Redaksjonen. Skrevet 5. april 2016 Rapporter Del Skrevet 5. april 2016 Dytter 20 kilowatt gjennom løse luften.Nå nærmer trådløs elbillading seg hurtiglading Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 5. april 2016 Rapporter Del Skrevet 5. april 2016 HERLIG illustrasjonsbilde med Toyotas nye elbil... ?? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. april 2016 Rapporter Del Skrevet 5. april 2016 Det elektromagnetiske feltet har ikke jeg lyst å være for nærme over tid. 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 5. april 2016 Rapporter Del Skrevet 5. april 2016 (endret) Trådløs, men da med ladespolen godt trykket (heist?) opp i bilens bunnplate? Da kan man vel like godt montere et par skinner i garasjegulvet som blir strømførende først etter en forhandlingsrunde med bilen? Skinner som bilen sklir pent inn på under parkering, selvsentrerende. Vips har man pantograf under bilen, og vi er tilbake til 95..98% virkningsgrad. Kostnadsmessig må jo dette bli billigere som dette forvokste NFC konseptet. EDIT: Trekker beskyldningen min - etter å ha sett videoen til Oak Ridge National Laboratory, så er der faktisk i størrelsesorden 5 tomm…, unnskyld, i overkant av 10 cm mellomrom mellom lade- og tappespolen. Det er sistnevnte spole som er hengt opp i bunnplata. Ladespolen er derimot senket ned i gulvet. • https://www.ornl.gov/news/ornl-surges-forward-20-kilowatt-wireless-charging-vehicles Men interessant nok starter videoen med en mann som prober en simpel boks med en brukbart stor servomotor inni. Så noe er det likevel som heises og senkes eller er tenkt gjøre det i en faktisk felttest. Avstanden må være ekstremt viktig for at ikke lekkasjeinduktansen skal komme ut av kontroll. PS! Mhp. Saltlake og Pantograf - så lenge skip(ferger) kan lades med pantograf innfelt i kaianlegget, så er ikke jeg spesielt bekymret for hverken overslag eller lekkasjestrøm som følge av våt bunnplate på bil. Endret 6. april 2016 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. april 2016 Rapporter Del Skrevet 6. april 2016 Trådløs, men da med ladespolen godt trykket (heist?) opp i bilens bunnplate? Da kan man vel like godt montere et par skinner i garasjegulvet som blir strømførende først etter en forhandlingsrunde med bilen? Skinner som bilen sklir pent inn på under parkering, selvsentrerende. Vips har man pantograf under bilen, og vi er tilbake til 95..98% virkningsgrad. Kostnadsmessig må jo dette bli billigere som dette forvokste NFC konseptet. Pantograf må være ypperlig på vinterstid når bilen er våt under etter å ha kjørt på saltede veier... Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. april 2016 Rapporter Del Skrevet 6. april 2016 Trådløs, men da med ladespolen godt trykket (heist?) opp i bilens bunnplate? Da kan man vel like godt montere et par skinner i garasjegulvet som blir strømførende først etter en forhandlingsrunde med bilen? Skinner som bilen sklir pent inn på under parkering, selvsentrerende. Vips har man pantograf under bilen, og vi er tilbake til 95..98% virkningsgrad. Kostnadsmessig må jo dette bli billigere som dette forvokste NFC konseptet. EDIT: Trekker beskyldningen min - etter å ha sett videoen til Oak Ridge National Laboratory, så er der faktisk i størrelsesorden 5 tomm…, unnskyld, i overkant av 10 cm mellomrom mellom lade- og tappespolen. Det er sistnevnte spole som er hengt opp i bunnplata. Ladespolen er derimot senket ned i gulvet. • https://www.ornl.gov/news/ornl-surges-forward-20-kilowatt-wireless-charging-vehicles Men interessant nok starter videoen med en mann som prober en simpel boks med en brukbart stor servomotor inni. Så noe er det likevel som heises og senkes eller er tenkt gjøre det i en faktisk felttest. Avstanden må være ekstremt viktig for at ikke lekkasjeinduktansen skal komme ut av kontroll. PS! Mhp. Saltlake og Pantograf - så lenge skip(ferger) kan lades med pantograf innfelt i kaianlegget, så er ikke jeg spesielt bekymret for hverken overslag eller lekkasjestrøm som følge av våt bunnplate på bil. Finnes allerede induktive overføringer med 10-20 cm avstand og 93-95% virkningsgrad i MW-klassen... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. april 2016 Rapporter Del Skrevet 6. april 2016 Artikkelen: Systemet har en virkningsgrad på 90 prosent. Ved 00:46 i videoen sier han 95% fra inngangen til inverteren til batteriet og det detaljeres i tabellen som vises ved 00:43. Systemet virker kompakt, automatisk og lettvint så da finner jeg ikke noe annet å kritisere enn å spekulere i en mulig høy pris. Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 6. april 2016 Rapporter Del Skrevet 6. april 2016 (endret) Problemet med trådløs overføring er at du må overføre vekselstrøm. Denne må gjøres om til likestrøm før du kan mate den inn i batteriene. Med unntak av Renault Zoe, som kan spise 43kW AC, sliter de fleste biler med å ta imot noe særlig mer enn 11kW AC.Så induksjonslading høres flott ut for hjemmebruk (du slipper å plugge inn hver eneste dag) og Taxi-bruk (induksjonsladere på holdeplassene) så er det neppe aktuelt for hurtiglading. Hurtigladere vil jo gjerne være 100kW+ og å bygge en 100kW lader inn i hver bil høres lite attraktivt ut. Med 95% effektivitet vil jo være rundt 5 kW med varme som en må kvitte seg med i bilen - og høres kjipt ut. Endret 6. april 2016 av Per Buer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. april 2016 Rapporter Del Skrevet 6. april 2016 (endret) Husk at denne kilowatten med varme er fordelt på fire steder. I videoen: Inverter 320W, transformator 198W, to overføringsspoler med til sammen 418W og likeretteren 115W. Det vil si omtrent 727W i bakken og 324W i bilen. Det er ikke all verden og enkelt å unngå ubehagelig høye temperaturer. Til sammenligning bruker man gjerne 250-350 W/m2 til oppvarmede fortau og noe mer i oppvarmede utendørs trapper. Med andre ord er det ikke mer varme enn at oppstillingsplassen utenfor huset får en isfri flekk under bilen eller at taxiholdeplasser får isfritt veigrep. Hurtigladere har lavere virkningsgrad enn vanlige ladere og dermed et ganske stort varmeproblem. Det aller meste av varmen utvikles i ladestasjonen og må ledes bort derfra. Det vil gjelde for en eventuell trådløs variant også. Endret 6. april 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. april 2016 Rapporter Del Skrevet 6. april 2016 Som Per Buer er inne på, så må en trådløs variant ha en likeretter i bilen i tillegg. Denne vil føre til økt varmetap i diodene og som følge av harmonisk støy. Lenke til kommentar
Stian Holte Skrevet 6. april 2016 Rapporter Del Skrevet 6. april 2016 Dette er nok en kraftig både radiomessig og akkustisk støysender (chopperpowersupply med hørbar switchefrekvens og harmoniske opp til mange MHz) som vil kreve omfattende (dyre) avkoblings- og skjermingstiltak for å oppfylle støy- og EMC-forskrifter. Stort luftgap mellom primær- og sekundærvikling (svak kobling) krever dessuten resonansavstemning (kontrollert avstand mellom spolene eller aktiv elektronisk tuning) for å oppnå høy virkningsgrad. Dyrt og komplisert. Tror en gammeldags ladekontakt er en mye bedre og billigere løsning! Stian Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. april 2016 Rapporter Del Skrevet 6. april 2016 Tja.. Når SiC-transistorer dukker opp i kommersielle produkter (for alvor) så vil switchefrekvensen bli lagt over hørbart område. Tapene, spesielt i antiparallelldiodene vil nærmest forsvinne også. Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 7. april 2016 Rapporter Del Skrevet 7. april 2016 Problemet med trådløs overføring er at du må overføre vekselstrøm. Denne må gjøres om til likestrøm før du kan mate den inn i batteriene. Med unntak av Renault Zoe, som kan spise 43kW AC, sliter de fleste biler med å ta imot noe særlig mer enn 11kW AC. Tesla har, som du hinter, en lader på 3x400VAC/16Amp eller 11kW. Du kan tydeligvis bestille bilen med to slike trefaseladere, eller altså 22kW. Det meste av volumet i disse laderne går garantert med til AC-til-DC omformingen. DC spenningen ut er per design variabel, og reguleres til et nivå som ligger akkurat så mye høyere som batteriets egenspenning, at resulterende ladestrøm blir som ønsket. Eller altså tilsvarende 11kW. Batteriovervåkningen, regulering og andre sekundære system er insignifikant sammenligning med denne kraftelektronikken. Sagt på en annen måte, AC-til-DC omformeren _er_ laderen. Renault Chameleon laderen benytter tydeligvis motorviklingene som SMPS induktanser/transformator. Noe som etter sigende ga/gir(?) opphav til