Gå til innhold

[Løst] Hvem har vikeplikten her? - Parkeringsområde


ShakurTupac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare parkeringsplass man skal vike fra, men alt som ikke er offentlig vei, og som (nødvendigvis) skal inn på offentlig vei. Privat område (eiendom) vil være likestilt med parkeringsplass, og da gjelder generell høyreregel. På seeiendom virker det som at veien i verste fall ender ved fotgjengerovergang nr. 2 (sør for skiltet), men etter eiendomsgrensene er også den biten av veien inne på privat eiendom. Det gjør uansett ingen forskjell her, siden påkjørselen skjedde lenger nede.

 

 

§ 7.Vikeplikt

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

 

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

 

3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet.

Fører av sporvogn som vil svinge inn i veg med gangfelt, har vikeplikt for gående når fotgjengersignalet lyser grønt.

 

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

 

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.

 

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

 

6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side.

 

Motparten prøver vel å hevde at parkeringsplassen trådstarter kom ut fra er underlagt det generelle området. Offentlig vei (dvs. offentlig eiendom) er det ikke.

 

Varebilen har holdt høy hastighet og vært uaktsom. Det er ikke offentlig vei, så han har ikke den biten på sin side heller. I en slik (i hverdagen) ganske uklar situasjon, må man opptre særlig aktsomt og holde lav hastighet slik at misforståelser kan løses uten kollisjon.

 

TL;DR: Den angivelige veien ligger på privat eiendom. Det skilles ikke mellom privat område og parkeringsplass. Generell høyreregel gjelder.

Lenke til kommentar

 

 

Hele området er vel parkeringsplass? 

Hvis vegen som firmabilen kjørte på skal være en veg så må den ha gatenavn med skilt også. 

 

Når jeg kjører forbi en parkeringsplass så ser jeg inn om stedet har et vegnavn-skilt, isåfall vil jeg få vikeplikt.

Hvis ikke er det som parkeringsplass å regne den vegen ut fra den. .

Nei,det er det ikke. Ser du under det blå krysset/etter skiltet hans og nærmere ved parkeringsfeltene der nede. Vil du se at det er et gangfelt der.

En parkeringsplass kan ha oppmerkede gangfelt.

 

Sant det, men gaten går faktisk helt ned til gangfeltet skal vi tro statens vegkart.

 

Jeg tolker iallefall denne delen som inne på en parkeringsplass og ikke en p-plass med veg utenfor , da denne vegen ikke kommer fra noe sted eller har gatenavn med eget skilt eller er oppmerket. 

Ja, skal vi tro skiltet som trådstarter skal hele område være parkeringsplassen, men den definere ikke tydelig nok hvor skille mellom vei og parkeringsplass, da vegkartet ikke samsvarer med skiltet. Er det ikke skiltet noe annet kan det tenkes at bare disse feltene er parkeringsplass fordi det er merket med maling, annet vil være vanskelig å bevise at det er en del av parkeringsplassen.

park.jpg

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

 

 

 

Hele området er vel parkeringsplass? 

Hvis vegen som firmabilen kjørte på skal være en veg så må den ha gatenavn med skilt også. 

 

Når jeg kjører forbi en parkeringsplass så ser jeg inn om stedet har et vegnavn-skilt, isåfall vil jeg få vikeplikt.

Hvis ikke er det som parkeringsplass å regne den vegen ut fra den. .

Nei,det er det ikke. Ser du under det blå krysset/etter skiltet hans og nærmere ved parkeringsfeltene der nede. Vil du se at det er et gangfelt der.

En parkeringsplass kan ha oppmerkede gangfelt.

 

Sant det, men gaten går faktisk helt ned til gangfeltet skal vi tro statens vegkart.

 

Jeg tolker iallefall denne delen som inne på en parkeringsplass og ikke en p-plass med veg utenfor , da denne vegen ikke kommer fra noe sted eller har gatenavn med eget skilt eller er oppmerket. 

