Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan jo ikke skje på en flat jord heller med en sol bare 480mils høyde over bakken med en sirkelformet bane liggende litt sør for sahara denne dagen.

I hvertfall på våre breddegrader skulle soloppgangen vært mye lengere mot sør, noe den ikke er.

Jojo. Men da tenker du på problematikken med "vår" matematikk og realitetsorientering. Ikke glem at "de" tviler på matematikk, perspektiv, geometri, lysutbredning og en hel haug andre ting vi andre benytter i vår forståelse av verden.
Lenke til kommentar

Ser Max elegant hoppet over 22. September, så går ut ifra at han ikke er interessert? Jeg skal i allefall sjekke i morgen tidlig.

 

Forresten interessant å se halvmånen her nede, den er opp-ned. Skulle også gjerne sett modellen for dette, da en flat jord ikke kan forklare det

Jeg bor med fjell på østsiden og kysten i vest. Kan ikke se nøyaktig hvor solen står opp her. Men vi tror på en dome også, det kan få lyset til å oppføre seg på en måte vi ikke forstår ennå. Vet ikke om du så denne som omhandler dette siden du ikke kommenterte den. Men poster den igjen for deg.

https://www.youtube.com/shared?ci=M_SkJdGiZ7Q

 

Denne her

https://www.youtube.com/shared?ci=RBK1BjlHmpE

 

Viser deg at solformørkelser kan ses i bue på en flat jord. Men på en klode og merkator kartet ses den i S-form.

 

Om flat jord kan forklare deg opp ned månen? Gå inn i et rom med fire sider. Skriv nord på en siden av taket. Så sør der det skal være og øst og vest. Så tegner du en halvmåne midt på. Gå der har skrevet nord. Så går du der du har skrevet sør. Midt på vil den sikkert se opp ned ut når du ser den stige fra øst.

Lenke til kommentar

Hvis jeg var nødt til å kaste ALLE kjente forklaringer og bevis ut av vinduet for å "forsvare" noe jeg trodde på ville alarmklokker på størrelse med mount everest ha kimt i hodet på meg...

 

Hos de som allerede tror på ting som alarmklokkene ville kimt uavbrutt av er tydeligvis ikke dette er problem... Ei heller å forholde seg så langt unna fakta det er mulig å komme...

 

Er det en tråd som heter "Årets mest ignorante, uærlige og blinde forumdeltager" på sidene til diskusjon.no? I så fall har jeg noen kandidater som helt klart vil vinne i denne tråden....  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Klar himmel, soloppgang direkte øst 90 grader. Kompasset jeg brukte heter Seadrill West Gemini (brua) som er et boreskip i Sør-Atlanteren :)

 

Så da har vi akkurat samme himmelretning fra Norge til Angola. Er ikke det rart, Max og Porcius? Takk per, for at du gjorde dette :)

Men... Var ikke påstanden fra maxRPM at på en globe ville dette ikke skje? Ergo har dere nettopp bevist for ham at vi ikke bor på en globe :confused:

 

Nei, det kan ikke skje på en flat jord, ikke omvendt :)

 

MaxRPM, du kan mase så mye du vil om "oppførselen til lyset", her snakker vi om det faktiske objektet på himmelen, og hvor det var nøyaktig ved soloppgang.

 

Siden du ikke ser soloppgangen i øst, så kan du gjøre nøyaktig det samme i kveld, fordi sola vil gå ned likt på hele jorda også. Så da har du fått utfordringen - sola vil gå ned omtrent akkurat 270 grader vest på hele kloden. Vil du sjekke?

