Gå til innhold

Leserne har talt: – Vi foretrekker mye data fremfor høye nedlastingshastigheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Hvorfor kommer disse "speedfreakene" her og snakker om at hvis det var ubegrenset data så måtte det være høy hastighet? Er de kjøpt og betalt for å vri diskusjonen og opinionen i favør av hastighet og fortsatt begrensede datapakker? Bare spør jeg...

Lenke til kommentar

Her er det selvfølgelig om å gjøre og suge så mye gryn som overhodet mulig av forbrukerlommene.

 

Disse fiktive (så godt som) leverandørene som i all hovedsak er eid av telenor og telia skaper inntrykk av en konkuranse som i praksis ikke eksisterer.

 

De ønsker selvfølgelig at folk skal bruke utover det de betaler for så de kan fakturere for overforbruk. Ved å øke hastigheten sørger de også for at kundene raskere bruker opp sitt "utrolig billig abonnement. Hele 1 - én - gigabyte inkludert"

 

Se på telia.dk, de leverer 100gb/mnd for 399/mnd.

Ja danmark er et flatere land, men argumentet at utstyret ikke tåler loaden i norge, når det fungerer godt nok til å selge i danmark, henger ikke på greip.

 

Telia i Norge selger 4G bredbåndspakker på 100 og 200 GB til 599 og 799 ...

Så det går an ... samtidig har de blokkert for Banzai's tale/data pakker med 100 GB, nå får de kun selge data i den størrelsen, ikke kombinert med tale/sms/mms ...

 

Så jeg lurer egentlig på hva som er problemet ...

Lenke til kommentar

Telenor tror kundene vil ha høyere hastighet, ikke større datapakke.

 

Det er ikke nok at kundene bruker opp datapakken sin på 25 minutter. Det må kunne gjøres raskere.

 

*Eksempel tatt fra 3GB cap med 20Mbit/sec (ca. 2MB/sec).

 

Så Telenor og Telia tror vi er liksom så mer annerledes enn folk fra Danmark?

få opp øynene og sjekk på hjemmesidene til www.telia.dk , www.telenor.dk .

 

Danmark har hinnsides høye datapakker.... Slike pakker burde vi likegreit få i Norge!

Lenke til kommentar

 

Her er det selvfølgelig om å gjøre og suge så mye gryn som overhodet mulig av forbrukerlommene.

 

Disse fiktive (så godt som) leverandørene som i all hovedsak er eid av telenor og telia skaper inntrykk av en konkuranse som i praksis ikke eksisterer.

 

De ønsker selvfølgelig at folk skal bruke utover det de betaler for så de kan fakturere for overforbruk. Ved å øke hastigheten sørger de også for at kundene raskere bruker opp sitt "utrolig billig abonnement. Hele 1 - én - gigabyte inkludert"

 

Se på telia.dk, de leverer 100gb/mnd for 399/mnd.

Ja danmark er et flatere land, men argumentet at utstyret ikke tåler loaden i norge, når det fungerer godt nok til å selge i danmark, henger ikke på greip.

 

Telia i Norge selger 4G bredbåndspakker på 100 og 200 GB til 599 og 799 ...

Så det går an ... samtidig har de blokkert for Banzai's tale/data pakker med 100 GB, nå får de kun selge data i den størrelsen, ikke kombinert med tale/sms/mms ...

 

Så jeg lurer egentlig på hva som er problemet ...

Kvalmt av telenor.. 899 for 80GB...... og skyhøye priser om du trenger tilleggsdata!...

Den norske stat er hovedaksjonær i Telenor med en eierandel på 54%.

 

Stor inntekt for staten kanskje?

Lenke til kommentar

Kunne vi ikke fått litt mer fokus rundt dekningen om praktisk talt er like dårlig som den var i 1996?

 

4G-overlapping mellom master er så ræva, at jeg er blitt tvungen til å kjøre min 4G-telefon på 3G-innstilinger for ikke å miste telefonsamtaler jeg har gående (Chess). LG Spirit LTE er mobiltelefonen.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Telenor tror kundene vil ha høyere hastighet, ikke større datapakke.

 

Det er ikke nok at kundene bruker opp datapakken sin på 25 minutter. Det må kunne gjøres raskere.

 

*Eksempel tatt fra 3GB cap med 20Mbit/sec (ca. 2MB/sec).

Så Telenor og Telia tror vi er liksom så mer annerledes enn folk fra Danmark?

få opp øynene og sjekk på hjemmesidene til www.telia.dk , www.telenor.dk .