Ja, skal vi tro skiltet som trådstarter skal hele område være parkeringsplassen, men den definere ikke tydelig nok hvor skille mellom vei og parkeringsplass, da vegkartet ikke samsvarer med skiltet. Er det ikke skiltet noe annet kan det tenkes at bare disse feltene er parkeringsplass fordi det er merket med maling.

park.jpg

 

 

Den lysegrå fargen definerer jo plassen fint. det er parkeringsplass. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hele området er vel parkeringsplass? 

Hvis vegen som firmabilen kjørte på skal være en veg så må den ha gatenavn med skilt også. 

 

Når jeg kjører forbi en parkeringsplass så ser jeg inn om stedet har et vegnavn-skilt, isåfall vil jeg få vikeplikt.

Hvis ikke er det som parkeringsplass å regne den vegen ut fra den. .

Nei,det er det ikke. Ser du under det blå krysset/etter skiltet hans og nærmere ved parkeringsfeltene der nede. Vil du se at det er et gangfelt der.

En parkeringsplass kan ha oppmerkede gangfelt.

 

Sant det, men gaten går faktisk helt ned til gangfeltet skal vi tro statens vegkart.

 

Jeg tolker iallefall denne delen som inne på en parkeringsplass og ikke en p-plass med veg utenfor , da denne vegen ikke kommer fra noe sted eller har gatenavn med eget skilt eller er oppmerket. 

Ja, skal vi tro skiltet som trådstarter skal hele område være parkeringsplassen, men den definere ikke tydelig nok hvor skille mellom vei og parkeringsplass, da vegkartet ikke samsvarer med skiltet. Er det ikke skiltet noe annet kan det tenkes at bare disse feltene er parkeringsplass fordi det er merket med maling.

park.jpg

 

 

Den lysegrå fargen definerer jo plassen fint. det er parkeringsplass. 

 

Ja, det er lett å se på et kart. Det er ikke så greit nå man kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

men alt som ikke er offentlig vei
Nå må folk snart slutte å gjenta dette. Det står ingenting i loven om veien er offentlig eller privat. Det er likegyldig for vikeplikten hvem som eier veien.

 

 

Pirkehumør i dag?

 

 

 

Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

 

Dette leser jeg som et underforstått skille mellom privat og offentlig vei. Det skilles også mellom eiendom (formodentlig det samme som privat område?) og hva det nå er man kommer til når man «kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område».

 

Kan man så ha vei med vikeplikt fra nevnte områder, inne på privat eiendom?

Lenke til kommentar

 

 

Pirkehumør i dag?
Å skille på vikeplikt avhengig av hvem som eier veien er helt feil, uavhengig av humøret mitt. På grunn av allemannsretten er privat vei i Norge normalt åpen for alminnelig ferdsel, til og med uavhengig av hva eieren ønsker. Så dette har ingenting med om veien er privat å gjøre eller ikke.
Lenke til kommentar

Jeg tror du har et problem.

 

Dersom du hadde parkert der kollisjonen skjedde og fått bot, hadde du da klaget?

Dersom "Nei", så betyr jo det at du ikke tolker det som parkeringsplass.

 

Dessuten så vil det være naturlig at det går en privatvei til Würth, som ligger innenfor Mekonomen. Den veien må jo da gå på en av sidene av Mekonomen, eller på begge sider. Slik det ser ut på kartet vil en naturlig vei til Würth være der kollisjonen skjedde. 

 

De lange beplantete endene på de oppmerkede områdene forsterker også inntrykket av at du beveger deg fra et parkeringsområde over til en privat veg.

 

Jeg tror du sliter litt..

Endret av Ketil_H
Lenke til kommentar

Jeg tror du har et problem.

 

Dersom du hadde parkert der kollisjonen skjedde og fått bot, hadde du da klaget?

Dersom "Nei", så betyr jo det at du ikke tolker det som parkeringsplass.

 

Dessuten så vil det være naturlig at det går en privatvei til nr. 6, som ligger innenfor nr.8. Den veien må jo da gå på en av sidene av nr. 8, eller på begge sider. Slik det ser ut på kartet vil en naturlig vei til nr. 6 være der kollisjonen skjedde. 

 

De lange beplantete endene på de oppmerkede områdene forsterker også inntrykket av at du beveger deg fra et parkeringsområde over til en privat veg.