 

EDIT: Jeg jobber nattskift, så jeg får ikke sjekket selv her, men du begynner vel å skjønne at du ikke har noe å fare med her lenger?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

 

Klar himmel, soloppgang direkte øst 90 grader. Kompasset jeg brukte heter Seadrill West Gemini (brua) som er et boreskip i Sør-Atlanteren :)

 

Så da har vi akkurat samme himmelretning fra Norge til Angola. Er ikke det rart, Max og Porcius? Takk per, for at du gjorde dette :)

Men... Var ikke påstanden fra maxRPM at på en globe ville dette ikke skje? Ergo har dere nettopp bevist for ham at vi ikke bor på en globe :confused:

 

Nei, det kan ikke skje på en flat jord, ikke omvendt :)

 

Joda. Jeg vet det. Men man må se på en sak med lytterens begrepsapparat slik at man forstår hva som blir oppfattet. Noe som sjelden er det samme som det som blir sagt.
Lenke til kommentar

 

 

Klar himmel, soloppgang direkte øst 90 grader. Kompasset jeg brukte heter Seadrill West Gemini (brua) som er et boreskip i Sør-Atlanteren :)

 

Så da har vi akkurat samme himmelretning fra Norge til Angola. Er ikke det rart, Max og Porcius? Takk per, for at du gjorde dette :)

Men... Var ikke påstanden fra maxRPM at på en globe ville dette ikke skje? Ergo har dere nettopp bevist for ham at vi ikke bor på en globe :confused:

Nei, det kan ikke skje på en flat jord, ikke omvendt :)

 

MaxRPM, du kan mase så mye du vil om "oppførselen til lyset", her snakker vi om det faktiske objektet på himmelen, og hvor det var nøyaktig ved soloppgang.

 

Siden du ikke ser soloppgangen i øst, så kan du gjøre nøyaktig det samme i kveld, fordi sola vil gå ned likt på hele jorda også. Så da har du fått utfordringen - sola vil gå ned omtrent akkurat 270 grader vest på hele kloden. Vil du sjekke?

 

EDIT: Jeg jobber nattskift, så jeg får ikke sjekket selv her, men du begynner vel å skjønne at du ikke har noe å fare med her lenger?

Vel, globemodellen har meget merkelig "oppførsel av lyset" den også. Den får solen til å lyse i 24 timer ennå helt ned til 100 km sør for jordrotasjonen og den kan få en kar i Tromsø som filmer midnattsolen midt i kameraet i 24 timer selv om den i teorien skal ha litt forskjellig hastighet om man ikke filmer i dødsenter av roteringen som Tromsø ikke er. Man kan se en hot spot av solen om man går høyt opp med en ballong her i Norge selv om hot spotten skal være mye nærmere ekvator på en globe, spørs når på året og dagen det er. Og når solen er ved solnedgang, men over et fjell så kan du se solen reflektere havet nesten rett nedenfor fjellet selv om solen skal være ganske på baksiden av fjellet om solen er 150 millioner kilometer unna og lyser på en globe. Si fra om du er litt svimmel når du kommer tilbake til Norge. For der du er så roterer jorden mye raskere enn her i Norge. En slik hastighetsforskjell må du vel kjenne. Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

 

 

 

Klar himmel, soloppgang direkte øst 90 grader. Kompasset jeg brukte heter Seadrill West Gemini (brua) som er et boreskip i Sør-Atlanteren :)

 

Så da har vi akkurat samme himmelretning fra Norge til Angola. Er ikke det rart, Max og Porcius? Takk per, for at du gjorde dette :)

Men... Var ikke påstanden fra maxRPM at på en globe ville dette ikke skje? Ergo har dere nettopp bevist for ham at vi ikke bor på en globe :confused:
Nei, det kan ikke skje på en flat jord, ikke omvendt :)
Joda. Jeg vet det. Men man må se på en sak med lytterens begrepsapparat slik at man forstår hva som blir oppfattet. Noe som sjelden er det samme som det som blir sagt.
Har du fått kommet hjem igjen og fått debunket karen som filmer fjelltopper i lik høyde? Skal jeg linke den igjen til deg?

 

Og ser du 8 minutter ut i videoen kan du se hvorfor Airy skulle tiltet teleskopet sitt fylt med vann noen grader om det var at jorden roterte. Men han slapp å tilte mer enn når teleskopet ikke var fylt med vann. Det betyr ar lyset som kommer inn, kommer rett inn.

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

Har du fått kommet hjem igjen og fått debunket karen som filmer fjelltopper i lik høyde? Skal jeg linke den igjen til deg?

