Gå til innhold

Betale ferie før feriepengene har kommet, hva gjør dere?


Anbefalte innlegg

Vi ønsker å dra på ferie i sommer, f.eks. leie et sommerhus i Danmark, men alt må forhåndsbetales og vi har ikke penger til det per idag, derimot er det rikelig med penger i form av feriepenger og bonus fra jobben som kommer i juni, hva gjør dere?

Tar opp lån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sparer opp penger i god tid før. Man gidder vel ikke å ta opp lån/bruke penger man ikke har på ferie?

Har man ikke råd så har man ikke råd. 

 

Man kan faktisk få utbetalt feriepenger før, for å betale en ferie. Det har jeg fått :)

 

Spør arbeidsgiver!

 

Ja eller dette, selvfølgelig. Ihvertfall ikke ta opp lån for å dra på ferie. Det høres ut som noe man hører om på luksusfellen i mitt hode. 

Lenke til kommentar

Ta opp lån er ikke superdumt så lenge man betaler med en eneste gang pengene kommer inn. Forbeholdt at man er nødt til å reservere plass fordi alt vil være utsolgt når ferietiden kommer. Husk at det blir X-kroner i etableringsgebyr og X-kroner i renter de par månedene før man betaler ut lånet. Si det f.eks. vil koste 2.000,- i renter og etablering så må man vurdere om det er verdt det.

 

Jeg hadde ikke gjort det fordi de 2.000,- ekstra er ganske mye feriekos. Har man lyst har man lov, har man vett lar man vær :)

Lenke til kommentar

Både Norge og Danmark har mange greie campingplasser - hvis man altså ikke får arbeidsgiver med på en tidligere utbetaling av feriepengene.

 

Låne til ferie GJØR man bare ikke!

 

(Og ang. forskudd på feriepengene: Vil arbeidsgiver da måtte trekke skatt på dem, siden de altså ikke utbetales i juni ?)

Lenke til kommentar

 

(Og ang. forskudd på feriepengene: Vil arbeidsgiver da måtte trekke skatt på dem, siden de altså ikke utbetales i juni ?)

 

Godt spørsmål som trenger et svar ;)

 

Dette vet arbeidsgiver, eller typisk H*n som ordner lønna ;) Veldig typisk ho dama på lønningskontoret :p

 

Hvis man ikkje spør her i livet, så får man heller ikkje en dritt...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Feriepenger skal utbetales ifm ferieavvikling eller på mai/juli-lønna, alt etter praksis i bedriften. Får du feriepengene dine nå og bruker de opp, kan arbeidsgiver ende opp med å måtte gi deg dobbelt opp med feriepenger fordi du ikke har råd til å ta ut ferie (normalt trekkes man en mnd og arbeidsgiver er pliktig til å gi deg penger da). Tenk deg en situasjon hvor du tar ut feriepengene dine nå, bruker alt og går hele juli uten ei krone. 

 

Jeg ville derimot ikke satset på dette. 

Lenke til kommentar

Feriepenger skal utbetales ifm ferieavvikling eller på mai/juli-lønna, alt etter praksis i bedriften. Får du feriepengene dine nå og bruker de opp, kan arbeidsgiver ende opp med å måtte gi deg dobbelt opp med feriepenger fordi du ikke har råd til å ta ut ferie (normalt trekkes man en mnd og arbeidsgiver er pliktig til å gi deg penger da). Tenk deg en situasjon hvor du tar ut feriepengene dine nå, bruker alt og går hele juli uten ei krone. 

 

Jeg ville derimot ikke satset på dette. 

 

Jeg ser den, og velger vi alikevell å gjøre det så må man være litt påpasselig. I vårt tilfelle har vi gjerne samlet rundt 60.000 som vil bli utbetalt i sommer, men vi ønsker å bestille ferie nå til vel 15.000 som vi ikke har buffer til å betale på direkten, da mener jeg det burde være en grei sak å få forhåndsutbetalt denne summen og resten til sommeren.

Lenke til kommentar

Har man ikke buffer til å betale en ferie til 15k på direkten mener jeg man bør gå for billig feriering i år og heller spare opp slik at man neste år har en god buffer til slike tilfeller.

 

Man kan få mye bra ferie for lite penger, selv kommer jeg til å bruke under 5000,- på nesten 3 uker sommerferie i år, og det inkludert mat!

 

Men ja, jeg har telt og bil fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo til slike ting man har Mastercard for ! Betaler reisen med den, og betaler senest alt man har utestående på kortet når feriepengene kommer, det koster veldig lite, og man har sikkerhet for reisen via kortet man har betalt med( ikke reiseforsikring, den er ikke god nok mener jeg)

Lenke til kommentar

Som alltid lønner planlegging seg og for ferieperioder hvor prisene som oftest går opp lønner det seg å bestille i tide. Juleferie lønner det seg for eksempel å booke før feriepengene kommer i juni.

 

Ellers takk til alle som stadig booker i siste liten og derved i mange år har sponset mine billige turer. :tease:

Lenke til kommentar

 

(Og ang. forskudd på feriepengene: Vil arbeidsgiver da måtte trekke skatt på dem, siden de altså ikke utbetales i juni ?)

 

Godt spørsmål som trenger et svar ;)

 

 

Nei, sålenge de ikke utbetales i opptjeningsåret skal det ikke betales skatt av det. 

 

 

Feriepenger skal utbetales ifm ferieavvikling eller på mai/juli-lønna, alt etter praksis i bedriften. Får du feriepengene dine nå og bruker de opp, kan arbeidsgiver ende opp med å måtte gi deg dobbelt opp med feriepenger fordi du ikke har råd til å ta ut ferie (normalt trekkes man en mnd og arbeidsgiver er pliktig til å gi deg penger da). Tenk deg en situasjon hvor du tar ut feriepengene dine nå, bruker alt og går hele juli uten ei krone. 

 

Jeg ville derimot ikke satset på dette. 

 

 

Ingen problem å få feriepenger utbetalt tidligere, arbeidsgiver har ingen risiko i dette sålenge du ber om dette skriftlig slik at h*n kan dokumentere at det er du som har bedt om dette selv.

 

Bruker du alt nå og ikke får noe i juli er dette selvsagt din egen feil.

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...