Gå til innhold

Er gaming morsomt?


Anbefalte innlegg

Hei til både folk og røvere. Sitter her med PS4en min på en rolig søndag og går gjennom en masse forskjellige spill, uten helt å finne noe jeg har lyst til å spille. Etter mye om og men har jeg landet på ESO, og prøver å lage en sånn høvelig karakter der for femtiende gang sikkert.

 

Men det faktum at jeg sitter her og skriver et innlegg med den overskriften jeg har valgt, avslører vel egentlig at det ikke bærer noe særlig med frukter denne gangen heller. Og jeg må helt ærlig innrømme at dette har vært en trend over lengre tid. Kanskje så mye som et par år.

 

Jeg kan egentlig ikke huske sist jeg hadde det ordentlig gøy med et spill. Skyrim kanskje? Den enorme skuffelsen som var Fallout 4 har i hvertfall ikke gitt meg mange gode minner, kanskje heller tvert imot. Sitter her med en følelse av håpløshet, for gaming har alltid vært min hobby. Noe jeg for alvor kunne lagt ned mye tid og kjærlighet i, og alltid følt at det var verdt det.

 

Men sånn er det altså ikke lengre. Mer ofte enn ikke når jeg spiller nå, har jeg enten en podcast eller en film gående på PCen samtidig, for spillene klarer ikke kapre interessen min lengre.

 

Hele PS4 har vært en enorm skuffelse, og at det faktum at det fortsatt er så langt mellom de gode titlene har sikkert ikke hjulpet når det kommer til min utmattelse av spill. Det er jo fint lite som er verdt å spille, føler i hvertfall jeg.

 

Har vurdert å gå til innkjøp av en blodig PC, og håpet på at det kanskje skulle vekke til live noen gamle minner, men det virker litt ekstravagant å bruke et femsifret beløp på en PC jeg mest sannsynlig kommer til å bruke til å modde Skyrim og Oblivion med.

 

Nei... For å være ærlig kan det se ut som dette er slutten på mitt kjærlighetsforhold til spill. Er ingen spill jeg gleder meg til på horisonten engang, bortsett fra Mass Effect, men det kommer først neste år. Er virkelig litt rådvill. Føler som det mangler noe i hverdagen min.

 

Hva tenker dere? Er det game over for meg, eller går det her over etter hvert? Burde jeg kjøpe meg en PC? Har dere anbefalinger til spill? Har pløyet gjennom Arkham Knight, DA:I, Destiny, Fallout 4, MGSV, Witcher 3 og mange andre spill, men ingenting som griper meg lengre. Kan nevnes at jeg tradisjonelt sett setter stor pris på åpen-verden spill med mye RP-sideaktiviteter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok at det du opplever er noe dem fleste vil gå igjennom om en har holdt på med denne hobbyen i mange år. Jeg har selv vært der flere ganger og kjenner godt igjen hva du skriver.

 

Du skriver at hele PS4 har vært en skuffelse og det sier egentlig sitt med tanke på hvor mange bra og variert spill utvalg den faktisk har.

 

Det mange gjør er å låse seg litt fast i type spill en spiller. At en havner i den typiske mainstream AAA fella. Og da er det ikke rart en går lei etter å ha spilt mer eller mindre det samme om og om igjen. Prøv å spill noe utenom det du vanligvis spiller. Det er jo så mye forskjellig spill å velge blant at det burde være mye som kan få tilbake spill gleden.

 

Av egen erfaring så tror jeg ikke det å kjøpe en PC vil gjøre så mye forskjell. Ikke om du gjør det for mods eller bedre grafikk/ytelse sin skyld. Mods er for det meste mye fjas og tull med unntak av noen store og bra. Men etter min mening er det noe fjas som er gøy i 5 min. Med unntak av en håndfull bra som jeg ikke tror vil forandre din situasjon. Bedre grafikk og ytelse vil ikke hjelpe overhode om du er der du er nå. Det er i hvert fall min erfaring.

 

Eneste grunnen til at jeg ville anbefalt en PC i dette tilfellet er pga et vesentlig større utvalg av forskjellige spill. Men om du er dårlig til å ta nytte av det på PS4 så er sjansen stor til at du vil være det på PC også.

 

Ellers så kan det også være lurt å ta en liten pause og plukke opp et helt nyt spill når det kommer noe som ser ut til å friste etter en stund. Det kan også være at du som så mange andre er i en fase i livet hvor spill ikke har den plassen det lengre hadde. Selv har jeg gått ifra at å spille nesten hver dag til noen ganger i uka når jeg har tid og ork/lyst. Og det har gjort at jeg setter mye mer pris på spill.

