Gå til innhold

[Løst] Hvem har vikeplikten her? - Parkeringsområde


ShakurTupac

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært uheldig på onsdag der noen kjørte i meg på en parkeringsområde. Slik såg det ut der kollisjonen skjedde.post-367691-0-98268900-1461679891_thumb.jpgpost-367691-0-09935400-1461679902_thumb.jpgpost-367691-0-54616000-1461679882_thumb.jpgpost-367691-0-11874800-1461679934_thumb.jpg.

Jeg kjører den grønne hondaen som dere ser på bildet. Jeg hadde stått parkert i en av de lommene som dere ser på bildet, (der jeg kjører ut fra) og skulle videre ut på parkeringsplassen. I det jeg akkurat kommer ut, får jeg en firmabil rett i førerdøra mi. Jeg tok det opp med forsikringsselskapet mitt samme dag og de mente at det var motparten som hadde vikeplikt og at de kontaktet hans selskap. Idag ringte jeg for å høre med hvordan det går med saken, og jeg får høre at selskapet til motparten mener at jeg har skylden i saken og jeg hadde vikeplikten. Mitt selskap gir seg ikke der og vil gå videre med saken. Når du kommer inn på området så står det et skilt som sier at der en privat parkeringsområde. Jeg ville bare høre med dere og hva dere syns om saken.

 

Edit: grammatikk

Endret av ImadAbusaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du kommer inn på området så står det en skilt som sier at der en privat parkeringsområde.

Den andre har skylda. Vikeplikt fra høyre gjelder inne på parkeringsplasser. Her kunne man være i tvil om den røde kjørte på vei, og "lommen" du kom fra var parkeringsplassen, men dette skiltet avgjør saken. Kartet viser også at den røde ikke kjørte på vei. Den røde kommer også fra en parkeringsplass rett bak seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvor er skiltet plassert?

På luftfotobildet så kan det virke som om Auglandmyrå veien fortsetter forbi Mekonomen(?)

attachicon.gifSatelitt.jpg

 

Skiltet står med det blåe krysset

kan det være at skiltet gjelder parkeringsplassen til venstre for det blå krysset?

 

Det var et godt spørsmål men nei, det gjelder hele parkeringsområdet. Her er et bilde av skiltet, og mekonomen ligger i aulgendsmyrå 8post-367691-0-80162400-1461689812_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da høres det ihvertfall ut som du har en god sak...dvs ditt forsikringsselskap har en god sak mot motparten.  Har du fått noen begrunnelse på hvorfor det andre forsikringsselskapet mener at feilen var din?

Motparten sin selskap mente at dette var en offentlig vei... og de hadde dratt inn et sitat fra veitrafikkloven om offentlig vei eller noe. Men jeg tror at de har helt sikkert ikke fått med seg at dette skiltet står der i og med at jeg sendte bildet av skiltet idag til forsikringsselskapet mitt som et svar på det som motparten sitt selskap kom med. 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt, men jeg anser veien som varebilen kjører som en gjennomkjøring. Dessuten kan hvem som helst kjører på denne veien, da den tillater alminnelig ferdsel. Så jeg ville tenkt at du i grønn pil kjører ut fra en parkeringsplass og ut i veien. Skiltet du har bildet av forteller ikke hvor eller når parkeringssonen starter eller slutter.

 

Parking-space6.jpg

 

post-97291-1159802664.jpg

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt, men jeg anser veien som varebilen kjører som en gjennomkjøring. Dessuten kan hvem som helst kjører på denne veien, da den tillater alminnelig ferdsel. Så jeg ville tenkt at du i grønn pil kjører ut fra en parkeringsplass og ut i veien. Skiltet du har bildet av forteller ikke hvor eller når parkeringssonen starter eller slutter.

 

 

 

Hvorfor anser du det som en gjennomkjøring? Ser ikke ut som man kan gjennomkjøre til noe sted på den veien? Hvem som helst kan vel være på parkeringsplassen også? Litt usikker på relevansen her? Og om jeg forstår tegningen rett er det jo ganske tydelig hvor det private området starter, det starter der man kjører forbi skiltet på den eneste veien som går inn på ormådet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hele området er vel parkeringsplass? 

Hvis vegen som firmabilen kjørte på skal være en veg så må den ha gatenavn med skilt også. 

 

Når jeg kjører forbi en parkeringsplass så ser jeg inn om stedet har et vegnavn-skilt, isåfall vil jeg få vikeplikt.

Hvis ikke er det som parkeringsplass å regne den vegen ut fra den. . 

Endret av War
Lenke til kommentar

Hele området er vel parkeringsplass? 

Hvis vegen som firmabilen kjørte på skal være en veg så må den ha gatenavn med skilt også. 

 

Når jeg kjører forbi en parkeringsplass så ser jeg inn om stedet har et vegnavn-skilt, isåfall vil jeg få vikeplikt.

Hvis ikke er det som parkeringsplass å regne den vegen ut fra den. . 

Nei,det er det ikke. Ser du under det blå krysset/etter skiltet hans og nærmere ved parkeringsfeltene der nede. Vil du se at det er et gangfelt der.

Lenke til kommentar

 

Hele området er vel parkeringsplass? 

Hvis vegen som firmabilen kjørte på skal være en veg så må den ha gatenavn med skilt også. 

 

Når jeg kjører forbi en parkeringsplass så ser jeg inn om stedet har et vegnavn-skilt, isåfall vil jeg få vikeplikt.

Hvis ikke er det som parkeringsplass å regne den vegen ut fra den. .

 

Nei,det er det ikke. Ser du under det blå krysset/etter skiltet hans og nærmere ved parkeringsfeltene der nede. Vil du se at det er et gangfelt der.

En parkeringsplass kan ha oppmerkede gangfelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...