Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

For å ta et bilde av ISS må man ifølge google ha minst et 8" teleskop, helst større. De koster fort 20 000 kroner med stativ. (De som linkes til i CaZpeRs video koster 2100 dollar tilsammen, pluss moms, og du ser resultatet.) Og så må du ha et godt kamera. Så man skal nok ha det som primær hobby om man skal bruke slike penger.

 

Ble det forresten noe P900 eller 1000 på deg?

 

Geir :)

Mitt forslag er å finne noen som kan låne/vise deg med eget utstyr. Billigere og du får faktisk observere med egne øyne. Tenke seg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei,jeg har ikke klart å ta bilde,men har sett ISS passere raskt over sysnfeltet i mitt 8" teleskop.

Like klart som det bilde du postet? Jeg vil si dette er et bilde av en modell av ISS. Litt Photoshop redigering og Voila.

Jeg ser jo desse lysende punkt som vandrer over himmelen til tider. Men aldri sett den passere månen. Vil de da eventuelt slutte å være lysende punkt fordi månens lys vil være for blendende?

I så tilfelle skulle jeg ønske å bruke et kamera og fange den på sin ferd over himmelen og se den passere månen og videre.

Og så lurer jeg hvordan de kan være lysende punkt langt etter at kloden har rotert vekk fra solnedgang og mange timer etterpå?

Er det lysbøying atter en gang som er svaret?

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

Nei. Det fungerer på samme måte som å bruke et speil til å se rundt et hjørne med. Ærlig talt, du burde forstå hvordan lys og refleksjon virker nå.

 

Jeg spår at dette vil bli fullstendig misforstått med at han tror du sier at det er et kjempespeil som reflekterer sollyset fra ene siden av jordkloden til den andre for å lyse opp satelitten. ;)

 

Tror du bør presisere litt mer hva du mente til han. :lol:

Lenke til kommentar

Og så lurer jeg hvordan de kan være lysende punkt langt etter at kloden har rotert vekk fra solnedgang og mange timer etterpå?

Er det lysbøying atter en gang som er svaret?

En enkel skisse for å vise hvordan en kan se sattelitter etter solnedgang.Her må en også ta hensyn til sattelittens høyde over jorden.

Når da ISS befinner seg i jordskyggen og passerer foran månen som er opplyst av solen.Vil ISS se ut som en skygge og ikke reflektere sollys.

post-517490-0-13107000-1561013775_thumb.jpg

Endret av Mudmann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En enkel skisse for å vise hvordan en kan se sattelitter etter solnedgang.Her må en også ta hensyn til sattelittens høyde over jorden.

Når da ISS befinner seg i jordskyggen og passerer foran månen som er opplyst av solen.Vil ISS se ut som en skygge og ikke reflektere sollys.

I nøuuu. Men jeg ser da vitterlig desse lysende punkt som beveger seg bevege seg sør for mitt hode og mot sørlig horisont langt etter solen har gått ned.

Lenke til kommentar

I nøuuu. Men jeg ser da vitterlig desse lysende punkt som beveger seg bevege seg sør for mitt hode og mot sørlig horisont langt etter solen har gått ned.

Da har du selvfølgelig tatt med jordens vinkel rundt rotasjonsaksen,årstid og hvor du befinner deg på jorden.

Lenke til kommentar

Glimrende.Kanskje litt vanskelig med fire årstider,uten å tegne inn posisjon for observatør og satelitt.(for noen)

Ser jo ut som satelitten er 5-10,000 kilometer unna. Hvilke satelitter er liksom så langt unna? Husker flere kvelder jeg har sett dem 6-7 ganger på en halvtime langt etter solnedgang. Har prøvd å søke opp folk som filmer dem.

Her er en som filmer mange av dem. Han skriver ikke når på kvelden det er. Iridium satelitter kaller han dem.

Selv tror jeg at de ikke er menneskeskapte, men at de kan «trackes» ved å kalkulere dets hastighet over himmelen og dets retning.

https://youtu.be/SOay0CDx_8Y

Lenke til kommentar

Ser jo ut som satellitten er 5-10,000 kilometer unna. Hvilke satellitter er liksom så langt unna?

Ikke dårlig gjettet. :)

Jeg prøvde å gå for medium avstand (13.000km), såkalt MEO-baner (Medium Earth Orbit) da LEO-baner blir litt for nærme (1000km) for akkurat denne demonstrasjonen.

 

Satellitter i denne høyden er gjerne kommunikasjons-satellitter og GPS-satellitter.

 

GEO-satellitter er eeeeeeenda lengere ute (30.000km++, husker ikke helt nøyaktig i farta).

 

 

Husker flere kvelder jeg har sett dem 6-7 ganger på en halvtime langt etter solnedgang. Har prøvd å søke opp folk som filmer dem.