 

Men "Er gaming morsomt"? Uten tvil ja. Mer gøy en noen gang. Men som det meste her i livet. Alt med måte og variasjon :)

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Jeg og er gått i lei-av-å-spille modus, tusen ting som skal gjøres med huset og 2 gutter på 3 & 2 år gjør jo sitt til at jeg ikke får spilt så mye som jeg gjorde før. Men når jeg kan spille så tenker jeg på alt som skulle vært gjort f.eks. Kjøpte meg CS:GO idag, og spilte i 30 min, blir vel kanskje 30 min til hist og pist framover, men å bruke hele kvelder på CS:GO som jeg gjorde med CS i gamle dager skjer nok ikke. 

 

Spilte aktivt WOW i 5-6 år, etter det har jeg ikke orket/prioritert å spille flere timer hver dag. Kanskje gikk jeg lei da, kanskje er det det at jeg ikke føler det samme som jeg gjorde når jeg spilte WoW med guild og det å spille med flere 1000+ andre på samme server.

 

Når jeg tenker meg om har jeg siden Starcraft 2 Wings of liberty kommet ut, såogsi bare spilt de spillene (Hots og LOTV) og Diablo 3 med exp pack. Oppgraderte pc'en til WotL og har tenkt tanken på å oppgradere igjen, men den kommer til å samle så mye støv at jeg får heller godta at de få gangene jeg spiller er det ikke med alt på max :p

 

Nå ser jeg fram til Overwatch fra Blizzard, og tror at det får kicket meg igang igjen og kan bruke noen kvelder i uken på å spille det. Og det blir vel det eneste spillet jeg kjøper i 2016. 

 

Så nei, gaming er ikke så morsomt som det var :D 

Lenke til kommentar

Jeg spilte mye i oppveksten. Men ble lei av spill da jeg var over 18 og traff mange som ikke spilte og hadde mer innholdsrike liv.
Følte meg veldig...dum som hadde brukt så mye tid på spill.
Jeg meldte meg istedet på masse aktiviteter der jeg "måtte" møte opp, og så hadde jeg ikke tid til spill.

Nå har jeg ikke spilt på 4 år. :)
Det er helt ok det og.
Det er normalt at hjernen savner noe som har gitt deg glede før, men etterhvert som tiden går blir man vant til å finne moro andre steder.

Hvis jeg var deg, ville jeg ikke tvunget meg selv til å lete etter glede i spill om du ikke finner den. Let andre steder. ;)

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Jeg har en stor gaming renessanse. Ikke fordi jeg har mye tid å spille, men fordi jeg har "lite" tid å spille. Så den lille tiden jeg har er gull, en oase i en ellers travel hverdag. 

 

Jeg ville anbefalt deg å prøve noen nye spill sjangere, om de du er vant med ikke lenger gir deg så mye. Eller rett og slett tar deg en lengre pause. Gaming ER gøy, men så klart man kan gå lei :) . Om du spiller mye online spill, prøv deg på ett eller annet singeplayer, noe med en god historie kanskje. Eller om du spiller mest singel player, prøv deg på noe online.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei til både folk og røvere. Sitter her med PS4en min på en rolig søndag og går gjennom en masse forskjellige spill, uten helt å finne noe jeg har lyst til å spille. Etter mye om og men har jeg landet på ESO, og prøver å lage en sånn høvelig karakter der for femtiende gang sikkert.

 

Men det faktum at jeg sitter her og skriver et innlegg med den overskriften jeg har valgt, avslører vel egentlig at det ikke bærer noe særlig med frukter denne gangen heller. Og jeg må helt ærlig innrømme at dette har vært en trend over lengre tid. Kanskje så mye som et par år.

 

Jeg kan egentlig ikke huske sist jeg hadde det ordentlig gøy med et spill. Skyrim kanskje? Den enorme skuffelsen som var Fallout 4 har i hvertfall ikke gitt meg mange gode minner, kanskje heller tvert imot. Sitter her med en følelse av håpløshet, for gaming har alltid vært min hobby. Noe jeg for alvor kunne lagt ned mye tid og kjærlighet i, og alltid følt at det var verdt det.

 

Men sånn er det altså ikke lengre. Mer ofte enn ikke når jeg spiller nå, har jeg enten en podcast eller en film gående på PCen samtidig, for spillene klarer ikke kapre interessen min lengre.

