Gå til innhold

Nå nærmer trådløs elbillading seg hurtiglading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det elektromagnetiske feltet har ikke jeg lyst å være for nærme over tid.

 

Ser dette er en gjenganger hver gang saker som dette dukker opp.

Er du sikker på at den påstanden stemmer eller er det bare noe du antar?

De gangene jeg har lest om teknologien og de har diskutert om det er skadelig så har de sagt at det ikke er noe mer farlig enn hva en naturlig blir utsatt for.

Lenke til kommentar

Bortsett fra at det finnes studier som viser sammenheng mellom elektromagnetiske felt og laukemi så er ikke jeg villig til å unnlate å se risikoen.

http://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/radiation/electromagnetic-fields-fact-sheet

Workplace exposures to ELF radiation. Several studies conducted in the 1980s and early 1990s reported that people who worked in some electrical occupations that exposed them to ELF radiation (such as power station operators and telephone line workers) had higher-than-expected rates of some types of cancer, particularly leukemia, brain tumors, and male breast cancer (12). Most of the results were based on participants’ job titles and not on actual measurements of their exposures. More recent studies, including some that considered exposure measurements as well as job titles, have generally not shown an increasing risk of leukemia, brain tumors, or female breast cancer with increasing exposure to magnetic fields at work (45–50).

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Så lenge det finnes forskning som viser at det er skadelig er jeg skeptisk.

Her er en studie blandt sveitsiske jernbanearbeidere som viser at magnetfeltene til kjøreledningen på sveitsisk jernbane er en rissiko når man utsettes for feltet over tid.

I følge rapporten benytter Sveits 16KV 16 2/3Hz så det er en lavere frekvens in det vanlige 50Hz strømnettet vi ellers omgir oss med.

http://aje.oxfordjournals.org/content/153/9/825.full

 

 

Two exposure characteristics were evaluated: cumulative exposure in μT-years and years spent under exposure to magnetic fields of ≥10 μT. There was a significant increase in leukemia mortality of 0.9% (95% CI: 0.2, 1.7) per μT-year of cumulative exposure to extremely low frequency magnetic fields. The increase by years spent under exposure of ≥10 μT was even stronger: 62% per year (95% CI: 15, 129). Brain cancer risk did not show a dose-response relation.

Lenke til kommentar

Ja, det finnes en hel del forskning finansiert av tobakkselskaper som viser at røyking er sunnere enn å ikke gjøre det. Både lengre levealder, lavere sjans for farlige sykdommer og bedre livskvalitet. Slik forskning var nok helt sant, men årsakene til helsegevinsten var nok godt skjult. Blant annet at flere av disse er håndplukkede statistiske undersøkelser og at for eksempel økonomisk klasse ikke ble tatt hensyn til.

Lenke til kommentar

Nettop politiske interresser er meget interresante når det kommer til forskning.

Som du ser finnes det forskning på at kraftig lavfekvent elektromagnetisk stråling kan være helseskadelig over tid.

Og vi snakker ikke her om puslete radiosognalert som gjør at du får bilde på TVen din eller nett på en hvilensomhelst trådløs dings men elektromagnetiske felter som kan tenne et lysrør i hånda di, altså kraftfelt produsert av elektrisk energi i megawatt størrelser.

Kan du tenke deg hvirken erstatningskrav som ville dukket opp i verden om det viste seg at det var farlig å bo under høyspentlinjer?

Ser du noen interresser her?

De forskjellige stater har all interresse av å ikke finne noe som helst når det kommer til langtidseksponering for slike kraftfelt.

 

Alikavel sier statens strålevern dette i en brosjyre.

http://www.nrpa.no/dav/1795074b60.pdf

 

Det er ikke påvist noen sammenheng mellom det å bo nær høyspentledning og
forekomsten av kreft, bortsett fra indikasjoner på leukemi hos barn. Internasjonal
forskning indikerer at barn som vokser opp i boliger med magnetfelt over 0,4μT,
kan ha en økt risiko for å utvikle leukemi, som er en ondartet sykdom i kroppens
blodceller. Den statistiske sammenhengen tilsier en mulig dobling i risikoen for
å utvikle barneleukemi.

Litt ullent formulert men tydeligvis nok til å legge disse grenseverdiene inn i et regelverk.

Tviler på det duger i en erstatningssak i retten.