 

Jeg tror du sliter litt..

What?

Lenke til kommentar

Firmabil kommer i 30kmt, bare meter fra bilen din. 

Du hiver deg ut uansett og da i gangfart. 

Så du bilen og bare tippet at den ville stoppe? 

 

Hva sa føreren av den andre bilen? Som tydlig måtte ha ment at du brøt reglene slik han toker dem.. 

Jeg såg ikke bilen komme siden det var en land rover som stod parkert på venstre siden min. Jeg såg til høyre for det meste. Jeg er 100% sikker på at føreren av firmabilen såg meg, i og med at han sitter så høyt oppe. Det han sa til meg etter kollisjonen var "Jeg trodde du skulle stoppe". Det er en de dummeste tingene jeg har hørt på lenge. Han må ha vært opptatt med noe annet, altså ikke vært oppmerksom.

Lenke til kommentar

Dessuten så vil det være naturlig at det går en privatvei til Würth, som ligger innenfor Mekonomen. Den veien må jo da gå på en av sidene av Mekonomen, eller på begge sider. Slik det ser ut på kartet vil en naturlig vei til Würth være der kollisjonen skjedde.

Adressen på skilt sier nr 6 og begge har samme nr, så både Mekonomen og Würth står nok bak dette skiltet.

Lenke til kommentar

 

 

...

What?

 

What?

 

Det ser ut til at du i innlegget ditt mener at om man ikke hadde normalt parkert akkurat der kollisjonen skjedde så kan man heller ikke kalle det parkeringsplass. Stemmer det at det var det du mente?

 

For det er i så tilfelle veldig feil. Det området mellom to parkeringsrekker er der man vanligvis kjører bilen for å komme til plassene, men man parkerer ikke der da det ikke er oppmerket der. Men det er allikevel en del av parkeringsplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

...

What?

 

What?

 

Det ser ut til at du i innlegget ditt mener at om man ikke hadde normalt parkert akkurat der kollisjonen skjedde så kan man heller ikke kalle det parkeringsplass. Stemmer det at det var det du mente?

 

For det er i så tilfelle veldig feil. Det området mellom to parkeringsrekker er der man vanligvis kjører bilen for å komme til plassene, men man parkerer ikke der da det ikke er oppmerket der. Men det er allikevel en del av parkeringsplassen.

 

Det som er mellom de to parkeringsrekkene vil man kunne anse som en naturlig del av parkeringsplassen. Det er ikke like naturlig for den strekningen der uhellet skjer. Dersom man tolker det slik, så kommer TS fra en parkering og ut på en privat veg og har vikeplikt.

 

 

 

Dessuten så vil det være naturlig at det går en privatvei til Würth, som ligger innenfor Mekonomen. Den veien må jo da gå på en av sidene av Mekonomen, eller på begge sider. Slik det ser ut på kartet vil en naturlig vei til Würth være der kollisjonen skjedde.

Adressen på skilt sier nr 6 og begge har samme nr, så både Mekonomen og Würth står nok bak dette skiltet.

 

Ja, begge byggene er bak et skilt, men de kan da like fullt ha vei helt frem. Det er veldig vanlig med private veier på private områder.

 

 

Parkeringsplass er jo hele plassen, ikke bare der bilene faktisk skal stå parkert.

Ja det er veier inne på plassen som går til plassene, da må da høyreregel gjelde

Nei, området består av mer enn bare parkering.

 

 

 

Skiltet som er avbildet varsler privat område og parkeringsbestemmelsene som gjelder. Det er et området som består av bebyggelse, grøntarealer, parkering og vei.

 

Kjernen her er hva som er å anse som vei, og hva som er å anse som parkering.

Dersom kun de hvite firkantene er parkering, så gjelder høyreregelen.

Dersom alt av asfalt er parkering, så gjelder høyreregelen. 

Dersom det avgrensede området innenfor de "gressskillene" er parkering og det utenfor er vei, så gjelder ikke høyreregelen.

 

Jeg synes som sagt at det virker som at ulykken skjer på vei, og at området TS kommer fra er parkering pga. måten kantstein, beplantning etc. er utformet. 

Endret av Ketil_H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...