Jeg så på det, men jeg fant ikke informasjon til å kryssjekke med. Så da må jeg ta hans ord for at det vi ser er det han sier det er. Og det blir for tynt. For du vil vel ikke at jeg bare skal tro på det som blir fortalt meg vel?
Lenke til kommentar

Vel, globemodellen har meget merkelig "oppførsel av lyset" den også. Den får solen til å lyse i 24 timer ennå helt ned til 100 km sør for jordrotasjonen

Mener du med dette at vi har midnattssol andre steder enn kun på polen? I så fall kan de drøye 23 gradene tilt ha noe med det å gjøre. Da 90 minus 23,5 er lik 66,5, betyr det at vi kan se midnattssol helt ned til cirka 66,5 latitude. Full nord/syd omkrets er 40008 km. Delt på 360 ganger 23,5 er 2611,63. Altså, du kan se midnattssol opptil cirka 2600km fra polen. Ikke 100. Det kun fordi jorden har en tilt på 23,5 grader fra sin egen omløpsbane rundt solen.

 

og den kan få en kar i Tromsø som filmer midnattsolen midt i kameraet i 24 timer selv om den i teorien skal ha litt forskjellig hastighet om man ikke filmer i dødsenter av roteringen som Tromsø ikke er.

Eller om man har en sentreringsfunksjon slik selv mobilkameraer har nå. Eller om opptaket ble gjort med å følge solen i stedet for en konstant rotasjon. Eller om variasjonen er så forsvinnende liten at du ikke ser den.

 

Man kan se en hot spot av solen om man går høyt opp med en ballong her i Norge selv om hot spotten skal være mye nærmere ekvator på en globe, spørs når på året og dagen det er.

Er du på dette med hot-spot enda? Hva mener du? Er det en refleksjon av solen du mener?

 

Og når solen er ved solnedgang, men over et fjell så kan du se solen reflektere havet nesten rett nedenfor fjellet selv om solen skal være ganske på baksiden av fjellet om solen er 150 millioner kilometer unna og lyser på en globe. Si fra om du er litt svimmel når du kommer tilbake til Norge. For der du er så roterer jorden mye raskere enn her i Norge. En slik hastighetsforskjell må du vel kjenne.

:huh:
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en gresk filosof som mente at jorda måtte være rund fordi han traff på elefanter på to ulike kontinenter, og dermed trodde han måtte ha reist helt rundt jorda.

 

Jeg må være en av dem som har lest flest bøker om Holocaust. Har lest boka til Sally Perel flere ganger. Når det er ferie og han reiser med trikken gjennom Lodz-ghettoen hver dag, har jeg alltid måttet gråte når han nærmet seg Franziskanskagaten 18 og det gamle familiehjemmet. Han håper å se foreldrene, men det er ingen bevegelser bak de kjente og kjære vinduene. Han vurderer å legge igjen en lapp: "Til familien Perel. Salek lever", men river den til slutt i stykker.

 

Her er en kristen person som skriver om at hver eneste uke er det en konflikt mellom Solar time og Sidereal time. Fordi tida ikke stemmer overens med praksis.

 

 

Oh, by the way, the problem with this is we still have the original problem.   Are our clocks are on the Solar day or Sidereal day?  There is  roughly a 4 minutes difference…they can’t be set on both.   Before our ‘atomic time’ did you ever hear of Big Ben, built in 1859 adjusting 4 minutes a day for Sidereal time.   What about our quartz clocks and the clocks on walls run by batteries- Sidereal or Solar time?   That’s almost 30 minutes every week that all the clocks around the world would be conflicting with each other.

Now let’s get back to the yearly orbit.  If we are on a Solar 24 hour day, we still have our field trip problem above…’high noons’ turn into midnight…not good.     If we are on the Sidereal time, our field trip is fixed because they slowed the day by 4 minutes ish..and after 6 months a 12 hour slowdown shifts the earth back toward facing the sun.   Huge problem NASA! You fixed our field trip but have messed up the entire solar system.   On Sidereal time, after 6 months the earth slows down 12 hours…and after a year…thats right-24 hours… one day.   Now you’re saying there are 364 days a year, not 365 (and a fraction for leap year)…as you say.   It throws everything off!     For all recorded history, you are now saying there have been 364 days a year.  It throws ‘your’ explanation of equinox off,  your time frames for the seasons over the centuries have changed, everything you have calculated in your 365.25 day orbit you will not have to say is a big  mistake.   You ‘say’ you can calculate the spinning earth to a millisecond, send spacecraft to rendezvous with orbiters , calculate the distance to the sun and stars in light years,  but cannot resolve how many minutes are in a day and how many days are in the year.

Maybe it’s time for the world to realize the Biblical explanation of the sun moon and stars.   We are not an insignificant spec of dust in the middle of a no where universe! http://1stloveministry.com/turning-your-world-right-side-up/

Lenke til kommentar

MaxRPM, du svarer ikke på spørsmålet mitt. Hvor mange grader forskjell vil solnedgangen der du er kontra her jeg er være, når vi er på hver vår side av ekvator? I dag? Kommer du til å dra frem kompasset ditt for å sjekke, eller skal du bare svare med mer svada og bortforklaringer?

 

Og vi tar utganspunktet i DIN modell, for å sjekke om den stemmer. Om sola er nå på ekvator så kommer jeg til p se nedgangen i nordvest, mens du ser den i sørvest. Hvis ikke er modellen din feil, og jorda er fremdeles en ball. Tar du utfordringen, eller er du feig?

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

MaxRPM, du svarer ikke på spørsmålet mitt. Hvor mange grader forskjell vil solnedgangen der du er kontra her jeg er være, når vi er på hver vår side av ekvator? I dag? Kommer du til å dra frem kompasset ditt for å sjekke, eller skal du bare svare med mer svada og bortforklaringer?

 

Og vi tar utganspunktet i DIN modell, for å sjekke om den stemmer. Om sola er nå på ekvator så kommer jeg til p se nedgangen i nordvest, mens du ser den i sørvest. Hvis ikke er modellen din feil, og jorda er fremdeles en ball. Tar du utfordringen, eller er du feig?

Det er et godt argument om man tar flat jord kartet til å være helt korrekt og en sol uten dome. Det er vel mange observasjoner gjort iallfall nord for ekvator at solen står opp direkte øst ved jevndøgn. Så jeg har ikke helt grunnlag for å tro flat jord kartet. Det er laget mange kart opp igjennom tidene og de er jo så å si litt utstrekt lavstrekt og bredstrekt så de ikke ligner hverandre. Det jeg har som grunnlag for å tro jorden er flat er at vannet er flatt. Gravitasjon som gjør at vann fester seg til en roterende kule henger lenger ikke på greip. Man kan bruke Canvendish eksperimentet som sier at liten masse vil tiltrekke seg større masse og kaste en liten kule ved siden av en høy bygning. Denne kulen vil falle i lik avstand fra bygningen hele veien og vil ikke nærme seg bygningen fordi den har større masse. Dette er en effekt som bør kunne måles. Men er ikke bevist annet en Cavendish sa det var vellykket. Focaults pendel kan like godt være påvirket av en roterende himmel da solformørkelser får pendelen til å slutte å svinge. Focaults gyroskop detekterte jordens rotasjon. Men dagens gyroskop som er enda mer presise kan ikke.

Vi ser samme side av månen år ut og år inn hvilket betyr den gjør nøyaktig en rotasjon per rotasjon rundt jorden. Så tilfeldig. Og den følger jordens 361 grader per dag rotasjon i tillegg så den aldri avviker fra sitt kalkulerende urverk som den var for antikken som heller regnet en 360 graders rotasjon og solens 360 graders rotasjon. Men i forskjellig hastighet. For ikke å snakke om stjernene. De er alltid i samme avstand fra hverandre år ut og år inn.

Flo og fjære påvirket av månen 400 000 kilometer unna? Ved fjære sjø ville sjøen sluttet å slå inn mot land og heller sette kursen for floen midt ut på havet. Det er rart at Flo og fjære kan være så forskjellig i tid som den er i Stavanger og Oslo om det er månens gravitasjon som gjør dette. Newton selv mente dette var er dårlig argument for gravitasjon.