 

http://www.nmf.no/render.aspx?articleid=1422

 

Miljøvernforbundet mener det er skadelig å bo for nær en høyspentlinje. Mange med boliger nær høyspentlinje rapporterer om plager og et høyt antall krefttilfeller. Det er påvist slike sammenhenger i flere studier. Spesielt er det flere studier som finner overvekt av leukemi på barn, med doblet risiko for å få leukemi ved gjennomsnittsverdi for magnetisk felt i hjemmet over 400 nT. En norsk studie publisert i 2004 rapporterte 60 % økning i risiko for brystkreft blant kvinner eksponert for magnetfelt over 50 nT. En annen norsk studie rapportert i 2003 viste en sammenheng mellom ondartet føflekksvulst og eksponering for magnetfelt fra høyspentledning.

Dette sier da Norsk Miljøvernforbund.

Det er tydeligvis en uenighet om hvor farlig slike felter er med hver sine interresser på begge sider, men det er tydeligvis nok til at Staten har laget et regelverk for det som i min bok er en stilltiende innrømmelse av farene ved det, for hvorfor lage et begrensende regelverk rundt noe som er helt ufarlig?

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Hoyspent-stopper-hundrevis-av-boliger-2312207.html

 

Høyspent stopper hundrevis av boliger

Nye sikkerhetssoner rundt høyspentlinjer vil nesten utradere fire eller fem boligfelt på Bogafjell. Sandnes Tomteselskap AS ber politikerne ta av grøntareal for å erstatte det som går tapt.

 

Hensyn til de mange barna som kommer til i nye boligområder, går foran alt annet. Over 300 boenheter skulle inn på de fire feltene G1 - G4. I tillegg blir et felt i forlengelsen av G4, eid av Statsskog, helt ubrukelig.

 

 

Linjene fører i dag 300.000 volt, eller 300 kV, hver. Beregninger viser at magnetfelt kan komme opp i 0,4 mikrotesla cirka 145 meter fra senterlinje til begge sider av linjene, skriver senioringeniør Reidar Liland i Lyse Elnett AS i en e-post til Aftenbladet.

Der barn skal oppholde seg over tid, skal elektromagnetiske felt ikke overstige 0,4 mikrotesla.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Nei jeg vet ikke så mye om induskjonsfeltet i en induskjonstopp annet en at feltet er såpas stort at det kan steike mat trådløst 1-2 cantimeter over spolen.

Så kan du regne ut hvor mye tap det er i overføringen mellom spolen på 2000W og til steikepanna samt hvort mey feltet avtar før det når kroppen din.

 

Du kan lese litt om det her:

http://www.ravnco.com/kunnskap/induksjonstopp/

 

 

Og i en avstand på 1 m er feltet fra den keramiske toppen knapt merkbart, mens induksjonstoppen fremdeles har et felt som tilsvarer 1 000 nT ved 50 Hz.

 

Og her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22674188

Lenke til kommentar

masteroppgaven jeg nylig leverte på NTNU omhandlet magnetfelt. Jeg vet hvordan de oppstår og oppfører seg.

 

Det tror jeg ikke du gjør.

Tro kan du gjøre i kirka, kom tilbake når du vet.

Jeg regner da selvsagt med du vet hva disse feltene gjør men kroppen din over tid.....lang tid.

Lenke til kommentar

 

masteroppgaven jeg nylig leverte på NTNU omhandlet magnetfelt. Jeg vet hvordan de oppstår og oppfører seg.

 

Det tror jeg ikke du gjør.

Tro kan du gjøre i kirka, kom tilbake når du vet.

Jeg regner da selvsagt med du vet hva disse feltene gjør men kroppen din over tid.....lang tid.

 

 

Jeg regner ikke med du vet det, men du har sikkert lest deg opp på noe propaganda og ikke sjekket for fakta..

Lenke til kommentar

Yes!

Jeg har lest meg opp på propaganda fra statens strålevern.

 

Tenker du da på publikasjoner som denne: 

Hva som skjer med kroppen når vi er i nærheten av mobiltelefon, basestasjoner og trådløse nett er spørsmål som er mye fremme i media. En ekspertgruppe nedsatt av helse- og samferdselsmyndighetene har gjennomgått forskning, måleresultater og forvaltning på dette feltet og konkluderer med at det store antall studier som er vurdert ikke gir belegg for at slikt utstyr kan føre til skadelige helseeffekter. Denne informasjonsfolderen viser hovedkonklusjonene fra gjennomgangen

 

 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...