Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper av bil prøver å trekke seg, hevder av avtale ikke er inngått (vedl SMS)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg sliter litt med en kjøper som prøver å trekke seg fra det jeg mener er en inngått avtale om kjøp av bil til 100 000 kr.

 

Vedlagt er SMS-utskrift.

 

Her er hovedtrekkene:

 

 

[innledende samtaler var tatt muntlig, så fortsatte på SMS senere på kvelden]

 

Selger: Ser at identisk Mazda selges på Finn for 129000. (Stasjonsvogn gått 98k km, 2007-modell, bose-pakke etc)1

Kjøper: Oh! Kanskje

Selger: 110?

Kjøper: For din?

Selger: Ja?

Kjøper: Heter den Mazda6?

Selger: Ja

Kjøper: Bensin?

Selger: Myoshi et eller annet (jubileumsmodell med masse ekstra inkl bose). Bensin, 1.8 l

Kjøper: *går i tenkeboksen*

 

[neste morgen, altså i dag. Vi begynte samtalen med noen møbler som jeg skal selge/gi vekk ifbm flytting]

 

Selger: forøvrig så er både skjenken og bordet til salgs

Kjøper: Så jeg fikk den ikke ?

Selger: hadde jeg lovet deg det?

Kjøper: Mer eller mindre

Selger: hm… vel… lovt er lovt

Kjøper: Snilt av deg

Selger: skjenken da.

Kjøper: Quanta costa?

Selger: kan følge med bilen f.eks ?

Kjøper: 100000 for begge deler?

Selger: da tar du omreg. (3500 ca)

Kjøper: Ok. Skal få snakket med bankdama og høre hva de sier der :)

Selger: flott

 

[Her mener jeg at avtale om salg er inngått]

 

[litt senere på dagen]

 

Kjøper: Btw: Funnet en shitload med Mazda6 på finn med samme kilometerstand og årsmodell fra 70k og oppover. Du kan jo se litt selv, og se om du kan komme med et bedre tilbud?

Selger: Beklager.. Men du kom med et bud som jeg aksepterte. Det er bindende

Kjøper: Nå får du gi deg


Resten av den svært lite konstruktive og saklige samtalen (hovedsaklig fra kjøpers side) er å se i vedleggene.

()Det hører til historien at hun er en bekjent av meg).

 

Hva gjør jeg nå?

 

 

 

1: Link til aktuell bil: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70100494

 

Vedlegg 1: post-226106-0-74400000-1462534549_thumb.png

Vedlegg 2: post-226106-0-76631400-1462534663_thumb.png

 



Anonymous poster hash: 5c0d0...210
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ok. Skal få snakket med bankdama og høre hva de sier der

 

Det her anser ikke jeg som noe bindende 'ja'. Det virker mer som om han må sjekke om han faktisk har råd til kjøpet først. Her har du muligens driti på leggen.

 

edit: Meldingsloggen der har også enormt autistiske aner, skjønner dama godt. hadde ikke svart selv.

Endret av Sampson
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Hun har gitt meg et motbud på 100 000 kroner som jeg aksepterte.

Da er en bindende avtale inngått.

 

Hun gav ingen forbehold om finansiering før dette, og sier i etterkant at hun skal ta kontakt med banken.

 

 

 

Anonymous poster hash: 5c0d0...210

 

 

Du tar feil. Hun spør om 100.000,- er en pris du kan gå med på, så sier hun at hun skal sjekke med banken. Hvis dette er en person du kjenner er det bare enormt kleint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hun har gitt meg et motbud på 100 000 kroner som jeg aksepterte.

Da er en bindende avtale inngått.

 

Hun gav ingen forbehold om finansiering før dette, og sier i etterkant at hun skal ta kontakt med banken.

 

 

 

Anonymous poster hash: 5c0d0...210

 

 

Nei, hun gir bud på 100, du gir motbud(100 + omreg), hun aksepterer med forbehold. Nå kan hun si at banken nektet.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hun har gitt meg et motbud på 100 000 kroner som jeg aksepterte.

Da er en bindende avtale inngått.

 

Hun gav ingen forbehold om finansiering før dette, og sier i etterkant at hun skal ta kontakt med banken.

 

 

 

Anonymous poster hash: 5c0d0...210

 

 

Du tar feil. Hun spør om 100.000,- er en pris du kan gå med på, så sier hun at hun skal sjekke med banken. Hvis dette er en person du kjenner er det bare enormt kleint.

 

 

Det er ikke en person jeg er venn med, for å si det slik.

 

Nå avventer jeg svar fra noen med juridisk utdannelse før jeg slår meg til ro.

 

Anonymous poster hash: 5c0d0...210

Lenke til kommentar

 

 

Hun har gitt meg et motbud på 100 000 kroner som jeg aksepterte.

Da er en bindende avtale inngått.

 

Hun gav ingen forbehold om finansiering før dette, og sier i etterkant at hun skal ta kontakt med banken.

 

 

 

Anonymous poster hash: 5c0d0...210

 

 

Du tar feil. Hun spør om 100.000,- er en pris du kan gå med på, så sier hun at hun skal sjekke med banken. Hvis dette er en person du kjenner er det bare enormt kleint.

 

 

Det er ikke en person jeg er venn med, for å si det slik.

 

Nå avventer jeg svar fra noen med juridisk utdannelse før jeg slår meg til ro.

 

Anonymous poster hash: 5c0d0...210

Lenke til kommentar

Selger: da tar du omreg. (3500 ca)

Kjøper: Ok. Skal få snakket med bankdama og høre hva de sier der :)

 

Her sier han vel ok til å ta omreg, og at han skal sjekke om han kan kjøpe den.

Tolker det som om dere har blitt enige om vilkårene til en avtale, men ikke selve avtalen.

 

Lei en advokat for å se på det for å være helt sikker ;)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Jeg tror du forveksler med budrunde i forbindelse med boligkjøp, der er motbud bindende.

Og hva er grunnlaget ditt for å mene at et motbud akseptert av selger ikke er bindende i forbindelse med bilkjøp?

(altså, hvorfor mener du at bud ved boligkjøp liksom skulle være noe spesielt, noe det ikke er?)

 

(diskusjonen om omregistreringsavgift og hvem som skulle betalt den holdt utenom...)

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på "100!" og "100?". Det første betyr "jeg tar den for 100"/"jeg byr 100 for den", mens det andre betyr "hva med en pris på 100?". Det siste er ikke et tilbud, slik jeg ser det. Hvis ikke, så har du uansett forkastet motbudet ved å kreve at hun tar omregistrering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Personlig ville jeg bare ha droppet saken

 

Jeg vil nå si at det hun sa ikke var bindene. Hun gav utrykk for at hun skulle sjekke med banken først.

 

 

men:

http://www.dinside.no/919486/sms-gjelder-som-bindende-avtale

 

Men i det tilfeller så sier kjøperen at :"Hei. Har kjøpt meg flybillett nå så da blir det vel bilhandel! (...) Ønsker du bankremisse eller skal jeg føre over på konto når jeg kommer?"

 

som jeg vil si selv om den er vag er den sterke bekreftelse enn det hun dama kom med.

 

Så jeg ville nok bare droppe saken. I beste fall kan du kreve kompensasjon dersom du ende opp med å selge den billigere, men jeg er ingen advokat eller jurist.

 

hør med 

http://www.advokatenhjelperdeg.no/

 

 

ellers ville jeg hørt på Mr Brun som postet rett før meg:) Hun hørte bare om det var en pris som kunne vært aktuelt, så skulle hun bare sjekke det opp først før hun kom med et endelig ja. Hun sa ikke ja, hun sa OK jeg skal bare sjekke det opp med banken først.

 

 

 

Edit:

Leste screenshotene.

La saken ligge, du dummer deg bare ut. Dere var fortsatt i en forhandlingspossisjon. Hun måtte sjekke med banken og fant samtidig ut at en får bilen langt billigere andre steder. Er dette en bekjent med felles venner så slår nok dette tilbake på deg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

Jeg tror du forveksler med budrunde i forbindelse med boligkjøp, der er motbud bindende.

 

Og hva er grunnlaget ditt for å mene at et motbud akseptert av selger ikke er bindende i forbindelse med bilkjøp?

(altså, hvorfor mener du at bud ved boligkjøp liksom skulle være noe spesielt, noe det ikke er?)

 

(diskusjonen om omregistreringsavgift og hvem som skulle betalt den holdt utenom...)

Dette var en forhandlingsituasjon, en uformell prisdiskusjon over SMS. Det at kjøper foreslår en pris vil jeg ikke engang definere som et motbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...