en heller begredelig effektivitet ved lavere ladestrømmer. Med hensyn på den trådløse ladingen til Oak Ridge National Laboratory, så er den nødvendige likerettinga allerede en integrert del av systemet deres. Om du pauser videoen på 00:41, så vil du se prinsippskissen i øvre venstre hjørne. Den forteller dog ikke hele sannheten, siden der definitivt er nødt til å være i minimum et power-factor korrigerende kretsløp mellom likeretterbroen og DC-link kondensatoren/batteriet. Man kan bare ikke støtlade på pulstoppene i et NFC lignende system ustraffet. Lasten vil istedet til enhver tid måtte være proposjonal med instantanspenningen i sekundærspolen. Men dette betyr at denne trådløse ladekretsen allerede erstatter alle de mest volumkrevende og tapsutsatte delene av en typisk dedikert, trådbundet billader. Rett skal være rett, epler sammenlignes med epler og ikke appelsiner. Ladestrømmen reguleres da enklest gjennom pådraget på primærsiden, akkurat som for tilfellet trådbundet AC-til-DC. Men hvordan batteriovervåkningen kommuniserer den resulterende ladestrøm på sekundærsiden tilbake til primærsiden, se det sier de intet om. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 8. april 2016 Rapporter Del Skrevet 8. april 2016 Trådløs, men da med ladespolen godt trykket (heist?) opp i bilens bunnplate? Da kan man vel like godt montere et par skinner i garasjegulvet som blir strømførende først etter en forhandlingsrunde med bilen? Skinner som bilen sklir pent inn på under parkering, selvsentrerende. Vips har man pantograf under bilen, og vi er tilbake til 95..98% virkningsgrad. Kostnadsmessig må jo dette bli billigere som dette forvokste NFC konseptet. Pantograf må være ypperlig på vinterstid når bilen er våt under etter å ha kjørt på saltede veier... Elektrisk luke som holder kontaktpunktene tørre og rene? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. april 2016 Rapporter Del Skrevet 8. april 2016 Fordelen med pentagraf er at man kan overføre DC direkte og slipper således likeretter i bilen. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. april 2016 Rapporter Del Skrevet 8. april 2016 Jeg har ikke elbil, men tror ikke det er vanskelig for meg å koble inn og ut ladekabel i garasjen. Kjapt, trygt og billig løsning. Men jeg ser at det kan være problem for de som aldri har fylt drivstoff på bilen sin selv. Da svigermor skulle ha ny bil var de i tvil om hun klarte å holde styr på ladingen av elbil, og endte opp med en dieselbil som svigerfar fyller opp med diesel ved behov. 1 Lenke til kommentar
Atom_Mirny Skrevet 8. april 2016 Rapporter Del Skrevet 8. april 2016 Min motorsykkel går uansett raskere og bruker mindre energi enn en Tesla. Ser ikke helt poenget. Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 9. april 2016 Rapporter Del Skrevet 9. april 2016 Min motorsykkel går uansett raskere og bruker mindre energi enn en Tesla. Ser ikke helt poenget. Jeg savner muligheten til å stemme ned innlegg. 6 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. april 2016 Rapporter Del Skrevet 9. april 2016 Min motorsykkel går uansett raskere og bruker mindre energi enn en Tesla. Ser ikke helt poenget. Jeg savner muligheten til å stemme ned innlegg. Til å være A_M så var det et av de bedre og mer seriøse innleggene hans i diskusjoner som angår elbil... Jeg vet det er blitt vurdert å ha forskjellige typer stemmevalg (enig, viktig, morsomt, riktig osv.) på diskusjon.no, men har ikke sett noe mer til dette. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 1. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Min motorsykkel går uansett raskere og bruker mindre energi enn en Tesla. Ser ikke helt poenget. Smart. Kosteskaftet mitt går like raskt og bruker ikke en brøkdelen av energien du bruker med din motorsykkel når jeg hopper fra taket av Hotel Cæsar. Også koster det 40 kr. Saklig. Prøv å ha med deg folk på motorsykkelen din. Ha med handleposer. Et Ikea-skap. Et kjøleskap. Trekke en tilhenger. Ikke bli klissvåt i regnet. Ikke fryse om vinteren. Slippe å ta på deg uniform hver gang du skal kjøre. Og sist med ikke minst, beholde håret fabulous etter kjøreturen... Ser du fortsatt ikke poenget? Jeg har mer. Endret 1. juni 2016 av AdNauseam 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå