Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Bot på 950 kr for å ikke ha billett.


Anbefalte innlegg

Om du hadde nektet å signere gebyret, ville de ikke tilkalt politiet. Politiet bruker ikke ressurser på å følge opp folk som sniker på bussen, de har bedre ting å gjøre på. Om kontrollørene har lov å holde tilbake kan diskuteres; jeg mener å huske at hvis de bruker fysisk makt på å holde deg tilbake, er det du som har retten til anmeldelse, ikke motsatt.

 

Jeg er ikke 100% sikker på det siste.

Politiet kommer helt definitivt i slike tilfeller med mindre det er seriøse saker på gang.

Du har rett til å anmelde så mye du bare gidder, det betyr ikke at motparten har gjort noe galt.

 

Jeg vet ikke hvordan reglene er for kontrollørene på bussen (vektere), men for kollektivselskapets egne vakter er det anledning til å holde igjen snikere.

Vold mot dette kollektivselskapets egne ansatte anses også som vold mot offentlig tjenesteperson.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spar deg for tiden på å skrive en klage! Boten slipper du ikke unna! Det er din oppgave å skaffe deg gyldig billett. Ruter blåser i om du ikke har 4G :-) Tror du virkelig at det ville være lønnsomt å ha en automat på hvert eneste stopp i Oslo - ja da må du nesten tro om igjen. ​Så sorry - du må nok betale - så får du heller skaffe deg et reisekort med noen kroner på i nødsfall!

Endret av tvv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Om du hadde nektet å signere gebyret, ville de ikke tilkalt politiet. Politiet bruker ikke ressurser på å følge opp folk som sniker på bussen, de har bedre ting å gjøre på. Om kontrollørene har lov å holde tilbake kan diskuteres; jeg mener å huske at hvis de bruker fysisk makt på å holde deg tilbake, er det du som har retten til anmeldelse, ikke motsatt.

 

Jeg er ikke 100% sikker på det siste.

 

Åjo, det skjer at politiet dukker opp om de er i nærheten.

 

Det hadde jo ikke skjedd så mye om Politiet hadde kommet heller. Jeg hadde uansett nekta hvis jeg måtte ha singnert. Jeg gjorde en stor tabbe ved å gi dem id osv.. Politiet er ikke på "laget" ditt om du skjønner. De vil bygge opp en sak mot deg ikke "hjelpe" deg.

 

 

Hvordan vet du det? Dette var et kjent fenomen når jeg jobbet som sentervekter. Om noen nektet å oppgi ID, eller nektet å signere en anmeldelse, så ble politiet varslet. Kommer politiet, så har man plikt å oppgi ID. Så folk hadde valget mellom å frivillig oppgi ID, eller vente på politiet. Anmeldt ble man uansett. I disse tilfellene ga straffeloven adgang til å holde folk igjen. I ditt tilfelle gir yrketransportloven adgang til dette, og du er over den kriminelle lavalder.  

 

Lov om anlegg og drift av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og

forstadsbane m.m. (jernbaneloven)

§ 7a. (Tilbakeholdsrett)

 

Reisende med transportmiddel som reguleres etter loven her, som kontroll

ikke kan framvise gyldig billett, og som ikke på stedet betaler slik

tilleggsavgift som departementet har godkjent med hjemmel i § 7 første ledd,

kan holdes tilbake av transportselskapets kontrollører så lenge den reisende

ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato.

Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres.

 

 

Endret av Windoge
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du hadde nektet å signere gebyret, ville de ikke tilkalt politiet. Politiet bruker ikke ressurser på å følge opp folk som sniker på bussen, de har bedre ting å gjøre på. Om kontrollørene har lov å holde tilbake kan diskuteres; jeg mener å huske at hvis de bruker fysisk makt på å holde deg tilbake, er det du som har retten til anmeldelse, ikke motsatt.

 

Jeg er ikke 100% sikker på det siste.

Politiet kommer 9 av 10 ganger når vi tilkaller de på grunn av ting som dette. Så jo, det blir prioritert. Det er bare i svært spesielle tilfeller de ikke har tid. Ting som bilulykker, brann, hektisk helgenatt osv, er stort sett unntakene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg går ikke rundt med cash. Bruker kort 24/7

Altså.. du bortforklarer bare alt.. Trenger du cash for å ta offentlig transport, så GJØR du det. Hva er det for noe tullprat at du går bare med kort? Nesten det samme som at jeg går aldri med penger på meg. Bussen burde vært gratis fordi.

 

Ta boten som en mann. Ditt ansvar, din skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg går ikke rundt med cash. Bruker kort 24/7

Altså.. du bortforklarer bare alt.. Trenger du cash for å ta offentlig transport, så GJØR du det. Hva er det for noe tullprat at du går bare med kort? Nesten det samme som at jeg går aldri med penger på meg. Bussen burde vært gratis fordi.

 

Ta boten som en mann. Ditt ansvar, din skyld.

 

Boten er betalt for over en uke siden kjære deg og jeg har tatt boten som en mann :)... Alt er betalt for lengst og løst folkens^^ Tusen takk for svar! Ja det var min feil^^ Er vi ferdige med å diskutere en tråd som er løst for ca. en uke siden eller?

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

Jeg går ikke rundt med cash. Bruker kort 24/7

Altså.. du bortforklarer bare alt.. Trenger du cash for å ta offentlig transport, så GJØR du det. Hva er det for noe tullprat at du går bare med kort? Nesten det samme som at jeg går aldri med penger på meg. Bussen burde vært gratis fordi.

 

Ta boten som en mann. Ditt ansvar, din skyld.

 

Boten er betalt for over en uke siden kjære deg og jeg har tatt boten som en mann :)... Alt er betalt for lengst og løst folkens^^ Tusen takk for svar! Ja det var min feil^^ Er vi ferdige med å diskutere en tråd som er løst for ca. en uke siden eller?

 

Om du ikke tåler at det blir diskusjon i en tråd så er det mulig at du ikke burde starte en tråd (?)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...