 

Hele PS4 har vært en enorm skuffelse, og at det faktum at det fortsatt er så langt mellom de gode titlene har sikkert ikke hjulpet når det kommer til min utmattelse av spill. Det er jo fint lite som er verdt å spille, føler i hvertfall jeg.

 

Har vurdert å gå til innkjøp av en blodig PC, og håpet på at det kanskje skulle vekke til live noen gamle minner, men det virker litt ekstravagant å bruke et femsifret beløp på en PC jeg mest sannsynlig kommer til å bruke til å modde Skyrim og Oblivion med.

 

Nei... For å være ærlig kan det se ut som dette er slutten på mitt kjærlighetsforhold til spill. Er ingen spill jeg gleder meg til på horisonten engang, bortsett fra Mass Effect, men det kommer først neste år. Er virkelig litt rådvill. Føler som det mangler noe i hverdagen min.

 

Hva tenker dere? Er det game over for meg, eller går det her over etter hvert? Burde jeg kjøpe meg en PC? Har dere anbefalinger til spill? Har pløyet gjennom Arkham Knight, DA:I, Destiny, Fallout 4, MGSV, Witcher 3 og mange andre spill, men ingenting som griper meg lengre. Kan nevnes at jeg tradisjonelt sett setter stor pris på åpen-verden spill med mye RP-sideaktiviteter.

 

Gaming er gøy til tider, men andre ting er mer moro. Det tar bare litt lenger tid å mestre dem; høyere vanskelighetskurve, høyere belønning ;)

Lenke til kommentar

Hm, mange gode svar og meninger. Spiller en jevn blanding av SP og MP, men foretrekker generelt sett coop når det tyr til flerspiller. Har spilt en helt latterlig mengde Destiny i løpet av året som gikk, og det spillet skal faktisk ha ros som et av de mest morsomme spillene jeg har spilt med venner.

 

Fellesnevner på spillene jeg tradisjonelt sett liker er at det er en form for karakterbygging, helst i form av at man lager en egen karakter, er stemmeløs, dunker poeng inn både her og der. Har alltid likt den følelsen av fremgang og kontinuitet i spillene mine, så RPG og den type som spill er ofte noe jeg kommer tilbake til.

 

Men ja, har liksom manglet noe de siste par årene. Som sagt er kanskje Destiny det spillet jeg har kost meg mest med, men etter å ha spilt mye av innholdet om og om igjen, blir det dessverre litt trått. Kanskje når våroppdateringen lander at jeg blir litt mer gira igjen. Har banket Oryx i hvertfall ti ganger for mye. Hadde håpet The Division skulle treffe den kløen litt, men må ærlig si at det spillet er direkte dårlig. Liker det virkelig ikke.

 

Men som @Aiven nevner, er mange andre hobbyer som er mer krevende og kontinuerlig utfordrer meg som person, og det er så mye mer gøy å gjøre dem. Har tilbragt de tre siste årene i forsvaret, og på bakgrunn av jobben jeg har hatt har ikke spill vært det jeg har hatt aller mest tid til heller, så da føles det ekstra teit når jeg ikke koser meg med spill når jeg kan engang. Har mange andre ting jeg heller vil gjøre, trener syv ganger i uka, elsker film og serier, liker å høre på podcaster (spesielt Giant Bombcast, en spillpodcast ironisk nok, men det er nok mer pågrunn av de geniale typene som er der), er veldig samfunnsinteressert, er en lesehest som bare det, og de siste årene har jeg til og med begynt å skrive selv, og det er noe som er ekstremt gøy (når du har flyten, hvis ikke er det et helvete, sitter fortsatt og banker frem og tilbake på førsteutkastet av et manus jeg har skrevet halvferdig).

 

Så det er ikke sånn at det er manko på ting å gjøre, men skulle bare ønske jeg hadde mer lyst til å spille enn jeg faktisk har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Burde jeg kjøpe meg en PC?

2. Kan nevnes at jeg tradisjonelt sett setter stor pris på åpen-verden spill med mye RP-sideaktiviteter.

 

1. Ja pga 2

2. Black Desert Online

 

Har følt det slik jeg også, men det jeg har funnet ut er at jeg blir lei av samme sjanger. Anbefaler deg å prøve noe som er "utenfor komfortsonen" :)

Lenke til kommentar

Hei til både folk og røvere. Sitter her med PS4en min på en rolig søndag og går gjennom en masse forskjellige spill, uten helt å finne noe jeg har lyst til å spille. Etter mye om og men har jeg landet på ESO, og prøver å lage en sånn høvelig karakter der for femtiende gang sikkert.