 

Danmark har hinnsides høye datapakker.... Slike pakker burde vi likegreit få i Norge!

 

 

Du tok bort denne fra min post: </sarcasm> 

 

Hva tror du den betyr? 

Lenke til kommentar

Jeg får bare 4mbps på hjemmenettet derfor hvis noen kan tiby 10mbps med FRI data mengde (eller minst med stor pakke, mer en 200GB), det blir en stor forbedring for meg. Uansett fokus på hastigheten både Telenor eller Telia kan ikke levere mer en 10mbps med 4G for meg (faktisk det er mindre i kvelden). Og videre utbygging av dekning er ikke planlagt i fremtid. Og bor jeg bare 2 km fra sentrum hvor folk har fiber, kabelTV og alt.

 

Om du bor då nært burde det fint være mulighet å få fiber om flere i nabolaget også har intresse..

Lenke til kommentar

Hjemme har jeg helt klart for høy hastighet, da det er utrolig kjedelig å vente flere timer på å få lastet ned et spill fra steam.

 

På mobil er eneste hastighetskravet jeg har at jeg kan se videoer på youtube og netflix uten at det stopper for å bufre hele tiden i 720p. 1080p er for de fleste uviktig på en 5" skjerm, med mindre man bruker mobilen som et VR-headsett eller noe slik.

 

Datamengde er utrolig mye mer viktig. Noe som er enda viktigere enn det igjen er stabilitet. Makshastighet har ingenting å si dersom man opplever at det kan ta over ti sekunder før man faktisk får anledning til å starte å sende/motta, selv om man helt klart har grei dekning.

 

Klar forskjell på 720 og 1080p selv på en 5" skjerm.. Man har den såpass nært så.

Og for VR bruk er MINIMUM 1440p ett krav om du ikke er fan av å se store pixler. Der kommer 4K til sin rett på den Sony Z5 premium saken. Men KUN der forøvrig ;)

Lenke til kommentar

Fart var viktig når vi brukte 3g. med 4g så er det stort sett alltid kvota som er begrensninga. Kan ikke se for meg ett scenario der jeg greier å utnytte 50mbps++ på telefon aleine, med mindre jeg deler nettet med en hel buss, og da går likevel kvota tom først.

Endret av Akseel
Lenke til kommentar

Kunne vi ikke fått litt mer fokus rundt dekningen om praktisk talt er like dårlig som den var i 1996?

Dekningen er faktisk mye bedre enn i 1996, i tillegg til at vi har 3 stk datanettverk (GSM, 3G og 4G). Problemet er at mobilene har knøttsmå antenner og det blir ikke noe bedre at mobilene absolutt skal være av unibody aluminium. Visst du sliter med dårlig dekning så burde du invistere i en ekstern antenne til din mobil som du kan trekke ut, akkurat som i 1996.

Lenke til kommentar

 

Hjemme har jeg helt klart for høy hastighet, da det er utrolig kjedelig å vente flere timer på å få lastet ned et spill fra steam.

 

På mobil er eneste hastighetskravet jeg har at jeg kan se videoer på youtube og netflix uten at det stopper for å bufre hele tiden i 720p. 1080p er for de fleste uviktig på en 5" skjerm, med mindre man bruker mobilen som et VR-headsett eller noe slik.

 

Datamengde er utrolig mye mer viktig. Noe som er enda viktigere enn det igjen er stabilitet. Makshastighet har ingenting å si dersom man opplever at det kan ta over ti sekunder før man faktisk får anledning til å starte å sende/motta, selv om man helt klart har grei dekning.

Klar forskjell på 720 og 1080p selv på en 5" skjerm.. Man har den såpass nært så.

Og for VR bruk er MINIMUM 1440p ett krav om du ikke er fan av å se store pixler. Der kommer 4K til sin rett på den Sony Z5 premium saken. Men KUN der forøvrig ;)

 

Tok allerede forbehold mot VR. For mer er forskjellen på 720p og 1080p uinteressant på en liten skjerm som jeg holder i hånda mens jeg sitter på en ristende buss eller noe slik. Kanskje om jeg kobler mobilen på TV eller noe, men da har jeg sannsynligvis også tilgang til wifi.

Lenke til kommentar

Telia og Telenor prater svada hver eneste gang dette kommer opp. De mener at de ikke forsøker å skjule noe som helst og at man enkelt kan finne informasjon om at merkevarene er eid av Telia/Telenor både på faktura og hjemmside (f.eks: chess.no, Onecall.no etc). 