Jeg husker jeg brukte å sitte ute i gata når jeg var liten (vel, ikke midt i gata, men utenfor huset :p ) og stirre opp når mørket var falt for å se om jeg kunne oppdage noen. :)

Lenke til kommentar

Iridium satelitter kaller han dem.

 

Iridium var/er kommunikasjonssatellitter. De går i lav bane, bare 780 km over jorda, for kunne være innenfor rekkevidde fra små enheter, endog håndheldte. Ingen stor suksess, så de gikk spektakulært konkurs, men ble startet på nytt. I mellomtiden bruker folk flest mobilnettet, så dette er for spesielle behov der slik dekning ikke finnes.

 

GEO-satellitter er eeeeeeenda lengere ute (30.000km++, husker ikke helt nøyaktig i farta).

 

 

35 786 km, om banen er er sirkulær.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ser jo ut som satelitten er 5-10,000 kilometer unna. Hvilke satelitter er liksom så langt unna? Husker flere kvelder jeg har sett dem 6-7 ganger på en halvtime langt etter solnedgang. Har prøvd å søke opp folk som filmer dem.

Her er en som filmer mange av dem. Han skriver ikke når på kvelden det er. Iridium satelitter kaller han dem.

Selv tror jeg at de ikke er menneskeskapte, men at de kan «trackes» ved å kalkulere dets hastighet over himmelen og dets retning.

Du tror ikke de er menneskeskapte.

Hva er det da som går i bane rundt jorden?

Vi kan observere oppskytning av raketter,observere de både optisk og ved radar.sende og motta radiosignaler,gir oss observasjoner over et bredt spekter av det elektromangnetiske felt.

Plassering og baner har en beregnet før satelitten sendes opp.Tv signaler mottas f.eks via parabolantenner som må stilles inn med riktig vinkel.GPS satelitter som til og med må ta hensyn til relativitetsteorien for at signelene skal bli nøyaktige.

Romfergen Columbias endelikt som brenner opp i atmosfæren tilbake til jorden

Ca 500 personer har vært i verdensrommet,ikke en eneste har noengang ymtet om at dette ikke er sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tror ikke de er menneskeskapte.

Hva er det da som går i bane rundt jorden?

Vi kan observere oppskytning av raketter,observere de både optisk og ved radar.sende og motta radiosignaler,gir oss observasjoner over et bredt spekter av det elektromangnetiske felt.

Plassering og baner har en beregnet før satelitten sendes opp.Tv signaler mottas f.eks via parabolantenner som må stilles inn med riktig vinkel.GPS satelitter som til og med må ta hensyn til relativitetsteorien for at signelene skal bli nøyaktige.

Romfergen Columbias endelikt som brenner opp i atmosfæren tilbake til jorden

Ca 500 personer har vært i verdensrommet,ikke en eneste har noengang ymtet om at dette ikke er sant.

Er en gal gal verden ikke sant. Bare å legg merke til på vinterstid hvor langt etter solnedgang du kan se de. Og hvor på himmelen. Jeg husker mange av dem går retning sørvest eller sørøst eller ganske direkte sør.

Noen av dem like sterke refleksjoner som såkalte ISS og desse iridium satelittene er på størrelse med kjøleskap som kan gi fra seg så sterk refleksjon.

Sannheten kommer for en dag. Om vi lever lenge nok til å se åpenbaringene av løgner som er tildekket. I mellomtiden tror jeg på Jesus og mener alle burde gjøre det så man ikke drar i feil retning og lar seg kjøpe av penger og makt og løgner.

Lenke til kommentar

Er en gal gal verden ikke sant. Bare å legg merke til på vinterstid hvor langt etter solnedgang du kan se de. Og hvor på himmelen. Jeg husker mange av dem går retning sørvest eller sørøst eller ganske direkte sør.

Noen av dem like sterke refleksjoner som såkalte ISS og desse iridium satelittene er på størrelse med kjøleskap som kan gi fra seg så sterk refleksjon.

Sannheten kommer for en dag. Om vi lever lenge nok til å se åpenbaringene av løgner som er tildekket. I mellomtiden tror jeg på Jesus og mener alle burde gjøre det så man ikke drar i feil retning og lar seg kjøpe av penger og makt og løgner.

Hva har Jesus med dette å gjøre?

 

Du forstod tydeligvis ikke de forklaringene som ble gitt deg om hvorfor du kan observere satelitter,etter solnedgang.

Iridium satelittene har en svært reflektiv overflate,faktisk nesten som speil.

 

Siden du ikke tror at satelitter er menneskeskapte,hva er det da vi observerer.?

post-517490-0-55449200-1561058622_thumb.jpg

Endret av Mudmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...