Gå til innhold

KOMMENTAR: HTC Vive er en utrolig opplevelse, men er dette virkelig fremtiden for spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel, jeg er helt enig. Det nevnes over alt at i tilfeller hvor ting skjer fort, som i FPS skytespill, er det nesten umulig å ikke bli uvel.

 

Med mindre de blir bundla med en slik VR platform (f.eks http://www.virtuix.com/ ) til en fornuftig pris, tror jeg ikke dette vil slå an nevneverdig. Jeg ser mer for meg at VR kan brukes av mennesker med begrensede muligheter til å komme seg ut, leger som må øve på operasjoner, piloter, kjøreskoler osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre de blir bundla med en slik VR platform (f.eks http://www.virtuix.com/ ) til en fornuftig pris, tror jeg ikke dette vil slå an nevneverdig.

 

Antall forhåndsbestillinger hos både htc og oculus sier jo at dette allerede en en suksess. Er enig i at innholdet ennå er magert, men er overbevist om at dette blir bedre om 1/2 -1 års tid. VR er en drøm mange har hatt i lang tid og i motsetning til WII og Kinect så er det bare fantasien som setter grenser når det kommer til hva denne teknologien kan gjøre.

 

Men er enig i at den stive prisen nok er avskrekkende for mange, det går seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å stå og spille spill er uaktuelt. Sofa og kaffekopp er et must for meg om jeg skal bruke time etter time.

 

Men som kommentaren er inne på så kan vr være en god erstatning av skjerm. Jeg kan se for meg mange veldig gode spilltimer med heldekkende skjerm for å kalle det det. Jeg kan også se for meg idrett og film laget for vr.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt mest for entusiaster foreløbig. Jeg er nok en av dem som er villig til dedikere et stort rom permanent til VR. For oss entusiaster er det ett veldig godt kjøp. Dette er en mye bedre opplevelse enn Rift DK2. Og jeg tror dette blir helt vilt i årene fremover når nye og forbedrede VR sett dukker opp. Vive slik den er nå er allerede ganske fantastisk, selv om det er rom for forbedringer. Følelsen av å være et helt annet sted og bli helt oppslukt av opplevelsen er enorm.

Har hatt min knapt en vekes tid og har brukt den konstant siden, samt vist til venner og folk jeg kjenner. Men det gjenstår fortsatt å se hvor aktivt jeg vil bruke den i fremtiden. Må ha mer tid til å teste. Jeg har bare prøvesmakt på alt innholdet. For meg er det mye innhold å sette tennene i her. Er også minst like gøy å vise frem til folk som å teste selv.

Jeg er også en person som er svært glad i opplevelser, det trenger ikke være et spill for at jeg skal bruke mange timer på det. For å nevne noen ikke spill opplevelser som er svært appellerende vil jeg trekke frem AltSpace VR. Er ufattelig tøft å treffe folk i VR fra hele verden, føler at jeg får dekket sosiale behov her. Og opplevelser som Realities hvor man drar til virkelige steder i verden ved hjelp av Fotogrammetri slik som den i The Lab hvor man kaster pinne med hunden på fjellet. Håper på mer av dette. Fotogrammetri kombinert med interaktivitet er veldig appellerende.

Nevner også at Minecraft er tilgjengelig for Vive i en moddet utgave. Det fungerer overaskende bra! Og man blir ikke uvel slik som var tilfellet med Minecraft på Rift med gamepad. Her kan jeg virkelig bruke mange timer.
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4f5upo/minecraft_for_vive_in_vr_is_our_first_aaa_title/

Mer innhold vil også dukke opp utover året. Er mye her jeg ser frem til:
https://www.reddit.com/r/Vive/wiki/index

Endret av Enceladus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg savner litt mer argumentasjon bak det som sies. Artikkelforfatter sier at det antakelig er lite egnet for spill der det kreves reflekser og kjapp handling. (FPS?; Bilspill?), hvorfor? Hvorfor tror du det ikke er godt egnet til det?

 

AtW

Ja jeg skjønner ikke dette heller.

 

Space Pirate Trainer og Audioshild er glimrende eksempel på spill hvor reflekser og raske bevegelser er helt avgjørende. Det føles som en god treningsøkt og man blir hekta på det. Kan det være at artikkelforfatter har litt lite rom til Vive? Jeg har litt under 4x4 meter og det føles veldig bra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg savner litt mer argumentasjon bak det som sies. Artikkelforfatter sier at det antakelig er lite egnet for spill der det kreves reflekser og kjapp handling. (FPS?; Bilspill?), hvorfor? Hvorfor tror du det ikke er godt egnet til det?

 

AtW

Ja jeg skjønner ikke dette heller.

