Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har fått datakropp, krummet rygg og nakke..


Jumper123

Anbefalte innlegg

Har gjennom flere år sittet på PCen uten å være i aktivitet. Gjennom disse årene brukte jeg ikke en vanlig kontorstol, men lå i sengen med hodet bøyd mot veggen. Som følge av dette og mangel på fysisk aktivitet gjennom flere år har jeg gradvis fått krummet nakke og rygg i tillegg til en veldig slapp kroppsholdning.

 

Med dette mener jeg at nakken går veldig mye fremover i normal sittestilling eller hvis jeg står oppreist. For å se vanlig ut som folk flest må jeg fysisk fokusere på å stramme opp ryggen og trekke nakken/hodet bakover. Det er noe som heter at man skal være rak i ryggen, men jeg er nok det motsatte med mindre jeg anstrenger musklene til å rette opp ryggen.

 

Ser litt sånn her ut når jeg sitter normalt, veldig slapp kroppsholdning. I forhold til bildet er kanskje hodet enda mer fremoverbøyd enn her.

 

 

 

Krum-og-svai-rygg_large.jpg

 

 

 

Har de siste årene også merket at jeg blir veldig stiv i nakken hvis jeg sitter på en stol f.eks. Det er smertefullt og tror det er musklene som anstrenger seg eller eventuelt en knute der.. (hakke peiling)

 

 

Men i hvertfall.. Kan dette fikses ved vanlig trening eller har jeg deformert rygg og nakkesøylen min for evig og alltid? Vurderer å dra til en fysioterapaut for å få massert nakken min, for det begynner å bli veldig irriterende å bli så stiv/få vondt i nakken når man sitter på skolen.

 

 

Råd anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er nok uheldig for kroppen. Det vil muligens legge trykk på både lunger og indre organer. Har du litt mage i tillegg er det enda verre.

 

Jeg vil anbefale deg Yoga som en mulig ting du kan gjøre for å reversere det hele. Vil du virkelig bli kvitt det kan du legge til styrketrening (øvre rygg, mage, nakke) og eventuelt svømme og jogge. Og jeg snakker ikke om noen uker eller måneder, jeg snakker om permanent endring av livsstil hvor du legger til disse tingene. Minst noen år.

 

Men, har du spurt en lege om dette her? Det bør du jo nesten. Time hos ortoped for å sjekke om det er noen permanente skader.

 

Uansett om det er permanente skader eller ikke, vil nok tingene nevnt over uansett hjelpe.

 

Hvis du ikke liker trening, så kan du uansett drive med Yoga, og erstatte styrke/jogging med en kampsport, noe som gjør samme nytten og er mye gøyere/enklere å holde på med. Personlig kan jeg anbefale capoeira, da får du også med yoga på kjøpet.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...