 

De mener at vi ikke ønsker mer data og bortforklarer det med egne undersøkelser som de gjennomfører hvert år. Dette kan godt hende at det stemmer, men det reflekterer ikke mine 20 næreste. Nå kan de hende at vi er snål, at alle i denne tråden er snål og at alle som har svart på denne undersøkelsen (over 3000) personer er snåle. Kanskje er vi alle sammen i den samme gruppe og hører til en 2% for at jeg vet. Det eneste jeg vet er at både Telia og Telenor kommer med svada om hvor mye penger de bruker på å bygge ut, det gjør de også!, hver eneste gang de blir forsøkt stilt til veggen. 

 

Istedenfor å sitte her å bare ruge og snakke, så anbefaler jeg alle å faktisk forme framtidens abonnement selv. Hva kan du gjøre?

1) Si opp abonnemenet du har hos Telia/Telenor (Tele2, One Call, Chess, Mycall, Djuice osv) og bestill Hello, Banzai (?) eller Icenet.

2) Gå for Icenet! De bygger ut norges tredje nett og trenger all støtte de kan få. Vi er faktisk avhengig av å få flere tilbydere av nettverk for å kunne presse prisene ned for de få uavhengige som kanskje ikke blir kjøpt opp av Telia / Telenor.

Lenke til kommentar

 

Telia og Telenor prater svada hver eneste gang dette kommer opp. De mener at de ikke forsøker å skjule noe som helst og at man enkelt kan finne informasjon om at merkevarene er eid av Telia/Telenor både på faktura og hjemmside (f.eks: chess.no, Onecall.no etc).

 

De mener at vi ikke ønsker mer data og bortforklarer det med egne undersøkelser som de gjennomfører hvert år. Dette kan godt hende at det stemmer, men det reflekterer ikke mine 20 næreste. Nå kan de hende at vi er snål, at alle i denne tråden er snål og at alle som har svart på denne undersøkelsen (over 3000) personer er snåle. Kanskje er vi alle sammen i den samme gruppe og hører til en 2% for at jeg vet. Det eneste jeg vet er at både Telia og Telenor kommer med svada om hvor mye penger de bruker på å bygge ut, det gjør de også!, hver eneste gang de blir forsøkt stilt til veggen.

 

Istedenfor å sitte her å bare ruge og snakke, så anbefaler jeg alle å faktisk forme framtidens abonnement selv. Hva kan du gjøre?

1) Si opp abonnemenet du har hos Telia/Telenor (Tele2, One Call, Chess, Mycall, Djuice osv) og bestill Hello, Banzai (?) eller Icenet.

2) Gå for Icenet! De bygger ut norges tredje nett og trenger all støtte de kan få. Vi er faktisk avhengig av å få flere tilbydere av nettverk for å kunne presse prisene ned for de få uavhengige som kanskje ikke blir kjøpt opp av Telia / Telenor.

 

Telia og Telenor prater svada hver eneste gang dette kommer opp. De mener at de ikke forsøker å skjule noe som helst og at man enkelt kan finne informasjon om at merkevarene er eid av Telia/Telenor både på faktura og hjemmside (f.eks: chess.no, Onecall.no etc).

 

De mener at vi ikke ønsker mer data og bortforklarer det med egne undersøkelser som de gjennomfører hvert år. Dette kan godt hende at det stemmer, men det reflekterer ikke mine 20 næreste. Nå kan de hende at vi er snål, at alle i denne tråden er snål og at alle som har svart på denne undersøkelsen (over 3000) personer er snåle. Kanskje er vi alle sammen i den samme gruppe og hører til en 2% for at jeg vet. Det eneste jeg vet er at både Telia og Telenor kommer med svada om hvor mye penger de bruker på å bygge ut, det gjør de også!, hver eneste gang de blir forsøkt stilt til veggen.

 

Istedenfor å sitte her å bare ruge og snakke, så anbefaler jeg alle å faktisk forme framtidens abonnement selv. Hva kan du gjøre?

1) Si opp abonnemenet du har hos Telia/Telenor (Tele2, One Call, Chess, Mycall, Djuice osv) og bestill Hello, Banzai (?) eller Icenet.

2) Gå for Icenet! De bygger ut norges tredje nett og trenger all støtte de kan få. Vi er faktisk avhengig av å få flere tilbydere av nettverk for å kunne presse prisene ned for de få uavhengige som kanskje ikke blir kjøpt opp av Telia / Telenor.

Godt sagt og helt enig. Endret av JonnyF
Lenke til kommentar

399Kr for en datapakke på 500GB i Danmark...

