Gå til innhold

Lærling som elektriker.


Anbefalte innlegg

Det finnes jo flere retninger innen elektro en kan bli lærling i og etter endt læretid få et fagbrev.

 

Selv jobber jeg som energimontør (Gr. A), og vi har svært varierte både arb.dager og arb.oppdrag.

De fleste energimontører jobber i en eller form med Infrastruktur, det være seg nybygg (kabelanlegg og/eller linjer) og/eller vedlikehold/utbygging av eksisterende strømnett.

Feilretting er også en stor del av våre arb.oppdrag.

 

Mange har også en vakt-ordning for nettselskpene.

 

 

Jeg stortrives med dette (begynte som lærling i 1987), og kunne ikke tenke meg noe annet.

Mye variasjon og det er svært få like arb.dager.

 

For enkelte kan det sikkert være en ulempe med at det meste av hva en jobber med skjer utendørs i all slags vær, vind og temperatur. Men med klærne vi har i dag, så handler det mer om hva en er motivert til å gjøre, enn at det skal være et problem.

 

Her kan en jo etter endt læretid og fagbrev, gå videre med teknisk fagskole og evt. utdanne seg videre til Ingeniør etter det.

 

De beste Ingeniørene er etter min mening de som har et fagbrev i bunnen, for de vet/kan faktisk noe om faget, praktisk arbeid og hvordan praktiske utfordringer skal/kan løses. Det er det altfor mange som ikke kan noe om i det hele tatt, for teori og praksis er ofte to helt forskjellige ting.......

I vårt fag, så er en Ingeniør/planlegger nesten ‹‹ubrukelig›› når han kommer rett fra skolen, selv om det selvfølgelig ikke gjelder alle.

Slik vil det sikkert også være i andre fag, men det har jeg ikke erfaring med selv........

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...