Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Bot på 950 kr for å ikke ha billett.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mhm, t-banen i Oslo frakter en kvart million mennesker hver dag, så ikke så overraskende at en har en automat sammen med all den infrastrukturen det krever. En automat krever nettilgang, tak, vedlikehold og oppsyn. Så synes ikke helt at en kan forvente at en skal grave opp dette langs veien til de hundrevis av busstoppene rundt Oslo. (Med mindre en ønsker unødvendig dyre billetter...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De bussene JEG kjører, eller de bussene JEG er passasjer på har i alle fall mulighet til å selge billett med både kort og kontant som betalingsmåte. IOM at TS ikke aktivt har forsøkt å kjøpe billett av den i første linje som er ansvarshavende - sjåføren, OG med viten og vilje likevel benyttet seg av transportmiddelet kan jeg ikke annet enn å konkludere med at TS helt klart kvalifiserer til å ilegges gebyr. Dette er jo ikke annet enn helt vanlig sniking på bussen, med en skikkelig lame unnskyldning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ruter er en av pådriverne på å fjerne kontanter i samfunnet.

 

Jeg finner det da merkelig at de nekter bankkort på bussen:

Om bord på buss og båt med ombordtillegg. Merk: Du kan bare betale med kontanter, og ikke med sedler større enn 200 kroner.

Hvis bussjåføren lot deg gå på uten billett etter at du ville betale med kort, så har du fått tillatelse til å reise gratis. Boten er derfor ugyldig.

Lenke til kommentar

Da klager du.

Presiser at du ikke hadde mulighet til å kjøpe billett på ordinær måte.

 

Jeg regner med at siden det kun er kontant som gjelder på Oslobussene, så må man gå forbi sjåføren for å komme ombord, og at du derfor må ha hatt kontakt med sjåføren for å komme deg videre inn i bussen.

Lenke til kommentar

Om du hadde nektet å signere gebyret, ville de ikke tilkalt politiet. Politiet bruker ikke ressurser på å følge opp folk som sniker på bussen, de har bedre ting å gjøre på. Om kontrollørene har lov å holde tilbake kan diskuteres; jeg mener å huske at hvis de bruker fysisk makt på å holde deg tilbake, er det du som har retten til anmeldelse, ikke motsatt.

 

Jeg er ikke 100% sikker på det siste.

Lenke til kommentar

Les innlegget jeg postet på forrige side.

 

Yrkestransportlova § 33.2

 

(2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta.

 

 

Jeg regner med at siden det kun er kontant som gjelder på Oslobussene, så må man gå forbi sjåføren for å komme ombord, og at du derfor må ha hatt kontakt med sjåføren for å komme deg videre inn i bussen.

 

Ingen busser i Oslo som har noen kontroll når man går på. En kan gå av og på på alle tre-fire inn og utganger.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så innlegget ditt, men da jeg ble stoppet på bussen ville ikke jeg oppgi ID. Det kan godt være kontrollørene var opptatt, men jeg ble pent bedt om å gå av bussen, og slapp å betale noen gebyr.

 

Forskjellen var vel at bussjåføren slapp meg inn, det kan ha vært en avgjørende faktor.

 

Det skal sies at jeg bor i Bergen, og har dermed Skyss som mitt kollektivtransportselskap.

Lenke til kommentar

Om du hadde nektet å signere gebyret, ville de ikke tilkalt politiet. Politiet bruker ikke ressurser på å følge opp folk som sniker på bussen, de har bedre ting å gjøre på. Om kontrollørene har lov å holde tilbake kan diskuteres; jeg mener å huske at hvis de bruker fysisk makt på å holde deg tilbake, er det du som har retten til anmeldelse, ikke motsatt.

 

Jeg er ikke 100% sikker på det siste.

 

Åjo, det skjer at politiet dukker opp om de er i nærheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Da klager du.

Presiser at du ikke hadde mulighet til å kjøpe billett på ordinær måte.

 

Jeg regner med at siden det kun er kontant som gjelder på Oslobussene, så må man gå forbi sjåføren for å komme ombord, og at du derfor må ha hatt kontakt med sjåføren for å komme deg videre inn i bussen.

Det er ikke en god nok unnskyldning, om du ikke har mulighet for å betale så bruker du ikke en tjeneste gratis. Det funker ikke slik.

Lenke til kommentar

 

Om du hadde nektet å signere gebyret, ville de ikke tilkalt politiet. Politiet bruker ikke ressurser på å følge opp folk som sniker på bussen, de har bedre ting å gjøre på. Om kontrollørene har lov å holde tilbake kan diskuteres; jeg mener å huske at hvis de bruker fysisk makt på å holde deg tilbake, er det du som har retten til anmeldelse, ikke motsatt.

 

Jeg er ikke 100% sikker på det siste.

 

Åjo, det skjer at politiet dukker opp om de er i nærheten.

 

Det hadde jo ikke skjedd så mye om Politiet hadde kommet heller. Jeg hadde uansett nekta hvis jeg måtte ha singnert. Jeg gjorde en stor tabbe ved å gi dem id osv.. Politiet er ikke på "laget" ditt om du skjønner. De vil bygge opp en sak mot deg ikke "hjelpe" deg.

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

Det hadde jo ikke skjedd så mye om Politiet hadde kommet heller. Jeg hadde uansett nekta hvis jeg måtte ha singnert. Jeg gjorde en stor tabbe ved å gi dem id osv.. Politiet er ikke på "laget" ditt om du skjønner. De vil bygge opp en sak mot deg ikke "hjelpe" deg.

 

Hvis du virkelig tror på dette har du en lang vei å gå her i livet. Politiet er ikke ute etter deg så lenge du er lovlydig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...