 

Her i Norge hadde det kostet 1997 KR ca... Ja det er tydelig at de store aktørene har en form for prissamarbeid i Norge vil jeg tro.

 

Det store problemet er at alle vet om det, men ingen gjør noe med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil oppfordre alle til å bytte teleoperatør til ett av de få uavhengige teleselskapene.

 

https://www.hello.no/

Telenor-dekning.

På eiersiden i Hello er selskapets gründer, ansatte, investorer og DNB ASA.

 

https://www.ice.no/

ice.net er kjent som Norges tredje største leverandør av mobile bredbåndstjenester, som dekker mer enn 75% av Norges landareal og 100 kilometer ut fra kysten. ice.net har i 2015 lansert mobiltelefoni også og er i dag blitt en fullverdig mobiloperatør med spennende tanker om fremtiden.

Bygger eget nett for router. Bruker Telia-dekning på mobil.

Selskapet er en del av AINMT Holdings AB, som inkluderer merkevarene Net1 i Sverige og Danmark og ice.net i Norge.

 

https://www.banzai.no/

Telia-dekning.

Banzai 4G AS ble etablert i mars 2014. Bak selskapet står sterke og veletablerte eiere som har skutt inn hele 9,5 mill i Aksjekapital. Liste over aksjonærer og eiere.

 

Bryt dupolet. Ikke bli kunde hos de andre selskapene. Chess og Onecall er bare Telia i forkledning. Djuice og Talkmore er bare Telenor i forkledning.

De later som de konkurrerer, men de er nok gode venner på bakrommet.

 

Jeg har Banzai, og var svært fornøyd med det, inntil Netcom/Telia hindret dem å selge store datakvoter i samme SIM-kort som du ringer med. Nå har jeg stor datakvote fra Banzai i en smarttelefon som ikke kan ringe, samt en billigtelefon kun for samtale.

Dette er en midlertidig ordning. I neste måned skal Banzai endre sine abonnement, og da skal det gå an å installere en app til å ringe med, via mobildata. Nesten som Skype, men bedre integrert med teleoperatøren. Får beholde telefonnummeret, så jeg slipper å kontakte alle slekt og venner og si jeg har byttet nummer.

 

Et godt alternativ dersom du kan nøye deg med 20 GB i måneden, er Hello.

Da slipper du også å ringe med en app, slik som jeg må for å beholde 100GB-kvoten.

 

Jeg liker Banzai fordi de hadde mot til å tilby 100GB i mobilen. Slik fikk de ikke fortsette, dessverre.

Om jeg skulle bytte, ville jeg valgt 20GB fra Hello.

De som bryr seg om data, men ikke har så stort forbruk som meg, kan støtte ICE sin bygging av det tredje nettet.

Dette er en ekte konkurrent, som ikke bruker av dupolets infrastruktur. Bortsett fra at de foreløpig tilbyr Telia-dekning på mobil, da.

 

Vi trenger at aktørene som ikke eies av Telia eller Telenor får mer makt og innflytelse.

Bytt i dag!

Det er raskt og enkelt å bytte teleoperatør, og du kan sannsynligvis oppnå bedre vilkår og priser enn du har fra før.

 

I "verste" fall vil din nåværende operatør ringe deg og tilby deg en bedre pris hvis du avbryter abonnementbyttet.

Det er ikke stress i det hele tatt, og du får bedre pris på det abonnementet du allerede har.

 

 

Jeg kunne ønske meg en artikkel om hva som skjedde i kulissene mellom Telia og Banzai.

Gravende journalistikk er nødvendig.

Banzai ga sine kunder beskjed om at abonnementet med 100GB og fri sms og ringing utgår, 3 dager før månedsskiftet der endringen trådte i kraft.

Hvis Banzai hadde en plan med dette abonnementet, hvorfor falt det i fisk?

 

Jeg chattet med Telia-support for å finne ut hva Telia kunne tilby i stedet, og de påstod at saken ikke er så enkel som Banzai fremstiller den.

Jeg har dog vanskelig for å tro Telia sin fremstilling.

Hvis de fortsatt tilbyr Banzai 100GB til rimelige priser, hvorfor skulle da Banzai plutselig takke nei og skylde på Telia? Og hvorfor er det ingen andre selskaper som tilbyr kundene 100GB på mobilen?

Ikke engang Telia selv, som eier basestasjonene og kan tilby det til kostpris om de ville.

 

Vær så snill, skriv en artikkel om dette.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...