 

Space Pirate Trainer og Audioshild er glimrende eksempel på spill hvor reflekser og raske bevegelser er helt avgjørende. Det føles som en god treningsøkt og man blir hekta på det. Kan det være at artikkelforfatter har litt lite rom til Vive? Jeg har litt under 4x4 meter og det føles veldig bra!

Bilspill er jeg enig i at kan fungere godt, med litt tilvenning. Egentlig, alle spill der konteksten er kontinuerlig bevegelse i jevn fart, så jeg angrer litt på akkurat den formuleringen. Derfor fjerner jeg formuleringen om «kjøring». Tanken min er at kjappe bevegelser er både desorienterende og ubehagelig.

 

Med FPS - slik sjangeren typisk er - er det mye start/stop-bevegelser, noe som erfaringsmessig er svært ubehagelig om man sitter stille, og enda verre om man står. Både SPT og Audioshield er opplevelser der man står i ro og gjør de samme oppgavene om og om igjen, det jeg omtaler som arkadeopplevelser – derfor unngår du å irritere balansenerven.

 

Glemte forresten å nevne i artikkelen at vi flyttet ut av det lille møterommet etter et par dager og inn i kantina, der vi hadde noe slikt som 5 x 4 meter med boltreplass.

Endret av Arodem
Lenke til kommentar

Har testet vive i 2 dager og man merker at dette er bare begynnelsen. Man kan veldig ofte se pikslene selvom man av og til glemmer de litt. Jeg har 3.2×3.2 rom som føles stortnok for de fleste spill jeg har prøvd så langt.

 

Jeg må derimot si at dette er noe av det råeste jeg har spilt noengang! Mitt absolutt favoritt spill så langt er windlands som er ett spill du har 2 grappling hooks som du kan leke spiderman med. Det ton meg et par minutter i starten for og bli vant til det, føltes ut som at jeg kom til å bli motion sick men det ga seg etter ett kvartet.

 

Koser meg også mye med audio shield og space pirate trainer, men gleder meg veldig til å få prøvd subnautica da dette akkurat har blitt oppdatert til VR.

 

Jeg gleder meg allerede til neste utgave hvor det er bedre skjermer, men har du råd til vive så er det verdt hver krone synes nå jeg! Får til og med trening av dette!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg savner litt mer argumentasjon bak det som sies. Artikkelforfatter sier at det antakelig er lite egnet for spill der det kreves reflekser og kjapp handling. (FPS?; Bilspill?), hvorfor? Hvorfor tror du det ikke er godt egnet til det?

 

AtW

Ja jeg skjønner ikke dette heller.

 

Space Pirate Trainer og Audioshild er glimrende eksempel på spill hvor reflekser og raske bevegelser er helt avgjørende. Det føles som en god treningsøkt og man blir hekta på det. Kan det være at artikkelforfatter har litt lite rom til Vive? Jeg har litt under 4x4 meter og det føles veldig bra!

Bilspill er jeg enig i at kan fungere godt, med litt tilvenning. Egentlig, alle spill der konteksten er kontinuerlig bevegelse i jevn fart, så jeg angrer litt på akkurat den formuleringen. Derfor fjerner jeg formuleringen om «kjøring». Tanken min er at kjappe bevegelser er både desorienterende og ubehagelig.

 

Med FPS - slik sjangeren typisk er - er det mye start/stop-bevegelser, noe som erfaringsmessig er svært ubehagelig om man sitter stille, og enda verre om man står. Både SPT og Audioshield er opplevelser der man står i ro og gjør de samme oppgavene om og om igjen, det jeg omtaler som arkadeopplevelser – derfor unngår du å irritere balansenerven.

 

Glemte forresten å nevne i artikkelen at vi flyttet ut av det lille møterommet etter et par dager og inn i kantina, der vi hadde noe slikt som 5 x 4 meter med boltreplass.

 

 

Skjønner, ja, dette kan kanskje være et problem om det gjelder mange nok. Personlig synes jeg ikke det er så ubehagelig med kjappe bevegelser med slike briller, men er det mange nok, så betyr jo det at produsentene av spill må forholde seg til det, og det er jo selvfølgelig en hemsko.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er for mye fokus på romareal og at man må ha plass for å bevege seg. Til syvende og sist blir vi vel sittende på en "kontorstol" av den gamle typen, som kan snurre lett rundt, og vi bruker en kontroller til å bevege oss, snu oss mot lyden, sikte med den håndholde pistolen, som i neste spill blir en golfkølle, eller ei trommestikke. Vi må bare innse at vi er for late for å stresse rundt i et rom når vi spiller fremtidens GTA :)

Lenke til kommentar

VR er utrolig morsom sak, som til nå kan kun nytes av en person. PsMove, Wii og kinect er aktiviteter som man kan gjøre i fellesskap, det er utfordringen til VR.

Det er bare èn opplevelse til èn person.

 

Jeg hadde det kjempe gøy med PsMove i fellesskap, men aldri alene.

Jeg kan ikke se for meg at en vennegjeng sitter på et vorspiel eller en vanlig spillkveld der de sitter i sin egen boble.

Jeg kan heller ikke se for meg å komme hjem eller en søndag, der jeg tar på meg en hjelm for å aktivt se meg rundt og oppleve spillverdenen på kloss hold. Da vil jeg heller ta plass i god stolen for å koble av med en bra spill på skjermen.

 

Men igjen, VR er dødskult. Men jeg sliter med å se hvor og når jeg ville få brukt det.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg savner litt mer argumentasjon bak det som sies. Artikkelforfatter sier at det antakelig er lite egnet for spill der det kreves reflekser og kjapp handling. (FPS?; Bilspill?), hvorfor? Hvorfor tror du det ikke er godt egnet til det?

 

AtW

Ja jeg skjønner ikke dette heller.

 

Space Pirate Trainer og Audioshild er glimrende eksempel på spill hvor reflekser og raske bevegelser er helt avgjørende. Det føles som en god treningsøkt og man blir hekta på det. Kan det være at artikkelforfatter har litt lite rom til Vive? Jeg har litt under 4x4 meter og det føles veldig bra!

Bilspill er jeg enig i at kan fungere godt, med litt tilvenning. Egentlig, alle spill der konteksten er kontinuerlig bevegelse i jevn fart, så jeg angrer litt på akkurat den formuleringen. Derfor fjerner jeg formuleringen om «kjøring». Tanken min er at kjappe bevegelser er både desorienterende og ubehagelig.

 

Med FPS - slik sjangeren typisk er - er det mye start/stop-bevegelser, noe som erfaringsmessig er svært ubehagelig om man sitter stille, og enda verre om man står. Både SPT og Audioshield er opplevelser der man står i ro og gjør de samme oppgavene om og om igjen, det jeg omtaler som arkadeopplevelser – derfor unngår du å irritere balansenerven.

 

Glemte forresten å nevne i artikkelen at vi flyttet ut av det lille møterommet etter et par dager og inn i kantina, der vi hadde noe slikt som 5 x 4 meter med boltreplass.

 

Kjappe bevegelser (forflytting) i tradisjonelle spill med Vive kontrollen det klart man lett blir dårlig av i VR. Men hva skal vi med slike spill på Vive? Teleport for forflytting over lengre avstander og så hurtige bevegelser og utforsking av nærmiljøet i det rommet man har tilgjengelig er en bedre måte å løse dette på.

 

Er bedre at man ser muligheter i begrensingene til Vive og tenker ut nye løsninger for å forflytte seg rundt. Budget Cuts er et fantastisk eksempel på en måte dette kan løses på, jeg er sikker på at vi får se enda flere kreative metoder her når flere spill blir tilgjengelige.

 

Hvis man absolutt vil forflytte seg på den tradisjonelle måten så er kanskje Oculus Rift et bedre alternativ. Men for min del blir Rift med Gamepad dørgende kjedelig og en for stor begrensing, spesielt med tanke på enten ubehaget dette medfører i førsteperson eller hvor kjedelig dette kan være i tredjeperson når egentlig spillet kunne vært bedre i førsteperson. Og hvis man absolutt vil spille et spill på Vive hvor man står og så flytter seg bortover med kontrolleren uten å fysisk bevege seg, ja da er det bedre at man legger inn en mulighet for å velge dette i innstillingene.

 

Det blir bare for dumt å skulle tvinge på VR spill unaturlig bevegelse med gamepad eller tastatur og mus slik vi er vant til fra tradisjonelle spill på skjerm. The Vanishing of Ethan Carter til VR viser hvor sykt dårlig ide Gamempad eller lignende unaturlig bevegelse ved hjelp av Vive kontrolleren er i VR. Skikkelig drittopplevelse. Ikke ser det pent ut heller som i grunn var mye av grunnen til at jeg kunne aksepterte den elendige metoden de har valgt for å forflytte seg rundt på. De har rett og slett skrudd av alle innstillinger for oppjustering av grafikken!

Lenke til kommentar

Trenger ikke å bruke disse VR headsettene til VR opplevelser nødvendigvis. I vanlige spill kan brillene brukes til å gi deg en 100" tv å spille på, i stedenfor den lille 22" pc skjermen du sitter med, i tillegg til å blokkere ut alt av sol-lys som måtte komme inn i spill rommet. Disse headsettene kan rett og slett også brukes til å lage en mer fokusert og optimalt spill miljø med mindre forstyrrelser.

Lenke til kommentar

Det er helt klart fremtiden. Men dette er starten på moderne VR. Det vil ta flere år før både software og hardware gir den VR opplevelsen vi alle drømmer om.

 

Men dette er en start. Og for en start!

Så lenge det ikke tar plassen fra slik jeg spiller idag så er det helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...