 

Om sitter i et fly så kan du se horisonten stige opp til ditt øyenivå på begge sider av flyet. På en globe så bør man se mer og mer ned til horisonten. Jeg vil tro det er nok grunnlag til dette så høyt opp som et fly flyr.

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

 

Har du fått kommet hjem igjen og fått debunket karen som filmer fjelltopper i lik høyde? Skal jeg linke den igjen til deg?

Jeg så på det, men jeg fant ikke informasjon til å kryssjekke med. Så da må jeg ta hans ord for at det vi ser er det han sier det er. Og det blir for tynt. For du vil vel ikke at jeg bare skal tro på det som blir fortalt meg vel?

Nei. Så alt du har lært fra NASA om universet kan du kaste i boss og heller gjøre små eksperiment selv man har råd til. Sjekke ut høyder på fjelltopper selv. Gå ut på et vann som har frosset til is som er noen kilometer lang. Legge deg på bakken med en kikkert og se om du kan se noe som er kalkulert til å være under kurven. Ute på kysten kan du se om noe kommer til syne igjen med en kikkert eller godt zoom kamera. Er det en disig dag så blir kanskje havet foran deg forstørret opp så det som er lenger unne kan se ut som det er under kurven. Er det en varm dag så kan det være at enden av horisonten vil oppføre seg som et speil og man vil se fugler der ute flyge magisk inn og ut av syne. Kjøp et gyroskop. Sjekk ut om det virkelig tar lenger tid å fly med jordrotasjonen. Sjekk ut om de virkelig har Schulers tuning koblet til gyroskopet på et fly så det ikke ser ut som flyet flyr vertikalt når det flyr horisontalt når de nærmer seg destinasjon på andre siden av kloden.

Lenke til kommentar

 

 

Om sitter i et fly så kan du se horisonten stige opp til ditt øyenivå på begge sider av flyet. På en globe så bør man se mer og mer ned til horisonten. Jeg vil tro det er nok grunnlag til dette så høyt opp som et fly flyr. 

Hvis du hadde flydd så høyt på en flat jord ville du faktisk kunne sett fra den ene enden til den andre, hvorfor gjør du ikke det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar meg. Er det sant at NASA postet et bilde av Jupiter i 2012 fra Hubble teleskopet og i år postet de et bilde av Jupiter med Nordlys som så ut som kruseduller tegnet av en 2 åring, tatt med satellitten Juno(jewknow). Og skylaget på Jupiter var akkurat samme som bildet fra 2012 bare med nordlyskruseduller på toppen som gjor det annerledes?

Er det sant at det lyset partiet på planeten Pluto ligner på disneyhunden Pluto?

Hvis ja på begge. Vil dere fortsatt tro dem for alt annet?

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle de (NASA) juge om sånt?

 

Nei, de primitive og usannsynlige jesus historiene i bibelen er rett og slett ikke viktige nok til at noen skulle ønske, eller ville, sverte de forestillingene. Det klarer de faktisk best selv...

 

Men si meg, hvorfor kaster du alltid ut alt som ikke støtter dine flat jord fantasier og beholder alt som gjør det? Har bare meg selv å sammenligne med, men jeg ville ALDRI ha gjort det på den måten. Da jeg hørte om kreasjonisme for noen år siden så syntes jeg det var moro og interessant at det hadde dukket opp noe som kunne gi evolusjon et løp for pengene så jeg begynte å sette meg inn i det jeg trodde var beviser, men som ikke var det..

 

Hvorfor gjorde jeg det? Jo, fordi jeg er åpen for alt og sitter ikke å fornekter fakta bare for å "verne" om noe jeg tror, eller ikke tro, på...

 

Men det er det du gjør her, i alt og ett... Du tror at jesus mytene er den bakenforliggende årsaken til at NASA og millioner av mennesker lyver, og evner ikke engang å sette det regnestykket opp mot hverandre og få null.... Jesus betyr ingenting for fem av syv mennesker, du tror jesus betyr alt for syv av syv mennesker.. Du tar feil... Og det er derfor ingenting å lyve om..  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...