobber turnus (omlag 2 uker på, 2 av) og tjener jævlig bra. Det er dette jeg også har lyst å gjøre når jeg får fagbrevet, da jeg liker å jobbe turnus. Enten det, eller å komme meg ut i nordsjøen igjen, om oppturen noensinne kommer. 

 

Til trådstarter vil jeg si go for it. Jeg angret i mange år på at jeg ikke tok læretiden og fagbrevet den gang, men nå er jeg 30, så det er tydeligvis aldri for seint :p

Lenke til kommentar

Jeg prøver verken å svartmale elektroyrket eller snakke noens jobb ned. Hele poenget med mitt svar, er at man skal tenke seg om to ganger før man velger hvilken videre utdanning man tar. Jeg hadde en kurant tid som lærling jeg. Noen ganger var det morsomt, andre ganger tøft. Men man lærer mye om seg selv.

 

Det er dog svært sjelden jeg vil anbefale håndverkeryrket.

Veldig enig i dette!

Lenke til kommentar

Det er dog svært sjelden jeg vil anbefale håndverkeryrket.

Kvifor det? Eg anbefalar å velje det ein er interessert i og har lyst å jobbe med på lang sikt. Dersom det er elektrikar, tømrar eller murar, så vel ein det. Handtverkaryrker er ofte ein retning som gjev gode moglegheiter for jobb.

 

Mange handtverkaryrker kan ein i tillegg byggje vidare på. For ein elektrikar er ingeniør eit vanleg val; elkraft, instrumentering, automatisering osv. Og dei gjer ikkje same jobb som elektrikaren. Eg har fagbrev som elektrikar, bachelor i elkraft og mange bekjente med lik utdanning. Dei som har tatt ingeniørjobbar har andre oppgåver enn elektrikarane. Veldig grovt sagt er det meir kontorarbeid for ein ingeniør. Planlegging, dimensjonering, prosjektering, overordna styring. Du har sjølvsagt serviceingeniørar òg, som gjerne er spesialistert innan det dei jobbar med.

Lenke til kommentar

Jeg gikk elektro når jeg gikk på videregående, og så tok jeg allmenn påbygging og gjorde litt andre ting etter det. 

Endte opp med å ta et fagbrev i noe som heter kjemisk-teknisk industri, og har jobbet med produksjon/prosess i hovedsak, samt en liten periode i nordsjøen. 

 

 Høres interessant ut. Hva er det du egentlig gjør innen dette? 

 

 

Takker for svar alle sammen. Om flere har noe mer å si så må dere gjerne si det :) 

Lenke til kommentar

Interessant og interessant.. når du jobber med produksjon og prosess, så betyr det som regel i praksis at du jobber på en fabrikk som produserer et produkt eller flere. I mitt tilfelle har jeg jobbet på solcellefabrikk, resirkuleringsanlegg og en fabrikk hvor vi produserte et stoff som heter chitosan, noe som brukes i hovedsaklig kosmetikk. Jobben er grei nok, men du gjør det samme hver eneste dag, så du kan ikke være redd for rutinepreget arbeid. I tillegg må du i de aller fleste tilfeller regne med å jobbe skift til alle døgnets tider, hele året gjennom (inkludert helligdager). 

 

Nordsjøen var derimot veldig interessant, men det er kanskje fordi jeg er over gjennomsnittet interessert i oljeindustrien, og har tatt en rekke kurs rettet mot dette feltet. 

 

Om du går for fagbrev som elektriker så har du et mye mer allsidig fagbrev, og en mer variert arbeidsdag enn kjemisk-teknisk industri, eller produksjonsteknikk som det visstnok heter nå. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis det er en ting jeg vil fraråde, så er det å bli service- eller prosjektelektriker. For det første er det enormt ensformig og fysisk arbeid som over tid vil gå utover kroppen din, men det er også svært lite rom for å oppnå noen form for karrierestige. Man har de årlige lønnsforhøyelsene, som er minimale.

 

Det er sikkert arbeide. Mennesker vil alltid trenge nye bygg og service på anlegg, men det er også en bransje med høy utskiftningsrate på personell. Jeg vil tro at rundt 40-50% av de jeg gikk på Elektro med, arbeider i andre felt nå. Meg inkludert.

 

Hvilke andre typer elektrikere finnes? :p Og ja, slitasjeskader må man regne med i denne karrieren, selv om det er blitt mer fokus på det. Nakke og skuldre spesielt, knær også. Men jeg vil da påstå at det finnes mange veier å gå med en elektrobakgrunn, betydelig flere åpenbare veier enn f.eks. tømrere/rørleggere/blikkenslagere.

Lenke til kommentar

Vil heller ikke si at elektroingeniører gjør akkurat det samme som elektrikkere. Iallefall ikke mange bedrifter som vil betale en ingeniør til å gjøre en elektrikker sin jobb.

Når lønna er så lik som den er i dag så skal du ikke se bort i fra det.

Jeg hadde mer pr år som elektriker i 2010 enn startlønn til mange ingeniører i dag. (Grunnlønn altså)

Lenke til kommentar

Elektroingeniører gjør stort sett akkurat det samme som elektrikere. Vel, enten det, eller så sitter de på kontor og gjør befarings- og kontrollarbeid.

Serviceingeniører gjør mer eller mindre samme jobben som en elektriker ja.

Men utover det så er det som du sier befaring, kontrollarbeid og prosjektledelse.  Men mange elektrikere som også gjør dette uten å ha noen ingeniørbakgrunn.

 

 

 

Skal jeg komme med et veldig godt råd til TS,  så er det å ta fagbrevet innenfor elektro, gjerne gruppe L, og så gå videre 2 år på fagskolen etterpå. (Alternativt få med seg 5 år som montør først for deretter å gå opp til installatørprøven)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...