 

Men det faktum at jeg sitter her og skriver et innlegg med den overskriften jeg har valgt, avslører vel egentlig at det ikke bærer noe særlig med frukter denne gangen heller. Og jeg må helt ærlig innrømme at dette har vært en trend over lengre tid. Kanskje så mye som et par år.

 

Jeg kan egentlig ikke huske sist jeg hadde det ordentlig gøy med et spill. Skyrim kanskje? Den enorme skuffelsen som var Fallout 4 har i hvertfall ikke gitt meg mange gode minner, kanskje heller tvert imot. Sitter her med en følelse av håpløshet, for gaming har alltid vært min hobby. Noe jeg for alvor kunne lagt ned mye tid og kjærlighet i, og alltid følt at det var verdt det.

 

Men sånn er det altså ikke lengre. Mer ofte enn ikke når jeg spiller nå, har jeg enten en podcast eller en film gående på PCen samtidig, for spillene klarer ikke kapre interessen min lengre.

 

Hele PS4 har vært en enorm skuffelse, og at det faktum at det fortsatt er så langt mellom de gode titlene har sikkert ikke hjulpet når det kommer til min utmattelse av spill. Det er jo fint lite som er verdt å spille, føler i hvertfall jeg.

 

Har vurdert å gå til innkjøp av en blodig PC, og håpet på at det kanskje skulle vekke til live noen gamle minner, men det virker litt ekstravagant å bruke et femsifret beløp på en PC jeg mest sannsynlig kommer til å bruke til å modde Skyrim og Oblivion med.

 

Nei... For å være ærlig kan det se ut som dette er slutten på mitt kjærlighetsforhold til spill. Er ingen spill jeg gleder meg til på horisonten engang, bortsett fra Mass Effect, men det kommer først neste år. Er virkelig litt rådvill. Føler som det mangler noe i hverdagen min.

 

Hva tenker dere? Er det game over for meg, eller går det her over etter hvert? Burde jeg kjøpe meg en PC? Har dere anbefalinger til spill? Har pløyet gjennom Arkham Knight, DA:I, Destiny, Fallout 4, MGSV, Witcher 3 og mange andre spill, men ingenting som griper meg lengre. Kan nevnes at jeg tradisjonelt sett setter stor pris på åpen-verden spill med mye RP-sideaktiviteter.

Rise Of The Tomb Raider (pc) er mitt høydepunkt og siste Witcher ellers bare junk spill nå. Har ps4 selv men hater å spille med gamepad så det var et dårlig kjøp for meg lol Har Destiny og Bloodborn til den har spilt de kankje 2 timer tilsammen, så Ps4 blir brukt mest til å se på Viaplay og Netflix.

Men til deg spill gleden går i bølgedaler så kankje dritt lei 2-3 uker så er det kult igjen, bar stopp å spill på en stund se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg og er gått i lei-av-å-spille modus, tusen ting som skal gjøres med huset og 2 gutter på 3 & 2 år gjør jo sitt til at jeg ikke får spilt så mye som jeg gjorde før. Men når jeg kan spille så tenker jeg på alt som skulle vært gjort f.eks. Kjøpte meg CS:GO idag, og spilte i 30 min, blir vel kanskje 30 min til hist og pist framover, men å bruke hele kvelder på CS:GO som jeg gjorde med CS i gamle dager skjer nok ikke. 

 

Spilte aktivt WOW i 5-6 år, etter det har jeg ikke orket/prioritert å spille flere timer hver dag. Kanskje gikk jeg lei da, kanskje er det det at jeg ikke føler det samme som jeg gjorde når jeg spilte WoW med guild og det å spille med flere 1000+ andre på samme server.

 

Når jeg tenker meg om har jeg siden Starcraft 2 Wings of liberty kommet ut, såogsi bare spilt de spillene (Hots og LOTV) og Diablo 3 med exp pack. Oppgraderte pc'en til WotL og har tenkt tanken på å oppgradere igjen, men den kommer til å samle så mye støv at jeg får heller godta at de få gangene jeg spiller er det ikke med alt på max :p

 

Nå ser jeg fram til Overwatch fra Blizzard, og tror at det får kicket meg igang igjen og kan bruke noen kvelder i uken på å spille det. Og det blir vel det eneste spillet jeg kjøper i 2016. 

 

Så nei, gaming er ikke så morsomt som det var :D

Samma her spilte WOW i 8-9 år slutta nå etter siste "pakka" kom ut den Draenor greie var så kjedlig at jeg slutta helt med det spillet.

Endret av Tåka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...